Gå til innhold

beste digitalkamera på markedet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FZ10 har forøvrig også bildestabilisator, denne er kjent som Mega OIS noe som gir klare bilder på full tele og i low light situasjoner på frihånd.

 

En test ble gjort på stabilistatoren her: http://www.popphoto.com/assets/download/413200416626.pdf

 

Uansett hva du velger, velger du et kamera med mye zoom, bør du ta ett med stabilisator, utrolig greit å kjøre "point-and-shoot" på full tele og få knallbilder. :thumbup:

 

Og om man skal ha et "proffkamera" eller ikke, bør nok være en ting man tenker seg godt om før man kjøper, da det er veldig mye penger ut av vindu om man ikke benytter kamera derretter også. :roll:

 

Ang. ant megapixler leste jeg en norsk artikkel om emnet, og konklusjonen der var at alt over 5 megapixler egentlig er unødvendig for meningmann, med 5mp kan man få uhyggelig store utskrifter av bildene om man ønsker, alt over mente artikkelforfatteren var for proffer.

Lenke til kommentar
Hey, JohnnyKnoxwille, du trenger ikke hype opp kameraet noe mer nå. Tror folk har forstått at du syns det er et bra kamera. Men ta det _litt_ mer med ro!

Hva i all verden mener du med det? :roll:

 

Skrev et innlegg om kameraet, langt et sådan. Og hvis du kanskje ikke har fått det med deg så er dette et diskusjonsforum..

 

Og hva _JEG_ syntes om kameraet er vel klinkende likegyldig.

 

Hvis du ikke har noe produktivt å komme med, så kan du la være...

Lenke til kommentar

det dere foreslå er jo noe kraftig greie!

Selv om penger er ikke noe problem, så ønsker jeg en digital kamera som jeg lett kan putte i lomma og har det behagelig. Likevel stiller jeg stor krav til en en god kamra med god funksjon og god kvalitet på blide.

Lenke til kommentar
det dere foreslå er jo noe kraftig greie!

Selv om penger er ikke noe problem, så ønsker jeg en digital kamera som jeg lett kan putte i lomma og har det behagelig. Likevel stiller jeg stor krav til en en god kamra med god funksjon og god kvalitet på blide.

Men dette skulle du kanskje ha presisert i første post?

 

Digitalkameramarkedet er veldig vidt, og det finnes hundrevis av forskjellige konfigurasjoner. Når du spør om "det beste på markedet" vil folk slenge sine egne drømmekamera etter deg, og dette vil bli alt mulig rart. Mange av kategoriene er lite sammenlignbare.

 

Små kameraer (IXUS-klassen og mindre) finnes det etterhvert mange av, men såvidt jeg husker mangler "det komplette minikamera", men det finnes flere som når nesten opp. Små kamera vil også ofte ha dårligere linser/mer støy generelt, samt færre avanserte funksjoner.

 

Hvis du kunne gi noen indikasjon på hva du trenger av innstillingsmuligheter, hurtighet og funksjoner generelt, blir det lettere å gi presise svar.

 

Kjetil

Lenke til kommentar
det dere foreslå er jo noe kraftig greie!

Selv om penger er ikke noe problem, så ønsker jeg en digital kamera som jeg lett kan putte i lomma og har det behagelig. Likevel stiller jeg stor krav til en en god kamra med god funksjon og god kvalitet på blide.

Men dette skulle du kanskje ha presisert i første post?

 

Digitalkameramarkedet er veldig vidt, og det finnes hundrevis av forskjellige konfigurasjoner. Når du spør om "det beste på markedet" vil folk slenge sine egne drømmekamera etter deg, og dette vil bli alt mulig rart. Mange av kategoriene er lite sammenlignbare.

 

Små kameraer (IXUS-klassen og mindre) finnes det etterhvert mange av, men såvidt jeg husker mangler "det komplette minikamera", men det finnes flere som når nesten opp. Små kamera vil også ofte ha dårligere linser/mer støy generelt, samt færre avanserte funksjoner.

 

Hvis du kunne gi noen indikasjon på hva du trenger av innstillingsmuligheter, hurtighet og funksjoner generelt, blir det lettere å gi presise svar.

 

Kjetil

først og fremst, beklage :blush:

 

jeg vil ha en digital kamera med:

god linser(tenk på zoom gg kvalitet på bildet), helst kan funksjonene og innstillingene skiftes mellom manuelt og automatisk, når det gjelder hurtighet er det ikke så innmari viktig, men likevel kjekt å ha

Lenke til kommentar

jeg ville først og fremst fokusert på å ta gode bilder......

Hvilket kamera er best?

