Gå til innhold

Hadde tenkt å kjøpe Casio Z40


Anbefalte innlegg

Hadde tenkt å kjøpe Casio Z40, men så ble jeg usikker. Leste her at flere ikke var fornøyd med bildekvaliteten, men den hadde sikkert vært mere enn bra nok for meg. Hovedutslaget var nok at den ikke har TV-ut.

 

Jeg jakter altså på et lite, lommevennlig rundt 4 MP kamera som knipser enkelt og greit bilder raskt og effektivt.

3x optisk zoom, USB2 og Tv-ut hadde vært kjekt. Pris for kameraet i utgangspunket maks 4000.

 

Pentaxen som er lik Z40 har vel Tv-ut, men vet ikke helt..

Synes Canon sine Ixus 4-500 er litt for klumpete og store.

 

Nå har jeg satt mine øyne på Sony W1 og Nikon 5200.

 

Noen kommentarer? Nikon eller Sony eller annet smart?

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sony W1 og Nikon 5200 er vel omtrent like store som Ixus 430/500:

 

Canon Ixus 430/500: 8.7 cm x 2.8 cm x 5.7 cm, 185 g

Sony DSC-W1: 9.1 cm x 3.6 cm x 6.0 cm, 189 g

Nikon 5200: 8.8 cm x 3.7 cm x 5.0 cm, 155 g

 

Derimot,

Casio Exilim EX-Z40: 8.7 cm x 2.3 cm x 5.7 cm, 121 g

Pentax Optio S4i: 8.4 cm x 2.1 cm x 5.2 cm, 105 g

 

Hadde Casio Exilim EX-Z4 før, men solgte det fordi jeg syntes at bildekvaliteten ble for dårlig(uskarpe).

Kjøpte Sonyen på Lefdal i går med prisgaranti... ca. 3300,- :thumbup:

Håper det er bedre!

Lenke til kommentar

Riktige dimensjoner på Nikon 5200 er 8.8 cm x 3.65 cm x 6.0 cm.

 

Størrelser i volum (ca):

Pentax S4i 86 cm3

Casio Z40 115 cm3

Sony T1 115 cm3

Ixus 500 138 cm3

Nikon 5200 193 cm3

Sony W1 197 cm3

 

Ulemper med kameraene som er mindre enn Ixus 430/500 er etter min mening...

Pentax S4i: dårligere bildekvalitet, kun 85k piksler på LCD.

Casio Z40: endel dårligere bildekvalitet, kun 85k piksler på LCD, ikke TV-ut.

Sony T1: uskarpe bilder innimellom pga autofokusen, ikke optisk søker

 

Både Nikon 5200 og Sony W1 er fysisk større enn Ixus kameraene.

 

Ulempen med Ixus er litt liten LCD (1,5") men den er til gjengjeld skarp og god med hele 118k piksler.

Autofokusen kan være litt treg, men Ixus 430/500 har fått Quick Shot funksjon som ser ut til å fungere bra. Batterikapasiteten er også svak.

 

Jeg kjøpte nytt kamera igår selv og endte opp med Ixus 500 etter en ukes hard vurdering. Skal du ha mindre kamera enn Ixus 430/500 er mitt inntrykk at du må NED i bildekvalitet også dessverre.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Pentax sine "søstermodeller" til Casio, har tv-ut. Bildekvaliteten er nok omtrent den samme som Casio sine modeller, og for meg personlig er ikke det bra nok. Men så er jeg litt kresen også da.

 

Nikon Coolpix 5200 og Canon Ixus 430/500 er såpass mye bedre på bildekvalitet enn Casio og Pentax sine småmodeller, at jeg villig hadde ofret litt ekstra lommeplass til ett av de kameraene.

Lenke til kommentar

Jeg har et Pentax Optio S4 og opplever bildekvaliteten som god nok for meg. Ser likevel noe bildestøy når bildet forstørres mye. Dette gjelder særlig for bilder som er tatt med blitz. Ellers er jo kameraet veldig lite og hendig da. Men dersom du er på jakt etter den beste bildekvaliteten burde du gå for et annet kamera.

Lenke til kommentar

Kjøpte Sony W1 for 2 uker siden! Er STOR fornøyd... Utrolig bra bildekvalitet, svært raskt og masse stillemuligheter. Noen mener at Sony W1 er noe stor og tung, men etter min mening så er det bedre med et tungt kamera enn et lett. Får klarere bilder fordi du holder kameraet med noe mer "kraft". Størrelsen gjør at W1 sitter som støpt til hånden. Alt ligger "på rett plass" slik at du kun trenger å bruke en hånd. Sony W1 er meget solid bygd, og det lyser SONY KVALITET over kameraet.

 

kenth

Endret av kenthlar
Lenke til kommentar

hva med voigtlander da(vet ikke hvordan jeg lager tødler)

 

der har du jo 5 megapixler og det er lite og lett.

 

vi fikk det inn i fotoland butikken vår i dag så nå står det til lading.

skal få testet det i morgen...det kostet bare 2895.

 

skal som sagt få testet det i morgen og får se om jeg kan komme med et lite inslag da...men prisen er det ihvertfall ikke noe å si på...

 

hadde vist 5 mill. pixler, 3x optisk zoom, god sjerm og var lite og lett.

 

mulig jeg går for den selv :D

Endret av kristoffer1989
Lenke til kommentar

Er alltid skeptisk til kamera som har mange megapixler til en lav pris. Optikk og bildebrikke er gjerne av dårlig kvalitet, og da kan man like gjerne kjøpe ett 3 megapixel kamera til samme pris.

 

Men er spent på din vurdering. En sammenligning med bilder fra ett 3 mp kamera til samme pris hadde vært interessant, og med ett 5mp kamera til en dyrere pris (f.eks Ixus 500).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for alle gode råd, jeg har vel mer eller mindre bestemt meg for Sony W1.

Den tar bra bilder, er rask, både autofokus og Usb2, den tar vanlige batterier og har tv-ut har jeg lest. Den er noe stor, men det skal gå fint. Negativt er at den bruker Memorystick, pris og tilgjengelighet.

 

Så er spørsmålet, går digitalfotobransjen i et rasende tempo slik at venter jeg 2 mnd har det kommet noe svært mye bedre og billigere? Eller er den over den værste "ungdomstiden"?

 

Noen som vet om gode tilbud, både kamera og MS Pro? Virker som mange webshoper selger Eu versjon, jeg tenkte å kjøpe på Lefdal, bruke 150% garanti, men da er det vel Nordisk versjon..

 

Edit: Og da vil jeg tro Lefdal ikke godtar prissammenligning når de selger Nordisk mens de fleste andre Eu..

 

Anyone? Takk for all hjelp

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...