Gå til innhold

Dårlig av elkjøp og "effekt IT-service"


Anbefalte innlegg

"Kjære Komplett-kunde,

 

 

Fra og med 1. juli 2004 vil vi få en annen servicepartner på våre komplette PC-er. InfoCare vil fra den datoen sørge for høy kvalitet på service, og at du som kunde vil få en positiv opplevelse dersom du skulle være uheldig med en PC du har kjøpt av oss. Det må forøvrig spesifiseres at det kun er PC-er kjøpt f.o.m denne datoen som vil behandles hos InfoCare. De som er kjøpt før 1. juli 2004 vil behandles av Effekt ut garanti-perioden"

 

Er vel ikke helt tilfeldig nei... :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En liten oppdatering på maskinen min. Fikk en mail idag der det står at antatt leveringsdato er 19.07. Ordren var ferdig diagnosert idag. De venter også på en del fra produsent. Den delen er Amilo D7830 Dvd-brenner. Betyr det at det var noe galt med dvd-brenneren i min Amilo A7620?

Da har nok teknikeren feilsøkt pc din og bestilt en ny dvd brenner til deg, MEN det er nemlig her det bruker skjære seg med Effekt, pga de har store problem å få deler til FSC fra Tyskland, skal bli spennende å høre hvordan det går videre, hold oss informert..

Lenke til kommentar

jeg kjøpte en data fra komplett og fikk med Effekt support. hadde et problem i starten, men etter 3 min. venting på telefonen var det fikset. ikke det at det var det store problemet, men jeg visste bare ikke hva jeg skulle gjøre. så jeg kan ikke klage noe på effekt, annet en at da pcen min ble bygget av "eksperter" så ble de fire beina under satt forlangt mot midten så kabinettet har bøyd seg, skal levere den til effekt så de får ordna opp i det mens jeg er på ferie..

Lenke til kommentar
Jeg har min egen teori om dette: :hmm:

 

PCen din er varm og treg fordi den hadde spyware/malware som gjorde at CPU Utilisation var 100% ...og sikker over lang tid, da du åpenbart ikke var klar over det!

Denne ekstraordinære påkjenningen førte til at plastleken som lå ALTFOR nære din bærbare PC, smeltet. Du vet at en moderne bærbar PC i "skrive bords erstattnings klassen" behøver kjøling og god tilgang til luft?

 

Altså, kombinasjonen av malware og feil bruk har ført til at LCD-inverter og/eller andre komponenter er blitt ødelagt/degraderte/ustabile.

 

Greit nok at PCer genererer mye varme, men ærlig talt, du kan da ikke påstå at en plast leke kan ligge altfor nært en laptop! Hadde vi her snakket om en Jøtul peis, men en laptop!!

 

Ta med deg laptopen til Elkjøp samt kvitering, garantibevis og serviceavtalen. Be dem om å få maskinen reparert og testet. Virker den ikke etter reparasjon, be om NY LT eller å få hevet kjøpet. Er Elkjøp vrang, gå til Forbrukerrådet.

 

Man betaler 1000-vis av kroner for en vare og da burde man forvente at den virker på et ordentlig vis. En hyggelig tone mot betjeningen på Elkjøp er jo en selvfølge, men hvis de er lite samarbeidsvillige så si ifra om det! Stå på ditt og lykke til!

Lenke til kommentar

Ellers kan jeg nevne at Strax også tar imot garantiservice for både Medion og FSC. Det er rett og slett ikke noe behov for Effekt, hvis det er noe feil på maskinen innenfor garantitiden.

 

Kan også nevne at Effekt IT-service ikke lenger blir brukt som serviceverksted ved Elkjøp i Fredrikstad og Sarpsborg. Strax og Infocare er alt man trenger ;)

Lenke til kommentar
En liten oppdatering på maskinen min. Fikk en mail idag der det står at antatt leveringsdato er 19.07. Ordren var ferdig diagnosert idag. De venter også på en del fra produsent. Den delen er Amilo D7830 Dvd-brenner. Betyr det at det var noe galt med dvd-brenneren i min Amilo A7620?

