Gå til innhold

Doom3 eller HL2 : hva tror du blir best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er sikkert ikke lov å si, men etter 5 timer Doom III i dag må jeg si at det er den mest polerte og gjennomførte single player-opplevelsen jeg har hatt. Fantastiske greier foreløpig, med velregisserte og veldig stramme cutscenes, god voice acting og høy kvalitet på presentasjonen.

Spillmessig? Det er ingen revolusjon på noen måte, utover at det er et fantastisk dyktig gjennomført spill, med utrolige omgivelser og veldig god stemning. Det er faktisk hysterisk skummelt. God dynamikk i gameplayet, med logiske action-pauser som bryter opp tempoet imellom skremme-periodene og sørger for at du alltid tror du har sett alt når du all of a sudden blir vettskremt. Historien fortelles mye på samme måte som i Metroid Prime, uten at jeg har sett mye av den enda. Det er herlig, enkelt og greit. Ingen revolusjon, men i mine øyne det beste single player-spillet siden Halo, eller muligens til og med Half-Life. Det sier en god del. "Bedre enn Halo" er ikke noe jeg sier om veldig mye.

Det blir spennende å se om Half-Life 2 klarer å leve opp. Doom er et gameplaymessig mindre ambisiøst spill, men er til gjengjeld så gjennomført at det hele tiden virker friskt og utfordrende, som om det ikke er et vanlig run & gun-spill. Kommer nok til å huskes, skal man se.

At grafikken er nydelig er det vel ikke noe vits i å si. Lydbildet er også spektakulært. Ingen musikk, bare ambient-lyder ... scawwy. Programmeringen er herlig, selvsagt. Jeg kan spille det i 1280x1024 i Ultra High-mode, med min Radeon 9800Pro 128MB, overklokket. Det swapper litt når jeg går inn i store rom, dog, så jeg spiller det i 1280x1024 med High istedet. Det er veldig vanskelig å se forskjell.

Jeg er tilfredsstilt. Foreløpig fantastisk spill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke noe om HL2 men doom3 er konge har spilt det i noen timer nå og er dødsimponert. Løp å kjøp.... Kommer til å bli en klasikker.

Julle

Skrevet

doom 3 vil få ett forsprang så det kommer til og bli extremt med prat om det i nermeste tid.. hehe jeg ser allerede formeg nyhetsendiiingen hvor mødre går mot doom 3 siden det er så voldelig og ser så realsistisk ut :p...

ser ut som doom 3 vil ha hakket bedre grafikk (synd og si det som hardnakket hl fan)... men hl 2 blir så sinnsykt mye bedre med tanke på fysikk motoren.. (tror jeg da) har sett den del klipp fra begge og det vil bli en hard kamp mellom hvilket som er best... men hvorfor ikke bare nyte begge spillene fullt ut

(har seff forhondsbestilt begge :p)

:w00t:

Skrevet
doom 3 vil få ett forsprang så det kommer til og bli extremt med prat om det i nermeste tid.. hehe jeg ser allerede formeg nyhetsendiiingen hvor mødre går mot doom 3 siden det er så voldelig og ser så realsistisk ut :p...

ser ut som doom 3 vil ha hakket bedre grafikk (synd og si det som hardnakket hl fan)... men hl 2 blir så sinnsykt mye bedre med tanke på fysikk motoren.. (tror jeg da) har sett den del klipp fra begge og det vil bli en hard kamp mellom hvilket som er best... men hvorfor ikke bare nyte begge spillene fullt ut

For meg ser det ikke ut som Doom 3 har bedre grafikk.. og JA, jeg har prøvd begge!

Riktignok beta versjon av HL2, men grafikken blir nok ikke dårligere i den ferdige versjonen...

Skrevet

For meg ser det ikke ut som Doom 3 har bedre grafikk.. og JA, jeg har prøvd begge!

Riktignok beta versjon av HL2, men grafikken blir nok ikke dårligere i den ferdige versjonen...

Så vidt jeg vet har det ikke kommet noen spillbar versjon av HL2 enda, så det der tar jeg med en neve salt.

Gidder ikke være med på "hvem er best" diskusjonen.

Vil heller kommentere D3 etter å ha spilt det et par timer. Doom3 er virkelig grensesprengende når det kommer til grafikk. Bump-mapping, detaljer og lyseffekter som overgår alt jeg har sett før. I tillegg får man skyhøy hoppe-i-stolen-effekt. Fytterakkern så ekkelt det er til tider! Gameplay-messig er det vel egentlig ikke s revolusjonerende, men gøy? oh yes.

Spent på hvordan det er i multiplayer siden det er max 4-player. Tror nok uten å ha prøvd det at det ikke er her D3 skinner mest.

Skrevet

Etter et par timer i D3 må jeg si jeg holder en stor knapp på HL2. Det var rett og slett lite som var imponerende i D3. Pen grafikk? ja. Skummelt? Nei. Nyskapende? Nei. Spesielt engasjerende? Nei. Irriterende monstre som kommer ut fra veggene? Ja....:( Kjedelige innendørs trange ganger som vi har sett tusen ganger før i FPS spill? Ja... :(

Hadde egentlig mer moro med den siste avi-filmen som ble sluppet fra HL2.

Men men, ting kan jo bli bedre etterhvert. Dette er som sagt bare etter et par timer.

Skrevet

Den er heller ikke indikativ for gameplayet.

Vice: hva hadde du ventet deg? Half-Life 2? Det er ingenting som ikke er polert til perfeksjon i Doom 3. Greit, du likte det ikke, men det er overhodet ikke dårlig. Du er bare blitt flasket opp med ideen om at et spill ikke er bra før det tillater deg å kjøre bil, kaste rotter rundt omkring og dra til verdensrommet i en 2CV. Slike forutsetninger skaper forventninger som ingenting kan leve opp til, aller minst et så old-school spill som Doom III.

