Gå til innhold

Hovedkort til filserver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal med tid og stunder oppgradere filserveren min, og trenger derfor anbefalinger til et nytt hovedkort.

Filserveren min består nå av Asus A7n266-vm, 600mhz Duron, samt 256mb PC2100 RAM. Hovedkortet har både lydkort, skjermkort og nettverkskort integrert, noe jeg helst hadde sett på det nye hovedkortet også.

Det jeg trenger på kortet, er altså:

4x IDE-kontakter (helst flere, hvis det finnes)

2x USB 2.0

Må støtte Socket A-prosessorer opp til 2-3ghz

4-5 PCI-slots (skal fylles opp med IDE-kontrollerkort)

Integrert skjermkort

Integrert gigabit nettverkskort

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mnei, jeg trenger det strengt talt ikke, men jeg har lyst til å være litt mer fremtidsrettet når jeg først skal oppgradere. Det er bare 3 PCI-slots på HK-et jeg allerede har, og en av dem er opptatt (IDE-kontroller).

Gigabit skal jeg ha, så da forsvinner én PCI-slot. Da har jeg med andre ord plass til en IDE-kontroller til, og det er for lite. I tillegg er jeg i tvil om at hovedkortet støtter en XP2500+.

Skrevet (endret)

hk klerer vel opptil xp2400 som man får tak i til en billig penge..med 2 idekanaler på hk + 2 stykk idekontrollere burde man klare seg lenge 11x 200gig med disker og en dvdspiller ;)er jo også rimelig framtidsrettet.... i alle fall frem til juletider ;)

skal du først være fremtidsrettet.... må du nok også over på amd-64....

EDIT: en del leifer

Endret av Nake
Skrevet

Til en filserver gidder jeg ikke å fleske ut masse penger på A64. Den står tross alt bare på uten å gjøre noe særlig. Av og til pakker jeg ut filer på den, og innimellom blir det en Ventrilo/Teamspeak-server.

Det eneste problemet nå, er at det tar evig lang tid før maskinen reagerer når jeg fjernstyrer den via Remote Administrator. Hoppet fra Duron 600 til XP2500 burde gjøre susen. Har også muligheten til å oppgradere videre til XP3200 eller lignende, når de faller drastisk i pris om et par år.

Skrevet

Det helt ideelle ville vært et hovedkort med Gbit integrert direkte i chipsetet OG som har en egen kanal inn på chipset-brikkene. Slike Realtek-løsninger hvor man kobler seg på vanlige PCI-bussen har lite for seg. En del Intel 875P og nFORCE3 250GB hovedkort har dette.

Ellers duger et godt Intel / 3Com nettverkskort også. Dette er kort som takler mye av TCP-utregningene direkte i kortet og ikke krever at CPU gjør det. Realtek derimot er "CPU-hog" av dimensjoner. Ace's Hardware hadde en test nå nylig på to A64 1Gbit løsninger... en brukte nFORCE3 250GB og det andre et Realtek kort... Realtekkortet fikk nesten en A64 3200+ i knestående pga. alle TCP-utregningene ved 1Gbit.

Skrevet (endret)

Du VET du vil ha Gigabit og har satt opp kriteriene ganske klart, har du ikke løst problemet selv da? Det finnes sikkert mange løsninger fra gigabit, men tipper integrert skjermkort setter en stopper for utvalget? Som han over sier, er utvalget med integrerte skjermkort større for Intel.

Dersom du kjøper ett HK med uavhengig S-ATA kontroller vil jo dette også åpne muligheten for flere enheter.. f.eks dette og putte ett billig skjermkort i AGP porten som du ikke får brukt til noe annet uansett... Så HKet hadde en slektning uten S-ATA kontroller, men skal du satse på noe for fremtiden bør du kanskje vurdere S-ATA.

Endret av kindings
Skrevet

5 kontrollerkort OG PCI gigabit ethernet kort? Ville heller gått for en løsning som ikke spiste opp PCI-bussen så til de grader.. Tross alt maks 133MB/s fordelt på alt.

Skrevet
Du VET du vil ha Gigabit og har satt opp kriteriene ganske klart, har du ikke løst problemet selv da? Det finnes sikkert mange løsninger fra gigabit, men tipper integrert skjermkort setter en stopper for utvalget? Som han over sier, er utvalget med integrerte skjermkort større for Intel.

Han mente Gigabit nettverk, ikke HK produsenten Gigabyte..... :blush:

Skrevet

Han mente Gigabit nettverk, ikke HK produsenten Gigabyte..... :blush:

uups, ser det nå ja :blush: Uansett begrenser integrert skjermkort valget hans alternativene...

