Gå til innhold

problemer med å starte pc`n


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått meg et nytt kabinett, og har satt alt over i de nye.

Når jeg trykker på power knappen hører jeg bare noen "klikk klikk" lyder fra PSU`n også skjer det ingenting. Det lyser på hovedkortet, og lyset lyser. Jeg er sikker på at jeg har koblet alle start/reset/led osv kabelene rett.

 

Noen som kan hjelpe meg? :) PS: har også prøvd en annen PSU, samme problem der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Trykk på on svitsjen flere ganger med reset jumperen i discharge

for å tømme eventuell spenning holdt i kondensator" .

 

Det er det jeg ikke helt skjønner? :)

Når jeg resetter CMOS med jumper, skal jeg bare ta den gule greia opp og sette ned igjen? ville satt pris på om noen forklarte meg nøyaktig hva jeg skulle gjøre :blush:

Lenke til kommentar
P4 kontakten? er den 4pin strøm saken ?

Ja det er den .

To koplinger er fra PSU'en til hk'et 20pins + 4 pins(kalt P4 connector som har to GND+ to +12v pinner).

Eventuelt en tredje kalt AUX som har seks pinner ( sjelden) .

 

Resettingen jeg snakket om er en jumper på hovedkortet , som regel like ved

det blanke batteriet som ser ut som en mynt (på hk'et står det oftest trykt cmos et eller annet siden av jumperen).

Den har to stillinger , operating (dvs. den holder strøm til BIOS'en ROM data) og

discharge (ingen strøm til biosens rom data eller en jording til eprommen, slik at bios rom slettes) .

Noen ganger blir ikke rom skikkelig slettet (kommer an på hk design) ,

derfor sikrer man seg med å ha den plassert i discharge mens 220v kabelen til pc'n er frakoplet for deretter å trykke på on knappen til pc'en slik at ting blir totalt strømløst , alle komponenter som kondensatorer tømmes for strøm .

 

PS! Resetting av cmos ved hjelp av jumper skal ALLTID gjøres med PSU frakoplet

220v , dette grunnet at hovedkortet alltid har standby strøm selv om pc'en er av.

Og 220v/start av PC'en må ALDRI gjøres mens cmos jumperen er i "discharge" posisjon.

 

 

...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

jeg leste i hovedkort boka, og regner med at "normal" og "clear cmos" var de 2 du snakket om. Derfor dro jeg ut strømkabelen, satte jumperen på clear cmos pos, trykte flere ganger på power button. Satte jumper tilbake på "normal". Satte i strømkabelen og startet opp pc`n, men det samme skjer.

 

Gjorde jeg riktig?

Lenke til kommentar

Høres riktig ut det ja.

Skjekk skruingen av hovedkortet til bunnplate/kab .

 

Det skal ikke stikke opp noen standoffs på andre punkter

enn hullene i hovedkortet (kan kortslutte hk , kretser).

Og man bør benytte alle skru/festene da ofte en eller flere jorder kortet.

 

Kople vekk alt untatt CPU + kjøler , minne , og skjermkort .

Se om systemet booter da .

 

Ellers gå over front/kabinett tilkoplinger til hk:

Power svitsj , power led , reset svitsj ,hdd led , usb etc .

Påse at alle er koplet rett med riktig polaritet .

 

For meg høres det ut som PSU ikke starter ...

 

...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det samme skjedde til meg en gang. Da hadde jeg visst festet hovedkortet på metallplata bak, UTEN festeskruedingsene ;) DET var smart det. Men ingen skade gjort. Bare et helvetes arbeid å feilsøke, til jeg tilslutt så en forskjell mellom det gamle og det nye kabinettet... eid.

Lenke til kommentar

samme har jeg gjort :cry: eller, jeg tok ikke de "dingsene" under hovedkort plata opp ordentlig. Tok de bare halveis opp. Så da var det noe under hovedkortet som stakk neddi, men nå har jeg jo satt det ordentlig opp igjen, men det funker ikke.. Hva gjorde du for å fikse det? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...