Gå til innhold

Proteiner hva er poenget?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ettersom jeg har begynt å trene på treningssenter for en stund tilbake, lurer jeg på noe anngående proteiner.

1: Hva er vitsen med proteiner?

2: Er det skadelig på noen måte?

3: Er det verdt pengene?

4: Hvor lang tid tar det før man ser resultat?

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man bør vel få i seg noen rett etter trening (og gjerne litt før) pga at kroppen umiddelbart trenger energi da. Den tar ikke dette fra fettet, men fra musklene. Proteiner brukes bl.a annet til å bygge nevnte muskler.

 

Men så lenge du ikke er en hyperaktiv OL-utøver e.l. holder det lenge med å spise vanlig mat, både før og etter trening

Lenke til kommentar

1. Vitsen er vel at kroppen restituerer seg raskere.

 

2. Det er ikke skadelig, men du kan bli feit hvis du ikke trener nok heh

 

4. Med vanlig trening tar det ca. 3 måneder før du _godt_ kan se resultatet. Lite sannsynlig at det går fortere med protein-shake, men som sagt så legger du sikkert på deg litt og tror du har blitt "større".

Lenke til kommentar
1: Hva er vitsen med proteiner?

2: Er det skadelig på noen måte?

3: Er det verdt pengene?

4: Hvor lang tid tar det før man ser resultat?

1: Vitsen med proteiner er å bygge opp kroppen din. Proteiner er kroppens byggestener, det er det alt er bygd opp av. (Sitter faktisk akkurat og drikker en shake :D )

 

2: Nei (med mindre du overdriver forbruket helt sjukt), proteinpulver er mat i pulverform (Det bare et kosttilskudd, har ingenting med dop å gjøre)

 

3: Det kan du vurdere selv. Etter min mening, ja.

 

4: Umulig å si, hver kropp reagerer forskjellig på trening. Tar du proteinpulver en gang om dagen er det bare som å spise en måltid til om dagen. Har du et generelt dårlig kosthold (frossenpizza, cola og candy ofte) lønner det seg i hvertfall. Du kommer INGEN vei med treninga hvis du ikke spiser tilstrekkelig og riktig. Maten er minst 60% av hele prosessen. Men back to topic; Har du en lav fettprosent vil du kunne se resultater mye kjappere enn folk med litt fett. Kan du f.eks ikke se magemusklene dine vil det ta lengre tid før du ser noe. Trening er noe som skjer over lang tid, det vil ta mange år før du vil kunne se ut (regner ikke med at du er overdrivi svær fra før av) som en muskelbunt. Går du virkelig inn for treninga så tar det ca 8-12 år for å bygge opp en Mr.Olympia kropp.

 

PS: Les artiklene på www.iform.no :thumbup:

 

Jeg kan forresten anbefale Whey Tech pakka (3x3kg) fra www.proteinfabrikken.no

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Man bør vel få i seg noen rett etter trening (og gjerne litt før) pga at kroppen umiddelbart trenger energi da.

Delvis feil;

 

Etter trening (altså rett etter, max 30min etter) bør man innta 50-70g med komplekse og raske karbohydrater, for at kroppen får energien den trenger, og ikke tærer på musklene.

 

Dessuten anbefales det å spise et proteinrikt måltid en time før trening.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Ettersom jeg har begynt å trene på treningssenter for en stund tilbake, lurer jeg på noe anngående proteiner.

1: Hva er vitsen med proteiner?

2: Er det skadelig på noen måte?

3: Er det verdt pengene?

4: Hvor lang tid tar det før man ser resultat?

 

Takker for svar

Svar fra en som faktisk HAR peiling:

 

1 - Proteiner er det musklene dine er bygd opp av. Mennesket produserer ikke proteiner selv som feks. gorilla'en gjør. Derfor må man spise proteiner for å bygge muskler. Kjøtt som du spiser er dyrenes muskler.

 

2 - Proteiner er ikke skadelig, men det sies at man ikke bør spise over 6g proteiner per kg kroppsvekt. Det vanlige er 2-2,5g på bulk, og 2,5-3g per kg kroppsvekt på diett.

 

3 - Er det proteintilskudd du sikter til? Hvis ja, så er det verdt pengene. Selv det dyreste proteinpulveret er billigere enn tilsvarende mengde kjøtt av hvilket som helst slag.

Jeg kan anbefale pulveret fra www.tech-nutrition.com. Bruker selv Basic proteinpulveret deres på bulk, og Protein Isolate på diett.

 

4 - Har du riktig kosthold, riktig teknikk, og riktige øvelser (puh! :) ), så vil du se resultater etter en 3 ukers tid. Det blir litt vanskelig å si, for du må bestemme deg for hvilke resultater du vil oppnå. Det kan feks. bli vanskelig å slanke seg, og i tillegg legge på muskler.