Skrevet
5 kontrollerkort OG PCI gigabit ethernet kort? Ville heller gått for en løsning som ikke spiste opp PCI-bussen så til de grader.. Tross alt maks 133MB/s fordelt på alt.

Helt klart ... Intel 875P med Gbit nettverk via CSA-bussen (kun noen FÅ av 875P-kortene har ethernet via CSA .. mange jukser å kobler på den vanlige (og dødsdårlige) Realtek-chip'en) eller nFORCE3 250GB.

Uansett, så ville han få problemer med å skyfle data med mer enn et par hundre Mbit ... og til det så duger ethernet via PCI-bussen. Det er teoretisk mulig å kjøre fulle 1 Gbit over PCI... dataene skal jo fra enten southbrigde'n eller en annen PCI-kontroller til PCI-nettverkskortet EN vei. Klart .. det blir problemer med å sende/motta med 1Gbit siden PCI-bussen bare er halv duplex ... men man må ha riiimelig heftig diskoppsett skal det klare 125MB/s substained read og write ! ;)

Skrevet (endret)
Mnei, jeg trenger det strengt talt ikke, men jeg har lyst til å være litt mer fremtidsrettet når jeg først skal oppgradere. Det er bare 3 PCI-slots på HK-et jeg allerede har, og en av dem er opptatt (IDE-kontroller).

Gigabit skal jeg ha, så da forsvinner én PCI-slot. Da har jeg med andre ord plass til en IDE-kontroller til, og det er for lite. I tillegg er jeg i tvil om at hovedkortet støtter en XP2500+.

Husk nå for all del at PCI bussen bare har en båndbredde på 133MB/s. Gbit nettverkskort kan i teorien ta 100MB/s av disse.. og hver disk kan i teorien også ta 100MB/s (ATA-100 disker). Dette vil fort bety dårlig diskytelse siden maskinen ikke kan pushe all data den har lyst til pga flaskehalsen i PCI bussen..

Et hovedkort med enten PCIe eller med Gbit nettverkskort koblet på en dedikert link (som gbit til intel for 865/875, og sikkert de nyeste 915/925). Vet ikke om det finnes en slik løsning for AMD.. husker rett og slett ikke..

S-ATA er jo kanskje også noe å tenke på...

Update: Ser at det meste jeg sa er nevnt i posten over... jaja.. CSA var Intel bussen ja.. og nvidia har tydeligvis et chipset med gbit direkte på nord delen og ikke via pci bussen...

Endret av Joffer
Skrevet

Som flere er inne på vil du veldig fort støtet på et båndbreddeproblem dersom du skal ha mange harddisker i tillegg til Gb nettverk. Det er veldig få socket A hovedkort som har mer enn 133 MB/s båndbredde. Epox lanserte for litt siden et nForce 2 400Gb basert socket A hovedkort med integrert Gb nettverk i sørsiden av brikkesettet. Da har du igjen PCI bussen på 133 MB/s til harddisker. Det hovedkortet har derimot ikke integrert skjermkort, men et AGP skjermkort koster ikke all verden.

Skal du ha mer båndbredde kan du jo vurdere et dual socket A hovedkort basert på AMD MPX brikkesettet med to PCI kanaler. En PCI 32 bit 33 MHz og en PCI 64 bit 66 MHz. Da har du 533 MB/s fordelt på to PCI kanaler (533 MB/s fordi det er kommunikasjonshastigheten mellom nord- og sørsiden av brikkesettet). Noen vil kanskje mene at det brikkesettet er utdatert, men etter min mening bør det holde til dine krav. MPX brikkesettet har dessverre ikke integrert skjermkort, men alle hovedkort basert på dette brikkesettet har et AGP spor, noen har til og med et integrert skjermkort koblet til PCI bussen. Akkurat det er ikke så farlig siden det ikke vil stjele noe båndbredde når det ikke er i bruk. Slik jeg forsto det kommer du uansett til å benytte deg av fjernadministrasjon.

Etter min mening kan også socket 478 kort være et godt alternativ. Kanskje i865G + CSA nettverk som har integrert SATA, skjermkort, Gb nettverk med 266 MB/s båndbredde og 133 MB/s til harddiskene dine. Eller E7210 + CSA nettverk som har integrert SATA, PCI skjermkort eller AGP spor, 2 PCI kanaler for maks 266 MB/s til hovedkortene dine og Gb nettverk med 266 MB/s båndbredde.

Skrevet

Vil absolutt anbefale deg mer minne enn 256. Brukes fort opp når du skal flytte store filer..

