Gå til innhold

Dekking av returporto hos itbutikken


Anbefalte innlegg

Hadde en feil med mitt asus9600xt og fikk nå et nytt i retur etter ca en uke hos itbutikken (raskt!)

 

Problemet er at itbutikken ikke vil dekke portoutgiftene jeg hadde når jeg sendte kortet til dem.

 

 

Sendte dem denne mailen:

 

*****************************************

Hei

Siden det nå er på det rene at det er en feil ved varen og at dere dermed skal

dekke mine portokostnader, lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem for

å få dekket mine NOK 190,- i portokostnader?

 

Kristian Finn

*****************************************

 

 

 

 

Fikk så dette svaret:

 

*****************************************

Vi refundere desværre ikke fragt udgifterne fra Norge!

 

 

Med venlig hilsen / Best regard

Rune Hornshøj

--------------------------

Datafilen A/S

 

ITbutikken A/S

Gl. Aarhusvej 19

DK-8800 Viborg

Denmark

( Phone : (+45) 87274442

( Fax : (+45) 86614010

* E-mail :[email protected]

: Web :www.Itbutikken.dk

 

*****************************************

 

 

 

 

 

 

Tar jeg ikke feil så er det et EU direktiv som krever at salg direkte til et annet land skal behandles under mottakerslandets forbrukerlover (gjelder oss da vi har eøs-avtalen)

 

 

 

Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

har selv returnett vare som jeg har kjøpt av dem. med bruk angretretten.

 

på arket jeg fikk med, står det at selger SKAL dette all kostnad (dvs, porto og vare pris) når kjøper returnerer varene, mens kjøper plikter seg til å betale for porto det koster å returnere.

 

Jeg fikk ikke tilbakebetalt porto jeg måtte betale for varen og sitter nå pluteselig med noen hundre mindre enn det jeg hadde betalt.

 

Dem nekter også via email.

 

er det noe jeg kan gjøre egentlig?

 

mamruoc

Lenke til kommentar

:laugh::laugh: Den satt, e da pokkern ikkje forum for rettskriving.

 

Ring forbrukerådet å be om råd, det er gratis og så får du korrekt svar, eller ring jusshjelpa, advokatstudter som trenger prasksis (den var med vilje mot normalt) også gratis.

 

Ellers blir det stort sett bare synsing, vel det er faktisk 3-4 stk, som vet litt om det her på folulmet.

Lenke til kommentar

Jeg mener fortsatt ikke det klart kommer frem hvor mamruoc vil i posten sin.

 

Slik forstår jeg angreretten:

Skulle man angre seg, betaler man selv returporto, men får alt man har betalt (i utgangspunktet til nettbutikken) tilbake. Er det sånn at du måtte betale porto begge veier?

 

Ellers:

 

Noene som har noen erfaringer eller forslag ved mitt problem? Er det noen som kan klargjøre jusen litt ("jus" skrives med en s, selv om "jusen" høres litt rart ut, så skal det være rett...)

Lenke til kommentar

Jeg mener fortsatt ikke det klart kommer frem hvor mamruoc vil i posten sin.

 

Slik forstår jeg angreretten:

Skulle man angre seg, betaler man selv returporto, men får alt man har betalt (i utgangspunktet til nettbutikken) tilbake. Er det sånn at du måtte betale porto begge veier?

 

ja, jeg betalte la oss si 5500 til dem, inkludert porto, hvor 5000 var den summen varene kostet (eks porto).

Når jeg returnerer varene, så får jeg tilbake kun 5000 kroner, att på til har jeg punget ut penger for porto motsatt vei...

 

etter kjøpsloven skal jeg jo få tilbake 5500!!! :hmm:

 

Ellers:

 

Noene som har noen erfaringer eller forslag ved mitt problem? Er det noen som kan klargjøre jusen litt ("jus" skrives med en s, selv om "jusen" høres litt rart ut, så skal det være rett...)

 

Noene som har noen erfaringer.... :no:

 

Jaja, godt å se selv den mest pirkete ikke er perfekt.....

 

mamruoc

Lenke til kommentar

No må me ikkje blande returrett/angrerett og reklamasjonsrett

 

I dette tilfelle er det ein reklamasjonssak (feil på produktet)

 

Dette går i kjøpsloven om rett til reklamasjon:

(Ikkje direkte ordrett men tolking)

Ved konstantering av fabrikkfeil skal transport kostnader for produktet dekkes begge veier. (ved brukarfeil er det lov å ta betalt for retur transport)

Så ITbutikken er på ganske tynn is viss dei meiner at du ikkje har rett til å få dekka innsendingsportoen på eit defekt produkt som er blitt reparart under "garanti".

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

      Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Slik pratiserer andre nettbutikkar loven (komplett blant anna) så nekter ITbutikken returportoen så ta ein telefon til forbrukerombudet/rådet (www.forbrukerportalen.no)

 

mvh

janEirik

 

 

PS

Som ein bisetning så i eit angrerett tilfelle ville du måtte dekke transport kostnader tilbake men du skulle fått igjen pris + frakt til deg + eventuelle gebyr

Lenke til kommentar

Her er det viktig å skille mellom angrerett og reklamasjon.