 

 

Vil bare føye til at det er MYE viktigere å planlegge kostholdet enn treningen. Kostholdet har MYE mer å si enn treningen. "Et normalt norsk kosthold" er som regel ikke idelt, da det norske kostholdet er ikke særlig bra.

 

 

Edit: Angående måltid rett før og etter trening, kan jeg raskt si dette:

 

Ikke spis fett 2t før trening, eller før 1t etter trening. Hiv innpå ca. 20g proteiner (i form av pulver, da du vil unngå fett som det feks er i kjøtt) ca. 30min før trening. Rett etter trening bør du få ideg ca. 30g proteinpulver og 70g raske karbohydrater (helst i form av pulver det også).

 

Jeg vil også bare nevne at proteinpulver er ikke noe fancy bole preparat, det er en billigere måte å få i seg proteinene kroppen trenger hvis du vil ha muskler.

Endret av Armalite66
Lenke til kommentar

Et annet tips for å kunne se forandringene: Ta bilde

 

Folk flest ser selv jo selv i speilet hver eneste dag, til og med flere ganger om dagen, derfor vil du ikke legge stort merke til forandringene. Ta derfor et bilde en gang i uka. Det vil da være morsomt å se hvor stor framgang du har hatt hvis du ser tilbake på bildet der du starta.

Lenke til kommentar

Her stod det mye rart. Må få lov å rette på et par ting:

 

1. Proteiner er ikke kroppens byggesteiner. Aminosyrer er. Proteiner er bygget opp av aminosyrer. P. blir brutt ned til aminosyrer som kan diffundere inn i cellene, og blir i prosessen vi kaller proteinsyntesen, bygget opp igjen til andre proteiner.

 

2. Proteiner er ikke en foretrukken energikilde. Karbohydrater og fett er det ideele for å dekke kroppens energibehov.

 

------

Andre råd og tips om proteiner:

 

1. Innta proteinene sammen med raske karbohydrater. Inntak av karbohydrater vil øke insulinnivået i blodet, som gjør at proteinene tas opp raskere. I tillegg vil jo glykogendepotene øke, som gjør at proteinene ikke brukes til energi, men til "byggestener".

 

2. Sørg for nok proteiner. Konservative gymlærere mener at 0,7 gram pr kg mager kroppsvekt pr dag holder lenge, og at alt annet bare er tull. Herom strides de lærde -- mange kroppsbyggere har merket gode resultater av så mye som 4 g/kg/dag. Mer en dette kan imidlertid være skadelig, fordi du får et stoort overskudd av aminosyrer, som må skilles ut av kroppen, fordi det ikke kan opptas. Iom at aminosyrer er nitrogenforbindelser, danner dette urea, og det kan i det lange løp slite på nyrer og urinveier, hvis du ikke drikker nok væske ifbm. proteininntaket.

 

3. "Protein loading" er en teknikk som brukes for å få maks effekt av proteintilskudd. Les mer på iform.no.

 

4. Skal du gå opp i muskelmasse, må du ha et energioverskudd, siden muskelvekst ikke er en prioritert oppgave i kroppen. Basically må du spise flere kcal enn du forbruker. Noe jeg føler har vært greit, er å tenke kun energibehov i form av karbs og fett, og så ha proteinene "på toppen" der igjen. Tenk også på når du spiser hva -- hva kommer kroppen til å ha bruk for fremover? Før en treningsøkt, og rett etter, trengr du karbs. Samme gjelder på morgenen og formiddagen, mens på kvelden når du roer deg mer ned, må du la kroppen restituere, og få proteiner. Når du sover er det også viktig å ha litt proteiner "innabords".

Lenke til kommentar

Det spørs jo litt hva man sikter etter og da. Vil man leve et sunt liv så kan man trene og spise sunt. Men, vil man følge i Arnolds fotspor så er (et noe spesielt) kostholdet essensielt. Gutta der spiser opptil 12 ganger daglig for å hele tiden forsyne kroppen med det den trenger for å vokse seg diger.

Lenke til kommentar
skjønner ikke helt det her...

 

dere sier at kostholdet er viktigere enn selve treningen...

 

har jeg gått glipp av noe nå?

 

kanskje like greit å bare spise bra mat og droppe treningen og bli stor av det

Nei. Poenget mitt var at det har ikke så mye å si hvilke øvelser eller hvor lenge du trener; Spiser du ikke riktig vokser du lite og ser få resultater. Det finnes selvfølgelig øvelser som er bedre enn andre, men kostholdet er det aller viktigste.

 

Vil du ha større muskler er det så enkelt:

1 - Nok proteiner (2,2-2,5g per kg kroppsvekt, 1g proteiner er 4,1kcal)

2 - Kalori overskudd (40-44kcal per kg kroppsvekt)

3 - Ca. 20% av kcal i fett (1g fett er 9,2kcal)

4 - Resten karbohydrater (1g karbohydrater er 4,1kcal)

 

Du unngår ikke å legge på deg hvis du skal bygge muskler.

