Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Den Athena-saken er ment å plugges rett i PSU'en. De lager også PSU'er, hvorav den sikkert passer noen modeler. Hvorvidt den passer andre produsenters PSU'er kan være tvilsomt. Bildet i linken er ikke en EPS12V splitter, men en PCIe 6 til PCIe 8.

 

Dersom splittern mot formodning skulle passe, vil hver leder fra PSU'en belastes med litt over 5A kontinuerlig. En Molex Micro-Fit 3.0 (3 mm pitch), tåler opptil 5A/pin. Om en slik sitter i PSU'en, har du et potensielt sikkerhetsproblem. Sannsynligvis er det en noe grovere plugg, målte en løs Corsairplugg til nærmere 5 mm, da er det neppe noe problem.

 

http://www.molex.com...uction#overview

 

Du set ut til å trenge omtrent 600W, da ville jeg satset på Corsair AX 850 eller Seasonic X-860, de koster omtrent det samme som Chieftec'n. men er snillere på strømregninga som igjen sparer deg for unødig varme. De har begge to 8 pins til CPU og nok PCIe til overganger.

 

Takk og lov at det er noen som har greie på strøm, jeg kunne jo rasert hele riggen! Da blir det + 2 x PCIe til CPU. Expertene på hardforum anbefalte min. 1050 Watt. En av dem kjører samme rigg men med et annet hovedkort, og målte strømtrekket fra vegg til 768 Watt, men med peek på opptil tett under 900. Jeg har en Chieftec 950 med 2 x EPS12V som er samme jeg bruker på G34 riggene som jeg kan teste med før jeg evt. bestemmer meg for en annen og større PSU. Når jeg kjøper ny blir det nok en 1200 Watt så er jeg sikker. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett litt mer på PCIe-kontakter og det kan se ut som Molex 39-01-2060 (og 8 pin av samme), kan spec-messig ligge til grunn. De har 4.2 mm pitch og er rated til 9A/pin. Av PCIe spec'en fremgår at PSU skal kunne levere 75W (6.25A) hvis 6 pin og det dobbelte på 8 pin. Slik sett er det ingen god ide å splitte en 6 pin på 2. For å sikre nok strøm, burde du ha en overgang fra PCIe 8pin til EPS12V.

 

Når det gjelder strømtrekk fra vegg og hva PC'en ex PSU forbruker 2 forskjellige ting. 760W fra vegg kan for resten være alt fra 600-700W, avhengig av effektivitet og last. En 80plus standard nær 100% last vil svi av 160+W for å levere 600W, mens en 80plus gull, vil rett dimensjonert, bare svi av 50-60W. Med et såpass høyt kontinuerlig trekk, ville jeg uansett droppet Chieftec'n og gått for gull/platina. 850W vil nok være nok, men du vil oppnå noe lavere forbruk med en 1000W. Corsair AX (ny HX-serie om tilgjengelig), Seasonic X eller P og Enermax Platimax ligger alle rundt 2k i innkjøp.

 

Synes forøvrig at 768W fra vegg hørtes mye ut, når CPU'ene kun trekker 520W. Det kan skyldes lite effektiv PSU eller unødig tørst GPU.

Lenke til kommentar

950W jeg skal teste med er en 80plus sølv og hvis jeg måler trekket til under 700W så kjører jeg på den fram til jeg finner en 80plus gull senere. Nå begynner budsjettet mitt å nærme seg sprengt for denne riggen så jeg må ta tiden litt til hjelp.

 

Takk for utmerket og uvurderlig hjelp.

 

Har du kanskje link til noen av de PSUene med 80plus gull som du nevnte?

 

Funker 12.04? Av en eller annen grunn endte jeg opp med den CDen nå... på 3930k.

 

Har ikke prøvd den, men det vil jeg tro. Jeg vet ikke om ext3 fortsatt er best å velge som filsystem.

Lenke til kommentar

Relativt nye, har 4 x 6172, 4 x 6176 (Magny Cours / G34) og 4 x 6272 (Interlagos / G34) som kom i bruk i henholdsvis mars 2010 og november 2011. Interlagos er altså de nyeste. Ja, og så har jeg 2 x Xeon 5645 fra mars 2010 som står i et SR2 og folder. Interlagos cpuene og Xeon 5645 kjøpte jeg nye, men de øvrige er brukt og kjøpt på ebay. Samtlige hovedkort er kjøpt nye, da de er vanskelige å finne brukt.

