Gå til innhold

Lydkort med 5.1/7.1 og koaksial ut


Anbefalte innlegg

Mange av dagens PC lydkort holder MEGET høy standard også i hifi sammenheng. I de lavere prisklassene gjelder det først og fremst kort basert på Envy24HT chip'en. Kombinert med en god 24bits DAC blir resultatet nesten for bra til å koble til stereoen. Dette gjelder blant annet Terratec Aureon Sky og Space, M-Audio Revolution og Audiotrak Prodigy.

 

SB Audigy2 er ikke helt i den klassen siden alle kortene deres resampler internt til 48/16. Soundstorm er i utgangspunktet svært bra men sluttresultatet ødelegges av at alle bruker en billig DAC (ALC650) for å spare noen kroner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil la noen med litt mer HighFeel svare på akkurat hvorfor elektrisk er bedre... ;)

Jeg vet det fordi jeg har hørt det av HiFi-entusiaster.

Begge overføringsmetoder gir den samme lyden da pulser blir sendt over enten i form av strøm (coax) eller lys (optisk). Det som gjør at mange foretrekker den strømførende kabelen er at den er mer robust, den tåler litt mer enn det sprøe reflekterende innholdet i den optiske kabelen. Thats it..

Jeg har snoket litt rundt i mine memorarer, og funnet ut at grunnen til at elektrisk er å foretrekke er at det er mye større forskjell på lyd fra gode og dårlige konvertere for optisk; enn lydkvaliteten på billige og dyre elektriske kabler.

 

Du kan godt bruke 25 kr/meter kabler, for å si det slik! :p

 

Bare lurer litt på her- seriøs lydentusiast og lydkort i PC hører liksom ikke helt sammen- hvertfall ikke Creative.. Har et SB A 2, og det spiller ikke pent. (Men nå er ikke jeg noen seriøs lydentusiast, heller.)

 

Det er mange seriøse lydteknikere og studio-folk som bruker PC til sine arbeid.

Nå bruker ikke de akkurat Creative sine kort, da... ;)

Men et sted man bruker bra* lydkort for god lyd; er, som meg, i HTPC.

(Home Theater PC.) Jeg hadde en tråd om at jeg savnet dette som PC-anbefaling for ikke lang tid siden; og Øyvind Dahle sa at de skulle komme med omtaler av bla. Microsofts nye Media OS og mere utover sensommeren og høsten. Gleder meg! :thumbup:

 

Forresten; om du har et SB A2 og ikke får relativt god lyd, er det sannsynligvis ikke (bare) lydkortet din sin feil; men en blanding av forringende faktorer, som høyttalere/forsterkere/annet.

 

 

Edit:

 

*) Bedre enn gjennomsnittet, "M-Audio Revolution 7.1 flirts with TerraTec's DMX 6.1 high-end". Ikke typisk studio-kort; men helt OK.

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar

Det jeg er mest opptatt av er at lydkortene har muligheten til å konvertere multikanal lyd fra pcen om til Dolby Digital. Sånn at spillene får surroundlyden de skal ha, og ikke en feilaktig pro logic konvertering av PCM lyd i stereo.

 

Hvilken av kortene kan gjøre dette? (Audigy 2 BØR kunne gjøre det siden det er det kortet med best EAX og spillteknologi)

Lenke til kommentar
Det er vel bare Soundstorm som koder lyd fra spill om til Dolby Digital, de andre kortene sender lyden ut analogt i 5.1 eller 7.1 kanaler. Og det er kun Audigy-kortene som støtter noe bedre enn EAX 2.0.

...... iallfall offisielt. Men så er det også bare de som støtter THX offisielt, fordi Creative som sagt har kjøpt opp en god del rettigheter til dette..... :roll:

Man skal jo alltids klare å tyne go'lyd ut av de andre kortene og, fordi ludguruer verden over mener at Creatives kort absolutt ikke er så fantastiske som man skulle tro; selv med alle de godkjente standardene osv osv. :ermm:

 

Skjønner nesten mindre jo mer jeg leser, for dette virker jo mot sin hensikt til slutt :dontgetit:

 

Moralen kan jo virke som å være at man skal kjøpe så lite fancy kort som mulig, og helst med så lite godkjente standarder, for det er der du finner go'lyden.. (?) :p

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar

Sorry, men jeg måtte bare hente frem dette temaet... Det var litt for langt nede til at noen ville kunne se det:

 

Hvor finner jeg M-Audio og Audiotrak... Kortene hadde vært digg å få testet...

Noen sider jeg kan kjøpe dem fra? I norge?

Endret av vidiware
Lenke til kommentar

Er disse kortene mye bedre enn audigy 2 på lyd?

 

Hvordan er det med gaming? Er de betraktelig dårligere?

 

Går ut i fra at M-Audio Revolution har MIDI interface (via gameport) også (dette er litt viktig.. så gi meg beskjed om den ikke har det)

 

hvem krever mest i frakt/porto av www.Ljudia.no og Procom Musik?

 

Hva med E-MU kort? Mer til reint studio-kort produsent enn allround saker?

 

Vil dere anbefale M-Audio Rev 7.1 fremfor Audigy 2?

 

EDIT: La til no ekstra spm.

Endret av vidiware
Lenke til kommentar
Er disse kortene mye bedre enn audigy 2 på lyd?

 

Hvordan er det med gaming? Er de betraktelig dårligere?

 

Går ut i fra at M-Audio Revolution har MIDI interface (via gameport) også (dette er litt viktig.. så gi meg beskjed om den ikke har det)

 

hvem krever mest i frakt/porto av www.Ljudia.no og Procom Musik?