Da har nok teknikeren feilsøkt pc din og bestilt en ny dvd brenner til deg, MEN det er nemlig her det bruker skjære seg med Effekt, pga de har store problem å få deler til FSC fra Tyskland, skal bli spennende å høre hvordan det går videre, hold oss informert..

Virker som de har fått delen fra produsenten nå. Står UNDER ARBEID på statusen. Står også at delen er mottatt på lageret.

Lenke til kommentar

Enda litt mer oppdatering på saken min. Den er nå ferdig behandlet. Ny brenner er installert, OS er installert og drivere også. Har også fått pakkenr så jeg kan spore den opp på nett. Det var ikke så ille som jeg trodde. Håper bare at de har vært forsiktig med maskinen og ikke lagd riper og skrapemerker overalt.

Lenke til kommentar
hvis han har pentium 4 og ikke p4 mobile er det hans egens skyld for å si det slemt.. var like dum jeg, kjøpte en maskin med en standard p4 1.7 GHz til en bærbar, og luftinga i en liten laptop er jo ikke allverden.. heldigvis solgt pcen nå da!

Du kan jo ikke si at det er min feil, for jeg visste vel ikke at de ble så varme. Jeg fikk ikke akkurat beskjed av elkjøp-personalet "pass deg, dette er et produkt som passer bedre som ovn enn som pc". Jeg regner med at jeg kjøper en pc som fungerer, ikke en varmeovn! Når det selges p4-laptoper, så skal de fungere forsvarlig.

 

Man skal ikke brenne seg på et tastatur, ettersom det er en ting man gjerne skal ha henderne sine på. Og når tastaturet er så varmt at det gjør vondt å holde hånden oppe i høyre hjørne(der varmen er verst), så er det jo et dårlig produkt, og dette fikk ikke jeg beskjed om. Han anbefalte til og med pcen som en god skolepc :nei: Menmen, får den sannsynligvis tilbake om en ukes tid. Gleder meg!

Lenke til kommentar

Har selv en FSC laptop som har noen problemer med strømkontakten samt altfor mange defekte piksler i følge ISO standarden. Jeg ringte opp Effekt og etter en del krøll fant de ut at det var best at jeg dukket opp med maskinen, for min del er det tross alt ikke mer enn 15 minutters kjøretur unna så jeg leverte maskinen for en ukes tid siden før jeg dro på jobb.

 

Det virket litt jalla der inne, men han som tok i mot maskinen min virket serviceinnstilt og var hyggelig og blid. Jeg jobber selv i serviceyrket og vet at kundens humør smitter over på kundebehandleren så det var kanskje derfor vi kom på god fot. Feilbeskrivelsen min satt jeg opp som et formelt brev, med feilene på maskinen kort og presist forklart samt refererte til hvordan feilene ga meg rett på garanti. I tillegg hadde jeg med et eget avsnitt om kjøpet av maskinen da dette var noe spesielt siden jeg jobber som forhandler og meglet til meg maskinen direkte av FSC Norge. Han som tok i mot maskinen mente at det var en av de bedre feilbeskrivelsene han hadde lest.

 

Jeg prøvde å spørre hvor lang tid det kunne ta, men han kunne ikke svare på det, hvilket er forståelig nok tatt i betraktning at det er ferieavvikling overalt. Jeg skulle i alle fall få en "konklusjon" innen 1-2 dager, men da jeg ikke hadde hørt noe som helst 4 dager senere så ringte jeg de og kundebehandleren mente at det var altfor tregt og han purret opp teknikerne. Jeg regnet med å høre noe i løpet av den dagen, men den gang ei så jeg får ringe de på mandag og høre om de har peiling på hva som skjer.

 

Jeg har nok maskiner hjemme så bare laptopen er klar til høstsemesteret begynner i slutten av august så er det samme for meg hvor lang tid de bruker på å fikse den. Hvis Effekt skulle sette seg på bakbeina eller rote det til på en eller annen måte så kan jeg alltids kontakte bekjente i FSC og forhåpentligvis få de til å rydde opp. Det bør være i deres egen interesse hvis de håper at jeg skal selge maskinene deres til mine egne kunder.

