Gå til innhold

Lydkort med 5.1/7.1 og koaksial ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de som bare skal overføre Dolby Digital til PC'en betyr det ingenting om man bruker optisk eller coaksial. For PCM kan det nok være forskjell, men man må sannsynligvis ha et anlegg godt over normalt for å høre forskjell. Mange vil bare høre forskjell når de vet hva som er hva :p

 

Jeg synes det er en stor fordel med optisk at man slipper å ha en elektrisk kobling mellom pcen og stereoen. Og så er det en bakdel at optiske kabler lettere blir ødelagt.

Lenke til kommentar

Okei gutter, digital utgang på lydkort for flerkanalslyd er et PROBLEM, mine erfaringer følger:

 

For å ta det enkleste først, Creative S U G E R. Hovedårsaken til det er at de IKKE tillater deg å bruke DIGITAL utgang for flerkanalslyd i SPILL. På DVDer eller AC3 enkodede DivXer så får du derimot surround. Logisk, ikke sant?

 

Så når du da har brukt 3000.- på et Audigy 2 og bruker digital overføring mellom PC og surroundforsterker så får du et lydbilde fritt for støy (vifter og sjit i PCen påviker omtrent ikke signalet) men du får IKKE surround i spill! Det var 3000 vel brukte kroner, var det ikke?

 

Dessuten har Creative så store driverproblemer at for meg og mitt Live! 5.1 Digital så funker ikke surround i det hele tatt etter å ha tatt en driveroppdatering fra soundblaster.com. Surround i spill har jeg aldri hatt siden jeg nekter å strekke 3-4 KJIPE analoge kabler fra PCen til forsterkeren. PCen er et ormebol av dårlig påvirkning på analoge signaler og den støyen klarer jeg meg uten, takk!

 

Så, dermed, Creative: GLEM DET.

 

 

 

Så.. Det vi ønsker er et lydkort som har digital utgang (coax eller optisk) og som leverer surround i spill og filmer. Finnes det? Har ingen anelse, men et Gainward Hollywood@Home 7.1 er på vei i posten og da skal dere få vite om det er en gullfugl eller ikke. Ulempen er at det kun har SPDIF ut optisk, og fiberkabler er dyre. Ellers ser det lyst ut, kryss fingrene for at spillene også får fyre ut ørten kanaler digitalt.

 

 

Snakkes snart.

Lenke til kommentar

Jeg solgte mitt audigy kort etter at jeg fikk soundstorm. Har ikke angret et sekund.

SoundStorm har coax digital ut, som passer glimrende i mine "digitale" PC-høyttalere.... Bedre lyd synes jeg jeg har fått også....

SoundStorm er vel også kompatibel med EAX 2, så effektene er på plass...

Lenke til kommentar

Yepp! Da var Gainward Hollywood@Home 7.1 i huset! Samme med en fiberkabel fra Spaceworld (3meter, 130.- på Elkjøp tok dem 400.- for 0,5 meter!! Det var visstnok Monster Cable, men likevel!)

 

Kort i PCen. Fiberkabel i kort og forsterker, boote PCen, installere software fra CD, ALT VIRKER! Jeg trengte ikke engang å reboote etter driverinstallasjon! Stereolyd fra Winamp var som forventa, og med DivXer med AC3 encoding så switcha forsterkern om, informerte om at nå fikk den et 5.1 signal inn og vips så var Matrix Revolutions i 6 kanaler :D

 

Spill derimot er en anna sak, antar det ikke er mulig å få surround i spill via SPDIF lydutgangen. En mulig løsning er en softwarebit som henter lyden fra spillet, encoder den med AC3 og kjører den ut på SPDIF-connectoren. Om det finnes vet jeg dessverre ikkeno om..

Lenke til kommentar
Yepp! Da var Gainward Hollywood@Home 7.1 i huset! Samme med en fiberkabel fra Spaceworld (3meter, 130.- på Elkjøp tok dem 400.- for 0,5 meter!! Det var visstnok Monster Cable, men likevel!)

