Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Holdestrøm" til bilstereo?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg har akkurat satt inn en Sony CD-veksler i min gamle Toyota Camry 1984-modell. Etter litt om og men så fant jeg ut hvor de forskjellige ledningene skulle osv. Fra bilen så kom det høyttalerledninger pluss to strømledninger. Alt er satt opp og bilstereoen fungerer fint..

 

MEN.. det er såklart et men! Når jeg slår av tenningen på bilen så mister radioen all strøm og alle instillinger på bilstereoen forsvinner. Jeg har hørt noe om at den trenger "holdestrøm" eller noe slik at den fortsatt har strøm når bilen er av. Er dette noe som bare finnes i nye biler, eller skal det være mulig å få til dette i min bil også? Det er veldig irriterende å måtte stille inn radiokanalene, lydoppsett osv for hver eneste biltur :)

 

Og ja, som dere sikkert skjønner. Jeg er heeelt fersk innen dette området :)

 

Håper på svar!

 

Hilsen

Erik

Endret av esogge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sank sammen alle løse lednigner som ligger bak der og bruk prøvelampa til å finne ut hvilken av de som gir konstant strøm uten at tenninga står på. De aller fleste biler har en slik ledning liggende sammen med resten av strøm og antenneledninger. Dersom du ikke finner en kan du bare legge opp en direkte fra batteriet som Opus sier. Sikring på denne er ikke det dummeste i verden :)

Lenke til kommentar

er selv fersk på dette med elektronikk i bil og har selv nettopp oppgradert "annlegget" i bilen til noe "bedre"... noe som selvfølgelig ikke var det enkleste.

 

bilen, en toyota fra 1984, hadde selvfølgelig ingen iso-kontakt :D

 

men etter mye plundring og kobling har eg fått til det meste, bortsett fra det samme som du har problem med. har vel brukt ganske mange timer til sammen nå hvor eg har gått over stort sett alle lett tilgjengelige ledninger og målt spenningen på disse, hvorpå ingen holder 12v når eg skur av tenninga.

 

eg har tilogmed lett over under panseret.

 

men i går kom eg på en genial ide. kupé-lyset har strøm både med tenning av og med tenning på. eg visste ikke da hvor stor spenninga var, men etter å ha målt kom eg frem til at denne hadde i overkant av 12v med lyset av, og i underkant av 12v med lyset på. så nå er planen klar...

 

eneste som kan bli et problem er at spenninga synker når lyset blir slått på. skal bli spennende å se om det alikevel er nok til å drive det nødvendigste på stereoen. :roll:

Lenke til kommentar
Pass på så ikke ledninga til kupèlyset smelter.

På endel spillere i allefall, er det konstantstrømmen til spilleren som trekker flest amp når spilleren er i bruk.

hvor mange ampere må eg regne med da?

 

virker litt rart, egentlig, med tanke på at den fungerer fint uten.

 

i min verden forteller logiken min at konstantstrømmen burde være mest aktiv når den andre ikke er aktiv. på den måten burde den bare trekke strøm fra kupelyset når tenninga er av... slik ser hvertfall eg på det...

 

men som sagt, eg er ganske fersk når det gjelder elektronikk i bil... :blush:

Lenke til kommentar

Vil bare si at det er ikkeno problem å legge en egen leding fra batteri til spilleren selv, tilogmed jeg klarte det på den forrige bilen min. Dro kabelen fra batteri, gjennom torpedoveggen og koblet den på en iso-kontakt som jeg hadde ettermontert. Brukte heller ikke no spesiellt tykk ledning (som en musekabel omtrent :p ) og det fungerte helt fint den tiden jeg brukte bilen.

 

Trenger du hjelp til å finne ut hvor du skal koble hva på iso-kontakten kan du se her.

Lenke til kommentar
dere lydfanatikere har sikkert fått hjertestopp dersom dere hadde sett jallamekken bak stereoen min :D

Ikke noe morsomt med brann. ;)

Sikringer osv er der, men for å få riktige høyttalerledninger til riktig plass så er det endel sukkerbiter rundt omkring.

 

For ikke å snakke om idioten som hadde spilleren før meg, han klippa av alt som var. Klippa rett bak isokontakten og rett bak den store svarte boksen som skal jevne ut signalene og fjerne støy(?). Så det har blitt endel skjøting og lodding osv

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg satt holdestrømsledningen fra spilleren inn på en av ledningene på tenninga jeg. En av de som går opp dit har konstant +12v.

 

Er dette "fy"...? :hmm:

Neida, hvis det fungerer for deg så er det sikkert greit..

 

Det jeg bruker når jeg monterer cd-spiller i en bil er å hente 12+ ifra Nødblink-bryteren. Den er ofte montert i nærheten av cd-spilleren og har alltid 12+ direkte tilkoblet.. Enkelt og greit :thumbup:

Lenke til kommentar

EU kontrollen har lite med strøm-matinga til cd-spilleren ja :) Skulle bare mangle! Men å montere en sikring er jo enkelt da, bare sånn for sikkerhets skyld!

 

Ofte kan man "plukke ut" hele nødblink-bryteren ved å vippe den ut ifra dashbordet med et skrujern. Da er det enklere å komme til enn å fikle bak dashbordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...