En virkelig god fotograf tar bedre bilder med et kamera til 1.500,- enn en som er bare opptatt av spesifikasjoner og det tekniske med et kamera til 60.000,-

 

F828

Lenke til kommentar
jeg ville først og fremst fokusert på å ta gode bilder......

Hvilket kamera er best?

En virkelig god fotograf tar bedre bilder med et kamera til 1.500,- enn en som er bare opptatt av spesifikasjoner og det tekniske med et kamera til 60.000,-

 

F828

Helt enig.... 1500,- var kanskje litt drøyt, da det gjerne begynner å gå alvorlig ut over bildekvalliteten, men i bunn og grunn er det slik. Mange knallbilder er tatt med rimligere kameraer...

 

Men igjen ville den samme fotografen hatt større potensiale til at bildet ble enda bedre med et pro-kamera... Derfor blir det litt feil å si det, men jeg er enig. Det kommer i første rekke ann på fotografen og fantasien.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jeg har kjøpt dette kameraet og er veldig fornøyd med det :-)

 

JohnnyKnoxwille støtter jeg 100 %

 

ser du får det til ca 8-9000,- på databuttikken.com

det var der jeg kjøpte det i slutten av februar.

ingen ting å utsette på levering eller service.

 

har tatt ca 2000 bilder og liker det bedre og bedre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg vurderte Canon Pro1, Nikon 8700 og Minolta A2, men alle hadde sin feil og mangler. Jeg synes A2 fikk alfor dårlig test i svenske Foto.

 

Jeg endte opp med Panasonic Lumix FZ10. Er meget godt fornøyd med brukervennligheten og bildekvaliteten. 4MP og zoom 35-420.

 

Til dere som andre steder på forumet ikke vet hvor kameraet selges kan jeg tipse dere om: Fotoknutsen/Oslo Kameraservice, elgiganten.no og Elkjøp.

Hehe..dimage a2 fikk dårlig karakter i svensk foto...ja...men når har svenskene vært så smarte da? I Norske digital foto fikk kameraet nesten topp karakter med 9 av 10... :yes:

Lenke til kommentar

Grundig vurdering der JohnnyKnoxwille :thumbup:

 

Mange innspill her, men jeg mener det blir feil å sammenligne DSLR med kompaktkamera. Det blir som å sammenligne ski og sykkel. Skal du ut og sykle hjelper det lite å ha et par ski stående...

 

Det viktigste er hva du skal bruke kameraet til.

 

DSLR har best bildekvalitet (med god optikk) og gir deg flest muligheter. Disse kameraene er dyre (selv om prisen begynner å bli hyggeligere), de er store og en må dra på en haug med optikk hvis en vil bruke det i forskjellige sammenhenger.

 

Større kompaktkamera (f.eks A2, 828, 8700, 8080) gir god bildekvalitet og en slipper å dra på masse optikk da de har god og fleksibel zoom.

 

Trenger en ikke masse zoom er mindre modeller kanskje å foretrekke (G6, V1 (og nå kommer snart V3), 5700 osv.

 

Skal en fotografere masse macro trenger en et kamera med god nærgrense (evt optikk med god næregrense for DSLR).

 

Små kompaktkameraer (lommekameraer (IXUS, EXILIM, OPTIO, P-serien osv) har gir selvsagt dårligere bildekvalitet (liten CCD og liten optikk) enn de større kameraene. Til kjenngjeld er disse små og greie og ha med seg slik at en får tatt et bilde når motivet plutselig dukker opp.

 

Litt enkelt kan en si at jo større optikk og CCD jo bedre blir bildekvaliteten.

 

Så: Finn først ut hva behovet ditt er og hvor mye du vil betale for kameraet. Først da kan du finne ut hva som er det beste kameraet for DEG.

 

jeg vil ha en digital kamera med:

god linser(tenk på zoom gg kvalitet på bildet), helst kan funksjonene og innstillingene skiftes mellom manuelt og automatisk, når det gjelder hurtighet er det ikke så innmari viktig, men likevel kjekt å ha

 

Vil du har et lite lommevenlig kamera så vil jeg foreslå Sony P100 eller IXUS 500 (Evt IXUS 430 hvis du klarer deg med 4 MP). P100 har litt flere manuelle muligheter enn IXUS samt en mye raskere autofokus. Bildekvaliteten er mye lik (i noen situasjoner er IXUS bedre, i andre er P100 bedre. Men disse kameraene har, etter min mening, best bildekvalitet av de lommevennlige kameraene. EXILIM Z-serien (Casio) og Optio S-serien (Pentax) er mindre, men de har en litt mer ullen bildekvaliet.

 

Jeg har selv hatt Minolta Dimage Xi og Xt samt IXUS 400. Har nå P100 og syns det er det beste kameraet av de jeg har eid.

