Gå til innhold

Bør anger lønne seg?


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/06/18/400896.html

 

Minner meg litt om Albert Speer som kom unna med noen år i fengsel, mens andre høytstående nazister ble hengt. Goering var vel Speers strake motsetning og forsvarte seg godt. Gale Hess slapp unna med livsvarig.

 

Bør man slippe billigere unna fordi man angrer? Hvor troverdig er slik anger? Og uansett, selv om personen er ærlig, skal det lønne seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må vel man stille spørsmålet om poenget med straffen er at vedkommende skal straffes for det han har gjort eller om han skal rehabiliteres i fengsel (dette er vel målet for fengsler?).

angrer vedkommende er jo sjangsen størst for en vellykket rehabilitering...

 

På en annen side er menneskets hunger etter hevn umettelig...

Lenke til kommentar
Da må vel man stille spørsmålet om poenget med straffen er at vedkommende skal straffes for det han har gjort eller om han skal rehabiliteres i fengsel (dette er vel målet for fengsler?).

angrer vedkommende er jo sjangsen størst for en vellykket rehabilitering...

 

På en annen side er menneskets hunger etter hevn umettelig...

At fangen skal rehabiliteres er jo den intellektuelle forklaringen på fengsel. Men i realiteten så er det jo selvsagt hevn alle tenker på. Er ingen vits å putte denne fyren i fengsel for å "rehabilitere" ham.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg ikke det?

Jo, jeg er enig i at fengelssystemet fungerer dårlig. Men, i motsetning til deg vil jeg ikke gå flere hundre år tilbake. Jeg vil at vi skal utvikle oss. Jeg vil avskaffe fengselsstraff, da det ikke fører til mindre kriminalitet. Vi må finne opp nye former for å redusere kriminalitet, som samfunnsstraff, der kriminelle blir sosialisert tilbake til samfunnet.

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet til denne posten må man stille nye spørsmål...

 

1) Personen som er dømt var nestkommanderende med major som rang. Hadde majoren mulighet til å stanse massakren? Presset majoren på for å få gjennomført massakren? Gjennomførte majoren massakren på eget iniativ?

2) Straffen for en slik handling er diskutabel. Enkelte mener at han bør bøte med livet, slik som 7500 uskyldige gutter og menn gjorde. Dette fordi at pårørende til de som ble drept trenger hevn, og fordi at majoren ikke fortjener å leve. For å svare på dette må man ha tatt stilling til spørsmål nr 1.

3) Skal majoren i fengsel? Hva er vits med å sende ham i fengsel? 7500 mennesker er døde, så det er litt i seneste laget å sende han i fengsel. Skal han rehabiliteres? Skal han hjernevaskes? Skal han deporteres til en øde øy?

 

Min personlige mening er at majoren burde bli stilt for retten i sitt hjemland, så kan de stille han for retten med utgangspunkt i landets lover, tradisjoner og skikker.

 

Det er ikke noe poeng å la han sone 17 år. Han er fullt klar over hva han har gjort, og de 17 årene i et norsk fengsel vil ikke forandre en person som har samvittighet til å være med på en slik handling.

En passende straff kunne kanskje vært å grave 7500 graver og arrangere 7500 begravelser.

Lenke til kommentar

Rehabilitering er tåpelig, da det er klart han aldri kommer til å gjøre dette igjen! Han vil jo aldri ha mulighet til å slakte så mange mennesker, og han drepte ingen selv, han ga bare ordrene (om han gjorde det en gang). Men hvis vi går utifra at han var for at dette skjedde, så mener jeg han kan grave 7501 graver, og kaste seg i den siste.

Lenke til kommentar

På den preventive siden har det vel ikke så mye for seg å lette på straffen til folk som sier de angrer. Heller motsatt vil jeg tro. På rehabiliteringssiden er det jo selvfølgelig bra om noen virkelig angrer.

 

Så hvis man virkelig tror en person angrer, må man vel veie disse aspektene av straffen og finne hvilke som er viktigst. Det er vel heller ikke så lett å vite om en person virkelig angrer eller ikke.

 

Det jeg synes man bør fokusere mest på, når mennesker viser uønsket adferd, er årsaken. Det er alltid en grunn til at folk gjør noe. Det viktigste er å finne grunnen og prøve å forhindre at noe liknende skjer igjen.

 

Å prøve å få slutt på økende kriminalitet ved å øke straffene, er som å stoppe en lekkasje i taket ved å sette bøtter under i stedet for å tette lekkasjen. Man må finne årsaken og gjøre noe med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...