Gå til innhold

Om å gi advarsel for språk-korrigering 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja jeg synes hvertfall den er fornuftig. Ikke alle har like lett for å skrive, deriblant meg, og hvis andre hele tiden skal drive og rette på meg og kommentere får det meg mange ganger til å føle et "mindreverdighetsproblem"..

Men hvis man absolutt MÅ kommentere så synes jeg heller at man bør ta det i PM!

Synes moderatorne skal begynne å gi advarsel til de som kommentere anders rettskriving, samt til de som bruker sms språk. :)

Lenke til kommentar

Jeg har blandede følelser. Personlig synes jeg det er OK å bli rettet på så lenge det ikke er pirk for å pirke. Dette gjelder spesielt da jeg stikker hodet litt lenger fram med artikler og tester.

 

På den annen side bør vi ikke tolerere poster hvor folk kun retter på skrivefeil. Det er ikke så viktig, og mener man det bør man søke hjelp. Når man så oppretter en egen post om kun dette sporer man av tråden og det vil ikke jeg ha noe av.

 

Så er det å tenke på de som faktisk har en god grunn til å ikke sskrive skikkelig. Det er ganske kjipt å vite at du ikke klarer bedre, men allikevel måtte ta imot denne dritten fra folk du ikke kjenner en gang...

 

Jeg ser ikke problemet med at denne reglen står, men ser poenget deres. Kritiserer noen meg ser jeg gjennom fingrene, og jeg tar det ikke så tungt om man slenger en litt intelligent kamuflert kommentar til folk man vet hvem er og hva står for.

Lenke til kommentar

QUOTE (enden @ 29/07/2004 : 16:49)
Jeg har blandede følelser. Personlig synes jeg det er OK å bli rettet på så lenge det ikke er pirk for å pirke. Dette gjelder spesielt da jeg stikker hodet litt lenger fram med artikler og tester.

På den annen side bør vi ikke tolerere poster hvor folk kun retter på skrivefeil. Det er ikke så viktig, og mener man det bør man søke hjelp. Når man så oppretter en egen post om kun dette sporer man av tråden og det vil ikke jeg ha noe av.

Så er det å tenke på de som faktisk har en god grunn til å ikke sskrive skikkelig. Det er ganske kjipt å vite at du ikke klarer bedre, men allikevel måtte ta imot denne dritten fra folk du ikke kjenner en gang...

Jeg ser ikke problemet med at denne reglen står, men ser poenget deres. Kritiserer noen meg ser jeg gjennom fingrene, og jeg tar det ikke så tungt om man slenger en litt intelligent kamuflert kommentar til folk man vet hvem er og hva står for.

Jeg er litt enig med deg enden, personlig har jeg ikke noe imot å bli rettet (ihvertfall sålenge skrivefeilen ikke består av tastefeil), men jeg kan skjønne at folk ikke liker det, og egne innlegg for å rette bittesmå feil er unødvendig, men på den andre siden, så er det til tider en voldsom radbrekking av språket i noen poster, og da er det fristende å kommentere, spesielt orddeling faller meg tungt for hjertet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel, hadde dette vært en avis eller lignende der dette tross alt hadde vært jobben våres hadde jeg egentlig forstått det, men dette er et forum basert på et STORT gruppe av brukere som er forskjellig på alle måter, og da må man også tålerere at noen sliter med ord-delinger og lignende.. Tåler man ikke at andre ikke er så god i rettskriving som man selv, ja da får man heller holde seg unna.. :)

 

HVIS man absollutt føler en veldig trang til å kommentere/påpeke det får man heller sende en melding til en mod og spørre om han kan gjøre det i en pm til vedkomede. SMS språk er selvfølgelig unødvendi det også,men kan ikke overlates til en moderator og kommenteres/gi advarsel i stedet for at ørten brukere skal kommentere det?

 

Selv har jeg jobbet HARDT de siste 10 årene for å komme meg opp på et någenlunde OK nivå og jeg VET fortsatt at jeg har mye feil, men er ganske dritt lei nå av og få rettningskommentarer for omtrent hvert sted/forum jeg skriver et innlegg på! de vet tross alt ikke hvor mye jeg faktisk har jobber for og komme opp på det nivået jeg er på nå..og da er det ekstra kjedeli å få kommentarer som "er du 10 år?" og sånn..

