Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telio IP-telefoni - min erfaring


Anbefalte innlegg

Nå for ca. 3 dager siden så byttet Telio om vårt alerede porterte nummer med det nummeret vi hadde som nr.2 på tidl.ISDN abo.

Så når noen prøver å ringe oss får de beskjed om at nummeret ikke er i bruk.

Ja,jeg har snakket med kundeservice 3 dager på rad,men feilen er der fortsatt.

Dette er fint på KUN en måte,og det er at vi slipper telefon-selgerne....

Ser på forumet til Telio at vi ikke er de eneste med dette problemet...

VELDIG genialt utført jobb av Telio... :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!!

Må berre skrive litt om mine egne erfaringer med Telio. Har hatt telefoni fra Telio ca 7-8 mnd. Slet litt med linjeproblemer den første tiden men så kom det seg, tror det var en del problemer for Telio i starten. Kanskje pågangen ble litt større for dem eller de hadde regnet med. Men etter et par mnd begynte ting å fungere helt perfekt. Dette fortsatte det med helt til for ca 1 mnd siden, da dukket problemer opp att på nytt. :thumbdown:

Akkurat samme problemer som AK47 forteller om. :cry:

 

1- Telefonsamtaler som hele tiden blir brutt

2- Går ikke å få innkommende samtaler, men eg kan ringe ut

3- Når samtaler blir brutt hører forsatt den eg snakket med mine fortvilede rop om "HALLO" mens det eneste eg hører er sus i linjen.

 

Har vert i kontakt med Telio flere ganger uten at det har gitt noe resultat av forbedringer.

Har og vert i kontakt med min SHDSL leverandør som er Dataguard i Bergen for å få sjekket lijen min(2048/2048).

Men dei finn finn ikke noe gale og det kan eg forstå, for bredbåndet mitt fungerer helt knirkefritt. :thumbup:

 

Eg har gjort det eg kan for å løse problemene med telefonien. Det eg har gjort er følgende:

1- Kjører no dynamisk ip (Brukte før statisk, selv om dette ikke har noe å si, men eg mener at det er anbefalt dynamisk ip derfor forandret eg det på min boks).

2- Har satt opp "portingen" i ruteren min til det Telio anbefaller.

3- Har og satt opp ip adressen i DMZ

4- Kjører siste firmware på min Dlink 624 ruter

 

Mener eg har gjort det som står i min makt for å løse problemene, uten at det har lykkest.

 

Har spurt Telio om ikke eg kan få sendt et nytt modem for å teste om det hjelper. Da får eg svar om at dei ikke tror at det er det som er problemet, men "Hallo i luken" Det er ikke det som er saken hva de mener.

Når kunden har utført alle instrukser som han er blitt gitt av Telio og det ikke har vert med på å løse problemene, så mener eg alvorlig talt at da må det kunne gå an å få byttet modem for å elminere vekk et evt. problem. Men neida så enkelt er det ikke.

Fikk beskjed om at eg kunne få byttet modemet med da måtte eg godta følgende vilkår. Viss ikke dei fant feil på modemet så måtte eg betale 2x70kr i frakt + 100 for sjekk av modemet. Vel og bra at dei vil ha betalt for sine tjenester, men burde det ikke vere i Telio`s interesse å få løst problemet og få fornøgde kunder uten at kunden først må godta slike vilkår for å få sendt inn modemet sitt og få det byttet for å prøve å finne feilen?????

Eg oppfatter dette ihvertfall som vannvittig sløv kundebehandling. Eg har ihvertfall ikke vert bort i det før at kunden må gå med på komprimisser for at en skal prøve å få løst problemer. Eg mener at så lenge kunden betaler for en tjeneste så er det opptil leverandøren å løse problemene for sin regning og ikke omvendt. :mad:

Ville med dette berre fortelle ltt åssen eg har opplevd mitt kundeforhold hos Telio.

Viss noen har noen gode forslag til meg hva eg kan prøve for å løse problemene mine så tar eg imot det med stor TAkk!!!! :yes:

Skulle gjerne hatt dette til å virke skikkeligt bra, siden vi bruker telefonen mye, men det skal no vere sagt at prisene til Telio syns eg er kjempebra. Dei fortjener litt skryt for det... :dribble:

 

Men eg håper at noen kan hjelpe meg litt med å løse telefoni problemet mitt.