 

Håper du finner et kamera som passer for deg

 

El chico - som vurderer behovet for å kjøpe DSLR :hmm:

Endret av El chico
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Konica Minolta Dimage A2:

 

-8 Megapixler

-Markedets garantert beste EVF skjerm, med VGA-oppløsning.

(4X høyere oppløsning enn samtlige konkurrenter)

-I snitt det raskeste prosumer-kameraet på markedet

-Desidert raskest på autofokus

-28-200mm (7,14X zoom)

-USB 2.0

-Eneste prosumer-kamera med mekanisk bilderstabilisator (fungerer også på video)

-Eneste prosumer-kamera som kan styres av PC for studiobruk

-Eneste prosumer-kameraet der du kan legge inn dine egne custom-instillinger

-Eneste prosumer-kamera som faktisk blir fulgt opp med firmvare-updates (correct me if im wrong, men jeg fant ingen andre)

-Har flest instillinger av samtlige prosumer-kamera, og sverges derfor av proff-fotografer som lett-alternativ til sitt DSLR

-Støtter både JPEG, TIFF og RAW

-Meget avansert med en rekke instillinger og muligheter.

-Støtter både Compact Flash I og II, samt Microdrive. (også SD, med adapter)

-Ca. 600gram

-Mest utvalg av orginalt ekstrautstyr:

  --Fjernkontroll med fokusfunksjon

  --Wide og Tele (gir 300mm) adapter

  --Flere typer filtre/konvertere

  --Blitz (slave, TTL, wireless +++)

  --Batteripakke for vertikal fotografering, m/egen utløser (likt proffe DSLR)

  --Egen dedikert dobbelblits for macrofotografering

+++++

 

Alle alternativer til orginalt utstyr finnes her... LINK

 

Enda mer uorginalt utstyr finnes.

 

Når kameraet ikke har fått 100% score er dette grunnene:

 

Noen bilder er ute av fokus!

 

Forklaring:  Endel feilprosent på de første partiene. Garanti. Ny firmvare retter også på det aller meste som blir kritisert... Noen av testene er gjort med defekt kamera, og ver. 1.00 firmvare, og endel allikevel på 90% score.

Firmware øker også batteritid, og gjør det raskere på RAW-bilder.

 

Bildene er mer SOFT enn konkurentene!

 

Forklaring: Står som default SOFT i meny`en. De fleste tester kameraet default.

 

 

Konkurranse av Digitale SLR!

 

Forklaring: Kan ikke sammenlignes. De fleste proffe har begge deler pga størrelse/vekt. Men noen tester dette kameraet MOT 300D og D70, positivt i den forstand, men ikke riktig, da dette må testes mot andre prosumer.

 

Minnekort ikke inkludert!

 

Forklaring: Bedre å velge minnekort selv, enn å måtte betale for et medfølgende 64-128mb minnekort som er TOTALT ubrukelig.

 

Støy ved høyere ISO-instillinger!

 

Forklaring: Dette er felles for ALLE prosumer kamera, da disse har mindre bildebrikke enn DSLR. Blir feil å gi kameraet trekk for dette, da teknologien per i dag ikke gir rom for både pose og sekk. Lengere lukketid er en løsning på prosumerkamera, men uten bildestabilisator kan man få uskarpe bilder. A2, er det eneste med bildestabilisator.

 

For de som har lyst vurderer å kjøpe et slikt kamera, kan ta seg tid til å lese noen tester. Kjøp de mest seriøse Foto-bladene både i Norge, Sverige og England (og resten av verden hvis det er ønsklig) Har ca. 7-8 blader hjemme med test av dette kameraet mot andre prosumer-kamera, og det vinner med margin over både Sony 828 og alle de andre alternativene på markedet i dag. Eventuelt kan man lese testene nedenfor, der det har kommet MEGET godt ut, men ha i minnet at disse testene ble gjort FØR ny firmware kom, og noen av de er åpenbart gjort med defekt kamera. Flere ganger blitt konkludert med at dette er det nærmeste man kommer DSLR.

 

A2 er også vinner av TIPA (Technical Image Press Association) prisen for "Beste digitalkamera i prosumerklassen" som er en sammanslutting av representanter fra 31 professionelle fotoblader fra 13 europeiske land. Siden 1991 har TIPA delt ut årlige utmerkelser for de beste foto- og bildeprodukterne.

 

 

Hardwarezone

Bytesector

www.dcresource.com

Steves-Digicams

Photoxels

Dpreview

Cnet.com

 

Ellers et forum med litt nyttig info: Dpreview Minolta Forum

 

Eksempler på A2 bilder:

Link

Link

Link

Link

Link

Link

Link

Link

Link

Link

Link

 

Hvorfor ikke noen av de andre konkurentene? Vel den eneste verdige konkurrenten dette kameraet har er Olympus 8080 og Sony 828.

