Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kur mot kviser?


Potetdamen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM
Clearasil, som ikke har streifet tankene mine på 2 år, er helt latterlig. Skader huden i lengden, håper virkelig ingen kjøper det.

Stemmer det. Det tørker huden ut og er dermed skadelig. Det som kan hjelpe mot kviser er fuktighetskrem. Jeg ble fortalt at folk med tørr hud har en økt talgproduksjon som dermed lager kviser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Lunkent vann åpner porene, mens kaldt vann lukker dem. Vask med varmt vann slik at du får renset skikkelig opp. Etterpå kan du bruke kaldt vann for å lukke dem igjen.

Lenke til kommentar
ja, på apoteket sa at de ikke var så dyrt på denne tiden av året, men at prisen kommer til å stige igjen...

 

Da tror jeg de har feil informasjon.

 

Hudlegen min sa at myndighetene har gjort kapslene billigere, fordi Roaccutan har blitt en mer og mer vanlig måte å behandle acne på.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Endelig! Nå skal jeg begynne på roacuttan :) ER så lei av kviser at nå gidder jeg ikke mer og håper på at dette gjør susen. Men jeg lurer på en ting, blir kuren dårligere om man drikker alkohol?

Lenke til kommentar

En vet at roaccutan og alkohol hver for seg kan føre til økte verdier av triglyserider (fettstoffer kan skade leveren om verdiene er høye) og økte verdier av leverenzymer (som brukes som en indikasjon på leverskade). Her er et bilde som viser stadiene av leversykdommer, særlig i tilknytning alkohol:

Alcohol-Stages.jpg

 

En artikkel om økningen i leververdier hos 14000 roaccutanepasienter:

Almost 90 per cent of patients prescribed Roaccutane (isotretinoin) pills show improvements to their skin, but by taking it they run a risk of developing high levels of triglycerides (fats) and cholesterol in the blood. Tests of liver function show the presence of enzymes that normally signal liver damage.

 

The patient leaflet for the drug, which is made by Roche, does give warning of possible adverse effects. It says that about a quarter of patients will sustain higher levels of triglycerides while taking the drug, and 15 per cent will develop higher liver enzyme levels.

 

Researchers believe that the figures may be even higher. A team led by Lee Zane, of the University of California in San Francisco, followed 13,772 patients aged between 13 and 50 who took Roaccutane — called Accutane in the US — between 1995 and 2002.

 

The researchers report in Archives of Dermatology that 44 per cent of patients who had normal levels of triglyceride before taking the drug developed high levels after taking it; 31 per cent developed high cholesterol and 11 per cent high liver enzymes.

 

The team points out that abnormalities in laboratory tests do not necessarily signify anything serious, but patients with large increases in triglyceride levels are, they say, at greater risk of future ill-health, which could include the set of symptoms known as the metabolic syndrome: obesity, high cholesterol, high blood pressure and insulin resistance, which can lead to type 2 diabetes. They plan further studies to examine whether Roaccutane patients are more prone to these symptoms.

Dette er hentet fra artikkelen "Top acne drug 'increases the risk of liver damage'": http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/h...ticle615902.ece

 

Konklusjonen blir vel at det sikreste er å ikke drikke, nest å modere inntaket. Jeg vil tro at et sunt kosthold vil være forebyggende.

 

En alkoholiker på roaccutan lever et farlig liv :p

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...