Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverks kabel, Farge rekkefølge


Anbefalte innlegg

Cat5, hva er den normale rekkefølgen?

er det. grønn/ grønn orange/ blå blå/ orange brun/ brun ?

 

farger med / bak er halveis hvit.

 

eller er det: orange/ orange grønn/ blå/ blå/ grønn brun/ brun?

 

 

 

 

+ ! at i en annen kabel skal jeg legge 2 nettverks kabler i EN kabel, altså nettverk bruker 4ledere, jeg skal bruke alle 8, altså 4 og 4, hva er da en anbefalte rekkefølgen? er det på ende 1: 1grønn/ 2grønn 3orange/ og 6 orange

og så 1blå/ 2blå 3: brun/ 6: brun på ende 2?

 

litt trangt i det røret som går i veggen + at jeg ikke har lyst og legge 2stk kabler siden det blir en del dyrere.

 

Mvh Tozer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fargene spille vel egentlig ingen rolle bare de er på tilsvarende pinne i begge ender ..

Men skal det gjøres rett er kodene på 8/delt parkabel :

Par 1. Blått parr

Par 2. Orange Parr

Par 3. Grønt Parr

Par 4. Brunt parr

 

 

RJ45 plugg

Sett ovenfra ( klips ned mot gulvet)

+__________________+
|  1  2  3  4  5  6  7  8  |
|  |   |   |  |  |   |  |   |  |
|  |   |   |  |  |   |  |   |  |
|  |   |   |  |  |   |  |   |  |
|  |   |   |  |  |   |  |   |  |


 

Pinner:

4/5 Blått par (den hviteste nr.4)

1/2 Orange par (den hviteste nr.1)

3/6 Grønt par (den hviteste nr.3)

7/8 Brunt par (den hviteste nr.7)

Lenke til kommentar
Fargene spille vel egentlig ingen rolle bare de er på tilsvarende pinne i begge ender ..

Feil, de betyr veldig mye.

I et spredenett i en bedrift ja , i en egenprodusert patchekabel brukt i hjemmet vel..

Det er veldig viktig at man kobler slik at leder 1 og 2 er tvunnet og 3 og 6 er tvunnet. Ellers vil du ikke kunne få 100Mbps. Om du følger fargekodingen er ikke så kritisk.

 

Korrekt fargekoding er: hvitorange, orange, grønnhvit, blå, blåhvit, grønn, brunhvit og brun.

Lenke til kommentar
I et spredenett i en bedrift ja , i en egenprodusert patchekabel brukt i hjemmet vel..

 

...

Vel, jeg har tjent masse kroner på og koble om slike hjemmesmiddekabler når folk surrer og sliter i dagesvis med og få et stabilt nett og til slutt må leie inn folk for og få det opp og gå.

Lenke til kommentar

Så lenge parrene stemmer , har det ingen ting å si .

Innbyrdes bytting er jo selvfølgelig noe annet .

Helt enig i det .

Om brunt parr er brukt på 4/5 har ikke noe å si .

Kanskje jeg uttrykte meg litt dårlig....

 

Edit: ehhh.. Brunt på 1/2 , 4/5 benyttes ikke i eth .

....

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kanskje et dumt spørsmål dette her, men dersom jeg skal strekke en kabel fra en nettverkskontakt til en annen, kan jeg da bruke en kabel med 4 ledere? Hvilke pinner skal jeg da bruke (antar at det er 1,2,3 og 6, men er ikke helt sikker)?

Lenke til kommentar
Kanskje et dumt spørsmål dette her, men dersom jeg skal strekke en kabel fra en nettverkskontakt til en annen, kan jeg da bruke en kabel med 4 ledere? Hvilke pinner skal jeg da bruke (antar at det er 1,2,3 og 6, men er ikke helt sikker)?

Du kan gjøre dette ja, men pass på at kabelen holder like høy kvalitet som CAT 5 (dvs. hvor mange twist du har på parrene per meter).

 

Leder 1, 2, 3 og 6 er korrekt.

Lenke til kommentar

jeg har en litt spesiell og artig teori her.

 

Jeg har lest og hørt mange ganger at den teoretiske lengden på Cat5 100mbps nettverk er 100m ( 120m hvis det er rette forhold ) så det jeg lurer på er hvorfor?

er det på grunn av motstanden?

 

for da hvis du parallell kobler 2stk kabler på 220m så burde det i teorien virke hvis det er motstanden i kabelen som blir flaskehalsen?? eller hva?

 

det blir selvsakt dobbelt så dyrt men. eller er det det elektromagnetiske feltet som blir flaskehalsen? eller er det fordi at 350mhz ( som det kjøres på ) rett og slett ikke klarer og sende signalene lengre enn 100m?

 

ikke at jeg har tenkt og gjøre det. men hadde vært litt artig og kunne fått en kabel ( sammenhengende alså uten repeater eller hub/switch ) til og sende signaler 100mbps på rundt 200meter :D noen som har prøvd eller har muligheten til og prøve? for hvis det er motstanden som blir for stor, så burde det jo gå?

 

Edit: jaga bort leifern midt på natta.

Endret av tozer
Lenke til kommentar
Jeg har lest og hørt mange ganger at den teoretiske lengden på Cat5 100mbps nettverk er 100m ( 120m hvis det er rette forhold ) så det jeg lurer på er hvorfor?

er det på grunn av motstanden?

Det er tiden det tar og sende frem og tilbake som begrenser kabellengden.

Lenke til kommentar

Grensen er satt på 100 meter av praktiske årsaker. Når et nettverkskort skal sende en pakke, sender det først "pre-amble", et slags signal som gir beskjed til de andre nettverkskorta om at "nå skal det skje noe".

 

Dette signalet beveger seg gjennom kabelen med en viss hastighet, og det tar litt tid før alle kortene har fått det med seg.

 

Hvis kabelen er for lang vil det ta for lang tid før alle nettverkskorta oppdager at kabelen er "opptatt" og kan begynne å sende selv. Det blir da en kollisjon, og begge pakkene er tapt og må sendes om igjen.

 

Her er en del mer utfyllende info:

 

http://www.erg.abdn.ac.uk/users/gorry/cour...es/csma-cd.html

 

--

Henning

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Men altså... dette med fargekodinga? Hvorfor har det noe å si hvilken rekkefølge fargene er i? Disse små ledningene er jo tilsynelatene like (bortsettfra fargen)... er det noe forskjell på kobberet ellernoe som gjør at fargene ikke kan byttes om?

5515979[/snapback]

 

For å oppnå maskimal hastighet og kvalitet på en kabel bør man følge fargekoden. ikek bare av praktiske årsaker men at selve vridningen i kabelen fungere slik at det er minimalt med støv.

Lenke til kommentar
Støv? Men hvis man da splitter hele kabelen slik at de 8 små lederne ligger helt løst? Vil dette gjøre noe med overføringshastigheten?

5516087[/snapback]

 

Støy selvsagt.

La du de slik ville ikke kabelen din fungere på noe større avstand enn noen få meter, du ville ikke få kontakt på ett 100Mbit/s-nettverk, reduserer du det til 10Mbit/s så ville det nok ha funket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...