Gå til innhold

Proteiner hva er poenget?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen her tidligere sa at kosttilskudd er veldig oppskrytt og egentlig noksA un0dvendig.. Dette tror jeg er helt feil. Hvis du sikter til A ha en grei kropp som viser normale tegn for sunnhet og trening kan jeg vaere enig, men hvis du trener for A bli f.eks bodybuilder(eller noe som kan naerme seg) sA er tilskudd totalt n0dvendig. Du klarer aldri i livet A komme pA en seri0s scene uten noe form for kosttilskudd.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Ettersom jeg har begynt å trene på treningssenter for en stund tilbake, lurer jeg på noe anngående proteiner.

1: Hva er vitsen med proteiner?

2: Er det skadelig på noen måte?

3: Er det verdt pengene?

4: Hvor lang tid tar det før man ser resultat?

 

Takker for svar

1. Protein brukes som "byggestein" for å bygge musklene dine opp etter du har trent. La oss si det slik, hvis du ikke får i deg nok proteiner så har heller ikke kroppen din mer "materiale" for å bygge musklene opp.

 

2. Proteiner er ikke skadelig, men du blir feit om du tar for mye og ikke trener.

 

3. Er mulig at det ikke er verdt pengene til å begynne, men etter hvert vil du finne det vanskeligere og vanskeligere å øke i musklatur, å proteinrik mat kan ofte bli en dyr afære i lengden.

 

4. Om du trener riktig kan du sikkert merke resultater etter noen måneder, og generelt i starten. Men det blir neppe noe "WOW", slike ting kan ta veldig lang tid. Når du trener kan du ikke haste, det fører til overtrening, at du blir lei, og at musklene ikke vokser noe.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Noen her tidligere sa at kosttilskudd er veldig oppskrytt og egentlig noksA un0dvendig.. Dette tror jeg er helt feil. Hvis du sikter til A ha en grei kropp som viser normale tegn for sunnhet og trening kan jeg vaere enig, men hvis du trener for A bli f.eks bodybuilder(eller noe som kan naerme seg) sA er tilskudd totalt n0dvendig. Du klarer aldri i livet A komme pA en seri0s scene uten noe form for kosttilskudd.

Hvilket er fullstendig unødvendig ;)

Lenke til kommentar
Jeg har lært følgende av min biologilærer (som har universitetsutdanning innen biologi, lang forskningserfaring + lang treningserfaring etter bl. a. å ha spilt for Oslostudentenes eliteserielag i håndball) på gymnaset:

 

Å ta ekstra tilskudd med proteiner er totalt unødvendig, fordi:

 

Kroppen kan bare ta opp en viss mengde proteiner. Hvis du spiser normalt, så får du alle de proteinene du trenger. Ekstra tilskudd av proteiner er altså særdeles oppskrytt, og særdeles unødvendig, med mindre du ikke har et normalt kosthold.

 

Litt kronglete forklart, men men...

Da burde biologilæreren din gå tilbake til skolebenken.

 

Ja, kroppen kan bare ta til seg en viss mengde proteiner, slik det er med all mat. Trener du styrke, trenger du mer proteiner, resten blir fett (Dette er ikke negativt, men du vil unngå å ha overskudd av proteiner pga. det er dyrere med proteiner enn karbohydrater eller direkte fettkilder). Spiser du normalt får du langt ifra det du trenger når du trener, i hvert fall hvis du regner et normalt norsk kosthold som hovedsaklig består av karbohydrater og mettet fett. Proteintilskudd er bare en billigere måte å få i seg nok protein.

 

Tror du folka med six-pack spiser "normalt"? Ser du på "average joe" på tvnorge? De nye muskuløse folka som kom inn spiser ikke "normalt". For å se ut sånn må du styre kosholdet ditt, noe som inkluderer proteintilskudd (hvis du da ikke er styrtkrik og har råd til store mengder biff og kylling hver dag).

 

Du trenger ikke å passe på kostholdet ditt hvis du vil være naturlig, dvs. at menn har vom og kvinner har stor rumpe. Store muskler er heller ikke naturlig, da dette er energi krevende, og kroppen vil etter kun 3 uker begynne å bryte ned muskler den ikke har bruk for. For å forhindre dette og se bra ut etter dagens ideal, MÅ man styre kostholdet, og sette dette opp med riktige mengder protein, fett, og karbohydrater.

 

 

Edit:

Større mengder protein er også med på å øke forbrenningen (proteiner er det som tar lengst å fordøye), og var det ikke en artikkel i avisen her om dagen om at de med høy forbrenning lever lenger? :) (Pluss at du holder deg varm lettere, viser til damene som alltid fryser, til tross for at damer har høyere fettprosent enn menn. Det er kun fordi de spiser mindre kjøtt, da de har en merkelig formening om at de blir tjukke av det [ble veldig generell her nå] :D )

 

 

Edit edit:

Du blir kun tjukkere av kalorioverskudd, samme hva du spiser.

