Gå til innhold

GUIDE: SFF, barebone, etc. Hva betyr uttrykkene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Forslag til nytt uttrykk:

 

MCPC (Media Center PC)

 

"En stue-PC med TV-kort og fjernkontroll som kjører Microsoft Windows Media Center Edition. En fullverdig MCPC brukes til TV-fremvisning og opptak, som video- og musikk jukeboks, som radio, som fotofremviser, til surfing og chatting på nettet. En HTPC, som også er en stue-PC, skiller seg fra en MCPC ved at fokuset mer ligger på høykvalitets lyd- og videoavspilling (hjemmekino). En MCPC kan ha flere mediaklienter, både set-top, håndholdte enheter og Xbox 360er."

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Forslag til nytt uttrykk:

 

MCPC (Media Center PC)

 

"En stue-PC med TV-kort og fjernkontroll som kjører Microsoft Windows Media Center Edition. En fullverdig MCPC brukes til TV-fremvisning og opptak, som video- og musikk jukeboks, som radio, som fotofremviser, til surfing og chatting på nettet. En HTPC, som også er en stue-PC, skiller seg fra en MCPC ved at fokuset mer ligger på høykvalitets lyd- og videoavspilling (hjemmekino). En MCPC kan ha flere mediaklienter, både set-top, håndholdte enheter og Xbox 360er."

5842858[/snapback]

 

Og dersom man ikke bruker MCE?

 

(noe jeg ikke skjønner folk gjøre - se signatur)

Lenke til kommentar
Og dersom man ikke bruker MCE?

7597852[/snapback]

 

Da er det ikke en MCPC, jfr. definisjon. Det kan være nyttig å ha et begrep som også er knyttet til en softwareløsning. Det er jo ofte uklarheter rundt dette på forumet, og råd eller anbefalinger er også ofte avhengig av hvilken software som anvendes.

 

MPPC (Media Portal PC)?

Lenke til kommentar

Da mener jeg definisjonen er feil; MediaPortal og andre sofware er i kategorien "media center". på samme måte som Microsoft XP MCE er i kategorien "media center".

 

Blir som å si at operativsystem = XP eller Vista. Mao. feil.

 

Div. quoter

 

MP

MediaPortal is an Open Source application ideal for turning your PC / TV into a very advanced Media Center. MediaPortal allows you to listen to your favorite music & radio, watch and store your videos and DVDs, view, schedule and record live TV as a digital video recorder and much much more. You get MediaPortal as Open Source software. This means you can help in developing MediaPortal or tweak it for your own needs with lots of innovating plugins from our great community.

Get your free copy of this outstanding media center now!

 

Media center

For the product by J. River, see Media Center (software application).

 

A media center is a computer adapted for playing music, watching movies and pictures stored on a local harddrive or on a (in some cases wireless) network, watching DVD movies and often for watching and recording television broadcasts. Some software is capable of doing other tasks, such as finding news (RSS) from the internet. Media centers are often operated with a remote control, connected to a television set for video output, and can often function as a normal personal computer. A media center can be purpose-built, or created by individuals by adding media center software to a PC or some other computer, for example an Xbox.

 

Typical media centers offer the following advantages to the user:

 

  1. Ability to receive digital media files (via direct video signal, computer network or USB)

  2. Ability to store digital media (usually on a standard computer hard disk drive)

  3. Ability to playback digital media through standard television or hi-fi equipment

  4. Simplicity (compared to a computer equipped to accomplish transfer, storage and TV/hi-fi playback)

  5. Cost savings (compared to a computer equipped to accomplish transfer, storage and TV/hi-fi playback)

  6. Portability (compared to a computer equipped to accomplish transfer, storage and TV/hi-fi playback)

 

Though media centers are often built using similar components to personal computers, they are often smaller; media centers sometimes have hardware that is not usually seen in personal computers, such as receivers for remote controls, or television tuner cards. Media centers have not seen widespread popularity but are starting to take hold in the UK and the United States.

