Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg driver og mekker på denne andre 2011-maskina, bare jeg finner noen fjærer som passer til blokkene mine er jeg i gang :)

 

http://www.techsweden.org/nyhet/gXdP-evga-supernova-mjukvara-for-nataggregat/ - disse kan fort være fine enheter for oss foldere, med overvåkning av strømforbruk m.m. Er visst ratet til Gold om ikke annet. Er hvertfall en 650w, 750w, 1000w og en 1500w i den serien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da begynner sakene til 4P Xeon MP riggen å komme i hus, i dag ankom kabinett og PSU. For å få plass til dette enorme kortet så måtte jeg flytte en fordelingsplate for strøm som ellers ville havnet under kortet i øverste høyre hjørne. Som bildene viser så begynner det nå å bli trangt om plassen til så store kort som dette, med målene B = 43cm og

H = 42cm. Men som bildene viser så vil det akkurat gå med 2cm til overs. Dette gjør at man ikke får gjemt kablene på baksiden, men jeg tror det skal bli bra likevel.

post-53451-0-15951000-1343247365_thumb.jpg post-53451-0-10568600-1343246960_thumb.jpg

 

post-53451-0-87163400-1343246982_thumb.jpg post-53451-0-17414000-1343247020_thumb.jpg

Flere bilder følger etter som nye deler kommer på plass. Kjølere og vifter som vises foran er til CPUer og luftflyten i kassen. Satser på noe av det jeg har liggende for å holde budsjettet litt nede.

Endret av -alias-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, og du kan vinne deg en av dem her: http://www.evga.com/...692/Default.asp

 

Biltema selger hele sett med fjærer i mange størrelser og fasonger for 79 blanke kroner. Der fant jeg passende fjærer til bruk til kjøleblokkene jeg skal bruke på det nye leketøyet mitt.

 

Fjærsettet ser slik ut:

post-53451-0-18195900-1343246644_thumb.jpg

 

Da takker jeg for tipset og stikker innom biltema så snart det lar seg gjøre (i morgen eller fredag). Fant ikke en fjær som passet, de må være korte og litt vide. Fant noen med rett lengde, men de var for trange.

Lenke til kommentar

Dersom splittern mot formodning skulle passe, vil hver leder fra PSU'en belastes med litt over 5A kontinuerlig. En Molex Micro-Fit 3.0 (3 mm pitch), tåler opptil 5A/pin. Om en slik sitter i PSU'en, har du et potensielt sikkerhetsproblem. Sannsynligvis er det en noe grovere plugg, målte en løs Corsairplugg til nærmere 5 mm, da er det neppe noe problem.

 

Som du sikker la merke til fra bildene jeg la ut over her så valgte jeg en Corsair AX 1200W som PSU. Nå fikk jeg også de 2 EPS-12V 8-pin Y-splitter kablene som jeg bestilte fra USA, og de ser ut som industristandard kabler som passer alle PSUer. De settes rett på en eksisterende EPS-12 8-pin kabel og voila så har man 2. Det kan vel ikke være noen fare med å bruke dem på den riggen hvor hver CPU bruker kun 80W (max TDP er 105W) på stock hastighet. Jeg vet ikke hva dette medfører i spenning på hver enkelt tråd ut fra PSU, men gjetter at du regner det ut for meg?

 

Slik ser den ut:

post-53451-0-01327200-1343302516_thumb.jpg

 

Når jeg tenker meg om så kommer jeg fram til at hver tråd i EPS-12V 8-pin vil bli på 2,19A hvis vi antar at hver CPU trekker 105W, der jeg bruker splitter. Dvs. lavere enn 5A som du nevner som max.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

EPS12V har 8 pinner, delt broderlig mellom jord og +12V. Hver pinne skal tåle 9A dersom den er iht til spec, som gir 36A eller 432W. Det er iht til peakverdier i EPS12V v2.92, som i tillegg oppgir 32A kontinuerlig, slik at du i prinsippet skal ha 16A/192W tilgjengelig på hver CPU.

Lenke til kommentar

Sålenge det er EPS12V (ATX12V) som splittes, skal det være greit. Det skal gi deg 192W/CPU. Du har også 14A gjennom 24pins kontakten, som sannsynligvis forsyner resten av HK'et og eventuelle PCI(e) kort.

 

6pin PCIe 1 til 1 og 8 pins PCIe splitt, ville neppe fungert. Det hadde bare gitt 75W til CPU'ene.

Lenke til kommentar

Takker så langt!

 

Da blir det seende slik ut, når 2 x EPS-12V splittes til 4 x EPS-12V

post-53451-0-45786300-1343325260_thumb.jpg

 

Tror dette må bli bra det, samlet strøm til alle fire CPUer blir max 520W gjennom 16 pinner nærmest PSU, som blir 2,71A på hver pinne hvis jeg ikke er helt på bærtur!