Endret av Armalite66
Lenke til kommentar
Hei!

 

Ettersom jeg har begynt å trene på treningssenter for en stund tilbake, lurer jeg på noe anngående proteiner.

1: Hva er vitsen med proteiner?

2: Er det skadelig på noen måte?

3: Er det verdt pengene?

4: Hvor lang tid tar det før man ser resultat?

 

Takker for svar

1. Hurtig restitusjon etter trening

2. Nei, men tar man for mye av det lagres det som energi, og tar man ekstra mye blir det lagret som fett p.g.a at man ikke kan lagre mer energi.

3. Ja! Absolutt!

4. Avhenger av hvor mye du trener.

Lenke til kommentar
2. Nei, men tar man for mye av det lagres det som energi, og tar man ekstra mye blir det lagret som fett p.g.a at man ikke kan lagre mer energi.

 

Kroppen vil omdanne det til glukose og forbrenne det. Dette kan øke kroppens forbrenning, og vil spise opp noe av kalorioverskuddet man trenger for å gå opp i muskelmasse. Det er dårlig økonomi med andre ord :)

 

4. Avhenger av hvor mye du trener.

 

Treningsmengden er bare en lite faktor. For å få bra resultater ved styrketrening man være bevisst på kostholdet. Har du et normalt norsk kosthold, mye karbohydrater og relativt lite proteiner og supplerer med en proteinshake i ny og de, kan du like gjerne skylle pengene ned i dass. Skal du ha resultater må du lærer deg hvordan kroppen fungerer, både med tanke på treningsmengde og kosthold.

Lenke til kommentar
4. Avhenger av hvor mye du trener.

 

Treningsmengden er bare en lite faktor. For å få bra resultater ved styrketrening man være bevisst på kostholdet. Har du et normalt norsk kosthold, mye karbohydrater og relativt lite proteiner og supplerer med en proteinshake i ny og de, kan du like gjerne skylle pengene ned i dass. Skal du ha resultater må du lærer deg hvordan kroppen fungerer, både med tanke på treningsmengde og kosthold.

vel hadde vært greit å si litt om sånt siden du påstår at du vet det, stedet for å bare klage på det han har skrevet. vi er her alle for å lære

Lenke til kommentar
bare oppsummerer litt om hva man trenger for å spise seg stor, ikke slanke seg altså bare bli muskuløs:

 

 

proteinpulver/drikk

tunfisk

kjøtt

 

noe annet som er bra?

  • Proteinshake
  • Vann
  • Karboshake (for etter trening)
  • fisk
  • pasta
  • kj0tt
  • kj0tt
  • enda litt mer kj0tt
  • tunfisk
  • ris
  • evt. tilskudd av mineraler og vitaminer
  • gr0nnsaker
  • frukt
  • list goes on..

Lenke til kommentar
bare oppsummerer litt om hva man trenger for å spise seg stor, ikke slanke seg altså bare bli muskuløs:

 

 

proteinpulver/drikk

tunfisk

kjøtt

 

noe annet som er bra?

 

lang liste..

Enumettet og flerumettet fett må man heller ikke glemme. Gjerne 20% av det totale daglige inntaket av kalorier.

 

vel hadde vært greit å si litt om sånt siden du påstår at du vet det, stedet for å bare klage på det han har skrevet. vi er her alle for å lære

 

Det var ikke min hensikt å klage på det han skrev. Jeg var uenig i svaret og skrev det jeg mener er riktig.

Lenke til kommentar
bare oppsummerer litt om hva man trenger for å spise seg stor, ikke slanke seg altså bare bli muskuløs:

 

 

proteinpulver/drikk

tunfisk

kjøtt

 

noe annet som er bra?

  • Proteinshake
  • Vann
  • Karboshake (for etter trening)
  • fisk
  • pasta
  • kj0tt
  • kj0tt
  • enda litt mer kj0tt
  • tunfisk
  • ris
  • evt. tilskudd av mineraler og vitaminer
  • gr0nnsaker
  • frukt
  • list goes on..

Hvis kjøttet er rødt (d.v.s kjøtt fra pattedyr) er det dårlig proteinkvalitet. 75% av alt storfekjøtt inneholder også et stoff som brukes til å fremstille kunstige kvinnelige hormoner, og selv smådoser av dette kan (Det behøver ikke gjøre det, bare se på Big George, men i mange tilfeller kan det skje) gi menn feminine trekk.

 

Egg, Hvitt kjøtt, Soya og upastourisert melk har veldig god proteinkvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...