 

There are several common applications for which media centers are beginning to gain popularity. Simply put, any application requiring the playback of digital media based files, but not requiring the full features and flexibility of a personal computer stands to benefit from the reduced size, reduced complexity and reduced cost of media centers when compared to similarly equipped PC's.

 

Common applications include:

 

  1. Digital Sign Systems

  2. Automotive Entertainment Systems (i.e. limousines, tour buses, car stereos

  3. In flight/room entertainment and Video On Demand Systems

  4. Mobile sales professionals

  5. Portable collections for travelers and audio/video enthusiasts

 

Jeg er veldig kritisk til at det skal settes en slik "definisjon" på et så stort forum, uten at det er nøye gjennomtenkt - noe jeg mener def. på MCPC er!

 

PS: Dersom jeg har både MCE og MP installert har jeg da en MCPC og /eller MPPC? Om jeg installerer andre mediacenter da?

 

Se også Wikipedias HTPC definisjon: http://en.wikipedia.org/wiki/Home_theater_PC

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Trådstarter med tilhengere vil beskrive HTPC som en "High tech" mediacenter.

 

Ulempen er at dette virker til å stride med resten av verdnes oppfatning.

 

Fikk ingen kommentarer på dette. Å kalle maskinen noe ut fra hvilket program den kjører er latterlig - da en maskin fint kan kjøre flere typer prg.

 

Wiki om HTPC:

HTPC characteristics

 

Beyond functioning as a standard PC, all HTPCs have three additional characteristics in common:

 

* Television connectivity

* Quiet / minimal noise during operation

* High storage capacities

Lenke til kommentar
jeg vil vite forskelden på media center pc og htpc ? ser ingen forskeld på dette

7844374[/snapback]

 

"Media Center" er navnet på Microsofts programvare for HTPC. Det finnes mange andre programvareløsninger enn Microsofts, og alle disse kan gjøre PCen om til en HTPC. Jeg føler jeg har litt skyld i forvirringen som har oppstått i denne tråden, da jeg foreslo en forkortelse for HTPC som kjører Media Center, nemlig MCPC. Det var kanskje dumt.

 

Siden andre her refererer til Wiki, så kan man jo under "home theater PC" se "List of commonly used HTPC software":

* Nero Home

* Knoppmyth (Linux konkurrent til Media Center)

* Media Center

* XBMC (Xbox Media Center)

* MediaPortal

* Front Row (Apples konkurrent til Media Center)

Lenke til kommentar

Beklager, dette er ikke personlig, men du tar feil igjen.

 

Media Center - wiki

A media center is a computer adapted for playing music, watching movies and pictures stored on a local harddrive or on a (in some cases wireless) network, watching DVD movies and often for watching and recording television broadcasts. Some software is capable of doing other tasks, such as finding news (RSS) from the internet. Media centers are often operated with a remote control, connected to a television set for video output, and can often function as a normal personal computer. A media center can be purpose-built, or created by individuals by adding media center software to a PC or some other computer, for example an Xbox.

 

Trenger altså ikke å være en PC

 

 

Du refererer til Windows XP MCE.

 

Ligger i navnet: Media Centre Edition.

 

Media Center er altså ikke et program. Så lege denne tråden tar for seg definisjoner er det VIKTIG å holde tunga bent i munnen. Ellers blir det bare rot (noe det er på vei til).

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Må si meg enig med Spragleknas her. HTPC og MCPC er to uttrykk som omtaler samme maskina. Uttrykket Media Center er ikke noe MS kom opp med, og kan fint brukes på maskiner som kjører alt fra VMC via Mediaportal til LMCE eller Meedios.

 

Er heller ikke noe med HTPC som sier at det må være en high-end PC.

 

HTPC, MCPC og StuePC er alle maskiner som er bygget med det formål at de skal brukes til mediaavspilling.

 

StuePC kan selvfølgelig også beskrive en PC som står i stua, men det er enkelt og greit pga at det er ett dårlig navn.

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...