 

Edit: Spenning korrigeres til 5,4A på hver pinne.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

OK, men 260W på hver EPS-12V ut fra PSU blir vel korrekt. Det er for øvrig akkurat likt som for et SM 4P G34 hovedkort som kun har 2 stk. EPS-12V tilkoblinger, belastningen blir lik på hver kobling ut fra PSU. Et slikt kort kan ta Opteron 6180se som har en TDP på 140W, som fort kan bli utnyttet hvis disse overklokkes max. Det samme gjelder for mitt 4P Tyan S8812 som også bare har 2 stk. EPS-12V kontakter.

 

Jeg skjønner at spenningen på hver enkelt tråd / pinne dobles, men ikke helt det med returstrømmen, går det strøm i retur fra hovedkortet til PSU?

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Takker så langt!

 

Da blir det seende slik ut, når 2 x EPS-12V splittes til 4 x EPS-12V

post-53451-0-45786300-1343325260_thumb.jpg

 

Tror dette må bli bra det, samlet strøm til alle fire CPUer blir max 520W gjennom 16 pinner nærmest PSU, som blir 2,71A på hver pinne hvis jeg ikke er helt på bærtur!

 

Er det 4x 8pin du må ha?

 

OK, men 260W på hver EPS-12V ut fra PSU blir vel korrekt. Det er for øvrig akkurat likt som for et SM 4P G34 hovedkort som kun har 2 stk. EPS-12V tilkoblinger, belastningen blir lik på hver kobling ut fra PSU.

 

Jeg skjønner ikke helt det med returstrømmen, går det strøm i retur fra hovedkortet til PSU?

 

Dette likte jeg ikke helt, det blir vel snaut med klokking med sånne specs...

Lenke til kommentar

Ja, 4 x 8pin er korrekt. Mange med H8QGi+-F http://www.supermicr...x0/h8qgi_-f.cfm som kun har 2 stk. 12V til CPU kjører med 6180se som bruker mer strøm enn mine E5-4650 vil bruke. Og de overklokker så langt de kan, 10 - 15% er vanlig. Ikke mye men det øker strømforbruket betydelig.

 

Ei57

Får ikke CPU noe strøm gjennom sokkelen også, jeg mener fra hovedtilkoblingen til hovedkortet?

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at spenningen på hver enkelt tråd / pinne dobles, men ikke helt det med returstrømmen, går det strøm i retur fra hovedkortet til PSU?

 

Får ikke CPU noe strøm gjennom sokkelen også, jeg mener fra hovedtilkoblingen til hovedkortet?

Grunnleggende måles strøm i A, spenning i V og A*V=P(watt). Når strømmen øker, vil spenningen naturlig falle som følge av en viss motstand i tilførselnettet (kabel, lederbaner på print osv.). Det du tilfører av strøm i form av +12V, vil finne veien tilbake til PSU'en via jordnettet.

 

Hvorvidt CPU også får +12V via 24pin kontakten er jeg usikker på. Det er uansett kun 2x +12V pinner, så det blir max 14A eller 16A avhengig av hvilke krav man velger å oppfylle. Dette skal dekke behovet til HK'et og eventuelle tilleggskort, PCIe kan trekke opp til 5.5A per spor. Uten ryggdekning tipper jeg at CPU'ene må se langt etter tilførsel herfra.

Lenke til kommentar

Ny bigbeta og bigadv slippes! Jeg har ikke fått noen av dem ennå, men de kommer nok innen noen timer, og jeg er spent på hvilket PPD/Watt forhold de vil ligge på. Specs for 8102 er nøyaktig lik som for P8101 som alle liker å hate dypt og inderlig. De øvrige får vi bare erfare selv.

 

Klipp:

 

new bigadv/bigbeta projects

icon_post_target_unread.gifby kasson » 27 Jul 2012, 04:07

We are releasing several new bigadv and bigbeta projects:

 

Project 6905: base points 18165, preferred deadline 4 days, final deadline 10 days, k-factor 38.05

Project 6906: base points 25233, preferred deadline 4.5 days, final deadline 12 days, k-factor 37.31

Project 8102: base points 22607, preferred deadline 2.4 days, final deadline 4 days, k-factor 49.43

 

These should complete our move to the points guidelines we adopted around the beginning of this calendar year. We do continue to periodically assess bigadv performance and update our points guidelines and benchmarking procedures. We may perform some minor tweaking, but we expect the next assessment to take place around the end of this calendar year.

 

Thanks for participating in the bigadv program and for folding!

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Spennende med nye WUer. Disse gjelder bare for monsterrigger, og ikke 6c12t-maskiner?

 

Noen som vet om det er noe å tape på å velge single sided vs dual sided minnemoduler til folding? (G34). Får omsder en lønning på mandag, så da bestilles det minne og HK, og denne gangne skal de ikke ta 100 år, tar det gjennom en annen person enn slasken med G34-kortet mitt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...