Gå til innhold

Betalte for 256mb fikk 512mb, Garantirettighter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Red Devil Skrevet 04/06/2004 : 18:46

  Veit ikkje om Twinmos har dette, men mesteparten av hardware leverandørene har egne rma "avdelinger". Så du kan jo sjekke ut om det er muleg å sende brikka direkte til dem, og få den byttet.

 

Eventuelt sjekke det opp mot serienummeret på brikken din om du har garanti.

 

Det samme skulle funke mot komplett, bare gå ned og sei at du kjøpte den av dei for rundt eit år siden men du klarte ikkje å finne kvitteringen.

Er du heldeg så skifter dei den, husk at komplett taper ikkje noko på det, siden dei vil sende den videre til produsenten igjen. 

 

Kan hende det går å sende den direkt til Twinmos sin avdeling.

Dette hadde vært flott !

 

Men husk på at komplett tapte penger på å selge med denne brikke for 256mb pris så det er ingen grunn til at de tar å sender 512 brikken til twinmos, får en ny 512 brikke og gir meg en 256 brikke og gjør opp for det de har tapt på en måte...

Dette ser jeg på som et "best case" senario.

Endret av babbakaørn
Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 04/06/2004 : 19:09

Du har en defekt 512mb brikke som du ikke kan bruke.

 

Hva er det verste som kan skje? Jo at du ikke får fiksa denne brikken. Altså du er like langt som nå. Jeg ser ingen ting i å tape på å prøve (å fortelle hva som har skjedd) å levere den tilbake for reprasjon.

 

Jeg kan tape sjangsen til å komme tilbake, fortelle en bedre historie og kansje få en 256/512 brikke tilbake.

Endret av babbakaørn
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe problem i å gå og bytte den. Som mange sikkert har sagt før hadde dette vært vesentlig letter om du hadde gått tilbake tilbbutikken, men i mine øyne er dette helt og holdent butikken si feil.

 

Det var jo ikke du som var inne på lageret og henta varene.

Det er heller ikke sikkert at du er en spesielt data-kyndig person som veit masse om f.eks Hardware.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

LOL

 

Har du betalt for en 256 MB brikke, og fått en 512 MB Brikke så har du selvsagt kun krav på en 256 MB tilbake hvis den du fikk var med et feiltak en 512 MB brikke.

 

Hvis du likevel får en 512 MB brikke tilbake er enten Komplett veldig naive eller så er du veldig frekk.

 

Noe svindel vil man ikke ha da...

 

Står det 256 MB brikke på kvittteringen så vil nok sannsynlig få det samme tilbake...

Det er jo det du har betalt for, ikke en 512 MB brikke

 

Hvis jeg hadde jobbet i den butikken så ville du fått en 256 MB du i heletatt hadde fått noe....

Lenke til kommentar
LOL

 

Har du betalt for en 256 MB brikke, og fått en 512 MB Brikke så har du selvsagt kun krav på en 256 MB tilbake hvis den du fikk var med et feiltak en 512 MB brikke.

 

Hvis du likevel får en 512 MB brikke tilbake er enten Komplett veldig naive eller så er du veldig frekk.

 

Noe svindel vil man ikke ha da...

 

Står det 256 MB brikke på kvittteringen så vil nok sannsynlig få det samme tilbake...

Det er jo det du har betalt for, ikke en 512 MB brikke

 

Hvis jeg hadde jobbet i den butikken så ville du fått en 256 MB du i heletatt hadde fått noe....

Dette bringer vel opp igjen problemet med å bytte en vare man ikke har kjøpt...

 

Tror de to beste løsningene er

 

1) Tilstå alt, sats på å få en ny brikke (256) tilbake.

 

2) Prøv å snakke direkte med produsenten slik det ble forslått tidligere.

 

 

Er ikke kunden pliktig å informere butikken om feil på kjøpet?

Lenke til kommentar

Dette er bare et så alt for godt eksempel på at ingen tenker konsekvens lenger i samfunnet. Hva tror dere ville skje hvis alle sammen gikk rundt i sin egen lille boble med denne "Hvis andre gjør feil så føkk dem!" mentaliteten?

 

Svaret er at hele det systemet vi lever i, som er bygget på tillit og ærlighet ville rase sammen. Det man gjør i det man ser gjennom fingrene med slike ting er at man rett og slett korrumperer samfunnet som en helhet.

 

I dette spesifikke tilfellet så skulle så klart kunden ha varslet selger om at han hadde fått feil vare. Dermed kunne selger ha fått mulighet til å rett opp feilen. Slik det endte opp er det meget mulig at den lille marginen butikken i utgangspunktet hadde på varene ble oppspist av tapet på minnebrikken. Dermed betyr det i annen omgang større svinn i butikken, og igjen dyrere varer for oss forbrukere. Den som ikke innser dette gjør seg selv en bjørnetjeneste.

 

Når det gjelder topic så tror jeg nok en direkte RMA til TwinMOS vil være eneste mulighet for å få dette fikset. Jeg vet i allefall at hvis noen hadde kommet til meg ett år etter at jeg hadde solgt dem en vare og sagt at "Heisann... fikk visst noe dobbelt så dyrt jeg. Men nå er det gått i stykker. Kan du fikse?" Så hadde jeg spurt om å få se kvittering. Står ikke den delen på kvitteringa sier du? HAHAHAH!

