Gå til innhold

Lydkort med 5.1/7.1 og koaksial ut


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg leter etter et -> Lydkort med 5.1/7.1 og koaksial ut.

 

Vet noen om noen av Creative Soundblaster Audigy 2 - kortene har dette?

Jeg leste om EMU-kortene, men disse er litt vel "innspillings-rettede", tror jeg.

Hvordan er det med TerraTec her?

Har lest litt om begge, men det er Creative som hittil har appelert mest til meg.

Det som er så synd, er at alle kortene jeg har funnet, har bare hatt Digital Optisk Utgang...

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I teorien... både ja og nei. Optisk har renere signalvei (mindre forstyrrelser som kan interferrere med signalet, MEN optisk krever ekstra signalkonvertering både før det sendes ut og der det mottas. Derfor er eletrisk-digital signaler foretrukket av seriøse lydentusiaster.

Lenke til kommentar

Tror ikke du får 5.1/7.1 ut av minijack-kontakten på Creative sine lydkort. Bare stereolyd. Husk at Creative er noen skikkelige spilloppmakere. Dessuten må du antageligvis bestille en passende kabel fra dem, ingen andre bruker den typen. For digital coax trenger 75 ohms kabler, ikke 50 ohms slik vanlige audiokabler er. (Eller du kan lage en selv, slik jeg har gjort.)

Lenke til kommentar

Bruker det innebygde soundstormkortet mitt for å få digital lyd på surround anlegget. Har et audigy også, men det bruker jeg til headsettet grunnet at det innebygde tar inn støy fra vifter eller disker. Dette problemet får jeg ikke når signalet er heldigitalt. Har en god coaxial digitalkabel som jeg bruker mellom kiss dvd/divx spilleren min med nettverkskontakt og anlegget. Men et par filmer har vært umulig å se på den grunnet annen koding. OG i stedet for å flytte pcen ut i stua så har jeg bare skjøtet digitalkabelen med en vanlig phonokabel. Og det funka helt fint.

Lenke til kommentar

Jeg var også i stor tvil når jeg kjøpte meg et nytt 7.1 lydkort, men valgte til slutt ett slikt kort. Strålende fornøyd

 

http://www.audiotrak.net/prodigy71.htm

 

Kjøpte direkte fra Csound www.csound.com i Sør Korea..

 

Bestilte fra Csound.com en mandag, kortet ble sendt med UPS Express, forlot Seoul i sørkorea tidlig tirsdag - ankom oslo norge på torsdag, diverse ting som UPS gjorde så, fikk kortet med bedriftspakke mandagen etterpå i Kirkenes norge.

 

Gratis frakt var inkl. totalt tror jeg det kom på 1300-1400 kr

 

Men M-Audio Revolution 7.1 er også et groomkort ja, spiller du mye så kommer man vel ikke utenom Creative sitt toppkort da.

 

Terratec har sine kvaliteter men er vel ikke like bra som Audiotrak, M-Audio, Creative...

Endret av tintin77
Lenke til kommentar
Jeg var også i stor tvil når jeg kjøpte meg et nytt 7.1 lydkort, men valgte til slutt ett slikt kort. Strålende fornøyd

 

http://www.audiotrak.net/prodigy71.htm

 

Kjøpte direkte fra Csound www.csound.com i Sør Korea..

 

Bestilte fra Csound.com en mandag, kortet ble sendt med UPS Express, forlot Seoul i sørkorea tidlig tirsdag - ankom oslo norge på torsdag, diverse ting som UPS gjorde så, fikk kortet med bedriftspakke mandagen etterpå  i Kirkenes norge.

 

Gratis frakt var inkl. totalt tror jeg det kom på 1300-1400 kr

 

Men M-Audio Revolution 7.1 er også et groomkort ja, spiller du mye så kommer man vel ikke utenom Creative sitt toppkort da.

 

Terratec har sine kvaliteter men er vel ikke like bra som Audiotrak, M-Audio, Creative...

Jeg vet ikke om jeg kan si meg helt enig i det siste her, for jeg leste en dansk test av disse kort, og han foretrakk Terratec fremfor Creative etter testen.

 

Terratecs Universe mot Creatives Sound Blaster Audigy 2.

 

Skal finne testen....

 

Edit:

 

Hmm, hvor ble det av den da?

I mellomtiden: her er et engelsk review av M-Audio :D .

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar

Slettes ikke umulig det nei...

 

Terratec er meget bra på musikk og dvd men ikke fullt så bra på spill

 

Så hvis muiskk osv er viktig så er det bra kort for all del..

 

Den engelske testen du vist til er vel av M-Audio Revolution 7.1 soundcard review

Endret av tintin77
Lenke til kommentar
Slettes ikke umulig det nei...

 

Terratec er meget bra på musikk og dvd men ikke fullt så bra på spill

 

Så hvis muiskk osv er viktig så er det bra kort for all del..

 

Den engelske testen du vist til er vel av M-Audio Revolution 7.1 soundcard review

Hehe, stemmer, bare det som sto i hodet på meg :grin:

 

Da var det ikke så rart jeg ikke fant den...

 

Du har rett, det blir jo i forhold til behov. Blir M-Audio på meg, tror jeg. Eneste som mangler er Digital Optisk, men siden Koaksial er med, er dagen(e) reddet. :yes:

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar

Du finner tester av alle disse kortene her (Audigy2, M-Audio, Audiotrak og Terratek). Ifølge denne siden er digitale inn/utganger og driverene det eneste som skiller de tre sistnevnte. Alle har bedre lyd enn Audigy2, men Audigy2 er bedre til spill.

 

Hvis du vil ha bedre utvalg av digitale inn/utganger bør du se på Terratec Universe eller DMX.

Lenke til kommentar
Jeg vil la noen med litt mer HighFeel svare på akkurat hvorfor elektrisk er bedre... ;)

Jeg vet det fordi jeg har hørt det av HiFi-entusiaster.

Begge overføringsmetoder gir den samme lyden da pulser blir sendt over enten i form av strøm (coax) eller lys (optisk). Det som gjør at mange foretrekker den strømførende kabelen er at den er mer robust, den tåler litt mer enn det sprøe reflekterende innholdet i den optiske kabelen. Thats it..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...