 

Hva med E-MU kort? Mer til reint studio-kort produsent enn allround saker?

 

Vil dere anbefale M-Audio Rev 7.1 fremfor Audigy 2?

 

EDIT: La til no ekstra spm.

Mange mener de merker merkbar forskjell mellom Creative og de Envy24Ht baserte kortene som er nevnt her. Når det gjelder spill er det bare Creative som har støtte for noe over EAX 2, som flere har nevnt over. Dessuten bruker de andre kortene en del mer CPU kraft. Les testene på digit-life som noen også nevnte.

 

Når det gjelder E-Mu kort er de vel beregtnet for det som jobber med musikk, men jeg har sett det er mange audiofiler som bruker det bare for å høre på musikk. Dette kortet er dog håpløst å spille med (har jeg hørt).

Lenke til kommentar

Det er rimelig kjipt... men M-Audio Revolution scorer ELENDIG på alt som heter spill i alle tester jeg har sett...

 

Jeg er liksom litt spillentusiast... Det er leit å måtte bøye seg for Creatives makt...

 

Hvordan er Terra Tec kortene i gaming? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123134&cks=PRL

 

Dette virker litt digg... Er det skikkelige saker eller enda verre enn Audigy ZS Plat. Pro?

 

ER DMX 6 FIRE 24/96 bedre enn auron 7.1?

Endret av vidiware
Lenke til kommentar

Terratec er nok ganske lik M-Audio i spill. I likehet med de fleste andre Envy24 og envy24HT baserte kort er Terratec veldig bra til å spille inn musikk på pc'en, og til å lytte på musikk.

 

Forskjellen på Universe og DMX først og fremst at DMX har flere tilkoblinger og dermed litt flere muligheter. F.eks. har DMX preamplifier med ekstra gain slik at man kan koble platespilleren rett inn i frontmodulen uten riaa-forsterker, og tilkoblingene for mikrofon og hodetelefoner har volumjustering.

Lenke til kommentar

Ble masse frem å tilbake her. Beste lydkort til rundt 2-3000,-? Hva blir det til?

Skal erstatte dvd-spiller til 10000,- men pc så jeg trenger et meget bra lydkort med digital koaks ut og støtte for 7.1 . Er jo heller ikke dumt om det kvalifiserer seg med THX Ultra sertifisering. ;)

Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det:

 

Audigy 2 ZS Platinum Pro:

Best til gaming, middels musikk/opptak

Ekstern "Drive Bay", med en del stesj til opptak og digital ut

Pris ca. 2100-2200kr

 

M-Audio Revolution:

Egner seg godt til musikk/opptak, middels/lav gaming

Pris ca. 1100 kr (Gadd ikke sjekke mer nøyaktig)

 

Terratek:

Egener seg til musikk/opptak, middels gaming

Auron Universe har intern dive bay med opptak og avspillingsmuligheter

Pris ca. 1600

 

 

Tar jeg feil i dette? Selv bøyer jeg meg for Creative, litt små irritert og kjøper Audigy 2 ZS Platinum Pro fordi jeg trenger gamingfunksjonene kombinert med noen ekstra inn og utganger til forsterker, minidisk spiller etc. Om M-Audio hadde hatt drive bay og litt bedre gaming så kunne det vært ett klart vinnerkort (det har tross alt en 1000-lapp å gå på)

Lenke til kommentar

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=122106&view=detailed

Gainward har kanskje noe å komme med. Litt strippa versjon av den chippen TerratecAureon-kortene bruker (som jeg har et av selv), men det som er greia med Gainward-kortet er at du kan brukere drivere rett fra Via. For meg så høres det ut som en fordel, for TerraTec er ikke så flink til å oppgradere... Dog, ellers er lyden REN.

 

Tillegg; Absolutt budsjettvennlig med Gainward.

Endret av the_ruthless
Lenke til kommentar

coax er bedre fordi da slipper man konvertere, pluss at digital coax har litt bedre båndbredde enn hva optisk har ( er hvertfall det som alle de hifi intresserte vennene mine sier) jpå mitt system, fra dvd-spilleren til recieveren så merket man faktisk overgangen fra optisk til coax (jeg trodde ikke på det selv i starten), men det er visst bare slik det er..hehe.. =)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Jeg har testet M-Audio'n nå, god på lyd, denne blir svært ren og fin, men CPU-last gjør PC'n litt tregere.

 

 

Jeg har forøvrig et nytt spørsmål:

 

Går det an å kjøre lyd på Digital-ut til Windows; annet enn i DVD???

 

WinDVD 4 som fulgte med M-Audio har nemlig en fin S/PDIF-funksjon, (men jeg klør meg litt i hodet fordi jeg ikke får til å regulere volumet fra mitt Logitech Internet Navigator,) men denne spiller bare DVD-lyden....

-> Min teori er at signalet som sendes via S/PDIF-utgangen på PC'n er et rent kildesignal eller noe slikt.

 

Finnes det noen innstilling eller program som gjør at jeg kan få normal lyd og musikk som vanlig fra den digitale utgangen også i Windööwz XP? Slik som det er nå, må jeg nemlig trekke en separat kabel fra front-høyttalernes uttak... :shrug:

 

Hmmm

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar

litt of topic med tanke på 7.1 lyd men

emu-1212 kortet er vel kortet med best kvalitet til musikk iallefall(av ikke proff utstyr) er i klasse med 1000$ cd spillere på kvalitet.

og chaintech av710 kortet som er jævlig billig skal være blandt de beste på 2.1 lyd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...