Gå til innhold

hvilken editor bruker jeg når jeg koder i PHP/CSS?


Anbefalte innlegg

jeg kunne gjerne tenkt meg å lære PHP/CSS ganske snart. sånn at jeg ikke har det absolutte behov for dyre Hjemmesideprogrammer. jeg har jo holdt på med HTML littegrann å dette går sånn passe greit. når jeg programmerer HTML så bruker jeg jo Notedpad, eller kanskje Dreamweaver. men når man skal programmere i PHP/CSS så er jeg litt usikker på hva man bruker av editor

 

og hva etternavnene til filene skal være.

f. eks HTML sider er jo enten .html eller .htm

hva er da PHP/CSS?

.php og .css?

 

noen som kan forklare litt om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du Dreamweaver funker det helt supert til både CSS og PHP. Til PHP foretrekker jeg strengt tatt Zend Studio siden det er skreddersydd til PHP og har endel gode funksjoner i den forbindelse, men som sagt; Dreamweaver funker utmerket til det meste.

 

 

EDIT: .php og .css er riktige etternavn ja :yes:

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

enn en enkel guide da til PHP/CSS? hvor finner jeg det? har ikke bøker skjønner du. om det finnes en side med litt info og inføring i disse språkene og, litt skript som man kan prøve seg litt med selv.

men da bruker jeg bare Dreamweaver jeg da.

men jeg har hørt at det er ganske mye database greier med PHP?

 

jeg fant ut at hjemmesiden som jeg laget i Dreamweaver ble ikke særlig pen egentlig. så jeg kunne tenkt meg å lære noe nytt.

 

regner med at det programmet du snakka om ikke er gratis?

Endret av wil
Lenke til kommentar

TopStyle fra Bradsoft er nok det beste programmet innen editir for CSS. Den har også funksjoner for bla. PHP, html mm.

 

JEg har brukt dette programmet siden det kom på markedet, og utviklingen av det har vært meeeeeeeeeget stor. Skikkelig bra. Verdt å bruke pengene på. Finnes også som gratis light versjon.

 

www.bradsoft.com

Endret av Leon Latex
Lenke til kommentar
jeg fant ut at hjemmesiden som jeg laget i Dreamweaver ble ikke særlig pen egentlig. så jeg kunne tenkt meg å lære noe nytt.

Du kan ikke skylde så veldig mye på at programmet gjorde at siden din ikke ble pen da ;)

 

Tross alt, folk har jo klart å lage utrolig pene sider i FrontPage, og FP kan ikke engang sammenlignes med DW :woot:

Lenke til kommentar
MAJOR OT, men er det tillatt med bilder i signatur..? Bare lurer liksom..

Signaturer skal ikke inneholde noe ut over ren tekst og BbCode. Det er ikke tillatt med HTML-kode eller bilder i signatur. Maksimal lengde på signatur skal ikke overstige 4 linjer, og det er påkrevd å bruke for å begrense størrelsen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På windows bruker jeg textpad, som er shareware (kommer en plagsom blokk opp en gang i blandt når du lagrer og det er lenge siden forrige lagring), men med syntax hightlightning for PHP, CSS, HTML, C, batch-script, bash-script og alle andre former for programmering jeg har prøvd meg på.

 

På Linux syns jeg kate er genial, med samme features som textpad.

 

Begge de grafiske verktøyene har kjapp bytting mellom de forskjellige filene man jobber med, noe jeg anser som en selvfølge at man har mulighet til når man holder på med større prosjekter (noe vim _IKKE_ er særlig bra til).

 

vim brukes til kjappe endringer på prosjektene når de ligger ute på webserveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...