Gå til innhold

PCI Express skal være dårlig enn AGP..


WinFS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Detta funker jo ikke.. PCI-E er så nytt og uutviklet at drivere og alt ikke er optimalisert enda. Tipper nok PCIE er litt kjappere til slutt, men jeg personlig har ingen stor tro til dette.. Blir alltid sånn at produsentene lover helt ville forbedringer innen hastighet og alt, men til slutt viser det seg at dette blir 2-5% elns..

Lenke til kommentar

Per i dag har ikke spillene behov for den store båndbredden som er tilgjengelig, det er tilstrekkelig som det er. Men etter hvert vil dette la seg utnytte i større grad. I tillegg er det jo positivt at bussen på hovedkortene blir raskere generelt, og det blir kun én standard på ekspasjons-slottene.

Lenke til kommentar

fra beyond3d: http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=9986

 

Posted: Sun Jan 25, 2004 5:20 pm    Post subject: About PCI-E 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

In my opinion, PCI-E will have a major impact on how games are designed because you should be able to finally read from the graphic chip memory without breaking the streaming of the transactions between the core logic and the GPU. PCI-E is a point to point bus meaning that it works just like HyperTransport (dedicated upstream/downstream). On AGP, when you switch between read and write, you have to turn around and that takes time.

 

This should allow a new range of algorithms to be possible (like on consoles). You could use the GPU to calculate very quickly zone of dangers when the player is throwing a grenade (physic blast shadowing). The information could then by passed to your AI and Physics engine to help the AI makes a good decision on how to react to this event and to find out which objects should be impacted (where and how) by the blast. This kind of shadowing algorithm may or may not be efficient (compared to distributed ray casting) but it gives some ideas.

 

So overall, PCI-E won't have direct impact on rendering but it will have a big impact on engine design (only programmers will notice but games are going to get better more quickly).

 

All of this can be done on the CPU but people are going to start looking at the GPU to do other things than just graphics. All of this because of PCI-E.

_________________

Dany Lepage

Lead Programmer

Splinter Cell - 3

UbiSoft Montreal

 

sammenligning AGP - PCI-E http://firingsquad.com/hardware/ati_x800_x600_xt/

Lenke til kommentar
Nå bruker NV40 en bridge chip løsning, så det er kanskje den ekstra latencyen dette medfører vi ser?

Det er vel ikke sikkert nvidias bridge løsning vil føre til noe latency enda vel? Man kan jo spekulere men det er vel litt tidlig å si.

 

Jeg har mer tro på at ytelsen mellom AGP og PCI-E vil være mer eller mindre identisk da det enda ikke er snakk om spill som klarer å benytte all båndbredden AGP 8x har å tilby og langt i fra PCI-E.

 

Men jeg tror nok vi vil se en økning i ytelse over tid når båndbredden blir avgjørende. Da først ser jeg grunn til å oppgradere.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke sikkert nvidias bridge løsning vil føre til noe latency enda vel? Man kan jo spekulere men det er vel litt tidlig å si.

En bridge chip løsning vil legge til et lag med forsinkelse. Nvidia påstår at dem har klart å skjule dette, men denne testen kan tyde på at dem ikke har klart det godt nok. Men det kan også være snakk om en driver issue.

 

Jeg har mer tro på at ytelsen mellom AGP og PCI-E vil være mer eller mindre identisk da det enda ikke er snakk om spill som klarer å benytte all båndbredden AGP 8x har å tilby og langt i fra PCI-E.

 

Men jeg tror nok vi vil se en økning i ytelse over tid når båndbredden blir avgjørende. Da først ser jeg grunn til å oppgradere.

For nte gang så er ikke høyere båndbredde den eneste fordelen med PCIe, men ja, vi vil ikke se noen store forskjeller før spill utviklerene utnytter mulighetene med PCIe.