 

For øvrig har jeg ikke opplevd unormalt dårlig responstid på telefonen hos Effekt. Det kunne helt klart vært bedre, men jeg tror aldri jeg har ventet stort lenger enn 5-10 minutter. Jeg har vært borti _langt_ verre både privat og i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar

Ja dette ser ikke lovende ut. Er selv litt i av her om hva jeg skal gjøre. Jeg har en Fujitsu Amilo D8820 laptop som jeg kjøpte i fjor.. men nå har to taster sluttet å funke uforskyldt av meg. Kontaktet komplett, og fikk beskjed om å kontakte effekt.no. Garantien er gyldig og greier. Men på sida til Effekt står det at Effekt kun dekker deler og reparasjoner inntil 400,-... Hva med resten? Jeg har ikke lyst til å få noen baksmell for dette på flere tusen kroner på skift av tastatur, eller lignende.

Håper da i såfall det er Fujitsu Siemens Norge som må stå for resten av kostnadene..?

 

Og hvis Effekt skulle slå seg vrange og påstå at dette er min feil feks.. Vil de da kontakte meg først, før de reparer så jeg får greie på det, og ikke bare et krav på 5000,- eller noe sånnt? Da kan de heller returnere maskinen til meg. Noe sånnt er ike aktuelt.

Lenke til kommentar

Vår elkjøp har sluttet å bruke Effekt til de kunder som kommer fra hjelpemiddelsentralen.

 

Sender heller alt til de vanlige service verkstedene. Husk at dere må ha et ref nr fra Medion før dems produkter kan sendes til Strax. Ellers kommer de bare i retur.

Lenke til kommentar
Ja dette ser ikke lovende ut. Er selv litt i av her om hva jeg skal gjøre. Jeg har en Fujitsu Amilo D8820 laptop som jeg kjøpte i fjor.. men nå har to taster sluttet å funke uforskyldt av meg. Kontaktet komplett, og fikk beskjed om å kontakte effekt.no. Garantien er gyldig og greier. Men på sida til Effekt står det at Effekt kun dekker deler og reparasjoner inntil 400,-... Hva med resten? Jeg har ikke lyst til å få noen baksmell for dette på flere tusen kroner på skift av tastatur, eller lignende.

Håper da i såfall det er Fujitsu Siemens Norge som må stå for resten av kostnadene..?

 

Og hvis Effekt skulle slå seg vrange og påstå at dette er min feil feks.. Vil de da kontakte meg først, før de reparer så jeg får greie på det, og ikke bare et krav på 5000,- eller noe sånnt? Da kan de heller returnere maskinen til meg. Noe sånnt er ike aktuelt.

Visse ting er skrevet i loven om dette.. En reklamasjon er en reklamasjon. Om effekt ikke vil dekke mer enn 400 kroner så er det dems problem, for det må de!

 

Eneste de kan spille på er slitasje deler dekkes ikke.

 

Dog din maskin har fremdeles leverandør garanti så du kan ta kontakt direkte med Fujitsu Siemens, De har garantert en liste over forskjellige reperatører rundt i norge annet enn effekt.

Lenke til kommentar

Bare for å slutte meg til hylekoret... ;)

 

Jeg kjøpte en Hansol 19" LCD fra komplett før jul i fjor. Da denne kom var det flere døde pixels på den, samt to hele rekker i nedkant av bildet.

 

Tok kontakt med Komplett og fikk etter mye om og men beskjed om at dette var som en DOA å regne, og at det bare var å ta kontakt med Effekt IT Service, så ble ting fikset.

 

Sterk i troen tok jeg så kontakt med dem, og førsteinntrykket var bra. Kom fort igjennom på telefon, og fikk tildelt henting med SomleGods.

 

Dagen etter var budbilen på døren, og jeg sendte avgårde min splitter nye skjerm.

 

Stor er da overraskelsen i det jeg ca. en uke etter får pakke fra Effekt. Her ligger en tilsvarende skjerm, men denne er uten alt av tilbehør som jeg sendte inn med min. I tillegg er den skitten og har fingermerker + fett på selve skjermen. Den bærer også preg av å ha blitt håndtert mye.

