Gå til innhold

Ang. Douglas Adams romansamling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ta en titt HER.

 

Det er altså en samling med bøkene "The hitchhiker's guide to the galaxy", "The restaurant at the end of the universe", "Life, the universe and everything", "So long, and thanks for all the fish", "Young Zaphod plays it safe" og "Mostly harmless".

 

Ta for eks. "The hitchhiker's guide to the galaxy". Jeg trodde det var en serie på mangfoldige bøker jeg. Tar jeg feil der?

 

Tenkte på å kjøpe den samlingen der igrunn, .noen motforestillinger?

 

Takk.

Hitchhiker-trilogien (på etterhvert 5 bøker), er "The hitchhiker's guide to the galaxy", "The restaurant at the end of the universe", "Life, the universe and everything", "So long, and thanks for all the fish" og "Mostly harmless". Jeg har ingen motforestillinger om å kjøpe disse, jeg anser dem for å være pensum.

 

De begynte som hørespillserie på BBC (radio), ble TV-serie, bøker og spill, og snart også film. Merk at alle er litt forskjellige, men fornøyelige (kan naturligvis ikke si noe om filmen, har jo ikke sett den). Hørespillserien var forfattet under en konstant tilstand av desperasjon der manus ble klart i siste øyeblikk for hver episode. Mulig det er derfor hver episode ender i en tilsvarende desperat situasjon (neida, ingen spoiler). Hørespillene ender svært brått, grunnen er at BBC terminerte serien, utvilsomt den aller største tabben i hele BBCs historie.

 

Som nevnt er det også 2 bøker med Dirk Gently, disse er også morsomme, men ikke helt enkle, bør leses flere ganger for å forstå hva som skjedde, f.eks. om en sofa som kom på tvers (neida, heller ikke dette er noen spoiler).

 

Jeg anbefaler alle disse bøkene på det varmeste.

Lenke til kommentar
Hitchhiker-trilogien (på etterhvert 5 bøker),

Det er gitt ut en 6. også, men den ble aldri ferdig og inneholder en del annet snodig også.

"The salmon of doubt".

Den er vel egentlig om Dirk Gently, men sies å skal høre til Hitchhiker-serien.

 

Eller kanskje jeg bare tar grundig feil?

Lenke til kommentar
Hitchhiker-trilogien (på etterhvert 5 bøker),

Det er gitt ut en 6. også, men den ble aldri ferdig og inneholder en del annet snodig også.

"The salmon of doubt".

Den er vel egentlig om Dirk Gently, men sies å skal høre til Hitchhiker-serien.

Jeg har ikke lest "Salmon of Doubt", men jeg har hørt om den. Douglas Adams skiftet mening om denne flere ganger, mellom en ny Hitchhiker- eller Dirk Gently-historie, eller også frittstående. Siden han hadde tidenes skrivesperre og hadde solid forskuddsbetaling, begynte boken etterhvert å bli en belastning for ham. En kan trygt si at forlaget heller ikke var begeistret over situasjonen.

 

En rask kikk på nettet viser at denne boken er er samling bruddstykker, mulig det er fra det de fant på datamaskinen hans etter at han døde. Han ble ikke gammel, skrev ikke så mange bøker, men er kan trygt si at det han skrev har påvirket kulturen. En trenger ikke ha vært lenge i Storbritannia før en merker referansene til det han skrev.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Som andre før meg no har bekreftet så er ikkje Salmon of Doubt slik den blei utgitt etter Douglas Adams bok ein del av triologien.Douglas Adams blei ikkje ferdig med boka før han døde.Så hans medarbeidere har tatt utgangspunkt i dei mange tekst filene som låg på hans mac (det var ofte fleire versjoner av samme kapittel).Og gitt ut det dei trur og håper at Douglas ville ha utgitt.Mange av kapitlene i boken er ikkje ferdig skrevet noen begynner til og med midt ut i handlingen.Det er tatt med ein del tekster der personer som jobbet og/eller kjendte Douglas privat har kommet med egne komentarer om forfattaren og hans skrivekunst og verk.I boka er det også tatt med ein rekke artikler som Douglas Adams har publisert gjennom sitt korte liv.Uten å ville gi til dømes deg Goophy noen hint eller eller ødelegge leser opplevelsen vil seg seie (skrive) at eg synest boka slutter når den virkelig begynner å bli spennande.Skulle ønskt boka var blitt ferdig skrevet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prefect som en james bond-type? No way!

Jeg ser for meg Ford som en slags ragamuffin streetwise (galaxywise) neger fra Jamaica ellerno jeg. En vagabond som alltid er på reisefot.

 

Så noen episoder fra den gamle serien for mange år siden, ble ikke direkte imponert. Zaphod sitt andre hode var bare en passe bra malt pappmasje-støpning med litt elektronikk inni så det bevegde seg litt tilfeldig fra og tilbake.

Også stakkars Marvin som så ut som en lekeplastikkrobot. Hadde Marvin visst det ville han blitt ENDA mere deprimert :)

 

Og btw, "alle" sa lord of the rings-filmene kom til å bli en flopp og en supermegakjempeskuffelse også. Det skjedde ikke akkurat. Og Peter Jackson var mest kjent for sine ekstremt blodige splatterfilmer fra 80-tallet.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

 

Så noen episoder fra den gamle serien for mange år siden, ble ikke direkte imponert. Zaphod sitt andre hode var bare en passe bra malt pappmasje-støpning med litt elektronikk inni så det bevegde seg litt tilfeldig fra og tilbake.

Også stakkars Marvin som så ut som en lekeplastikkrobot. Hadde Marvin visst det ville han blitt ENDA mere deprimert :)

hvis du har set et par episoder, har du sett hele serien en er nemelig på 2 episoder.

 

jeg synes den er genial, helt fuckings elendig på alle måter, men det er der sjarmen ligger.

Lenke til kommentar

Og btw, "alle" sa lord of the rings-filmene kom til å bli en flopp og en supermegakjempeskuffelse også. Det skjedde ikke akkurat. Og Peter Jackson var mest kjent for sine ekstremt blodige splatterfilmer fra 80-tallet.

Jamen LOTR filmene er jo elendige i forhold til boka, halvparten mangler, og den andre halvparten er jo ikke der den skal være (grovt sett)

 

 

 

Jeg vet ærlig talt ikke om jeg våger å se Haikeren filmen av ren frykt for at det skal bli en kjempeskuffelse, virker litt ugjennomførbart å få det så bra som det virker i mitt (noe forskrudde) hode når jeg leser bøkene. Og ærlig talt, jeg er ingen rasist jeg heller, men skuespiller valget til rollen som Ford Prefect, NO Fucki'n Way, stemmer ganske enkelt ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...