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Bare spill dum som andre her sier. Ta med deg brikken og vis kvitteringen kun dersom de spør etter den, mest for å slippe evnt dum forklaring for noe som egentlig er deres egen skyld(dårlige rutiner). Leksa om ærlighet er ikke relevant i dette tilfelle hvor han faktisk oppdaget det på vei hjem, hadde han sett feilen i butikken og kunne sagt i fra var saken en annen(da sier jeg i fra hvertfall).. Men hvor mange hadde faktisk giddet å ta buss/trikk tilbake igjen for å si i fra? Hadde kanskje ringt og sagt at de kunne komme og bytte selv, det er tross alt ikke hans ansvar at noen i butikken gjorde en feil som ingen av dem oppdaget på det tidspunktet... Med dagens kollektivpriser ville antageligvis det kostet omtrent det samme som mellomlegget fra 256-512MB, noe JEG hvertfall hadde krevd dekket om jeg hadde returnert. RAMen var vel også ekstremt billig for ett år siden, dersom jeg ikke husker feil.

 

Jeg mener med andre ord at det ikke bare er Komplett som er blitt lurt her, men også trådstarter. Ved å gi han andre produkter enn de han har fått kvittering/garanti på har faktisk Komplett prøvd å lure seg unna fremtidige garantikrav.. og hvem vet, kanskje Komplett har gitt han en dårlig 512 brikke med vilje? Vanskelig å bevise i verken ene eller andre retning. Dog er det tross alt ikke store "oppgraderingene" han har fått gratis.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Er ikke enig at jeg har svindlet noen, jeg har jo ikke med vilje gjort noe aktivt får å få denne dobbelt så store brikken. At jeg ikke har opplyst butikken om det er en annen sak. Dette er vel kansje også ulovelig ifølge loven...

Men helt ærlig så er det jo ikke min feil at de ga meg feil brikke!

Hva om det hadde vært omvendt; at du bestilte en 512mB-brikke, men fikk en 256 mB-brikke? Jo, da hadde du ringt sjappa og mest sannsynlig vært ganske irritert og grinete for at du fikk feil vare. Du hadde sikkert også forventet at butikken skulle rette opp i feilen ganske kvikt. Bør ikke butikkene også regne med at kundene "ordner opp for seg" når slike feil forekommer?

 

Ellers kan du vel prøve å spille dum ("jeg visste jo ikke at jeg hadde fått feil brikke bla bla bla") og håpe på at butikken ikke gjennomskuer deg. Er du skikkelig uheldig, så leser kanskje noen av butikkens ansatte her og du vil muligens bli "gjenkjent" :)

Lenke til kommentar

Spel dum og lat som om du ikkje veit kor masse ram det er. Deretter kan du berre levere inn. Det er vell så vidt eg veit, selger som er pliktig å informere om ka dei har solgt, i kvitteringa. Viss dei har sendt deg feil vare, uten at du "har merka det", så gjelder sjølsagt garantien, sida det er selgers feil i utgangspunktet.

 

Du får derfor igjen en 256mb-brikke. Tviler på at du får igjen ei 512-brikke, sida dette krever et slapt system. Du kan håpe :D

Lenke til kommentar

Veldig delte meninger her får man si.

Noen mener at det går helt greit og at dette er selgers feil og jeg overhodet ikke skal ha noen problemer med å få byttet denne brikken til en 256mb brikke.

Andre mener dette er et skudd i h****** og at dette blir umulig...

Personlig mener jeg at det blir vanskelig å få byttet denne brikken i butikken hvis jeg ikke har kvitering på det (som jeg jo ikke har)

 

Og bare for at det er sakt så er jeg overhodet ikke personen som tror at ærlighet varer lengst, det vil ikke si at jeg aktivt prøver å lure folk (jeg prøvde jo ikke å lure komplett til å få denne ekstra rammen.) men hvis noen mister en 200lapp på gata venter jeg til de går bort og er 200kr rikere. Dette har jeg ingen problemer med.

Mener at man er nødt til å være litt frekk i det moderne sammfunnet får ikke å bli "spist opp"

 

Håper ingen fra komplett leser dette nei, da er det uflax, uflax, uflax lizm :p

Endret av babbakaørn
Lenke til kommentar
"Ærlighet varer lengst ..." Blir dere aldri lei av å gjenta denne floskelen?

 

Spørsmålet er om han har rett til reklamasjon. Og etter forbrukerkjøpsloven §27 har han det innen to år etter at han overtok varen. Det vil være uten betydning at selgeren har levert feil vare. Kjøperens moralske innstilling er også vanligvis irrelevant.

 

 

For å rette eit reklamasjonskrav må kunde bevise kjøpet.

 

Og korleis skal ha bevise kjøpet når kvitteringa står 256MB og det han leverer inn er ei 512MB brikke, og "meiner" dette er same brikke som på kitteringa.

 

Satt litt på spissen så er dette litt det same som å leige ein 2004 modell Ferrari "ett eller annet" og levere tilbake ein gjennomrusta 72-modell Lada, med tom tank!

 

Butikken har full rett til å avslå reklamasjonen både fordi det er feil vare og i verste fall kan definerast som eit svindelforsøk.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...