 

Hvis du benytter angreretten (Varen er i orden, men du bestemmer deg for at du ikke vil ha den allikevel innen angrefristen er utløpt), skal du betale returporto, men ingenting annet.

 

Hvis du derimot benytter reklamasjonsretten (Det er noe galt med varen som ikke skyldes normal slitasje eller feilaktig bruk), skal du som kjøper få dekket _alle_ utgifter, inkludert porto.

 

Du kan jo henvise til Forbrukerkjøpsloven, paragraf 30:

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

eventuellt Forbrukerrådets forklaring:

Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret.

 

Og Ja, alle land innen EØS-ormådet (altså inkludert alle EU-land) må følge rettighetene i det landet de selger til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei,

 

har selv returnett vare som jeg har kjøpt av dem. med bruk angretretten.

 

på arket jeg fikk med, står det at selger SKAL dette all kostnad (dvs, porto og vare pris) når kjøper returnerer varene, mens kjøper plikter seg til å betale for porto det koster å returnere.

 

Jeg fikk ikke tilbakebetalt porto jeg måtte betale for varen og sitter nå pluteselig med noen hundre mindre enn det jeg hadde betalt.

 

Dem nekter også via email.

 

er det noe jeg kan gjøre egentlig?

 

mamruoc

Har også benyttet meg av angreretten hos dem. Har heller ikke fått dekket portoutgifter som jeg har krav på etter loven. Har tatt dette opp med Itbutikken og fått dette svaret:

 

Dette er ikke sandt! Du har ikke krav på at få dækket dine fragtudgifter. Det er dig der har lavet et fejl køb!

 

Med venlig hilsen / Best regard

Rune Hornshøj

------------------------------------------------------------------------------

Datafilen A/S

 

ITbutikken A/S

 

Merkelig siden de sender med angrerett-skjema som det tydelig står at du har krav på få dekket alle utgifter! :no:

 

Siden Itbutikken henvender seg direkte til det norske markedet med egne norske sider gjelder også norsk lov. Sjekket dette med Forbrukerrådet:

 

Viser til din e-post ang. angrerett. Dersom et selskap henvender seg direkte

til det norske markedet vil det norske lovverket gjelde.

 

Oppfordrer herved alle til å boikotte https://ssl.itbutikken.dk/default.asp!!!

:devil:

Endret av Trond B
Lenke til kommentar

Alle de problemene folk har hatt med den webshoppen der gjennom tidene, og folk kjøper hos dem allikevel. Det ville vært svært vanskelig å "ta" noen for å ikke gjøre noe etter norsk lov, når de opererer fra utlandet. Selv om noen går til sak, noe som aldri vil skje, så vil sikkert saken bli henlagt uansett.

Endret av viranth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Spørsmålet er vel om en nettshop i Danmark er underlagt norske forbrukerlover - og det er de vel ikke. Jeg antar at siviliserte Danmark har noen lignende lover som Norge, men vil følge de andres anbefaling om å kontakte Forbrukerrådet. Hadde nettbutikken vært 100% norsk, hadde det ikke vært en sak - ved feil på produktet har du etter forbrukerkjøpsloven krav på å få dekket de utlegg du har hatt pga. mangelen (erstatning).

Lenke til kommentar

Ved benyttelse av angrefristen skal kunden selv dekke returkostnader.

 

I dette tilfellet som er reklamaskjon eller garanti, skal butikken dekke porto.

 

Vil de ikke gjøre dette: kontakt forbrukerrådet. De kan ikke tolke lover og regler som de vil, og så lenge de har norsk nettside, skal de følge norske lover og regler..... so screw them....

Lenke til kommentar
Ved benyttelse av angrefristen skal kunden selv dekke returkostnader.

 

I dette tilfellet som er reklamaskjon eller garanti, skal butikken dekke porto.

 

Vil de ikke gjøre dette: kontakt forbrukerrådet. De kan ikke tolke lover og regler som de vil, og så lenge de har norsk nettside, skal de følge norske lover og regler..... so screw them....

:thumbup:

Lenke til kommentar

Sakset fra It Butikken :

 

"Hvilken lov?

Siden Internett er internasjonalt, er det ikke alltid lett for kunden å vite hvilken nasjons lover som gjelder.

 

ITbutikken AS er et dansk aksjeselskap, og følger derfor dansk lovgivning.

 

Dette betyr at du som kunde er sikret av den danske kjøpsloven, som er en av de strengeste i verden. Men for at våre norske kunder skal slippe å sette seg inn i dansk lovgivning, følger vi den norske kjøpsloven for våre kunder i Norge. Du er altså beskyttet av norsk lovgivning, på samme måte som i andre norske butikker. Angrefristen er lovfestet, og ikke en spesiell service fra noen bestemt nettbutikk"

 

Snakk om å motsi seg selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...