Gå til innhold

Samsung investerer i OLED-oppfinner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hva som er så vilt med OLED skjønner ikke jeg heller.... :tease:

 

Er veldig klar over hva OLED er og hvordan det fungerer, og alt det du skriver høres jo veldig flott ut, men jeg tenker mer i praktiske baner.

At OLED kommer til å bli "helt vilt" i forhold til kvaliteten på LCD synes jeg høres helt vilt ut. En virkelig god LCD kan gjengi det meste av det du ønsker deg av sterke farger, så hva sitter man igjen med da? En potensiellt tynnere monitor som blir mindre varm og bruker litt mindre strøm? Kjekt? Ja. Vilt? Nei! Ser for meg at OLED blir like "vilt" som PCI-express. Dvs. kjekt å ha men med svært svært små praktiske betydninger.

*sukk*

 

Helt vilt - eller bare kjekt? Har du planer om å bli filolog, eller vet du ikke hva det betyr kanskje?

 

Det er litt større forskjeller enn det du forteller, og du får det jo også til å høres ut som om LCD er kjempebra - for det er det ikke....

"Compared to my vision google is pathetic" (elns.)

 

"En virkelig god LCD kan gjengi det meste av det du ønsker deg av sterke farger"

Du sier det jo selv; det MESTE - ikke ALT. De har ikke _perfekt_ innsynsvinkel, de har problemer med ghosting (etterslep), dårlig respons, gjennomskinn fra backlight og døde pixler...

 

Hvis OLED er en reell konkurrent til LCD innen 2008 skal jeg sykle trondheim-oslo kun i ført g-streng truse.....

 

Samsung har i likhet med LG invistert tungt i nye fabrikker i Korea. Disse står vel ferdig neste år. Dette er fabrikker som skal produsere LCD panel. Og Samsung er vel snart verdens største produsent på dette området. Denne invisteringen skal betale seg og det gjør den ikke på et par år med produksjon.

 

 

OLED har jeg minimal tro på. Minner en del folk som tror OLED er alt om at det hele tiden er bobler i et slikt marked som dette...

 

Bra vi er realistiske da... Seiko Epson skal vel lansere en 44" (eller var det 40") OLED TV i 2007 eller 2008 - Eller, de har i alle fall planer om å gjøre det.

Samsung sier de skal fabrikere og markedsføre en 17" OLED PC-skjerm til neste år.

 

Samsung er per i dag verdens største fabrikant av OLED-skjermer. Du finner de både i mobiler, digitalkameraer og lignende.

 

Det er også ikke et spørsmål _om_ OLED vil konkurrere med LCD, men heller _når_ OLED kommer til å erstatte LCD-skjermer på grunn av tilgjengelighet, produksjonskostnader og kvalitet.

 

For øvrig betrakter jeg ikke OLED som en boble - siden dette ikke er det man kan kalle for en _ny_ teknologi i den forstand. Det er flere år siden første gangen jeg hørte om OLED - problemet er bare at det tar tid når så få er villige til å investere i en teknologi som ikke er ferdig utviklet.

 

Si fra når du skal sykle da - for da skal jeg ringe tusentipset ;)

 

Og det med samsungs fabrikker - det kan da tenkes at disse også kommer til å spytte ut OLED skjermer i fremtiden - eller hva? AMD's fabrikk i dresden spytter jo tross alt ut 90nm CPU-kjerner selv om det var 13nm da fabrikken var bygd....

En fabrikk er jo tross alt ikke statisk...

Endret av Tresprit
Lenke til kommentar

Så hva som er så vilt med OLED skjønner ikke jeg heller.... :tease:

 

Er veldig klar over hva OLED er og hvordan det fungerer, og alt det du skriver høres jo veldig flott ut, men jeg tenker mer i praktiske baner.