 

Ellers så syns eg det er et meget bra forum dette med mange interesante innslag!

 

Mvh

 

Fetter`n

Lenke til kommentar
1- Telefonsamtaler som hele tiden blir brutt

2- Går ikke å få innkommende samtaler, men eg kan ringe ut

3- Når samtaler blir brutt hører forsatt den eg snakket med mine fortvilede rop om "HALLO" mens det eneste eg hører er sus i linjen.

Hadde de samme problemene som deg i starten, og da viste det seg at det var ruteren min som lagde problemene. Byttet ruter, og siden har jeg ikke opplevd noen problemer.

Lenke til kommentar

:thumbup: Har hatt to forskjellige abonnement fra Telio i ca. ett halvt år. Det ene benytter ADSL fra Telenor, billigste utgave. Det andre kommer på nett via en radiolink over 4km avstand. Alt OK når det gjelder ADSL oppkoplingen. Når det gjelder trådløsoppleget. Hakkete lyd. Dette skyldes ikke Telio, men lange pingtider for link`en.

 

Hovedpoenget her, og som ikke kommer godt nok fram fra Telio, er at en må ha ei GOD OG STABIL BREDBANDSOPPKOPLING.

Lenke til kommentar

Nettopp, og det har jeg prøvd å si i fra til Telio. Kan ikke huske å ha sett noen sted at telefonen tar over 80kbits, nærmere 90. Da hjelper det lite med f.eks. Tele2s standard ADSL-tjeneste som er veldig vanlig. Bare man tenker internett svekkes telefonkvaliteten.

Lenke til kommentar

Uten å ha lest alle innleggene i denne tråden vil jeg bare si at vi bestemte oss for å hoppe av Telio sin elendige kvalitet (ekko, brudd begge veier, ingen kontakt etc.) for 3 uker siden og fikk et veldig godt tilbud fra Telenor - men tror dere at Telio ville gi så lett slipp på oss? Neida, her er der like lang ventetid for å komme tilbake som det var å komme inn. Ifølge Telenor så havnet nummeret vårt et eller annet sted de måtte ha manuell hjelp for å følge det opp og forventet tid var sist 9 dager... Lynet tok adapteret vårt rett før vi gikk til Telenor og nå er det en måned uten telefon alt i alt om alt går vel - jeg sier bare: tenk dere godt om før dere skifter leverandør!

 

Vi har Delta 3000 hos NGT med like fenomenal nedlastningsevne og ca. 600kb opp forøvrigt

Endret av Enigmah
Lenke til kommentar

Hei!

 

Skulle bare "slenge meg på" med mine erfaringer med Telio.

 

Bestilte abonnement i beg. av oktober, og fikk det tilsendt den 24. (Da var jeg riktignok rask med å betale regningen, for de sender ikke adapter før regningen er betalt).

 

Jeg plugget adapteret i switchen min sammen med de tre pc'ene, og satte inn min analoge Siemens basestasjon (kjøpt brukt for 200 på QXL, og erstatter min tidligere ISDN base).

 

Talekvalitet er mellom GSM og ISDN, mao. helt OK. Har ringt til Ålesund, UK (Cornwall), USA og Australia, med gode resultat. Ingen ekko etc.

 

Jeg har en 2048/256 linje fra Direct Connect, telefonadapteret oppfører seg "fint" selv både med heavy nedlasting og streaming video fra NRK.

 

Har derimot testet adapteret på 704x128 hos naboen, og der var det litt mer variabelt. Virker som at adapteret til tider trenger mer enn 128 opphastighet, og/eller at internettleveranøren i enkelte områder ikke klarer å levere jevn hastighet.

 

Dere som sliter med dårlig kvalitet og har 128 uthastighet, ta gjerne noen tester på om dette gjelder dere; i så fall, snakk med internettleverandøren og evt. oppgrader linja. Ellers tror jeg dere vil slite uansett IP telefoni leverandør.

 

Jeg (og dama) anbefaler IP telefoni fra Telio, ikke minst om dere ringer mye til utlandet! Det blir det fort kroner av... Penger spart er penger tjent! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...