Gå til innhold

Trenger STABIL plattform


Anbefalte innlegg

Asus P5AD2 Premium Hovedkort S775 I925X,SATA,ATX,Dual-GbLAN,DDR2,PCI-Ex16 (LINK)

 

Intel Pentium 4 530 3.0 GHz Boxed Socket LGA775, 1MB cache

 

 

 

Oppsettet skal være high-end (fremtidsrettet), men vil helst ikke ha det aller nyeste pga fare for eventuelle "barnesykdommer".

 

Møter du deg ikke selv i døra nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er greit at denne NX biten er en kjekk ting å ha, men det er ikke noe antivirus.

"Buffer overflow"-angrep, der programmer sniker seg inn i CPU-bufferminnet og uhemmet dupliserer data som overskriver alt annet, utgjør over 50 % av alle "sikkerhetsoppdateringene" fra både Microsoft og Linux"

 

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=4849

 

Hva kaller du det?

Det kaller jeg beskyttelse mot "Buffer overflow"-angrep. Som jeg sa, NX bit er en kjekk ting å ha, men det er ikke noe antivirus system. Den vill hindre dårlig vedlikeholdte systemer i å bli infisert av diverse ormer, men de fleste virus vill slippe igjennom.

 

Når du uheldigvis kjører en exe fil som er infisert med et virus så vill ikke den der NX biten løfte en finger, men mindre viruset faktisk prøver seg på en eller annen variant av "Buffer overflow"-angrep.

 

Ormer: programkode som sprer seg selv, bruker ofte "Buffer overflow"-angrep.

 

Virus: Avhengig av å lure brukeren til å kjøre koden. Når dette skjer får viruset alle de rettigheter som brukeren har.

 

 

 

Edit: Tilbake til tema. Er kanskje bedre å satse på i875P chipset. i9XX er helt nytt, så det er kanskje ikke noe for deg.

Endret av mar
Lenke til kommentar
Det systemet der bør fungere utmerket.

 

Dersom du skal bruke windows vill det nok gå greit. Du kan derimot støte på litt problemer med så ny hardware i linux, tar ofte en stund før nødvendige drivere blir tilgjengelig.

Jeg glemte visst å si, det vil definitivt bli kjørt på Windows XP Pro. Har allerede mye software som skal flyttes over fra den gamle maskinen, som kjører windows 2000.

 

Til kabinett tenkte jeg på Lian Li. Noen som vet hvor man kjøper disse? Trenger et passe stort et, gjerne med fint design (luke i front?) dette her?

Lenke til kommentar

Jeg ville nok kjørt WinXP, men linux er jo også "hakket" mer stabilt da, men winxp er også enklere å bruke enn linux med mindre du bruker linux som er win basert elns (mulig jeg snakker bare dumt men jeg mener jeg har hørt dette :))

Lenke til kommentar

davidsk:

 

Hvorfor velger du ikke Socket 478 plattform når du satser alt på 100% stabilitet?

 

Prescott har en del bugs og er ganske varm + at S775 er ganske fersk! Hva legger du egentlig bak i din første post? Selv min gamle K6 systemet fra AMD vil være like stabilt som prescott systemet ditt!

Lenke til kommentar

Det kaller jeg beskyttelse mot "Buffer overflow"-angrep. Som jeg sa

Som er et virus!

Svært sjelden.

 

Virus benytte seg stort sett av at folk trykke uhemma på vedlegg o.l.

 

Buffer overflow blir stort sett brukt av ormar og crackers.

Lenke til kommentar

Asus P5AD2 Premium Hovedkort S775 I925X,SATA,ATX,Dual-GbLAN,DDR2,PCI-Ex16 (LINK)

 

Intel Pentium 4 530 3.0 GHz Boxed Socket LGA775, 1MB cache

 

 

 

Oppsettet skal være high-end (fremtidsrettet), men vil helst ikke ha det aller nyeste pga fare for eventuelle "barnesykdommer".

 

Møter du deg ikke selv i døra nå?

Jo, bittelitt. Men jeg har sjekket opp litt om LGA775, og det virker som dette blir standarden fra nå av. Er egentlig ikke så veldig fristende å kjøpe teknologi som er på vei ut, og det gjelder dessverre for alle de gamle traverne akkurat nå.. men jeg innser at jeg motsier meg selv litt her.

 

Er det noen som vet mer om 775 og kan belære meg litt?

