Gå til innhold

Betalte for 256mb fikk 512mb, Garantirettighter?


Anbefalte innlegg

I fjor like tter sommerferien kjøpte jeg ny pc i deler.

Jeg kjøpte delene på komplett i Oslo sentrum. (bestilte ikke overinet)

De delene jeg oppga at jeg ville kjøpe besto blan annent av 512mb Twinmos pc 2700 memmory. Da jeg mannen i butikken hadde hentet alle delene, spurte jeg om prisen. Prisen var litt høyere enn det jeg hadde råd til og jeg ba han kutte bort 512mb brikken og heller legge til en 256mb brikke. Dette gjorde han men glemte og bytte brikke. (fordi alle varene allerede da lå på disken) Dette oppdaget jeg først på t-banen på veien hjem. Jeg oppdaget samtidig at sosekoppen hadde gitt meg et Ati radeon 9500pro istedet for 9500non pro slik jeg hadde bett om. Jeg hadde også betalt for 9500pro... og viller heller ha et 9500 non pro som kunne moddes.

Orket rett og slett ikke stikke tilbake for a bytte delene. (Satt også der og var ganske glad over de 512mb med ram jeg hadde mellom fingrene :))

 

Saken er den at nå har den 512mb brikken blitt defekt (ja den er defekt, er helt sikker) og spørsmålene er: Kan jeg på noen måte få byttet denne? Greit for meg hvis jeg kun får 256mb... Bedre enn ingenting... Hva sier forbrukerloven? Har jeg noen sjangse? Noen som har hatt samme problem?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et godt eksempel på at ærlighet lønner seg.

Om du går tilbake til butikken for å bytte den, å viser dem kviteringa hvor det står 256mb ram brikke, så vil dem nok heller sende deg hjem igjen med samme brikken du kom med. Du har rett og slett ikke kvitering på at du kjøpte den 512mb rambrikken fra dem. For hos dem er det registrert en 256mb brikke.

Trur nok det må en del overtalelse til før du får byttet den.

 

For alt dem vet så kan du ha plukket den brikken opp i søpla på yttersida.

Lenke til kommentar
bare gå tilbake å bytt den.. er den defekt er den defekt..

tror ikke du blir skutt akkurat

Problemet er at han har kjøpt en 256MB brikke, ikke en 512MB brikke. Det står jo det klart og tydelig på kvitteringen. Derimot så har ikke butikken noen som helst forpliktelse til å yte garanti/reklamasjon på en brikke de ikke har solgt. Hadde de solgt brikka, ville det stått 512MB og en annen pris på kvitteringa...

 

Nei, kunden har her forsøkt å tjene på at butikken gjorde en feil. Nå har den feilen kommet tilbake og bitt kunden i rompa... og det er fint lite han kan kreve.

 

Han kan selvfølgelig prøve å være vennlig og spørre om å få ordna garanti. Men hadde jeg stått i butikken, ville jeg aldri i livet godtatt retur på den brikka.

 

Det er ikke slik at det vanskelig å se forskjell på 256MB og 512MB på en TwinMOS brikke. Det står skrevet med STORE bokstaver. Og siden alle må ha sett hva det stod på den, er eneste mulighet at kunden har forsøkt å tjene på feilen ved å beholde brikka tross bedre viten.

Lenke til kommentar
Et godt eksempel på at ærlighet lønner seg.

Om du går tilbake til butikken for å bytte den, å viser dem kviteringa hvor det står 256mb ram brikke, så vil dem nok heller sende deg hjem igjen med samme brikken du kom med. Du har rett og slett ikke kvitering på at du kjøpte den 512mb rambrikken fra dem. For hos dem er det registrert en 256mb brikke.

Trur nok det må en del overtalelse til før du får byttet den.

 

For alt dem vet så kan du ha plukket den brikken opp i søpla på yttersida.

:thumbup:

Er helt enig :yes:

Lenke til kommentar

"Ærlighet varer lengst ..." Blir dere aldri lei av å gjenta denne floskelen?

