Gå til innhold

Asus A7N8X Deluxe/GD - Godt kjøp?


Onkel

Anbefalte innlegg

Har tenkt å gjøre en billig oppgradering av maskinen, mest for å få den mer stabil og litt mer RAM, som ikke minst er av DDR-typen. Har ikke bruk for mirakler eller ny CPU, så det jeg er ute etter er valuta for pengene.

 

Har så langt falt ned på Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A nForce2SPP,ATX,1394,USB,Dual LAN med 512 MB PC3200 minne. Men jeg har tre spørsmål til dette.

 

1. Er dette hovedkortet stadig å anbefale? Ser det ble sluppet i 2002, noe som tross alt ikke er steinalder i datasammenheng engang, men kanskje rundt senere renessansetid... Er det noen andre i samme prisleia som er kommet senere og er å foretrekke?

 

2. Har funnet et demotilbud på hovedkortet som jeg sparer ca 200,- på. Noen som vet hvilke rettigheter man har eller gir avkall på, altså hvilken risiko man tar, ved å kjøpe demovarer?

 

3. Hva er dual channel RAM? Ser at hovedkortet støtter det, hva må jeg ha for å bruke det? En spesiell type RAM? To identiske brikker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: HK-et er oppgradert flere ganger siden 2002, uten at jeg er helt sikker på hva som ble gjort. Kortet duger iallefall helt fint, men har du planer om å overklokke noe, er abit NF7 ett bedre valg.

 

2: Man har samme rettigheter ved retur og slikt som ved ett vanlig kjøp, risikoen er jo at det ikke fungerer, men det er jo ikke værre en at du må returnere det. Det er dog vanlig at kun hk-et følger med, altså ingen kabler, manualer og lignende.

 

3: Dual channel på AMD er bare tull. Ytelselsforskjellen er kanskje 2-3%. Har du kun èn brikke fra før, er det ingen grunn til å kjøpe en til bare for å få utnyttet det.

Det eneste du trenger er to identiske brikker.

Lenke til kommentar

1. Ja, dette kortet er i mine øyne fortsatt å anbefale. Sammen med Abit NF-7 (tror jeg) er dette blant de beste som er sluppet på socket A. Har ikke hørt om så veldig mange andre som er kommet senere som jeg har bemerket meg som veldig gode.

 

2. Noe usikker her, vil tro du fortsatt får en garanti på at det virker og med garanti fra produsent, mot fabrikasjonsfeil osv.

 

3. Dual-Channel betyr at den kjører to ram-brikker som en brikke. Dette skal teoretisk gi dobbel så stor båndbredde til minne. Noe som gir bedre ytelse på minne. Ville her sterkt anbefale å gå for 2x512mb brikker, eller kanskje 2x256mb. Dette kommer selvfølgelig ann på hva du skal bruke maskinen til.

 

OffTopic: Hadde jeg vært deg ville jeg kanskje (i disse socket 939/PCI-E/64-bits/ Prescott tider) vurdert om du kanskje skal spare litt lenger og kjøpe deg noe nytt. For det høres ut som du allerede har en (ikke steinalder) litt utdatert pc. Dette kommer selvfølgelig ann på hva du skal bruke den til, og hvor mye penger du har/kan få til rådighet. og hva du skal bruke den til.

Lenke til kommentar

Har a7n8x deluxe selv, revisjon 2, kjøpt i mai 2003. Har ikke hatt noen stabilitetsproblemer, bortsett fra når jeg klokket for meget. xp2500+ cpuen kjører stabilt på 2,3GHz med dette hovedkortet, og da er det nok cpuen og ikke HKet som holder meg tilbake. Ikke noe å utsette på HKets kvalitet.

 

Kjenner flere som har kjøpt demobrukte varer, de rapporterer om at man kan se det har vært montert pga. skruefestene er noe slitt, men det har fungert utmerket. Kjøpsloven er ufravikelig, så du har samme returrett/reklamasjonsrett på demovarer som på andre kjøp fra f.eks. komplett.no. Garanti er noe som varierer fra produsent til produsent, som ikke er noe som en har krav på etter lov. Uansett varer reklamasjonsretten i to år, så om noe går galt er du rimelig trygg.

 

Dobbelkanals minne på HKet er oppskrytt, jeg får rundt 3100MB/s i sisoft minnetest (under halvparten av de teoretiske 6,4GB/s), men det gjør meg ikke så mye.

