Gå til innhold

Pc'en fusker! Starter opp, men bare svart skjerm..


klb

Anbefalte innlegg

Har et problem jeg skjønner meg lite på..

 

Her om dagen skjedde det noe merkelig. Jeg skrudde av pc'n, men kom på at jeg hadde glemt av å gjøre noe. Gikk derfor tilbake og skulle skru den på. Da skjedde det ingenting. Kom ikke en gang frem til der bios starter, eller hvordan jeg skal si det.. Skjermen var bare svart. Skjekket at skjermen er koblet til, og skjermkortet satt godt i agp porten. Begge cd rommene, cpu'en, alle HD'ene og viftene mine gikk som normalt. Hadde ikke tid til å drive med det den dagen, så jeg bare skrudde den av igjen. Neste dag da jeg skrur den på igjen virker den fint, som om ingenting hadde skjedd.

 

Dagen etter skal jeg igjen skru den på, da sier den "System failed due to cpu overclocking". Ok tenker jeg, selv om jeg ikke har overklokket noe som helst, men tenker at det sikkert er siden jeg har stilt den inn på agressiv i bios settings og stiller det tilbake til default. Da fungerer den fint igjen. Samme dagen da jeg rebooter den fusker den på nytt, og ingenting skjer. Akuratt som den første gangen problemet oppstod. Pc'en har fungert fint i 2-3 måneder, men så skjer dette plutselig?

 

Har nå demontert og satt sammen igjen hele pc'n på jakt etter feil eller ledninger som ikke satt skikkelig i. Pc'en er fortsatt like "død", det skjer ingenting..

 

Noen som vet hva dette kan skyldes? I og med at jeg ikke en gang får kommet meg inn i bios er det lite jeg får gjort. Har resatt cmos og tatt ut batteriet osv, hjalp ikke det heller.. :no:

 

 

AMD XP 2800+ barton

TwinMOS PC3200 TwiSTER DDR 512MB

Asus A7N8X-E Deluxe

Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128MB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm... det fenomenet har jeg også vært innom et par ganger. Husker derimot ikke hvordan jeg fikset det. Har du prøvd å late som om du loader bios i begynnelsen for å se om noe skjer?

 

Altså. Om du slår på maskinen og trykker på 'del', slik at den loader BIOS. Om det ikke fungerer så er jeg ikke sikker altså.

 

Sorry for at jeg ikke kommer på noe bedre . ;)

Lenke til kommentar

Jada, har latt den stå å gå litt for å se om noe skjer. Den forblir bare svart, det kommer ikke noe video output liksom.. Men skjermen og kortet er helt fint, testet det på en annen pc. Den henger seg før jeg i det hele tatt får komme til bios, men hvorfor det ikke fungerer etter jeg har resatt cmos lurer jeg på..

 

Jeg tar ut strømmen - tar ut batteriet - tar å bytter jumperen til 2-3 og venter i noen minutter - setter jumperen tilbake til 1-2 - setter i batteriet - plugger i strømmen og slår på. Men den er fortsatt like "død".

 

Er åpen for det meste av forslag, bare kom med det som faller dere inn så skal jeg skjekke det ut lagt jeg klarer. Dette er veldig irriterende! ;)

Endret av KlabbTass
Lenke til kommentar

Hmm, statisk elektrisitet.. Hvordan virker dette inn på komponentene og hvor kan det komme fra?

 

Vel, tilbake til saken. Prøvde nå å nappe ut ram'en, og starte uten siden jeg ikke har noen andre jeg kan sette inn i stedet atm. Da sa dama "System failed memory test." Pc'en er altså ikke helt død, den reagerer jo tross alt på at jeg ikke hadde ram i..

Lenke til kommentar

Bare for å skremme deg litt så kan eg få si at eg har helt likt HK som deg og fikk de samme feilene som deg der.

Etter å ha latt maskinen stå av over natten starta den opp igjen..

etterhvert gikk disse problemene utover skjermkortet og eg fekk masse grøt på skjermen. (det skjedde masse rart her etterhvert som eg ikje gidde å skrive)

Her røk tilslutt mitt ATI9800Pro :angry:

Etter å ha lånt et gammelt TNT2 kort (som eg bruke akurat nå) fant eg ut at det var IRQ kræsj i hytt og dynever internt (Foreks RAID og USB) osv osv...

 

Ved en samtale med lokal PC-butikk sa dem at ved slike IRQ konflikter så er HK sansynlig kaputt..

 

Har i disse dager kjøpt nytt HK/CPU og har et X800XT på bestilling.

 

Nå skal det sies at dette er garanti saker.

I mitt tilfelle for både skjermkort og hovedkort.

Litt ekstra slid e det jo når me ikje har kvittering lengre :devil:

Lenke til kommentar

Har hatt samme HK og 2 stk Twinmos minnebrikker, samme problem som du har. Men hvis du trykker på resettknappen gjentatte ganger, så vil PC´en starte tilslutt. Min streiket fullstendig etter ca 6 mnd,fikk et nyt på garantien. Har lest MASSE på diverse forum som omhandler dette problemet. Søk litt så får du bare se, du er ikke den enste som har dette problemet.

Har problemer med lyden, både det innebygde og et PCI lydkort, det er en sånn sitring fra høytalerene. Hadde det på forrige HK og på det nye som jeg har fått.

Har Megaworks 6.1, sitring fra høytalerne. Har NAD surround forsterker og Cerwin Wega høytalere, sitring der og. Og, det gjelder på det innebygde og PCI lydkortet mitt(Audigy 2).

Skal nå selge dette dritt kortet, bli kvitt det en gang for alle.

 

PS! Har alle oppdateringer, både Windows, for HK og for PCI lydkortet.

Lenke til kommentar

Hmm, ikke bra, ikke bra...

 

Jeg tok også å nappet ut skjermkortet nå og startet opp. Da fikk jeg ingen feilmelding, skal jeg ikke få det? Så etter i manualen, og der stod det da en feilmelding for at den ikke fant skjermkort i pci eller agp porten! Dette tyder vel på at HK er defekt :hmm:

 

Hvordan er det med garantien på dette, er jo ikke så lenge siden jeg kjøpte det. Burde jo holde ut lengre enn dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...