Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forklar hvorfor ikke vi har 10Mbit\24Mbit i Norge!


Anbefalte innlegg

--- At norge er et geografisk vanskelig land å bygge ut fiber på er det største vrøvlet jeg har hørt, dette er bare tull. Sverige er mer flatt???

 

*** Fiber er lettvint å legge langs lysmaster, eller eksisterende strøm master, master i det hele tatt. Og jeg regner med at 99% av norges befolkning har strøm i huset så her er det mulighet i mangfoldigvis å få fiber rett hjem på dassen om du vil. Kostbart, ja er det butikk nei, derfor har du det ikke idag.

 

 

---- Sverige har flere sentraler iforhold til bebyggelse, ref en svensk it kollega av meg, derav de store hastighetene, jeg stoler på hans utsagn, om at kundene bor nærmere og at flere har %'vis dekning for bredbånd.

 

 

Jeg vil hevde at Telenor/regjering har skylden for at utviklingen går så tregt her i landet. Etter "privatiseringen"... gå i detalj på dette så finner dere sikkert ut en mengde punkter som ikke burde være der.

 

 

 

 

 

Vil bare påpeke en annen detalj her, før så leste jeg 100vis av inlegg her som beskrev hatet til Telenor fordi utbyggingen gikk så tregt, og at xDSL savnet var så stort, endel av inleggene begynte som "Jeg vil ha ADSL," "Forbanna Telenor" " Når kommer bredbånd osv osv...

 

 

Idag så jager dere større hastigheter, der har fått bredbåndet deres.

 

 

MYE VIL HA MER!!! FANDEN VIL HA FLER, som min salige bestemor sa =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Kragerø har vi faktisk bredbånd i hastigheter oppt il 32mbit trådløst.. Koster flesk gjør det, mend et er mulig..

 

Koser meg med studentlinja mi jeg.. 10mbit er fint, men blir fort vant til høy hastighjet..

 

Vi hadde 30mbit et par måneder pga en eller annen "feil".. Var sørgelig å få hastigheter helt nede i 1 megabyte/s... Men men vi får klare oss med det.

 

Med tanke på hvem som har bruk for en slik linje, er det mange gode bruksområder.

 

Webtv, VPN med tilnermet lan hastighet osv..

 

Det er kjedelig å sitte å bruke tid på 5-20mb store foredragsnotater..

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar
Fordi de norske leverandørene med Telenor i spissen ikke ser at kunder har behov for det.

Har vi behov for det?

HAR VI BEHOV FOR DET??

Må jeg virkelig tegne og forklare det.

Hvorfor har vi og kjøper datamaskiner på 2.8-3.2 ghz, når vi "bare" har behov for en 1.9 ghz til spilling??? (PS dette er ett eksempel)

Minimumskravet er jo bare på 1.5- 1.6 ghz på de beste spillene. (Se også RAM og grafikkortenes minne, 256 eller snart 512 MB)

 

Svaret er enkelt, kjøp noe som er bedre enn dagens standard, og du slipper og bytte det ut 3 uker senere.

 

Se på romsonden voyager som ble sendt ut i rommet for 26 år siden, den skulle bare undersøke 2 planeter, men på grunn av at den ble overkonstruert sender den fortsatt signaler og forskerne lærer enda. Hadde det vært bedre da og istedenfor sende opp 3 middelmådige romsonder??? Vet du prisen på en utskytning?? HØY, veldig høy.

 

Så ved å tenke litt eller kanskje lengere enn litt, kan man grave opp og bygge ut 1 (EN) gang, og det vil holde en stund, enn og måtte grave opp 4-5 ganger og skjøte på og lappe litt på det gamle. Billigere?? Tror ikke det.

 

Er selv glassmester, tenk litt på denne: Velger du de billige glassrutene som du sparer 300 kr på DER OG DA, eller går du for de litt dyrere rutene som isolerer bedre, noe som fører til at du sparer 100 kr HVERT ENESTE ÅR, i 20 år i fyringsutgifter??? Prisen var ett eksempel.

 

Så, nå som vi sitter på alle oljepenga, er det ikke lurt å investere dem i infrastruktur i landet vårt, enn å vente på når den dagen kommer hvor olja er slutt, pengeverdien har falt, og alt vi sitter igjen med ISDN\ADSL og avleggs sykehus, motorveier osv. Er det ikke litt flaut at verdens "rikeste" land må sende folk til andre land for operasjoner fordi vi mangler det nødvendige/nye utstyret???

Politikerne liker og ruge på pengene av en eller annen merkelig grunn.

 

Litt på spissen, men litt nærme sannheten uansett.

 

 

EDIT: Koser meg med studentlinja mi jeg.. 10mbit er fint..