Jeg står på mitt: skummelt, vellaget og grafisk overlegent noe annet akkurat nå.

Skrevet
"Spillbar" = uferdig demo for E3 2003? Klart.

Den er spillbar ja..

"Spillbar" som i at du kan laste uferdige brett og gå rundt og kikke på uferdige textures og skyte på omtrent ikke-eksisterende monstre uten AI? Sikkert givende det.

Grafikken er pen, men ikke akkurat årets beste, skal man dømme etter screenshots og videoer. Du må huske på at det egentlig skulle ut for et år siden, og ting har skjedd siden den gang.

Skrevet
Vice: hva hadde du ventet deg? Half-Life 2? Det er ingenting som ikke er polert til perfeksjon i Doom 3. Greit, du likte det ikke, men det er overhodet ikke dårlig. Du er bare blitt flasket opp med ideen om at et spill ikke er bra før det tillater deg å kjøre bil, kaste rotter rundt omkring og dra til verdensrommet i en 2CV. Slike forutsetninger skaper forventninger som ingenting kan leve opp til, aller minst et så old-school spill som Doom III.

Jeg står på mitt: skummelt, vellaget og grafisk overlegent noe annet akkurat nå.

Skal ikke uttale meg så mye mer ennå, da jeg ikke har spilt igjennom.

Vil bare si at problemet er jo at "old school" på langt nær nødvendigvis blir synonymt med "bra" som det virker som om du har hengt deg opp i.

Men jeg har selv ikke noe imot "old school" spill. For eksempel "painkiller" hadde jeg det mye mer morsomt med de første par timene. Det var ren "skyt alt som beveger seg", men de hadde i det minste vært litt nyskapende på våpenfronten.

Hadde heller ikke ventet meg noe HL2 fra D3 nei, hadde faktisk ikke forventet stort mer enn det jeg hittil har fått servert, dvs. pen grafikk og ikke voldsomt mye mer(Vi husker vel alle Quake3...). I så måte kan jeg heller ikke si at jeg er skuffet over D3. :shrug:

Skrevet (endret)

Jeg må komme med et hjertesukk. Denne tråden er patetisk.

Hva som er best eller ikke er helt opp til den enkeltes subjektive smak. Det finnes ingen objektive sannheter, likevel uttaler enkelte seg som om de har analysert seg frem til "hva som ER best" ved hjelp av avanserte matematiske ligninger. Hvis folk kunne ha moderert seg litt og tatt høyde for at de gir uttrykk for sin subjektive oppfatning, så hadde det vært spiselig.

Men se på dette, random sitat fra denne tråden:

Doom 3 kommer til å få total bank av Half-Life 2.
HL2 kommer til å hoppe på og gruse Doom III
Half-Life 2 har nok ett godt grep rundt Doom 3
HL2 uten tvil..........
hl2 kommer til å gruse doom3
HL2 ser så realistisk ut at det er skremmende

Denne tar vel kaka:

Okay, HL2 har Best Gameplay og grafikk(Hakket over D3), D3 foregår i et lukket room for og si det sånn.

Best Grafikk: Half Life2

Best Gameplay: Half Life2

Best Story:Half Life2

Best varighet:Half Life 2

Grafikk: HL2 har mest penger til grafikk pga. HL1

Gameplay:Hl har størst gameplay pågrunn av det vi har sett på E3

Story:D3 repeterer storyen i HL1, HL2 har en mer ny historie VI er nyskjerrige på.

Begge spill kommer til å få gode anmeldelser, men jeg tror at Half Life 2 er hakket bedre.
Jeg føler meg temmelig sikker på at HL2 blir en ufokusert, og potensielt traurig opplevelse.

Ikke verst denne heller:

Jeg kan si med sikkerhet at HL2 kommer til å banke Doom III.

vedkommende følger opp med:

HL2 er som sagt noe helt unikt, i motsetning til Doom III. Doom III virker som å være ett helt standard spill, med "kule" våpen og "bra grafikk", og de har ikke kommet ut med noe i det hele tatt som virker originalt.
For å være helt ærlig tror jeg HL2 blir best.

Og denne da, som jeg ikke kan forstå vitsen med i det hele tatt, bortsett fra at vedkommende kanskje er på lønningslista til Valve eller en eller annen samarbeidspartner:

For min del håper jeg at HL2 blir best og knuser Doom3 ned i støvlene, slik at alle kritikere og gamere vil si: "HL2 er helt konge, Doom 3 derimot var en ordentlig skuffelse."

Sånn, det var mitt hjertesukk. Så får alle fanboys og andre som føler seg truffet bare bli snurt: Det er ingen som kan si at det ene blir bedre enn det andre. De som gjør det mangler enten intelligens nok til å delta på et debattforum, eller de er bevisst ute etter å provosere.

Endret av Radial
Skrevet
Denne tar vel kaka:
Okay, HL2 har Best Gameplay og grafikk(Hakket over D3), D3 foregår i et lukket room for og si det sånn.

Best Grafikk: Half Life2

Best Gameplay: Half Life2

Best Story:Half Life2

Best varighet:Half Life 2

Grafikk: HL2 har mest penger til grafikk pga. HL1

Gameplay:Hl har størst gameplay pågrunn av det vi har sett på E3

Story:D3 repeterer storyen i HL1, HL2 har en mer ny historie VI er nyskjerrige på.

Hehe, den var ikke dum... :!:

Men seriøst, det går ikke an å diskutere dette emnet skikkelig før HL2 har kommet ut i final versjon. Denne tråden er til nå egentlig ganske latterlig. :yes:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...