 

Sony DSC-F828: Sony er nesten dobbelt så tungt (nesten like tung som DSLR-hus), har en laaang sidetung linse, og plages med ekstrem KA. (A2 får derimot skryt for å være det kameraet på markedet med minst KA). Sony har også mindre utvalg av ekstrautstyr. Har selv vurdert 828, men lillaskjæret  pga KA ødelegger alt for mye av ellers så gode bilder.  Den elektroniske søkeren er også langt dårligere enn A2 sin i oppløsning/kvalitet, noe som er i høyeste grad viktig på et prosumer-kamera. Kameraet er også helt ELENDIG på RAW-bilder, noe som gjør det helt utelukket for en proff-fotograf eller de som ønsker å leke seg.. (her er A2 det beste på markedet) RAW-Programvaren er like elendig. Det har ikke like mye justeringsmuligheter, og minster blender er F8....  :thumbdown:

 

Noen som fortsatt mener det er best?

 

Olympus 8080 er et eksemplarisk kamera på mange måter, men har kun 5X automatisk zoom, likt man finner på vanlige digitalkamera så det blir på en måte ikke ekte alternativ til DSLR. Har også noe begrensete muligheter enn konkurentene, samt at det er altfor tregt til proff-bruk.

 

Bildestabilisatoren til A2 er også nærmest et must, når man ikke bruker stativ på tele og lengere lukkertider.. Har man først vent seg til det, er det vanskelig å gå tilbake til noe "vanlig".

 

Har A2 noen minus? Ja, og autofokus-problemet har vært nevnt flere steder, men er tilsynelatende rettet opp nå. Personlig syntes jeg det finnes bedre alternativer for familiefotografen som kun ønsker å peke-klikke, uten å sette seg inn i funksjonene til A2, for de er MANGE, og kameraet er meget avansert. Gull verdt for de som liker å prøve seg frem, men for dem som vil ha det enkelt, kan andre alternativer gi bedre utgangspunkt. Noen nevner f.eks at de liker de "varme" fargene i Canon sitt Powershot Pro 1, og dette er like fullt mulig i A2, men default er fargene naturlige (som de skal være). Krever igjen at man setter seg inn i kameraets mange funksjoner. Blitsen har også noen nevnt kunne fungert bedre, og dette er også noe rettet opp i ny firmware. Uansett kamera vil en ekstern blits være optimalt.

 

Jeg våger å påstå at dette skulle være begrunnelse nok til å hevde at A2 er det beste ikke-DSLR kameraet per dags dato...

 

Link til Konica Minolta A2 hjemmeside.

Hei, jonny. Det er tydelig at du er en ihuga a2-fantast. Jeg er på utkikk etter et kamera fortrinnsvis for innendørsfotografering, og lurer litt på 8080 pga. lysstyrken. Men din nesten sakrale omtale av a2 pirrer litt.

Jeg kikka litt på amerikalinken din, og der får de etterhvert inn et

Konica Minolta a200. Veit du noe om dette? Det spørs om jeg får vente litt å se hva fagpressen skriver om dette. Det er jo slett ikke sikkert at det inneholder nok dærter og dingser for meg. :whistle:

Heidå. :thumbup:

Lenke til kommentar
FZ10 har forøvrig også bildestabilisator, denne er kjent som Mega OIS noe som gir klare bilder på full tele og i low light situasjoner på frihånd.

Kordan er lumix FZ20K i forhold til FZ10K??

 

Hadde egentlig planer om å kjøpe meg EOS300D men det har eg egentlig ikke råd til og dessuten så har eg så å si ingen kunnskap når det gjelder fortografering så eg tror eg vurderer en av de nevnte.

 

Familien kommer til å bli glad over valget mitt da eg skulle kjøpe kjipe gaver slik at eg kunne ha råd til EOS300D. :p

Lenke til kommentar

Uten å forære meg altfor mye her så tror jeg at jeg kan svare ganske greit på ditt spørsmål.

Jeg driver en del med fotografering og bor i Shanghai (mye høye bygg, stor landskap++ veldig likt HK)

Og jeg vil PÅ DET STERKESTE andbefale et kamera med helst 10 i zoom.

Å ta bildene man ønsker i disse miljøene krever zoom og helst med bilde stabilisator.

Jeg har FZ20 og min kollega har Nikon 8800, å jeg må på hånden på hjertet si at jeg synes mitt tar bedre bilder.

Om det er fotografen eller ei vites ikke, men det er mange som har kommentert det....

Jeg kan i allefall si at et FZ20 vil gi det utrolig bra bilder, 12 zoom gør nytten og kameraet er MEGET bra!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...