Lenke til kommentar
davidsk:

 

Hvorfor velger du ikke Socket 478 plattform når du satser alt på 100% stabilitet?

 

Prescott har en del bugs og er ganske varm + at S775 er ganske fersk! Hva legger du egentlig bak i din første post? Selv min gamle K6 systemet fra AMD vil være like stabilt som prescott systemet ditt!

Er ikke S775 allerede 2. generasjon for Prescott? Trodde det kom med en god del forbedringer i forhold til Prescott på 478...? Er ikke helt overbevist selv, skal ihvertfall se om jeg finner noen testrapporter på det aktuelle hovedkortet.

Lenke til kommentar
Det systemet der bør fungere utmerket.

 

Dersom du skal bruke windows vill det nok gå greit. Du kan derimot støte på litt problemer med så ny hardware i linux, tar ofte en stund før nødvendige drivere blir tilgjengelig.

Jeg glemte visst å si, det vil definitivt bli kjørt på Windows XP Pro. Har allerede mye software som skal flyttes over fra den gamle maskinen, som kjører windows 2000.

 

Til kabinett tenkte jeg på Lian Li. Noen som vet hvor man kjøper disse? Trenger et passe stort et, gjerne med fint design (luke i front?) dette her?

Ser jo ut som et meget solid kabinett. Det som er viktig er at du kjøper en skikkelig strømforsyning. Enermax eller lignende, det skader heller ikke å ta litt for hardt i når det gjelder effekten. Er bedre med en som leverer 100-200 W for mye enn en som ligger helt på grensen.

 

Edit: Som andre har påpekt så er det nok litt tryggere med i875P chipset til ditt bruk. Er vanskelig å vite, tror nok at et skikkelig i925 kort vill fungere helt fint.

Endret av mar
Lenke til kommentar
Det systemet der bør fungere utmerket.

 

Dersom du skal bruke windows vill det nok gå greit. Du kan derimot støte på litt problemer med så ny hardware i linux, tar ofte en stund før nødvendige drivere blir tilgjengelig.

Jeg glemte visst å si, det vil definitivt bli kjørt på Windows XP Pro. Har allerede mye software som skal flyttes over fra den gamle maskinen, som kjører windows 2000.

 

Til kabinett tenkte jeg på Lian Li. Noen som vet hvor man kjøper disse? Trenger et passe stort et, gjerne med fint design (luke i front?) dette her?

Ser jo ut som et meget solid kabinett. Det som er viktig er at du kjøper en skikkelig strømforsyning. Enermax eller lignende, det skader heller ikke å ta litt for hardt i når det gjelder effekten. Er bedre med en som leverer 100-200 W for mye enn en som ligger helt på grensen.

 

Edit: Som andre har påpekt så er det nok litt tryggere med i875P chipset til ditt bruk. Er vanskelig å vite, tror nok at et skikkelig i925 kort vill fungere helt fint.

Tenkte på enEnermax Noisetaker 470W til strømforsyningen.

 

Når det gjelder hovedkortet, spørs det om ikke ønsket om fremtidsrettet HW for min del overstiger den lille risikoen for at det kan bli problemer med 925X-chipsettet. :innocent:

Lenke til kommentar
Tror neppe A64 er noe særlig mer ustabil enn P4...Velger du opteron eller A64 vil du også få med deg FW og ikke minst antivirus i selve prosessoren når SP2 kommer til Win(nå vet jeg ikke om du kommer til å bruke windows da) ;)

 

Pris er en viktig faktor her om du skal få hjelp på et oppsett ;)

Nei ikke A64 men hovedkortene til denne er enda betydelig mer ustabile enn feks Asus P4 800-E til en P4 , dette vet jeg av erfaring .

Personelig ville jeg nok satset på overnevnte hk med en P4 2,8 800 mhz eler en 3,0 med 2 x 512 3500 minnebrikker fra Geil eller OCZ

Lenke til kommentar
Nei ikke A64  men hovedkortene til denne er enda betydelig mer ustabile enn feks Asus P4 800-E til en P4 , dette vet jeg av erfaring .

Personelig ville jeg nok satset på overnevnte hk med en P4 2,8  800 mhz eler en 3,0 med 2 x 512 3500 minnebrikker fra Geil eller OCZ

Helt enig.

 

Asus hk med en p4 og god ram, samt et godt raid-oppsett (ville gått for ide så ikke prisen flyr i taket her) er nok beste alternativet utifra det du sier du skal bruke maskina til.

