Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Gjest GjesteDuudE!

Hmm, orker ikke lese gjennom hele tråden, så beklager om dette har spurt om tidligere :)

 

Jeg er ganske plaget med kviser, i fjeset, på rygg/nakke og noe på brystet.

 

Jeg har prøvd en grønn flaske (husker ikke akkurat hvordan krem dette var, men gjorde huden EKSTREM tørr, faktisk så tørr at jeg ikke tørte å gå ut i 2 dager! Selv om jeg pøste på med futkighetskrem og vasket/dusjet regelmessig, så var den tørrheten en større plage enn selve kvisene).

 

Nå prøver jeg en kombinasjon av Nivea Visage: Refreshning Toner og fuktighetskrem etterpå.

Dette ser ikke ut til å hjelpe så veldig mye, men ble anbefalt den pga. huden min var ganske følsom for sterke kremer, og den kremen var visstnok ganske mye mykere.

 

Som sagt, problemet er kvisene på ryggen, fjeset og noe på magen. Har hørt om laser behandling (tull?) og pillekur. Laser behandling har jeg ikke funnet noe info om, og lurer på om dette bare er tull, og pillekur har visstnok en haug bivirkninger.

 

Noen som kan anbefale et par kremer/pillekur, som hjelper meg? Det viktigste er å bli kvitt de i ansiktet. Kremen(e) må ikke være sterke, ettersom huden min er ganske sårbar for de, og vil gjerne vite mest mulig om diverse pillekurer (hørt/lest om noen som huden ekstrem tørr, gjort kinnene veldig røde, fått en slags "brennende effekt" på ansiktet o.l.)

 

Forslag tas imot med stor takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var hos hudlegen nå på tirsdag, og jeg blir å fortsette med samme dose i ca 2 måneder til, pluss de jeg har igjen av pilleboksen min.

 

Så ca om 2 måneder og 20 dager er jeg ferdig med kuren. (håper jeg)

 

Blodprøvene mine er flotte og ingenting er unormalt der.

 

Personlig synes jeg at det ikke har "virket" så kraftig inn på kvisene ennå, men det er fortsatt tid.

 

Jeg fikk valget om å alternere 2/3 piller daglig (40mg/60mg), men da bivirkningene nå som jeg tar 40mg er fortsatt ganske "tilstede", vil jeg nok vente litt før jeg går opp til 60 mg/daglig.

Lenke til kommentar
Hva er bivrikningene egentlig?

 

Plenty ;)

 

Linky.

 

Dry skin (causing inflammation, scaling, itching, increased skin fragility)

Dryness of the mucous membranes, eg lips, eyes (causing irritation, conjunctivitis), nose (causing nosebleeds) and throat (causing hoarseness)

Headache

 

Det er de jeg har merket, pluss det at jeg har ganske ofte vondt i ryggen.

Lenke til kommentar

Jeg er også veldig lei av kvisene mine. Og jeg lurer på om det er mulig å få roacutan sånn helt uten videre?

Jeg har dype kviser som ikke kjennes på huden når jeg tar på huden. Kall det gjerne arr. Jeg har vel hatt dette i bortimot 2 år.

 

Hva tror dere?

Må jeg ha henvisning fra fastlegen, eller bestiller jeg bare til hos hudlege?

Lenke til kommentar
Jeg er også veldig lei av kvisene mine. Og jeg lurer på om det er mulig å få roacutan sånn helt uten videre?

Jeg har dype kviser som ikke kjennes på huden når jeg tar på huden. Kall det gjerne arr. Jeg har vel hatt dette i bortimot 2 år.

 

Hva tror dere?

Må jeg ha henvisning fra fastlegen, eller bestiller jeg bare til hos hudlege?

 

Da er det mer sannsynlig at du trenger sliping evt laserbehandling for å fjerne arrene dine.

 

Du må ha en henvisning fra fastlegen, fra du får henvisningen til du faktisk får timen tar en stund, så det er bare å smøre seg med tolmodighet.

 

Nå har jeg ikke sett "situasjonen" din, og jeg er heller ingen hudlege, så jeg ville forhørt meg med fastlegen om hvorvidt du trenger arrbehandling eller roaccutan.

Lenke til kommentar

Når det gjelder å få resept på roaccutan så tror jeg det avhenger like mye av hudlegen og din egen oppfatning av situasjonen, som det gjør av selve tilstanden din. Hvis du har en del kviser, men gjerne ikke nok til egentlig å få utskrevet roaccutan, så kan man overbevise en hudlege om at man virkelig trenger det. For min egen del følte jeg gjerne at jeg ikke var ille nok for å få roaccutan, men som jeg sa til hudlegen; jeg har prøvd absolutt annet og blir ikke noe særlig bedre, jeg vil ha roaccutan.

 

Hvis du er usikker på om du er "ille" nok til å få roaccutan så spill på det at du har prøvd alt annet og at kvisene er en stor psykisk belastning for deg. Vil tro mange hudleger vil forstå situasjonen.