 

Da jeg for det første ikke gjør noe som helst uten kabling til skjermen og i tillegg ikke akter å godta å bytte en ny skjerm i en brukt skjerm tar jeg en kjapp telefon til Effekt. Der får jeg beskjed om at skjermen var utenfor grensen på 14 dager for å få DOA på produktet. (Jeg rapporterte feilen til Komplett tre dager etter varen var mottatt, men fikk ikke svar fra Komplett før etter nesten en uke på grunn av julerush. Fikk svaret på en fredag og kontaktet Effekt mandagen etter.)

 

Må si jeg ble kraftig provosert, men klarte allikevel å holde maska. Jeg spurte så hva kundebehandleren hos Effekt mente jeg skulle gjøre med situasjonen, da det jo åpenbart ikke var min feil at grensen var overskredet. Etter mye om og men ble vi enige om at han skulle sende meg kabler til skjermen jeg allerede hadde fått, samt at han skulle sjekke med Hansol.

 

Kablene dumpet ned i posten to dager etterpå, men jeg fikk ikke noen tilbakemelding fra dem på hva videre fremgang skulle være. Tok derfor kontakt selv og fikk beskjed om at det hadde ordnet seg allikevel, da Hansol hadde 30 dagers DOA viste det seg(!). Ikke bare gjør de en dårlig jobb, de vet ikke en gang hva vilkårene er før de uttaler seg...

 

Så nå var ny skjerm bestilt, og jeg kunne bare ha den jeg hadde i mellomtiden.

 

Julen kom, julen gikk. Det ble nyttår og tiden gikk. Etter en måned ringer jeg på nytt og spør hva som skjer. Damen jeg snakker med sier at saken er lukket og avsluttet fra deres side. Når jeg hører dette får jeg nesten lyst til å grine, men så sier hun "Oisann! Der var det noe, ja..." Da har de tydeligvis glemt å bestille skjermen, men det skal hun gjøre med en gang... :cry:

 

For ikke å lage en avhandling langt som et vondt år her så kan jeg bare avslutte med at jeg tilslutt fikk skjermen, 4 måneder og 12 dager etter at jeg først sendte inn min. Virkelig imponerende av Effekt.

 

Neste gang noe går galt med noe Effekt har service på vil jeg bruke min rett i følge forbrukerloven og levere produktet hos det firmaet jeg kjøpte hos. Hvis det så tar lenger tid enn rimelig vil jeg kreve et nytt produkt. Ingen kan slippe unna med nesten et halvt års behandlingstid!

 

-KJ

Lenke til kommentar

Sendte en mail til Effekt-IT hvor jeg spurte om en kommentar til denne og flere andre lignende historier om Effekt-IT. Poster svaret så fort det dukker opp (hvis det gjør det da). :roll:

 

 

Og så en kommentar til Earendil.

Skrevet 24/06/2004 18:10

"Hm, jeg synes det var svært merkelig at to kunder kan få så forskjellig behandling hos ett enkelt firma."

Er du virkelig så dum at du tror at det ikke finnes fler enn en kundebehandler hos Effekt-IT? Det er selvfølgelig et stort gap mellom de forskjellige kundebehandlernes IT-kompetanse, latskap og dumhet. Forslag til neste gang: Tenk før du klasker løs på tastaturet.

 

Og til gurutunk's "ultimate" problemløsning

Skrevet 18/06/2004 01:26 "Jeg har min egen teori om dette: 

 

PCen din er varm og treg fordi den hadde spyware/malware som gjorde at CPU Utilisation var 100% ...og sikker over lang tid, da du åpenbart ikke var klar over det!

Denne ekstraordinære påkjenningen førte til at plastleken som lå ALTFOR nære din bærbare PC, smeltet. Du vet at en moderne bærbar PC i "skrive bords erstattnings klassen" behøver kjøling og god tilgang til luft?

 

Altså, kombinasjonen av malware og feil bruk har ført til at LCD-inverter og/eller andre komponenter er blitt ødelagt/degraderte/ustabile.