At OLED kommer til å bli "helt vilt" i forhold til kvaliteten på LCD synes jeg høres helt vilt ut. En virkelig god LCD kan gjengi det meste av det du ønsker deg av sterke farger, så hva sitter man igjen med da? En potensiellt tynnere monitor som blir mindre varm og bruker litt mindre strøm? Kjekt? Ja. Vilt? Nei! Ser for meg at OLED blir like "vilt" som PCI-express. Dvs. kjekt å ha men med svært svært små praktiske betydninger.

Spørs veldig på hvordan teknologien utvikler seg, det er jo en ganske bra evulusjon, da det blander sammen lcd og crt sine fordeler til ett "perfekt" produkt, men for å ta den "helt ville" delene, om de største optimistene får rett, så blir det veldig billig å lage oled-skjermer, selv i store størrelser, tenk 20-tommer for en hundrings, og det kan virkelig revulosjonere bruken av skjermer til diverse arbeidsoppgaver, men som sagt dette er den store optimistens visjon.

 

AtW

Mener å ha sett lest at fargene vil være mye klarere enn LCD. Det står jo nevnt tidligere i tråden at det er bakbelysning på LCD som hindrer optimale resultater.

 

Dessuten har jo LCD som kjent problemer i sollys til en viss grad. Har sett folk kommentere OLED til å bli mye bedre til bruk i sollys enn LCD er per i dag.

 

Så også at noen kommenterte noe om fargene i en annen tråd på dette forumet. At det var enkelte farger som også var hindringen for at OLED er ferdigutviklet. Levetiden på de aktuelle fargene var ekstremt kort i forhold til hva en trenger på en monitor. :cry:

 

Men noen av de andre fargene er visstnok begynt å bli ganske bra i følge samme forum-tråd.

 

Billigere produksjon (med OLED) vil jo kunne gi mer penger i lommene på produsentene hvis de ikke er for snille med oss da, i begynnelsen ihvertfall til ordentlig konkurranse for etablert seg. Dette må vel være en ordentlig fordel for videre utvikling av OLED tenker jeg!? :D

Lenke til kommentar

Uten at det trenger å være representativt for fremtidige monitorer kan jeg med en gang fastslå at OLED-skjermen på min Samsung E700 er umulig å se i direkte sollys. Dette i direkte motsetning til en NEC 2080UX+ LCD.

 

Ja, jeg vet at det er et litt dårlig sammenligningsgrunnlag, men det er alt jeg har for tiden. GElder meg selv til å se de første OLED-skjermene, men tror nok at de første modellene ut på markedet ikke kommer til å holde mål.

Lenke til kommentar

enden - Bygger litt videre på det du sa...

 

Alle LCD skjermene er HELDIGVIS ikke som på Nokia 3510i, værre skjerm har jeg aldri sett, men det betyr ikke at LCD er dårlig.

 

OLED er nytt, nye ting trenger tid for å utvikles og det gjelder alt. Hvis de invisterer tungt i prosjektet så er det nok en god grunn, en ting er sikkert, det stopper IKKE på LCD.

Lenke til kommentar
Utfordrer oivind_dahle - Hvis det ikke Har kommet en OLED skjerm til 2008 som er bedre enn LCD så skal jeg sykle naken rundt i hele Oslo sentrum :p

Ikke for å blåse lufta ut av veddemålene her, men det de fleste kanskje ikke er klar over er at oivind_dahle faktisk de siste 4 årene har syklet T-O kun iført g-streng(til mange konkurrenters ergelse). Hoax har også blitt observert syklende naken rundt i Oslo sentrum ved flere anledninger.

Den tilsynelatende høye innsatsen er derfor ikke spesielt tung å bære for disse karene.

:lol:

Lenke til kommentar
Utfordrer oivind_dahle - Hvis det ikke Har kommet en OLED skjerm til 2008 som er bedre enn LCD så skal jeg sykle naken rundt i hele Oslo sentrum :p

Ikke for å blåse lufta ut av veddemålene her, men det de fleste kanskje ikke er klar over er at oivind_dahle faktisk de siste 4 årene har syklet T-O kun iført g-streng(til mange konkurrenters ergelse). Hoax har også blitt observert syklende naken rundt i Oslo sentrum ved flere anledninger.