 

Ellers så har jeg snart gått 2 måneder på roaccutan - 1.måned 40 mg/dagen og deretter 60 mg/dagen.

Har forsåvidt ikke hatt noe særlig mer bivirkninger. Leppene er det store problemet, og ellers har jeg litt tørre øyner og vondt i ryggen fra tid til annen. Jeg kommer til å fortsette med 60 mg/dagen så lenge bivirkningene er til å leve med. Jo fortere man blir ferdig med kuren jo bedre. Har vært på fylla kanskje 2-3 ganger i mnd., kanskje ikke det lureste jeg har gjort, men leveren er fortsatt inntakt og det påvirker ikke effekten av kuren. Nå går det "heldigvis" mot eksamenstid og en tørrlagt periode, noe leveren min gjerne er glad for.

 

Når det gjelder tilstanden med kvisene så er det litt sånn opp og ned. Er vel gjerne bedre enn jeg startet, men ikke noe sånn drastisk. Men det virker som den virkelige fulle effekten av kuren gjerne kommer etter 3-4 mnd. eller seinere.

 

Edit: Kom foressten på en bivirkning som er den eneste nye jeg fikk etter at jeg økte til 60 mg/dagen. Har blitt ganske tørr på hendene og litt på armene, og får ganske lett litt småsår. Forsåvidt ikke noe stor plage, men kanskje verdt å nevne.

-dingorz

Endret av dingorz
Lenke til kommentar
Hvordan få fjernet kviser på en rask og effektiv måte?

 

Ser det allerede er skrevet en del, så med fare for gjentagelse....

 

Dersom kviser er et kjempe problem, og du har prøvd det meste av kremer uten at dette gir tilfredstillende virkning: Stikk til en lege og få resept på feks. Tetracyclin Arco, dette et bredsprektret antibiotikum som dreper mikroorganismene dvs. bakteriene i kvisene. Preparatet er i pilleform, og tas 1 kapsel morgen, 1 kapsel kveld i en måned, deretter 1 kapsel daglig.

 

Hos noen gir dette kun en midlertidig virkning, og en kur; Roaccutan kan vurderes (Dette er en mer konsentrert Tetracyclin.)

Lenke til kommentar
Hvordan få fjernet kviser på en rask og effektiv måte?

 

Ser det allerede er skrevet en del, så med fare for gjentagelse....

 

Dersom kviser er et kjempe problem, og du har prøvd det meste av kremer uten at dette gir tilfredstillende virkning: Stikk til en lege og få resept på feks. Tetracyclin Arco, dette et bredsprektret antibiotikum som dreper mikroorganismene dvs. bakteriene i kvisene. Preparatet er i pilleform, og tas 1 kapsel morgen, 1 kapsel kveld i en måned, deretter 1 kapsel daglig.

 

Hos noen gir dette kun en midlertidig virkning, og en kur; Roaccutan kan vurderes (Dette er en mer konsentrert Tetracyclin.)

 

Mye av dette var visst sagt, men det er også viktig å få med at ved siden av medisiner så spiller kostholdet en viktig rolle. Ikke for masse raske karbohydrater som i hvit mel, og sukker. Rense huden med en såpefri rensegel og avslutte med en fuktighetsgel feks. "Biotherm Homme Aqua Power" eller "Shiseido Men Gel Energisant" kan også gi resultater.

Lenke til kommentar

Å seriøst! Er så drittlei kviser på ryggen og brystet nå!!

Har sånne store kuler på ryggen, som er glatte og "våte", og gjør jækla vondt om de presses litt på. De kommer overalt!

På brystet har jeg et par irriterende gule kviser som har kvisestoff i seg og kan klemmes på. Også en del svarte prikker.

Lenke til kommentar

Nesa mi er full av små svarte prikkker, såkalte hudormer. Man kan ikke se dem før jeg kliner nesa helt oppi speilet, men fyfader så mye. Med en gang jeg klemmer på nesa med neglene, så kommer det ti tynne gule striper ut fra nesa. Har også helt utrolig med kviser på skuldrene og overarmene. En god del i panna og. Hva kan jeg gjøre for at det ikke skal bli så sykt mange svart prikker på nesa?

 

Pleier å bruke pudder i ansiktet før jeg legger meg, og det er kuren as! Det er det beste tipset jeg har, men det tar ikke hudormer. Har også prøvd så intensiv kur og det dreper kvisene, men ikke hudormene på nesa.

 

Hører at det er så mye bivirkninger av Roacutan så jeg skal ikke begynne med det.

Lenke til kommentar

De vanligste bivirkningene er tørr hud, tørre lepper og tørr munn. Det er svært få som får depresjoner og selvmordstanker. Det kan ikke bevises at det er Roaccutan som har gjort at svært få pasienter har fått selvmordstanker av Roaccutan.

 

Disse bivirkningene som er litt skumle er så mikroskopiske å få. Ikke nøl på å begynn på Roaccutan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...