 

Det betyr at du må betale selv, garanti dekker kun det produsenten kan lastes for!

 

..og selvsagt skal du betale for backup om du har behov for det. Om man selv ikke har kompetanse, insikt eller rutine i å ta backup er dette selvsagt en service som man må betale for.... enten i penger, eller i værste fall i tap av data.

 

Her har du en fin kamel å svelge ja. Some lessons are hard to learn...."

Dette innlegget viser at du kun har veldig basic kunnskap både innen problemløsning av data og bedriftsrutiner. For det første må "selgeren" (Effekt-IT) si ifra om at de tar betalt for back-up FØR de sletter noe som helst. For det andre er slike konklusjoner som dette kun svada så lenge du ikke har beviser for det motsatte, og sørger kun for å frustrere og irritere den som faktisk har problemer enda mer. Skjønner egentlig ikke hva du vil med innlegget annet enn å prøve å vise deg fram ved å "løse" et problem. (som i dette tilfellet var heller mislykket). En teori forblir en teori helt til du kan bevise den. Derfor er det både dumt og meningsløst å komme med "løsninger" som dette.

 

Til resten: God morgen/dag/natt! :p

Endret av PeanutYoda
Lenke til kommentar
Skrevet 18/06/2004 01:26 "Jeg har min egen teori om dette: 

 

PCen din er varm og treg fordi den hadde spyware/malware som gjorde at CPU Utilisation var 100% ...og sikker over lang tid, da du åpenbart ikke var klar over det!

Denne ekstraordinære påkjenningen førte til at plastleken som lå ALTFOR nære din bærbare PC, smeltet. Du vet at en moderne bærbar PC i "skrive bords erstattnings klassen" behøver kjøling og god tilgang til luft?

 

Altså, kombinasjonen av malware og feil bruk har ført til at LCD-inverter og/eller andre komponenter er blitt ødelagt/degraderte/ustabile.

 

Det betyr at du må betale selv, garanti dekker kun det produsenten kan lastes for!

 

..og selvsagt skal du betale for backup om du har behov for det. Om man selv ikke har kompetanse, insikt eller rutine i å ta backup er dette selvsagt en service som man må betale for.... enten i penger, eller i værste fall i tap av data.

 

Her har du en fin kamel å svelge ja. Some lessons are hard to learn...."

Dette innlegget viser at du kun har veldig basic kunnskap både innen problemløsning av data og bedriftsrutiner. For det første må "selgeren" (Effekt-IT) si ifra om at de tar betalt for back-up FØR de sletter noe som helst. For det andre er slike konklusjoner som dette kun svada så lenge du ikke har beviser for det motsatte, og sørger kun for å frustrere og irritere den som faktisk har problemer enda mer. Skjønner egentlig ikke hva du vil med innlegget annet enn å prøve å vise deg fram ved å "løse" et problem. (som i dette tilfellet var heller mislykket). En teori forblir en teori helt til du kan bevise den. Derfor er det både dumt og meningsløst å komme med "løsninger" som dette.

Jeg fikk inntrykk av at i alle fall første halvdel av innlegget hans var skrevet med en kraftig ironisk tone..

Lenke til kommentar
Og så en kommentar til Earendil.
Skrevet 24/06/2004 18:10

"Hm, jeg synes det var svært merkelig at to kunder kan få så forskjellig behandling hos ett enkelt firma."

Er du virkelig så dum at du tror at det ikke finnes fler enn en kundebehandler hos Effekt-IT? Det er selvfølgelig et stort gap mellom de forskjellige kundebehandlernes IT-kompetanse, latskap og dumhet. Forslag til neste gang: Tenk før du klasker løs på tastaturet.

Jeg har såpass mye erfaring med Effekt at jeg kan uttale meg om mange av deres kundebehandlere, og jeg vil si at hver og en av de holder en viss standard inne IT-kunnskap, de sier seg selv at Effekt ikke ansetter folk helt uten videre.

Jeg har ihvertfall kun positivt erfaringer fra Effekt.

 

Og ja, jeg tenker før jeg skriver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...