Gå til innhold

Backstage - pensjonert diskusjonstråd for musikk


Ueland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er dere så opptatt av sjanger egentlig? Betyr det noe?

 

Du hører en sang av et band du aldri har hørt om, du syns den er sinnsykt digg.. MEN så finner du ut at dette er Nu-metal. Og som den ihugga Black Metal fan du er så hater du naturligvis alt som har med Nu-metal å gjøre. Liker du fremdeles sangen?

(Ikke at jeg tror noen Black Metal fans vil digge en Nu-metal sang, men dere skjønner kanskje poenget.)

9610289[/snapback]

Jeg skjønner hva du mener. Et nærmere eksempel ville vært at du hører et band som spiller white metal (kristen "black metal"), uten at du vet det. For meg har det en del å si. Jeg kunne aldri hørt på for eksempel Gorgoroth om det viste seg at de var kristne! Men det er jo det som er så flott med black metal.

 

Hva er egentlig Black Ambient? Har hørt at flere av Burzums album er det.

9610440[/snapback]

Black Metal innehold ofte enkelte "ambient" sanger på et album. Burzum har flere album som kun har disse ambient låtene, men det er så sterkt tilknytta black metal at det blir på en måte som black metal. Et annet eksempel er Rob Darken i Graveland, han er også mannen bak Lord Wind som bare lager ambient musikk, men i samme stil som for eksempel en intro til en sang av Graveland.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Ambient-sangene til Burzum er veldig rolige og melodiske og tar jeg helt feil om jeg sier at han har spilt alt på keyboard? Synes uansett de sangene er veldig fine og deilige å høre på.

9610678[/snapback]

Nettopp, det skaper en spesiell stemning i et album. Daudi Baldrs og Hldiskjalf er slike album med kun ambient. Tidligere har det vært enkeltsanger som "Han Som Reiste" fra "Det Som Engang Var" eller "Channel The Power of Souls into A New God" fra Burzum/Aske.

 

Noen som kan anbefale et album fra Immortal?

Jeg kjøpte meg Sons of Northern Darkness og nå er jeg hekta :p

Edit: Liten skrivefeil.

9610830[/snapback]

Alle album er bra, gå for alt!

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Hvorfor er dere så opptatt av sjanger egentlig? Betyr det noe?

 

Nei, god musikk er god musikk, uansett sjanger.

 

Du hører en sang av et band du aldri har hørt om, du syns den er sinnsykt digg.. MEN så finner du ut at dette er Nu-metal. Og som den ihugga Black Metal fan du er så hater du naturligvis alt som har med Nu-metal å gjøre. Liker du fremdeles sangen?

(Ikke at jeg tror noen Black Metal fans vil digge en Nu-metal sang, men dere skjønner kanskje poenget.)

 

Jeg kan fint like både Blackmetal og Nu-metal hvis låtene i seg selv er gode, akkurat som jeg fint kan høre på Country, Jazz, Grindcore, Pop, Noise, whatever...

Lenke til kommentar
Hvorfor er dere så opptatt av sjanger egentlig? Betyr det noe?

 

Nei, god musikk er god musikk, uansett sjanger.

 

Du hører en sang av et band du aldri har hørt om, du syns den er sinnsykt digg.. MEN så finner du ut at dette er Nu-metal. Og som den ihugga Black Metal fan du er så hater du naturligvis alt som har med Nu-metal å gjøre. Liker du fremdeles sangen?

(Ikke at jeg tror noen Black Metal fans vil digge en Nu-metal sang, men dere skjønner kanskje poenget.)

 

Jeg kan fint like både Blackmetal og Nu-metal hvis låtene i seg selv er gode, akkurat som jeg fint kan høre på Country, Jazz, Grindcore, Pop, Noise, whatever...

9611486[/snapback]

 

 

 

Enig. Jeg kan også høre på sanger fra andre sjangre, men det som alltid skjer etter en stund er at jeg glemmer den ene sangen.

Lenke til kommentar

Det er jo ingen som hører en kul sang og liker den helt til de finner ut at den tilhører "feil" sjanger. Det er vel heller andre veien. Man liker masse sang/band i en sjanger. Da vil du gjerne ha tips til flere band i samme sjangeren fordi det er musikk du veit du liker.

Lenke til kommentar
Det er jo ingen som hører en kul sang og liker den helt til de finner ut at den tilhører "feil" sjanger. Det er vel heller andre veien. Man liker masse sang/band i en sjanger. Da vil du gjerne ha tips til flere band i samme sjangeren fordi det er musikk du veit du liker.

9612203[/snapback]

Jeg hører ikke på kristenmetall uansett hvor bra det er!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...