 

Ny teknologi kan du kjøpe i maskina du IKKE bruker til svært viktige filer. (og du bør ikke bruke en maskin til underholdning, lan etc. samtidig som den brukes til svært viktige filer... ;) )

Endret av oycob
Lenke til kommentar
A64 lider i hvertfall av barnesykdommer enda.

Kan ikke si meg enig i denne påstanden. Det har riktignok vært 'barnesykdommer' med enkelte hovedkort og minnebrikker, men Athlon 64 har vært dønn stabil fra første stund. Bruker man kvalitetskomponenter så slipper man som regel problemer uansett hvilken plattform man velger. Å påstå noe annet blir bare helt absurd etter min mening.

 

Det kaller jeg beskyttelse mot "Buffer overflow"-angrep. Som jeg sa, NX bit er en kjekk ting å ha, men det er ikke noe antivirus system. Den vill hindre dårlig vedlikeholdte systemer i å bli infisert av diverse ormer, men de fleste virus vill slippe igjennom.

Ja, NX-bit hjelper faktisk i de fleste av tilfellene og hindrer både trojanske virus og ormer som tross alt utgjør de aller største sikkerhetstruslene idag. En slik funksjon kan altså bli helt uvurderlig for et system som er koblet til internett store deler av tiden. Windows XP får støtte for NX-bit i SP2 som lanseres om få dager og DEP (Data Execution Protection) er navnet på Microsoft sin implementering av dette som man kan lese mer om her:

http://user.cs.tu-berlin.de/~normanb/

http://www4.tomshardware.com/cpu/20040318/...on-fx53-06.html

Lenke til kommentar
...Asus P4 800-E til en P4...

Personelig ville jeg nok satset på overnevnte hk med en P4 2,8 800 mhz eler en 3,0 med 2 x 512 3500 minnebrikker fra Geil eller OCZ

Enig, mer bunnsolid platform tror jeg du skal lete lenge etter. Personlig tror jeg nok at en 925/Prescott konfigurasjon vil fungere like godt (Intel har noen av industriens grundigste og beste testrutiner*) ingen test er så god som tidens tann - som i875P har vært utsatt for de siste 15 måndene.

 

* Platformtesting/testrutiner kan desverre ikke plukke opp en produksjonfeil som den endel hovedkort med ICH6 nettopp var utsatt for.

Lenke til kommentar
Intel har noen av industriens grundigste og beste testrutiner*

 

* Platformtesting/testrutiner kan desverre ikke plukke opp en produksjonfeil som den endel hovedkort med ICH6 nettopp var utsatt for.

Feil kan også skje den beste heter det jo, men det betyr heller ikke at alle andre slurver med sine testrutiner. Jeg har ingen grunn til å tro at f.eks. AMD sine testrutiner ikke er like grundige som Intel sine. Som sagt så slipper man som regel problemer uansett hvilken plattform man velger så lenge man bruker anbefalte kvalitetskomponenter.

 

Her er f.eks. en oversikt over hovedkort som AMD anbefaler for Athlon 64:

http://www2.amd.com/us-en/Processors/Devel...html?1063907314

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Tja greit nok at amd annbefaler dem , de blir jo ikke mere stabile av den grunn , Det er en kjent sak at det er store problemer med via kortene og minne , det minnet som passer på et via kort fra feks asus passer nødvendigvis ikke på et fra abit og det som passer på abit passer nødvendigvis ikke på et fra msi osv osv , nå viser det seg at nForce 3 250 kortene ikke er helt greie de heller også der er det minneproblemer .

disse tingene kommer nok til å bli fikset , men når?

Intil dette og div andre småting er fikset vil jeg ikke kalle dette for en stabil plattform , nytter lite med en stabil cpu om resten er bingospilling .

Lenke til kommentar

Snekker`n: AMD har også en oversikt over anbefalte minnebrikker for Athlon 64 og den finner du her:

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty...ed_DIMM_AVL.pdf

 

Skjønt ikke alle hovedkortprodusenter er like flinke til å oppdatere BIOS til å legge inn støtte for alle minnebikker fra alle produsenter dessverre, men dette synes jeg det er urimelig å skylde på AMD for. Når det er sagt, så pleier også de fleste større minneprodusenter å lage lister over minnebrikker som er anbefalt til de enkelte hovedkortene.

 

F.eks. Corsair:

http://www.corsairmemory.com/corsair/memory_guides.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...