Den tilsynelatende høye innsatsen er derfor ikke spesielt tung å bære for disse karene.

:lol:

Kan nesten ikke gjøre annet enn å le - selv om det var _litt_ off-topic :D

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
<a href="http://hardware.no/art.php?artikkelid=8745">Samsung investerer i OLED-oppfinner</a>

Verdens største skjermprodusen skal ha kjøpt seg tungt inn i Cambridge Display Technologies - selskapet som fant opp, og dermed sitter på de fleste patente til, OLED-teknologien.

 

 

<a href="http://hardware.no/art.php?artikkelid=8745">Les artikkelen her</a>

Hvorfor er det ingen som påpeker den virkelig store svakheten ved OLED?

 

Det er et faktum at OLED-skjermer har en mye kortere levetid enn LCD. Forholdet er at LCD-teknologien i utgangspunktet gir lang levetid. Dette er ikke tilfellet for OLED.

 

Derfor er det grunn til å frykte at produsentene ikke prioriterer å lage OLED-skjermer som holder lenger enn strengt tatt nødvendig for at markedet skal akseptere dem.

 

For den som ønsker en skjerm som skal kunne vare i mange år, er ikke OLED noe alternativ.

Lenke til kommentar

Det er også ikke et spørsmål _om_ OLED vil konkurrere med LCD, men heller _når_ OLED kommer til å erstatte LCD-skjermer på grunn av tilgjengelighet, produksjonskostnader og kvalitet.

 

Kvalitet? Levetiden på dagens OLED-skjermer er da dramatisk mye kortere enn for LCD. Dette er ikke godt nok.

Jamen så er det jo ingen som produserer OLED for PC-markedet heller idag. Tro det eller ei - det legges ganske mye penger i å vidreutvikle denne teknologien, og en gang kommer til å bli bra. Sammenlignet med LCD er OLED mye bedre på samme modningstrinn, og potensialet er skyhøyt i forhold.

Lenke til kommentar
Kvalitet? Levetiden på dagens OLED-skjermer er da dramatisk mye kortere enn for LCD. Dette er ikke godt nok.

Hvis prisen er riktig (lav nok) så spiller ikke dette så stor rolle. Hvis man, som andre har vært inne på, kan "printe" ut skjermer for en slikk og ingenting så åpner dette for helt nye muligheter. Da spiller det ingen rolle om skjermen bare varer et par år (eller mindre).

 

Så jobbes det vel også med å forbedre levetiden.

Endret av six
Lenke til kommentar
<a href="http://hardware.no/art.php?artikkelid=8745">Samsung investerer i OLED-oppfinner</a>

Verdens største skjermprodusen skal ha kjøpt seg tungt inn i Cambridge Display Technologies - selskapet som fant opp, og dermed sitter på de fleste patente til, OLED-teknologien.

 

 

<a href="http://hardware.no/art.php?artikkelid=8745">Les artikkelen her</a>

Hvorfor er det ingen som påpeker den virkelig store svakheten ved OLED?

 

Det er et faktum at OLED-skjermer har en mye kortere levetid enn LCD. Forholdet er at LCD-teknologien i utgangspunktet gir lang levetid. Dette er ikke tilfellet for OLED.

 

Derfor er det grunn til å frykte at produsentene ikke prioriterer å lage OLED-skjermer som holder lenger enn strengt tatt nødvendig for at markedet skal akseptere dem.

 

For den som ønsker en skjerm som skal kunne vare i mange år, er ikke OLED noe alternativ.

Kortere levetid er vel allerede nevnt. Og personlig tror jeg det problemet er løst når de kommer med konkurransedyktige priser. Men kan hende jeg er overoptimist.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...