Gå til innhold

Hva var det største grafikkspranget?


hans A

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
...ganske rart at ingen har dratt frem software i denne diskusjonen. Her er de 10 spillene jeg ser på som de største milepælene innen PC-grafikk:

 

Wolfenstein 3D (1992)

Doom (1993)

Duke Nukem 3D (1995)

Quake (1996)

Quake II (1997)

Unreal (1998)

Quake III (1999)

Black & White (2000)

Max Payne (2001)

Far Cry (2004)

Er enig i de første spillene, men etter Unreal synes jeg det har gått litt tregere med utviklingen. -Ville ha byttet ut B&W med UT, og lagt til UT2003/Unreal2. -Synes Unreal så helt fantastisk ut første ang jeg så det med Mitt TNT. -Voodoo var nok uten tvil den største fremgangen på Hardware fronten, og ang software som kilik sier: Wolfenstein var nok det største så gikk det bratt oppover med id-software spillene Doom, Duke, Quake og Quake2. -Neste steg gleder jeg meg til: Doom3 og Half Life2

Endret av Kong Basse
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det største spranget var vel når GeForce 256 kom, det var et gedigent gjennombrud uten like:)

tuller du?

geforce 256 var jo dårligere enn tnt2ultra :)

Skrevet

Litt offtopic: Jeg tror neste steg blir ekte 3D (f.eks. shutter glasses). Synes eDimensional virker spennende!

hmm, hvis jeg kjøper et slike og har dem på meg, blir alle spill som jeg kjører 3d da? eller må spillene støtte det?

Skrevet
største spranget var nok fra 2d til 3d kort....

Helt enig... Da ATi gjorde 3D-kortene til allemannseie for (faktisk bare) 10-11 år siden tok skjermkortmarkedet av for alvor...

Skrevet (endret)
Det største spranget var vel når GeForce 256 kom, det var et gedigent gjennombrud uten like:)

tuller du?

geforce 256 var jo dårligere enn tnt2ultra :)

TNT2 hadde ikke Transform & Lighting teknologien som Gf256 hadde, så Gf256 var et ganske stort sprang. Det var på den tiden nVidia var innovatører det...

 

Edit: Leif

Endret av Spirograf
Skrevet
Det største spranget var vel når GeForce 256 kom, det var et gedigent gjennombrud uten like:)

tuller du?

geforce 256 var jo dårligere enn tnt2ultra :)

Nope,

GeForce var nVidia sin neste generasjons skjermkort etter Riva TNT,

og ytelsen steg drastisk, og så må man huske T&L, et totalt gjennombrudd

innen 3D:`)

Skrevet

Spillet som gitt meg det største inntrykk av grafikksprang noensinne var Unreal . Var rett og slett vakkert da jeg så det for første gang . Har aldri blitt like mye imponert i ettertid

Skrevet

Mitt største sprang:

 

Sis(613 tror jeg det het) 1Mb - Voodoo 2

 

Dette var første gang jeg prøvde Opengl,

utentvil den største opplevelsen jeg har hatt på en Pc noen noensinne.

 

:blush:

Skrevet
Spillet som gitt meg det største inntrykk av grafikksprang noensinne var Unreal . Var rett og slett vakkert da jeg så det for første gang . Har aldri blitt like mye imponert i ettertid

[mimre]

Må si meg enig der, vanneffektene i Unreal (med Glide) var rett og slett makeløse på den tiden. Husker enda at det gikk kaldt nedover ryggen på meg når jeg spilte det første gang og kom ut av romskipet og så naturen... [/mimre]

 

Men Far Cry ga meg de samme følelsene da, så noe riktig har blitt gjort i tiden etter Unreal.

 

Ble litt off topic her...

Skrevet

Jeg vil si at det ikke er mange spill som slår det orginale Unreal i total spillopplevelse. Og jeg vurderte her om dagen å sette inn det gamle Voodoo2-kortet mitt i maskina mi for å kunne kjøre Unreal med Glide :).

 

Ellers husker jeg Wipeout XL som et banebrytende spill på den tiden. Var vel et at de første spillene som krevde et 3D-kort. Men til topic; Husker jeg satt og siklet over artikler om de første 3D-kortene som kom i 1996. Virker ikke så lenge siden ;). Det må nok være de første Voodookortene som står for det største spranget vil jeg si.

Skrevet
Det største spranget var vel når GeForce 256 kom, det var et gedigent gjennombrud uten like:)

tuller du?

geforce 256 var jo dårligere enn tnt2ultra :)

Geforce 256 var ikke dårligere enn tnt2 ultra nei.

Test

Skrevet

hvis jeg skulle stemme måtte jeg nok gitt flere stemmer her...

 

3dfx voodoo - satte standaren for 3d

 

TNT2 - 32bit farger ble brukbart i 3dspill(glide kunne kjøre 24bit men det ble aldri på langt nær like bra bilde)

 

GF3 - "shiny water" standaren ble satt(fancy shader instruksjoner)

 

9700 - AA ble brukbart i 3dspill

 

spranga kan ikke enkelt rangeres synes jeg, hvert sprang har forbedra på nye områder av 3d-grafikken. Mange kort har jo hatt "revlusjonerende" teknologi, men teknologien har ikke blitt støtta av spillutviklere, og da er det jo ikke så revlusjonerende lengre.

Skrevet

Tenkte jeg skulle nevne noe som jeg tror har stor effekt.

Tenk over datamskinens matematikk. Den går stort sett det dobble over. Det jeg sier er, ta skjermkort, først 2MB så 4MB så 8 så 16,32,64 osv... alt dobbler seg.

Så tenkt nå tre hopp fremover, utfra vårt ståsted i dag.

 

Hm...

 

Noen som er med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...