Ditt heldige svin. hehe :D:D

Endret av DARK VIKING
Lenke til kommentar

Det folk også må tenke på når de messer om ADSL2 osv er at Norge har en gammel infrastruktur. Det ligger noe helt sinnsykt mye gammel og dårlig kobber rundt omkring i Norge. Hvor mange her har ikke klaga over ustabil adsl, eller at de ikke får de hastighetene de har krav på?

 

I Sverige så har de også hatt et litt anna syn på graving. Det virker nesten som at hver gang kommunen der skal grave så kan folk komme frem og få lagt ned rør osv til fiber. I Norge så kommer først e-verket og graver ned strømkablene, så kommer kommunen og graver sin grøft ved siden av for vann og kloakk og 50 cm lenger bort litt telenor sine rør med kobber og kanskje kabel-tv (hvis ikke denne ligger på et eget sted også).

 

I Sverige var man også mye tidligere ute med å legge store rør, og folk er ikke så sinnsykt gniene på å gi andre folk tilgang til sine rør. Hvem husker ikke når Enitel gikk konk? De hadde gravd noe helt sinnsykt rundt omkring i norske byer og tettsteder. Alt dette gikk over til lokale E-verk som igjen bruker 5-10 år på å bestemme seg om de skal bli ISP eller ikke. Å så lenge de kanskje skal bli ISP så kan de jo ikke gi andre tilgang til sine rør og dermed lage et marked for konkurenter.

 

Hvis jeg ikke husker helt feil så mener jeg å ha hørt at gjennomsnittlig koster det 1500,- pr meter du skal grave å legge ned rør. I byer snakker vi om kanskje oppmot 7000,- pr meter. Sjøl om du bare må grave 1km, så snakker vi om en utgift på 7mill. Da skal du faen meg ha mange kunder for å tjene inn igjen det der, sjøl om røret vil ligge der i evigheter, vil man ikke tjene penger på å gi andre selskap tilgang til rørene.... dette vil de jo sjøl tape penger på, og på nytt igjen så graver noen nye folk en grøft, akkurat der det er gravd før.

 

 

Hvis noen faktisk gadd å lese alt dette, så skjønner nok folk at vi i bunn og grunn kan skylde oss sjøl, og den norske væremåten for at vi ikke har store aktører som BBB, Bostream osv i Norge lenger.

Lenke til kommentar

*** Fiber er lettvint å legge langs lysmaster, eller eksisterende strøm master, master i det hele tatt. Og jeg regner med at 99% av norges befolkning har strøm i huset  så her er det mulighet i mangfoldigvis å få fiber rett hjem på dassen om du vil. Kostbart, ja er det butikk nei, derfor har du det ikke idag.

Jepp, vet at det lokale E-verket her strekker fiber sammen med jordingskabelen i mastene. Og det som faktisk er sinnsykt var at den jord-kabelen sammen med fiber kosta under 10% mer enn den uten fiber, og prisen var på vei ned. Når man tenker på at materialet da står for kanskje 5% av den totale kostnaden så vil den ekstra utgiften med å få fiber være 0.5% .... og da er det mye penger å spare inn i fremtiden

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar
Det folk også må tenke på når de messer om ADSL2 osv er at Norge har en gammel infrastruktur. Det ligger noe helt sinnsykt mye gammel og dårlig kobber rundt omkring i Norge. Hvor mange her har ikke klaga over ustabil adsl, eller at de ikke får de hastighetene de har krav på?

 

I Sverige så har de også hatt et litt anna syn på graving. Det virker nesten som at hver gang kommunen der skal grave så kan folk komme frem og få lagt ned rør osv til fiber. I Norge så kommer først e-verket og graver ned strømkablene, så kommer kommunen og graver sin grøft ved siden av for vann og kloakk og 50 cm lenger bort litt telenor sine rør med kobber og kanskje kabel-tv (hvis ikke denne ligger på et eget sted også).

 

 

 

Hvis jeg ikke husker helt feil så mener jeg å ha hørt at gjennomsnittlig koster det 1500,- pr meter du skal grave å legge ned rør. I byer snakker vi om kanskje oppmot 7000,- pr meter. Sjøl om du bare må grave 1km, så snakker vi om en utgift på 7mill. Da skal du faen meg ha mange kunder for å tjene inn igjen det der, sjøl om røret vil ligge der i evigheter, vil man ikke tjene penger på å gi andre selskap tilgang til rørene.... dette vil de jo sjøl tape penger på, og på nytt igjen så graver noen nye folk en grøft, akkurat der det er gravd før.

 

 

 

Ja, vi har endel gammel infrstruktur samt kobber, men ustabilitet blir fot oppdaget og rettet, hvis supporten er flinke.