 

Spørsmålet er om han har rett til reklamasjon. Og etter forbrukerkjøpsloven §27 har han det innen to år etter at han overtok varen. Det vil være uten betydning at selgeren har levert feil vare. Kjøperens moralske innstilling er også vanligvis irrelevant.

Lenke til kommentar

Er redd for at de vil si at den ikke er registrert og kan derfor ikke byttes.

 

Er ikke enig at jeg har svindlet noen, jeg har jo ikke med vilje gjort noe aktivt får å få denne dobbelt så store brikken. At jeg ikke har opplyst butikken om det er en annen sak. Dette er vel kansje også ulovelig ifølge loven...

Men helt ærlig så er det jo ikke min feil at de ga meg feil brikke! Hva skulle jeg gjøre da? gå av t-banen ta den tilbake og bytte rammen? I arbeidstid for meg er det mye mer enn hva den ram brikken kostet mer.

 

Trenger en type "beste argument" tenker jeg får å få byttet den her...

Lenke til kommentar

Hvis jeg kan bevise at de har solgt meg en 512mb brikke istedet for en 256mb brikke har jeg i alle fall rett til garanti på den 256mb brikken og bør få en ny 256mb brikke? Eller tar jeg helt feil?

Noen måte og bevise dette?

 

Eller jeg kan ringe til dem å si at jeg har hatt en pc kyndig på besøk, og han har funnet ut at jeg har 512mb ram i pcen selv om jeg bare kjøpte en 256mb brikke hos dem får snart et år siden. At rammen alderig har vært byttet siden jeg ikke har åpnet pcen og at jeg ikke orker å ha dette på sanvittigheten og kommer ned å bytter den nå med det samme :devil:

 

Ville vel funket genialt, men vet ikke om jeg orker å ha den på sanvittigheten :p

Endret av babbakaørn
Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt forsøkt å bytte brikken? Det beste er å ikke argumentere før du trenger å argumentere. Ikke legg noen "kort på bordet".

 

Utgangspunktet er at du har rett til reklamasjon. Du er offeret her. Ikke hør på noen som sier at "ærlighet varer lengst". Det er mitt tips.

Lenke til kommentar

Er det kjøpers ansvar å bevise at butikken har gjort en feil? Ligger ikke bevisbyrden på selger? Skjønnsmessig er det vel heller ikke noe å si på at kjøper ikke sjekker at han faktisk får det han har bestilt? Uansett skjer det ikke noe verre enn at du faktisk ender opp med å få det du betalte for, en 256-brikke? Butikker pleier ikke å være så veldig vanskelige, ihvertfall ikke overfor meg! :)

Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 04/06/2004 : 18:33

  Er det kjøpers ansvar å bevise at butikken har gjort en feil? Ligger ikke bevisbyrden på selger? Skjønnsmessig er det vel heller ikke noe å si på at kjøper ikke sjekker at han faktisk får det han har bestilt? Uansett skjer det ikke noe verre enn at du faktisk ender opp med å få det du betalte for, en 256-brikke? Butikker pleier ikke å være så veldig vanskelige, ihvertfall ikke overfor meg! 

 

Er vel mitt ansvar å¨bevise at de har gjort en feil når jeg som noen allerede har sakt kunne plukket opp en 512mb brikke i søplekassa, kommet med regningen til 256mb brikken min som ligger trykt hjemme og prøvd å bytte den.

Lenke til kommentar

Veit ikkje om Twinmos har dette, men mesteparten av hardware leverandørene har egne rma "avdelinger". Så du kan jo sjekke ut om det er muleg å sende brikka direkte til dem, og få den byttet.

 

Eventuelt sjekke det opp mot serienummeret på brikken din om du har garanti.

 

Det samme skulle funke mot komplett, bare gå ned og sei at du kjøpte den av dei for rundt eit år siden men du klarte ikkje å finne kvitteringen.

Er du heldeg så skifter dei den, husk at komplett taper ikkje noko på det, siden dei vil sende den videre til produsenten igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...