Lenke til kommentar
Hmmm... her er det tydeligvis delte meninger. Den ene av dere anbefaler så vidt jeg kan se sterkt å utnytte Dual Channel RAM'en, den andre sier det overhodet ikke er vits...

 

Oppklaringer eller second opinions, noen?

På amd-system har dual channel lite å sei. Du vil få bedre ytelse i enkelte tilfelle, men ikkje så mykje. Lav latancy på minnet har meir å sei enn dual channel for amd.

For Intel-system er det motsatt.

 

Veit ikkje kor mykje ram du har tenkt å ha, men vil anbefala min 512. Om du trur dette er nok for deg og du ikkje kjem til å oppgradera, kjøp 2x256 så får du dual channel (og den minmale ytelsen det gir.) Er det ein liten sjangs for at du kjem til å oppgradera, kjøp ei brikke.

 

Dual channel har lite å sei på amd, men ekstra ytelse er alltid ok. Får du brukt det er det flott, men ikkje stress for å få det til.

Lenke til kommentar

Hadde Asus A7N8X Deluxe frem til jeg nylig da jeg bygget en liten Barebone PC og flyttet over all hardware fra gammel PC'n.

 

Har vært veldig fornøyd med Asus A7N8X Deluxe :yes: meget bra hovedkort til vanlig bruk, men skal du overklokke ville jeg anbefalt Abit (NF7 er nok bra)

Lenke til kommentar
3. Dual-Channel betyr at den kjører to ram-brikker som en brikke. Dette skal teoretisk gi dobbel så stor båndbredde til minne. Noe som gir bedre ytelse på minne. Ville her sterkt anbefale å gå for 2x512mb brikker, eller kanskje 2x256mb. Dette kommer selvfølgelig ann på hva du skal bruke maskinen til.

Mente egentlig her at jeg ville anbefalt 1024mb ram istedet for bare 512. Som jeg sier skal Dual Channel gi en teoretisk bedre ytelse. Men er slett ikke nødvendig. Som det blir sagt, er lavere latency's mere avgjørende enn dual channel.

Lenke til kommentar

Takker for alle tilbakemeldingene! Da har jeg konkludert med å gå for ASUS-kortet, og med en enkelt 512 MB brikke siden jeg sannsynligvis vil ha flere senere. Og jamfør en viss annen pågående tråd bør tydeligvis ikke RAMen være en Twinmos-brikke.

 

Forresten, hva er revisjon 2? En BIOS-versjon?

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Du vil nok ikkje støte på noko anna enn versjon 2 då dei siste revisjon 1.4/ 1.6 forsvant ut sommar 2003.

 

Forskjellen var at chipsettet i revisjon 2 brukte Nforce2 ultra400 (full 400MHz kompatbilitet) mot NForce 2 (333MHz som høgaste ddr bus)

 

Revisjons nr står mellom pci port to og tre viss eg ikkje husker feil, men står det ultra i spesifikasjonen er det eit rev 2.

 

Men rev 2 og rev 1.xx bruker forskjellige bioser, det står tydeleg på asus sine sider. (only for revision 2)

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Twinmos PC3200 DDR 512MB brikke RAM på Asus REV 2.0 kortet siden det kom på markedet, ingen problemer med det faktisk, bare flash BIOS så går det glatt.

 

Trodde forskjellen mellom REV 1 og REV 2 var at de hadde skiftet merke på ettpar komponenter eller noe sånnt, godt mulig det er andre ting også

Endret av Hoax
Lenke til kommentar
Takker for alle tilbakemeldingene! Da har jeg konkludert med å gå for ASUS-kortet, og med en enkelt 512 MB brikke siden jeg sannsynligvis vil ha flere senere. Og jamfør en viss annen pågående tråd bør tydeligvis ikke RAMen være en Twinmos-brikke.

 

Forresten, hva er revisjon 2? En BIOS-versjon?

Heisann, Jeg brukte twinmos dualkit på dette hovedkortet fra mai 2003 til nå i april, da jeg oppgraderte til a7n8x-e deluxe, siden dette har gigabitlan og mulighet for kjøp av et eget asus wlankort ;)

 

Ingen som helst problemer med twinmos på dette kortet. og heller ikke på det vanlige a7n8x deluxe som jeg brukte tidligere.

 

Klokka helt opp til 2,4 Ghz med min xp2500+ men du burde ha en strømforsyning som har sprek +5V for å kunne klokke langt, da dette kortet ikke har den mer og mer kjente "P4"-pluggen som de fleste kortene nå til dags har for å avlaste +12V'en

(Gjelder bare hvis du har planer om å overklokke kraftig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...