 

 

Vil du bli slankere uten å miste muskler, må du ha:

1 - Nok proteiner (2,5-3g per kg kroppsvekt)

2 - Kalori underskudd (22-28kcal per kg kroppsvekt)

3 - 25-30% av kcal fra fett

4 - Resten karbohydrater (kommer du under 100g karbo. trenger du spisedager, PM meg hvis dette er aktuelt)

 

Er du overvektig og nybegynner, er det mulig å legge på seg muskler samtidig som man mister fett.

 

 

Dette deles ut på 4-5 måltider dagen.

----

LarsP:

Protein pulver er billigere som jeg sa før, men man skal selvfølegelig spise variert og ikke bare pulver. Det smaker heller ikke værst, og fåes som regel i jordbær-, sjokolade-, og vanilje smak.

----

bfisk: 4g/kg proteiner er ikke skadelig. Undersøkelser viser at så høyt som 6g/kg over lang tid ikke har vært skadelig. Dette er derimot totalt unødvendig og "sløs" av proteiner (som koster penger). Har du så høyt inntak av proteiner er også sjangsene store for at du ville skille ut en.... spesiell lukt... :D Men dette er ikke farlig.

 

Artiklene på iform.no er generelt usaklige og baserer seg på synsing og råd fra erfarne kroppsbyggere som er genetisk begavede og bruker dop, og har liten relevans for oss "vanlige".

Lenke til kommentar
LarsP:

Protein pulver er billigere som jeg sa før, men man skal selvfølegelig spise variert og ikke bare pulver. Det smaker heller ikke værst, og fåes som regel i jordbær-, sjokolade-, og vanilje smak.

Jepp, anbefalte kun tunfisk som et "alle tiders mellanmål", frokost og lignende. Og av proteindrikkene anbefaler jeg de med jordbær-smak. Vanilje og sjokolade smaker litt "brød i melkeform". ;)

Lenke til kommentar

Hør på Armalite ;-)

 

For å se utvikling anbefaler jeg og at du tar bilder, f.eks en gang i uka. Resultater kommer av en kombinasjon av kosthold og trening. Kutter du ut en av delene vil det være mye verre å oppnå ønskede resultater.

 

Begynnte aktiv trening i februar med ønske om vekttap og større muskler. Som armalite sier, er kombinasjonen av vekttap og øking av muskelvolum vanskelig. Så i starten fokuserte jeg mest på vekttap, samt styrking av musklene (tilvenning til trening kan man vel si). Etter tre måneder og 6 kilo lettere startet jeg med trening for økt muskelvolum i tillegg. Siden jeg startet i februar har jeg nå tapt 9 kilo og kan se synlige resultater i økt muskelmasse (dog ikke dramatisk mye, men nok til å holde motivasjonen i gang.) Bruker protein-tilskudd fra Tech Nutrition.

 

Hovedinspirasjonen min kommer fra denne karen;

 

John Stone Fitness

 

Som beviser på en informativ måte at endring av utseende er kosthold, trening og disiplin.

 

Kjører ikke matprogrammet hans fullt ut, men er svært bevist på kosthold.

 

Lykke til. Det er lettere enn en tror, men det krever tolmodighet og disiplin.

Lenke til kommentar

For de av dere som ikke liker tunfisk:

 

1boks Tunfisk i vann

1stk egg

Litt smør

Litt Karry

 

Gjør så her:

 

Smelt litt smør i stekepanna

Hell av vannet i tunfisken (jeg bruker en sånn mel-sikter som jeg siler ut alt vannet).

Ha så i tunfisken oppi stekepanna.

Ha oppi et helt egg og rør det godt ut sammen med tunfisken

Ha på karry - etter smak/behov

Stek til det blir litt "tørt".

 

(kan med fordel ha tunfiskblandingen i hvete-tortillas.....)

 

 

VOILA! Smaker diiiiiiggg! :)

 

 

 

-----------------------

 

Når det kommer til valg av proteinpulver så beroer det litt på hva man driver med, og om man er på deff/bulk.

 

Anbefaler www.power-sport.no sin Massive Whey (inneholder en del kcal men), eller www.ej-shop.no sin 90+ protein. Sinnsyk bra kvalitet og smak på begge.

(husk å få i dere glutamin også folkens!)

Endret av thomie6600
Lenke til kommentar

Jeg har lært følgende av min biologilærer (som har universitetsutdanning innen biologi, lang forskningserfaring + lang treningserfaring etter bl. a. å ha spilt for Oslostudentenes eliteserielag i håndball) på gymnaset:

 

Å ta ekstra tilskudd med proteiner er totalt unødvendig, fordi:

 

Kroppen kan bare ta opp en viss mengde proteiner. Hvis du spiser normalt, så får du alle de proteinene du trenger. Ekstra tilskudd av proteiner er altså særdeles oppskrytt, og særdeles unødvendig, med mindre du ikke har et normalt kosthold.

 

Litt kronglete forklart, men men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...