Lenke til kommentar
For nte gang så er ikke høyere båndbredde den eneste fordelen med PCIe, men ja, vi vil ikke se noen store forskjeller før spill utviklerene utnytter mulighetene med PCIe.

Tja.. akkurat nå ser det ikke ut til å være noen som helst fordel med PCI-E ;)

 

Såvidt jeg har forstått vil nvidia ha native PCI-E støtte om ikke så altfor lenge.. Kanskje enda en grunn til å ikke kjøpe nvidia PCI-E kort nå..

Lenke til kommentar

Det ser jo ut som du har funnet en test av PCI-e.

Syns heller en skal sammeligne med PCI-X som er grensesnittet i en stasjonær PC.

Man velger jo platform allerede utfra kommende standarder, så selv om et spesifikt grafikk-kort ikke klarer omstillingen like godt, sier det vel mer om fabrikanten enn om standarden.

Endret av brainware
Lenke til kommentar
For nte gang så er ikke høyere båndbredde den eneste fordelen med PCIe, men ja, vi vil ikke se noen store forskjeller før spill utviklerene utnytter mulighetene med PCIe.

Tja.. akkurat nå ser det ikke ut til å være noen som helst fordel med PCI-E ;)

En fordel er at PCIe leverer mye mer strøm enn dagens AGP, ellers ser ikke jeg noen andre (nå).

Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker er PCI-e standarden som vil bli brukt i bærbare PC'er, mens

PCI-X er standarden som brukes i stasjonære PC'er. Nvidia er igang med utskiftbare grafikk-kort for bærbare det samme er Ati. Begge har en løsning på dette, og vil så vidt jeg husker bruke en PCI-e standard i bunn.

Apple bruker PCI-X i stasjonære maskiner. Det er ikke første gang de har de beste teknologiske løsningene. Correct me if I am wrong !

Jeg tar fra hukommelsen nå.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker er PCI-e standarden som vil bli brukt i bærbare PC'er, mens

PCI-X er standarden som brukes i stasjonære PC'er. Nvidia er igang med utskiftbare grafikk-kort for bærbare det samme er Ati. Begge har en løsning på dette, og vil så vidt jeg husker bruke en PCI-e standard i bunn.

Apple bruker PCI-X i stasjonære maskiner. Det er ikke første gang de har de beste teknologiske løsningene. Correct me if I am wrong !

Jeg tar fra hukommelsen nå.

Det er mulig, men jeg syns det høres veldig rart ut. Kortene går under betegnelsen PCI Express for stasjonære i allefall (forkortet av ganske mange som PCI-e) og det er det denne tråden dreier seg om. Har ikke sett noe her som indikerer at det er snakk om noe annet.

Lenke til kommentar

Ja det er snakk om det samme som jeg da mener heter PCI-X.

Men jeg tviler litt på om hexus.net er noen autoritet på dette, de har samlet sammen en haug med utstyr og hele testen og konklusjonen blir tåkete.

Hensikten er etter mitt skjønn hovedsakelig å teste ny Intel hardware.

Det finnes ingen PCI-X bus på hovedkortene for Athlon64.

Skulle tro det fantes bedre kilder enn dette rotet !

Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker er PCI-e standarden som vil bli brukt i bærbare PC'er, mens

PCI-X er standarden som brukes i stasjonære PC'er. Nvidia er igang med utskiftbare grafikk-kort for bærbare det samme er Ati. Begge har en løsning på dette, og vil så vidt jeg husker bruke en PCI-e standard i bunn.

Apple bruker PCI-X i stasjonære maskiner. Det er ikke første gang de har de beste teknologiske løsningene. Correct me if I am wrong !

Jeg tar fra hukommelsen nå.

PCI-X er bare en 64bit utvidelse av PCI bussen som brukes hovedsaklig i servere som krever mye båndbredde pga RAID og Gigabit LAN. PCI Express er noe ganske annent og vil bli brukt både i stasjonære maskiner og notebooks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...