 

Jaja det var mine meninger hvertfall! :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Synes at dette er en toskete diskusjon. Så lenge folk gjør seg forstått, så burde det holde i massevis. Ikke alle er like sykelig opptatt av gramatikk som noen her på forumet. Så lenge folk skriver forståelig og unngår SMS/CS-språk, så er det rivende likegyldig for meg.

 

Forstår virkelig ikke hvorfor noen gidder å bruke masse energi på skrivefeil.

Lenke til kommentar

QUOTE (Swag @ 29/07/2004 : 17:30)
Synes at dette er en toskete diskusjon. Så lenge folk gjør seg forstått, så burde det holde i massevis. Ikke alle er like sykelig opptatt av gramatikk som noen her på forumet. Så lenge folk skriver forståelig og unngår SMS/CS-språk, så er det rivende likegyldig for meg.

Forstår virkelig ikke hvorfor noen gidder å bruke masse energi på skrivefeil.

Problemet er bare at ved feks orddeling så blir meningen en helt annen i nesten alle tilfeller, greit nok, du kan som oftest skjønne utifra sammenheng, men det er slitsom og går tregt å lese. Er LikSOm IkKe SÅ kuLT Om ALLe SKrev SOm deTTe hELleR. Bare for å ta ett eksempel, ting kan være forståelig, og fortsatt veldig tungving/treigt å lese.

 

Og mye virker til å komem hovedsaklig av latskap, tror ikke det er så mange som har læringsproblemer som tilsier at det burde ha problemer med orddeling, en "ting" er ett ord, er ikke så veldig vanskelig å lære seg. Spesielt synes jeg det bør gjelde de som starter innlegg, om du vil ha hjelp bør du ta deg tid til å skrive sånn at de som skal hjelpe deg får en lettere oppgave, på svar er det ikke like viktig.

 

AtW

Lenke til kommentar

QUOTE (ATWindsor @ 29/07/2004 : 18:37)
Problemet er bare...

Skjønner hva du mener, men vi må huske på at det er utrolig mange forskjellige mennesker her. Noen er veldig unge, noen har utenlandsk opprinnelse, noen sliter generelt veldig med "norsken". Å tro at alle har det samme utengangspunktet blir feil.

 

Jeg, for min egen del, har alltid hatt problemer med matte. Hvis noen til de grader driter meg ut fordi jeg sier noe feil, vil jeg bli provosert og lei meg. Dette gjelder også de som ikke er så gode i norsk. Ikke alle har de samme evnene som andre, og dette må respekteres. Noen av rettelsene på gramatiske feil her på forumet er direkte provoserende, og jeg tror at mange blir "redde" for å lage innlegg på grunn av dette.

 

Det man kan gjøre når man ikke forstår hva en annen mener, er å be brukeren om å formulere seg på en annen måte, istedenfor å være arrogant. Dette står også i retningslinjene.

 

Jeg er enig i at innlegg som kun er skrevet med 1337/SMS-språk er en uting. Men, som regel kommer dette fra nye brukere. Gi brukeren en sjanse, hvis det ikke hjelper, rapporter til moderator i stillhet. Dette er en mye bedre løsning, slik jeg ser det.

Endret av Swag
Lenke til kommentar

QUOTE ( Gjest @ 29/07/2004 : 17:47)
Men hvorfor må du absolutt kommentere dette (ord-deling og sånn)? kan du ikke heller overlate den jobben og besluttingen til en mod?

Det er ikke det at jeg absolutt må kommentere det, men om å kommentere det skal tillates, hvorfor er det en moderators jobb, mer enn en bruker? Det er jo stort sett brukerene som kommer med tilbakemeldinger på posten din.

 

AtW

Lenke til kommentar

QUOTE ( Gjest @ 29/07/2004 : 18:03)
ja men hvorfor ikke da heller komme med tilbakemelding på det brukeren spørr om i stedet bare for og svare for og kommentere att han har en feil her og der??

Det er vel ingen som mener at det skal være en erstatning for å svare på innlegg, snarere ett supplement.

 

AtW

Lenke til kommentar

QUOTE (Swag @ 29/07/2004 : 18:52)
Noen av rettelsene på gramatiske feil her på forumet er direkte provoserende, og jeg tror at mange blir "redde" for å lage innlegg på grunn av dette.

