Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverks kabel, Farge rekkefølge


Anbefalte innlegg

Beklager, har litt trangt for dette :p

 

La oss ta et eksempel: Hvis det blir sendt informasjon igjennom f.eks. den lederen helt til venstre så er det vel samme hvor inforasjonen går, bare den havner på samme plass i andre enden? Og hvorfor blir det mer støy hvis man ikke følger fargekodingen? Går ikke elektronene igjennom lederne like fort selv om de er tvinnet eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beklager, har litt trangt for dette :p

 

La oss ta et eksempel: Hvis det blir sendt informasjon igjennom f.eks. den lederen helt til venstre så er det vel samme hvor inforasjonen går, bare den havner på samme plass i andre enden? Og hvorfor blir det mer støy hvis man ikke følger fargekodingen? Går ikke elektronene igjennom lederne like fort selv om de er tvinnet eller ikke?

5516987[/snapback]

 

Les:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair

 

Og jeg har tjent gode penger på de som har levd i den troen du har her.

Tror du meg ikke så bare prøv selv ;)

Lenke til kommentar
Beklager, Les:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair

 

Og jeg har tjent gode penger på de som har levd i den troen du har her.

Tror du meg ikke så bare prøv selv ;)

5517533[/snapback]

Sto ikkje så mykje der. Einaste eg fant var på ein link der det sto:

Now align the wires in the following order from left to right. The order is important since there is a wiring standard defined by the Telecommunications Industry Association (TIA)

At det er ein standard forstår jo eg og, men korleis fargekoden har betydning tar eg ikkje heilt.

 

Har fargekoden betydning for plasseringa av ledningane i kabelen? Så det er av betydning at f.eks. oransje og oransje\kvit ligg ved sida av blå, blå\kvit og brun, brun\kvit?

 

Vil ikkje dei 2 koplingane i vedlagt fil ha lik funksjon?

post-23219-1138554820_thumb.png

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Leste du ikke dette da?

 

Twisted pair cabling is a common form of wiring in which two conductors are wound around each other for the purposes of canceling out electromagnetic interference which can cause crosstalk. The number of twists per meter make up part of the specification for a given type of cable. The greater the number of twists, the more crosstalk is reduced. Twisting wires decreases interference because:

 

The loop area between the wires (which determines the magnetic coupling into the signal) is reduced as much as physically possible.

The directions of current generated by a uniform coupled magnetic field is reversed for every twist, canceling each other out.

 

Kluet er og bruke ett par som er tvinnet, blå og blå/hvit er tvinnet sammen ergo vil dette virke hvis det er korrekt plassert i pluggen mens blå og brun på samme plassering ikke ville gi forbindelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...