 

 

Det er faktisk endel som tenker på å legge såkalte trekkerør når de graver, jeg har jobbet innen Statens vegvesen før, og da vi gravde på forskjellige oppdrag for feks e-verket så la vi ned alltid trekkerør for andre bedrifter eller lignende, så man slapp og grave og kunne bare lei/kjøpe seg plass i eksisterende rør, men dette er uvesentlig diskusjon, det har sikkert hendt flere ganger at vi graver "samme" hølet flere ganger, vi er eksperter på å bruke penger i Norge, ett godt eksempel på det er den nye E6 igjennom Akershus/Østfold, hvis du kjører nedover der engang, så legg merke til at de bruene som går på tvers over, som er 20-40 år gamle er utvidet med tanke på at det kan bli en veibane til under, der var det noen kloke ingeniører/og tegnere som klarte å tenke framover, men ser du på de bruene som er 5-10 år gamle, så erde faktisk ikke utvidet med tanke på utviding av E6, og der koster det mange mill til for å "legge" en veibane til under.

 

Flere steder hvor det blir bygd nye borettslag, og det er mange, så er det faktisk ikke tilrettelagt for xDSL, dette syns jeg er merkelig, da de popper opp mange birettslag flere steder, jeg har 3 forskjellige venner som har kjøpt nytt hus på 3 forskjellige steder og ikke mulighet for bredbånd...merkelig...

 

Ang prising på graving, så spørs det på størrelse og hvem som vinner anbudet, så prisen kan sprike endel... mange legger seg langt ned for å få omsetning, men det er engasjemanget til mange innen ja, kalle det "utvikling" som bremser framgangen, som feks ikke legger ned trekkerør...

Lenke til kommentar

Altså det å grave fiber i et jorde eller langs en vei eller legge den rundt en mast eller på bunnen av sjøen er ikke det som er dyrest.

 

Når de skal strekke fiberen inn i leiligheten din blir det dyrt, E-verk som Lyse etc legger inn fiberen samtidig som når de legger inn strømkabelen når nybygg utrustes, koster lite å legge inn fiber når veggen allerede er åpen.

Tror ikke E-Verkene de driver mye med å legge inn fiber på steder hvor det ikke er nybygd.

Lenke til kommentar
Fordi den svenske stat subsidierer utbyggning av fiber i landet.. I norge må ISP'ene betale dette selv.

Og det er vanvittig synd.. Greit at det er andre geogafiske forhold i Norge enn i Sør - Sverige hvor flesteparten av svenskene bor, men den Norske stat kunne vært innovative og satset på IT synes nå jeg..

Lenke til kommentar
så WHY oh WHY gir ikke staten som er så søkkrik at de snart dauer støtte til ISPer ?

Fordi folk som meg - og sikkert ganske mange andre - ikke vil at våre felles penger skal brukes til å gi folk som bor avisides til (=dyrt å bygge ut) raske nettlinjer.

 

Det finnes da virkelig bedre ting å bruke skattepengene på enn at tante Olga i Skrukkevik skal få 10Mbit istedet for 1. Raskt internett er ikke noen menneskerett og det er helt frivillig å flytte hvis man ikke liker tilbudet der man bor.

Lenke til kommentar

/me lurer på en liten ting.

 

Hvorfor skjønner ikke folk at 99% av det du betaler inn i skatt og avgift kommer ut igjen til akkurat deg, eller folk som trenger det mer enn deg? Greit nok at politikerne i dag er overbetalt, det skal jeg gå med på. Men det er faktisk ikke slik at de stikker penga som kreves inn av skatt og avgift som en annen grisk konge fra middelalderen.

 

Norge har et høyt skatte og avgiftsnivå, sånn er det bare. Sånn er det landet ble bygd opp, og slik har det ført til at norge har det generelt meget godt for tiden.

 

Norge kan aldri bli perfekt. Og man kan aldri få ALT som man vil i verden. Om du har gode ideer dark_viking, kan du i kke lage ditt eget partiprogram? Og se hva du kan få til med norges nasjonalprodukt.

 

Og jo..en siste ting. Hvordan skal staten satse mer på utbygging av bredbånd MENS man senker/fjerner avgifter? Skal vi ta ekstra mye penger fra sosialklientene kanskje? Eller kanskje bruke mindre smertestillende under operasjoner..eller høyne egenandelen på medisiner. Mange fine ting her.

 

Men ja..nå blir jeg vel flamet til døden her..*glede seg*. Blir omtrent lei meg når jeg ser hvordan en del folk tenker her inne. Nå har jeg ihvertfall sagt mitt..regner ikke med å omvende noen her. Men synes dette er kjipt..

Lenke til kommentar
Og jo..en siste ting. Hvordan skal staten satse mer på utbygging av bredbånd MENS man senker/fjerner avgifter? Skal vi ta ekstra mye penger fra sosialklientene kanskje? Eller kanskje bruke mindre smertestillende under operasjoner..eller høyne egenandelen på medisiner. Mange fine ting her.

Og du argumenterer jo ikke særlig bra for ditt syn med og trekke frem endel dustete innsparingsforslag, du kan ikke ha sett mye hvis du ikke ser enorme effektiviseringsmuligheter i stat og kommune.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...