 

Kort i PCen. Fiberkabel i kort og forsterker, boote PCen, installere software fra CD, ALT VIRKER! Jeg trengte ikke engang å reboote etter driverinstallasjon! Stereolyd fra Winamp var som forventa, og med DivXer med AC3 encoding så switcha forsterkern om, informerte om at nå fikk den et 5.1 signal inn og vips så var Matrix Revolutions i 6 kanaler :D

 

Spill derimot er en anna sak, antar det ikke er mulig å få surround i spill via SPDIF lydutgangen. En mulig løsning er en softwarebit som henter lyden fra spillet, encoder den med AC3 og kjører den ut på SPDIF-connectoren. Om det finnes vet jeg dessverre ikkeno om..

Det er LITT forskjell på Monster Cable og Spaceworld kabler, det er som å sammenlikne Gullkabler og Skytestreng (hvis man skal sette det på spissen). Kan trøste deg om at Audigy 2 og kan spille AC3 som ALLE andre SPDIF-UT lydkort på PCen. Soundstorm er det eneste som kan encode multikanals lyd om til AC3

 

Ville vært litt forsiktig med å kritisere Creative fordi det har mangel på funksjonaliteter... Legg også merke til at det gamle kortet ditt er ute av produksjon og erstattet med Audigy LS (kan det være en grunn til det...)

 

Kanskje konklusjonen din burde være at Gainward også S U G E R, fordi den har samme problemer på SPILL??? :p

 

Creative er gjerne ikke de beste på Lydkvalitet (M-Audio og de andre media kortene er bedre). Men de brilierer på spill

Er folk så greie at de nekter å legge 3 analoge kabler ut av maskinen for surround lyd i spill... Er nok eneste måten å kjøpe nytt hovedkort. Økonomisk sett kan man nesten kjøpe monsterkabler for i stedet for nytt hovedkort (om man ikke skal ha nytt allikevel da). SoundStorm har lavere kvalitet enn Creative Audigy 2 (man får ikke både i pose og sekk) så det er opp til hver enkelt å velge mellom få kabler og digital lyd, eller mange kabler og analog lyd!

 

Hadde satt stor pris på om noen visste om ett 3dje parts program som encoder lyden i Dolby Digital.

Lenke til kommentar

Denne kombinasjonen er meget bra..

 

Audiotrak Prodigy 7.1 + MonsterCable IDL100(digital coax) + Klipsch Promedia DD 5.1 (høytalere+digitaldekoder)

 

har både digital inn og ut på lydkortet, enkelt å innstalere, solide drivere

 

Muligens at M-Audio Rev 7.1 er muligens hakket bedre på lyd, men hakket dårligere på spill..

Endret av tintin77
Lenke til kommentar
Yepp! Da var Gainward Hollywood@Home 7.1 i huset! Samme med en fiberkabel fra Spaceworld (3meter, 130.- på Elkjøp tok dem 400.- for 0,5 meter!! Det var visstnok Monster Cable, men likevel!)

 

Kort i PCen. Fiberkabel i kort og forsterker, boote PCen, installere software fra CD, ALT VIRKER! Jeg trengte ikke engang å reboote etter driverinstallasjon! Stereolyd fra Winamp var som forventa, og med DivXer med AC3 encoding så switcha forsterkern om, informerte om at nå fikk den et 5.1 signal inn og vips så var Matrix Revolutions i 6 kanaler :D

 

Spill derimot er en anna sak, antar det ikke er mulig å få surround i spill via SPDIF lydutgangen. En mulig løsning er en softwarebit som henter lyden fra spillet, encoder den med AC3 og kjører den ut på SPDIF-connectoren. Om det finnes vet jeg dessverre ikkeno om..

Det er LITT forskjell på Monster Cable og Spaceworld kabler, det er som å sammenlikne Gullkabler og Skytestreng (hvis man skal sette det på spissen). Kan trøste deg om at Audigy 2 og kan spille AC3 som ALLE andre SPDIF-UT lydkort på PCen. Soundstorm er det eneste som kan encode multikanals lyd om til AC3

 

Ville vært litt forsiktig med å kritisere Creative fordi det har mangel på funksjonaliteter... Legg også merke til at det gamle kortet ditt er ute av produksjon og erstattet med Audigy LS (kan det være en grunn til det...)