Den andre tråden ble vel startet som en protest mot advarsler utdelt for nettopp dette. Denne setningen oppsummerer egentlig grunnlaget for å gi advarsler ganske godt.

Lenke til kommentar

Om ikke for andre gode grunner beskrevet her og i den andre tråden, så fører kritikk av språk lett til at trådene blir ødelagt av rene pissekonkurranser mellom språkpettimetere/wannabe språklærere. Det har vært eksempler på dette i dette forumet. Det er derfor en generell/universiell del av Nettiketten, enten i denne typen fora eller på Usenet, at man kritiserer ikke andre for språklige feil. Selv på umodererte fora, som Usenet, aksepterer man ikke denne typen korreksjoner. Har man ikke noe å fare med faglig, så holder man seg unna.

 

Det at noen vil at man skal kunne akseptere noen typer feil, men andre typer skal slås ned på, er direkte latterlig. Hørte jeg noe om "bjelken i øyet"? Og hvem skal sette grensen? SMS-språk og lignende er et brudd på Nettiketten, så det er bare å trykke på Report-knappen, slik at moderatorene får gjøre den jobben de har påtatt seg.

Lenke til kommentar

Ang. nettikette,

 

Personlig mener jeg at det er kun moderatorer som bør/kan rette/påpeke eventuelle brudd på nettikette. I mange tilfeller kan det godt være at de som påpeker disse tingene har et poeng, men i de fleste tilfellene er det bare en invitasjon til en lang rekke OT poster som så og si aldri ender i noe positivt, og det nettopp fordi det er postet av en "vanlig" bruker. Generelt tror jeg det værste folk vet er backseat drivers, bokstavelig talt og i overført betydning.

 

En liten brannfakkel fra meg... Det samme synes jeg gjelder de uttalige google er din venn postene. Noen poster altså et spørsmål, men får til svar: Det får du finne ut andre steder og da helst bruk google.com. Hvis en moderator poster det, OK, greit det får bare være, men at vanlige brukere gjør det synes jeg er en uting. Hva hadde forøvrig nettet vært hvis all infoen bare var en uendelig loop av: søk på google.com. Dessuten hender det at mange ikke er så teknisk orientert at de forstår hva som står, men trenger å få det forklart eller kanskje rett og slett ikke er så gode i engelsk, og da særlig fag-engelsk.

 

EDIT: Leifer deluxe.

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

Jeg henger meg sånn ca. på Swag.

 

Jeg synes ikke man skal rette andre. Uansett hvilken feil det gjelder. Kommer ikke innholdet i innlegget tydelig frem, synes jeg man pent skal be trådstarter om en omformulering.

 

Man kunne kanskje lagt inn en oppfordring der man skriver innlegget, hvor man ble anbefalt å se over at innholdet er så tydelig som mulig, samt påpeke at SMS-språk skal unngås, men bortsett fra det synes jeg grammatisk preik overhodet ikke hører hjemme i en tråd hvor emnet er noe annet.

 

Omgås med et par dyslektikere selv og jeg har tydelig fått høre hvor håpløst det gjerne er med retting. De finnes her og.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Å komme og si: ""interresant" skrives med en "r" og to "s"-er" er helt unødvendig og bare irriterende. Å rette eller å be brukeren om å omformulere et innlegg som er vanskelig å forstå, ser jeg på som en tjeneste. Rett språkfeil om nødvendig. F.eks. hvis noen skriver "Jeg for lov å være ute lenge, og er får å innføre en lov som lar ungdommer det.", synes jeg det er greit å rette. Skriver noen "dem er" er det ikke så viktig. Når det kommer til et nivå at det blir uforståelig, er det greit at brukeren omformulerér spørsmålet, eller at en moderator retter opp. Skulle gjerne kommet med eksempler hvor det er vanskelig å forstå, men kommer ikke på noe akkurat nå.

 

Konklusjon: Spør brukeren om å omformulere seg om det trengs. Er det litt dårlig formulert som spørsmålet ovenfor, men kan likevel bli forstått, la en moderator ordne det. Er det skrivefeil på "or'" du skjønner hva er, er det greit å ikke si noe. Skriv setningene på en mest mulig enkel måte slik at de er lette å forstå. Skriv heller en og en setning enn å tå hele problemet i en.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...