Gå til innhold

Grei plassering av sub?


Anbefalte innlegg

En jeg vet om skulle plassere en iPod i bilen, og etter mye om og men fant han ut at en blokk holder med magnet var tingen, iPod n levde ca 10 minutter før den døde med en stygg ulyd.

 

jeg velger å tro at det var denne personens uvitenhet om andre potensielle farer som ødela iPod'en. om da ikke det er bevist at iPod er veldig følsom for magnetisme.

 

jeg velger heller å tro en teknisk ingeniør hos seagate enn deg ang. dette emnet, om du da ikke er ekspert på dette området.

 

som personene sier er det kraftige magneter i svingarmene. hvorfor har ikke disse da ødelagt harddisker før?

 

selv om magneten i subbern er kraftig, er det fortsatt ett godt stykke til PC'n. prøv å sette noe metall mot subbern, og se om det henger fast grunnet magnetisme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du kan plassere en sub hvor som helst siden øret er stum for bass. man klarer ikke å høre hvor dunkingen kommer fra som med andre lyder !

Hadde det vært så enkelt, og hva mener du med "stum for"?? Det er så dumt at jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte :no: Det er noe som heter FASE når vi snakker om lyd, det vil si at alle frekvensene skal treffe øret samtidig, så flytter du suben 3m unna så kan det hende at dette går sønder og sammen, så vær så vennlig å stfu når du ikke vet et dugg om temaet!

EDIT: Trykkleif

Endret av *MIB*Viking
Lenke til kommentar

Vibrasjoner fra sub kan få harddisker til å klikke.

Plassering av sub kan ha mye å si pga. fase. I tillegg blir det ofte bra trøkk med å sette subben i et hjørne.

 

Edit: Og øret er IKKE stum for bass. Det klarer bare ikke retningsbestemme lave frekvenser.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
du kan plassere en sub hvor som helst siden øret er stum for bass. man klarer ikke å høre hvor dunkingen kommer fra som med andre lyder !

og der fekk vi bekrefta kor "mykje" du veit om lydanlegg........

 

 

__________________

 

Som nevnt over. Fort og gale:

Set suben der du opphoder deg mest, og gå/kryp rundt og lytt.

 

Det var tydelig forskjell i lyden med min gamle (no avdøde) 10" aktive sub, alt etter kor den vart plasert.

Lenke til kommentar

"du kan plassere en sub hvor som helst siden øret er stum for bass. man klarer ikke å høre hvor dunkingen kommer fra som med andre lyder ! "

 

Dette stemmer faktisk, og det er grunnen til at man kun trenger èn subwoofer. De dype frekvensene setter hele rommet i bevegelse, så du klarer ikke høre hvor lyden kommer fra.

Men vegger og hjørner har en lei tendens til å forsterke lyden, så det ideelle er å gi den litt pusterom. Hvis du spiller virkelig høyt, kan du også få problemer med stående lydbølger (enkelte toner som blir mye sterkere enn andre) hvis rommet ikke har nok matter, gardiner eller annet lyddempende materiale.

Endret av radiated
Lenke til kommentar

Suber, gjerne de billige, har forvrengning, fra element og spesielt kasse og pga. dårlig forsterkere, da går det an å retningsbestemme bassen uansett hva du sier og mener- men i teorien er det ikke mulig å retningsbetemme bass under 100Hz, men husk at i et dataoppsett med små satelitter og sub så er delefrekvensen høyere-aka gjelder ikke den "teorien" her! ;) Så ikke forenkle og svar hvis dere egentlig ikke vet mer enn hva andre kamerater har fortalt dere!

Lenke til kommentar
Suber, gjerne de billige, har forvrengning, fra element og spesielt kasse og pga. dårlig forsterkere, da går det an å retningsbestemme bassen uansett hva du sier og mener- men i teorien er det ikke mulig å retningsbetemme bass under 100Hz, men husk at i et dataoppsett med små satelitter og sub så er delefrekvensen høyere-aka gjelder ikke den "teorien" her! ;) Så ikke forenkle og svar hvis dere egentlig ikke vet mer enn hva andre kamerater har fortalt dere!

Jeg ville blitt litt skuffet hvis subwooferen jeg kjøpte ikke gikk under 100 hz :-)

Men i de aller fleste tilfeller har du nok rett i at "subwoofere" som du kjøper til 1000 kr sammen med 5 satelitter ikke er spesielt dyptgående...

Dette er igjen en meget god grunn til å kjøpe 2 gode høyttalere istedet for 5+1 dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at suben ikke går under 100Hz, jeg sier at delefrekvensen er over 100Hz dvs. at suben jobber fra så dypt den kan og opp til delefrrekvensen, deler man på f.eks 150Hz, så vil kasseresonanser etc. sende ut 300Hz, 600Hz og oppover og grøte til mellomtonen og ødelegge den eventuelle fasefeilen i et stort område- du ødelegger definisjonen i bassinstrumenter og tommer fullstendig!

Lenke til kommentar

til alle som mener noe annet: plassering av sub har noe å si, da øret IKKE er "stum" (det heter døvt btw...) for bass :p Plassering av sub har MYE og si da fasefeil og annet rask ødelegger lydbildet. Som jeg har nevnt før er hjørner ofte et godt utgangspunkt, men tekniken med å plassere subben der man skal sitte, for så å lete etter plassen med best basslyd funger somregel til de fleste brukere. Vi snakker tross alt om en "datasub" ... og en slik gir visse begrensninger til kvalitet og gjengivelse uansett.

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

det er jeg enig i :) men uanz, så skulle du ha hørt lyden av en logitech z-2200 sub når den står i et hjørne, låter ganske bra faktisk :) har hørt flere "HiFi" suber før, og er ikke så veldig mye bedre lyd helt sånn egentlig :) (men det har seff veldig mye og si om ossn rom suben står i da) sånn generelt så syns jeg suben i logitech z-2200 klarer seg ganske bra med tanke på at settet bare koster 1200 kr :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...