Gå til innhold

amd 64 3200+ 78 grader!


Høyland

Anbefalte innlegg

Jeg fikk mitt nye hk og cpu igår....

Alt er up and running. men tror jeg har gjort noe galt når jeg satt i cpu`en en amd64 3200+ For tempen på cpu er 63 grader når jeg ikke gjør noe med dataen. Tok en runde med battlefield og sjekket at max temp på cpu hadde vært 78 grader! Er ikke dette forferdelig høyt?

 

cpu`en var boxed.

 

En ting jeg tenker på er at jeg tok ned fingrene på selve cpu`en når jeg la den på plass, var det galt?

 

 

Programmet jeg bruker for å sjekke temp er et som følger med msi hk.

 

msi neo platinum nforce3 250gb heter kortet om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei den er ikke varm i det hele tatt

 

Sjekket nettopp bios den viste samme temp som programmet, 61 grader

Om CPU er dødsvarm, og kjøleribben ikke er spesielt varm betyr jo det bare at det ikke er veldig god kontakt mellom CPU og kjøleribbe... Det bør du gjøre noe med! Varm ribbe er et sunnhetstegn :thumbup:

Lenke til kommentar

Tok av vifta og satt den på igjen, det er nok god kontakt mellom vifte og cpu for thermalpasten var klemt utover på cpu`en. *frustert

Er det sannsynlig at måleren viser feil temp?

 

Hvordan kan jeg egentlig vite at cpu er så varm? Er temp måleren eneste måte å vite?

Endret av Høyland
Lenke til kommentar
Tok av vifta og satt den på igjen,  det er nok god kontakt mellom vifte og cpu  for    thermalpasten var klemt utover på cpu`en.    *frustert

Er det sannsynlig at måleren viser feil temp?

 

Hvordan kan jeg egentlig vite at cpu er så varm?  Er temp måleren eneste måte å vite?

Om det er som du sier at kjøleribba ikke blir varm er det ikke god kontakt mellom CPU og kjøleribbe! Så enkelt er det...

 

 

Kanskje det er alt for mye pasta på? Skal ikke være mer enn et syltynt lag. Bare nok til å tette porene i metallet liksom

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar

Fikk min nye PC fra Netshop idag og opplever det samme som du beskriver.

 

Ved oppstart er temperaturen 60 og øker raskt til 74 ved max load (ligger stabilt her selv etter 30 minutter med max load).

 

Etter at den er idle igjen synker temp tilbake til 60.

 

Maskin:

64 3200+

Gigabyte K8NSP

Zalman 7000A-Cu

 

Men, men.. felles skjebne er jo mager trøst :(

Endret av Alchian
Lenke til kommentar

Vell, kjapp sjekkliste følger :

 

1) Det skal være kontakt mellom varmespreder og kjøleribbe (det synes på avtrykk etter pastaen på baksiden av kjøleribba.

2) Var Kjøleren riktig montert? Sjekk eventuelt bruksanvisning.

3) Fortsatt dårlig ytelse? Sjekk om kjøleren er oval / deformert på noen viss, er den det så sliper du den ned meg grovt slipepapir for å avslutte med veldig fint, følg planslipingsguiden op overklokking.no.

4) Sjekk at Cpu får riktig mengde med volt og at den ikke får for mye.

5) Veldig viktig med riktig anntall kabinetvifter og et ryddig kabinett, har du dårlig luftgjennomstrømning så sliter du.

6) Oppdater gjerne bios om nødvendig da noen er feilkalibrert (les bios rev.).

7) Ta på kjøleribba mens pcen er i gang, men sørg for å utladde statisk elektrisitet først, er den god og varm men ikke over smertegrensa er det sannsynlig at du må oppdatere bios.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Alt er  up and running.  men tror jeg har gjort noe galt når jeg satt i cpu`en      en amd64 3200+        For tempen på cpu er  63 grader når jeg ikke gjør noe med dataen. Tok en runde med battlefield og sjekket at max temp på cpu hadde vært 78 grader!  Er ikke dette forferdelig høyt?

 

Litt høyt kanskje, men 60-70 grader er FULLSTENDIG NORMAL arbeidstemperatur på disse CPU'ene etter det jeg har hørt. Les produktspesifikasjonene og sjekk temperaturområde før dere begynner å klage :roll:

 

edit: se for øvrig her http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=257675

 

Dokumentasjonen sier at 125 grader C er max temperatur. Ved denne temperaturen vil CPU automatisk skru seg av for å hindre skade.

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Mitt Msi K8N neo platinum viste en cpu temp på 55-60 grd ved load, men samme cpu og samme vifte holder 35-40 grd på Msi K8T Neo FISR2.

Det fikk også til å vise en Vcore på 2.6+ når jeg overklokket manuellt via fsb (HT). Ved Dynamisk overklokking viste det normal Vcore på 1.5.

Tror ikke sensorene eller avlesing av disse er helt god på dette kortet :no:

 

Klarte for første gang å ikke sette vifte skikkelig på plass når jeg monterte inn det gamle hk igjen, og fikk raskt en temperatur på rundt 60grd. Gikk inn i Bios med en gang jeg satte strøm til, og såg temperatur der. Sjekket viften og det var en liten glipe som indikerte at den stod skeivt.

Din vifte står sikkert korrekt ettersom kjølpastaen var klint utover.

Lenke til kommentar
Jeg hadde pc`en av i et kvarter nå.. skrudde av og på vifta igjen. Når jeg starta opp igjen så gikk jeg direkte til bios. Da viste temp måleren 28grader i system og 62 grader på cpu.. Det må da være feil ?

Har samme CPU og HK som du har. Opplever nøyaktig det samme som du. Kjøleren min er ikke heller varm, men det er pga at vifta sviver bånn gass. Om jeg stopper vifta med fingen kjenner jeg at det stiger varme opp fra ribba.

 

Er nesten ovrbevist om at dette er en BIOS feil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...