 

Har også under bestilling 4 x Intel Xeon E5-4650 som kom i produksjon mai 2012. Mine er ES utgaver som jeg fant på ebay til en relativt rimelig penge. Ny koster disse omkring 28.000 NOK, eller i USA $4000, men da kommer 25% moms til, så de er dyre(re) der også.

 

http://prisguide.har...eon+E5+4650&n=0

 

http://www.wiredzone...5-4650&incl_m=F

 

Takker for svar!

 

Det blir spennende med de nye Xenon prossesorene da! De er jo veldig nye, og vil jo levere enorme menger ytelse vil jeg tro?

 

Det blir vel en meget solid økning i PPD? :p

Lenke til kommentar

Jeg får neppe oppleve så store størrelser i PPD siden 690x ikke lenger er tilgjengelig for maskiner med 16 kjerner eller mer.

 

Ellers så bestilte jeg Corsair AX 80+ Gold 1200W i dag til den nye riggen, tar ikke sjansen på å bruke for svak PSU på maskinvare til 43K. Det blir jo litt spennende å se strømtrekket fra veggen på en +80 Gold PSU som jeg aldri har eid tidligere. Hvis det går som ei57 antydet så vil ikke PSU få mer enn ca. 50% belastning, som jeg forstår er ideèlt med hensyn til effektivitet for akkurat denne.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Moderne PSU'er er designet med 80plus sertifisering for øyet, og med unntak for low end (standard), så er kravene høyest ved 50% last. For en folderigg, er 40-60% last ideelt, mens en bruksmaskin med fordel kan ha noe høyere last.

 

Forskjellen mellom bronse og gull er ca 5%, som med 600W trekk, gir en årlig besparelse på (30*24*360/1000) 260kWh.

Lenke til kommentar

Etter 60% last på en PSU så går DB-kurva rett i taket også.

Lydnivået går rett opp etter X % last på de fleste modeller.

Svært mange er opptatt av å spare litt på PSU'en, men det er neppe noen annen del i PC'en som det er like lønnsomt å putte noen ekstra kroner i - spesielt når den skal kverne 24/7. Redusert støy er noe en ofte får på kjøpet. En 80plus gull eller bedre trenger bare vifte vekk halvparten av den varmen en stardard-PSU må slite med.

 

http://www.nzxt.com/new/products/power_supplies/hale90_750w

Lenke til kommentar

Etter 60% last på en PSU så går DB-kurva rett i taket også.

Lydnivået går rett opp etter X % last på de fleste modeller.

Svært mange er opptatt av å spare litt på PSU'en, men det er neppe noen annen del i PC'en som det er like lønnsomt å putte noen ekstra kroner i - spesielt når den skal kverne 24/7. Redusert støy er noe en ofte får på kjøpet. En 80plus gull eller bedre trenger bare vifte vekk halvparten av den varmen en stardard-PSU må slite med.

 

http://www.nzxt.com/...ies/hale90_750w

 

Interessant. Har ikke tenkt så mye på det før.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte (trodde jeg) for en tid siden kjøpte 2 slike https://www.advance....aspx?id=4613943 adaptre fra advance.no som skulle vært Akasa Adapter 6pin PCIe til 8pin ATX12V. Prisen var rimelig, 56 kroner stk + 30 i frakt som brev, samlet 136 kroner. Problemet var at da jeg sjekket visa kontoen hadde de trukket meg for 157,50 i frakt som om det var en sporet sending, men likevel sendt pakken som brev. Etter mye styr krediterte de meg 76 som egentlig skulle vært 127,50. Disse adaptrene var gjort av en lokal kabelfletter på stedet og var av særdeles dårlig kvalitet, men ved å tape dem ved hvert feste mot pluggen holdt de mot alle odds likevel sammen.

 

Så heretter kjøper jeg alt slikt fra utenfor Norge, selv om jeg må betale mva for ordrer over 200. Det lønner seg likevel.

 

Nå har jeg endelig alt i box for den nye riggen, som blir ganske heftig, men det ble sluttsummen også. Håper å ha det meste i hus omkring månedskiftet.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...