Jeg har handlet et Aopen hovedkort i min filserver, og er veldig godt fornøyd med det. Hovedgrunnen er at man faktisk kan skru av prosessorvifta- den går kun ved behov. Sammen med en PSU med vifte på 120 mm, og disker så går i dvale, er den faktisk opp mot lydløs store deler av døgnet.. passer meg utmerket. Ellers tviler jeg på at du klarer å utnytte gigabit, en vanlig PC klarer jo stort sett ikke å dra ut 100 Mbit av en annen maskin en gang.

(Hvis noen får til det, send meg en PM på hvordan man går fram..)

Skrevet

Ett spørsmål som dukker opp i hodet mitt... En filserver betryr jo i praksis at man skal bruke den til lesing/skriving av filer til HDer. Hvorfor snakker da flere om nettverket og HDene som 2 forskjellige ting? Dersom man skriver til HD via nettverk med 100MB/s vil man vel ikke benytte mer enn 100MB/s av båndbredden til PCI bussen? Eller tar jeg fullstendig feil og regnestykker blir 100+100? I så fall hvorfor? Dersom dette er tilfelle er jo PCI-bussen ekstremt ineffektiv.

Skrevet
Ett spørsmål som dukker opp i hodet mitt... En filserver betryr jo i praksis at man skal bruke den til lesing/skriving av filer til HDer. Hvorfor snakker da flere om nettverket og HDene som 2 forskjellige ting? Dersom man skriver til HD via nettverk med 100MB/s vil man vel ikke benytte mer enn 100MB/s av båndbredden til PCI bussen? Eller tar jeg fullstendig feil og regnestykker blir 100+100? I så fall hvorfor? Dersom dette er tilfelle er jo PCI-bussen ekstremt ineffektiv.

Du har ikke "rå" tilgang til diskene over nettverket, så du sender til serveren (100MB), den regner litt på det du sender, og skriver til HD som er på PCI-bussen (100 MB) == 200 MB.

Skrevet

Altså ... er en del her som ikke har holdt tunga helt rett i munnen ser det ut som. Hvis harddiskene skal sende 100MB/s data til et nettverskort, så blir ikke det 100MB/s fra disk + 100MB/s til nettverk = 200MB/s.... 100MB/s fra A til B er og blir 100MB/s. Det er ikke slik at dataene fra en PCI-diskkontroller skal sendes via PCI-bussen til PCI-kontrolleren og så tilbake via den samme PCI-bussen til nettverkskortet. Dataene sendes dit de skal med en gang...

Så om man skal sende med 1Gb/s, så duger PCI-bussen akkurat (i teorien) siden 125MB/s < 133MB/s.

Derimot, så er ikke PCI-bussen full-duplex. Så om man skal ha trafikk begge veier samtidig, DA er ikke 133MB/s nok. Uansett, så er det neppe behov for å kunne kjøre 1Gb/s hver vei, siden trådstarter da måtte investert i virkelig heavy duty diskoppsett: han måtte ha to ®AID-array med disker, ett for å lese dataene som skal sendes og ett til å skrive mottatte dataene på... ELLER et helvettes stort array som er så kraftig at det takler å skrive og lese 100MB/s samtidig. Vi snakker da raid-kontrollere med enorme buffere, egne prosessorer og bøttevis med disker.

Som hjemmefilserver, er det ikke behov for enorme CPUer, så lenge man har nok ram ( 512MB) og et nettverkskort med TCP-motor. nFORCE2-kortet til Epox, nFORCE3 250GB og noen Intel 875p har dette i chipsettet. En del high-end 3Com og Intel nettverkskort har også dette direkte i nettverkschipen. CPUen blir dermed avlastet for alle TCP-checksummene (som kan bli ganske mye ved Gigabit ethernet).

Skrevet
Det helt ideelle ville vært et hovedkort med Gbit integrert direkte i chipsetet OG som har en egen kanal inn på chipset-brikkene. Slike Realtek-løsninger hvor man kobler seg på vanlige PCI-bussen har lite for seg. En del Intel 875P og nFORCE3 250GB hovedkort har dette.

Ellers duger et godt Intel / 3Com nettverkskort også. Dette er kort som takler mye av TCP-utregningene direkte i kortet og ikke krever at CPU gjør det. Realtek derimot er "CPU-hog" av dimensjoner. Ace's Hardware hadde en test nå nylig på to A64 1Gbit løsninger... en brukte nFORCE3 250GB og det andre et Realtek kort... Realtekkortet fikk nesten en A64 3200+ i knestående pga. alle TCP-utregningene ved 1Gbit.

Interessant info. Jeg er nemlig på utkikk etter et hovedkort som kan takle høy disk og nettverksaktivitet. Hvis det du sier er rett vil et nyere kort fra Intel være det riktige valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...