 

Kanskje konklusjonen din burde være at Gainward også S U G E R, fordi den har samme problemer på SPILL??? :p

 

Creative er gjerne ikke de beste på Lydkvalitet (M-Audio og de andre media kortene er bedre). Men de brilierer på spill

Er folk så greie at de nekter å legge 3 analoge kabler ut av maskinen for surround lyd i spill... Er nok eneste måten å kjøpe nytt hovedkort. Økonomisk sett kan man nesten kjøpe monsterkabler for i stedet for nytt hovedkort (om man ikke skal ha nytt allikevel da). SoundStorm har lavere kvalitet enn Creative Audigy 2 (man får ikke både i pose og sekk) så det er opp til hver enkelt å velge mellom få kabler og digital lyd, eller mange kabler og analog lyd!

 

Hadde satt stor pris på om noen visste om ett 3dje parts program som encoder lyden i Dolby Digital.

For å ta det med kabler først. Jeg er enig i at Monster Cable utvilsomt lager gode kabler og det ville hatt endel å si når man overfører analoge signaler. Ved optiske kabler derimot er det plutselig ikke så stor forskjell, såfremst kabelen ikke skal tåle masse juling. Det sendes digitalt og virker perfekt inntil kabelen får så mye stress at den ikke overfører i det hele tatt eller fungerer svært dårlig.. (og da må du knekke den!)

 

Er ikke mye vits med kanondyre analoge kabler heller ettersom PCen lager så mye elektrisk støy at du får et støyende lydbilde uansett. (Prøv å skru opp volumet på din forsterker uten at PCen spiller av noe, hva hørte du? Jepp, maaaasse hvitstøy, eller susing om du vil. Ved digital overføring (SPDIF optisk / coax) er det derimot stille som verdensrommet inntil du kommer laangt oppover på volumskalaen)

 

 

Jeg dissa Creative fordi driverne er vanskelige å få til å fungere skikkelig. Det er masse threads på nettet om at AC3 lyd i filmene plutselig bare ble 2-kanals igjen. En kompis av meg har et Audigy 2 og han sliter med det samme. Funksjonalitet har Creative masse av, det klagde jeg ikke på.

 

Lydkvaliteten på Gainward-kortet kan du sikkert klage på, OM du bruker de analoge utgangene, de må jo spare pengene en plass og det er gjerne i D/A konvertere osv. Men poenget med kortet er å bruke den optiske utgangen og gjør du det kombinert med en AC3-film eller annet AC3-materiale så hører du ikke forskjell på et gainward-kort til 500.- og et Audigy2 til 2500.- Kortet sender bare videre et signal som allerede er encoda til AC3 og manipulerer det fint lite. Dermed har du samme kvalitet uansett lydkort.

 

Ang. spill er det samme problem overalt. Spill er uforutsigbare hva lyd angår. Om du velger å kjøre forbi en bil i 150km/t istedet for 100km/t så må lyden komme så så mye tidligere, og det krever at lyden produseres FORT, like fort som bildet faktisk. Ved 2-kanals lyd er det kanonenkelt, ved EAX og, men når det plutselig skal encodes til AC3 også... DA blir det trøbbel. Det er derfor bare hovedkortene med nForce SoundStorm-greia på klarer jobben, nettopp fordi det er integrert i hovedkortet og får tilstrekkelig båndbredde tilgjengelig.

 

Å gjøre dette i software tror jeg blir for CPU-intensivt. Det er mulig på MP3er men de er hardt komprimert fra PCM allerede, og datastrømmen er derfor beskjeden.

 

Mulig det kan skaffes en ekstern hardware-enhet som tar 6 analoge kanaler og encoder til AC3 med digital utgang, men er redd forsinkelsen eller kostnaden blir for stor.

 

 

Så skal du ha sourrund i spill, bruk analoge utganger eller kjøp et soundstorm...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...