Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er det lov å be om kommentarer til skolearbeid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da kjører jeg på... Har ikke skrevet fullstendig ferdig.. men teksten må ikke overstige 1 og ½ side med Times New Roman i skriftstørrelse 12 med enkel linjeavstand...

 

Her har vi altså utfordringen:

 

Hvordan ser du for deg bruk av data, teknologi og Internett som et medium for kulturformidling?

 

og her har vi mitt foreløpige svar.. litt små-rotete nå i starten men jeg har fremdeles god tid på meg... skal leveres Torsdag kl. 12.00

 

Gjennom de siste årene har bruk av data, teknologi og Internett innen formidling av kultur vist seg å være revolusjonerende. ...........blablabla.................................................

 

Pr. dags dato så finner man sider på Internett som omhandler det meste. Mange sider har også i den senere tid blitt utstyrt med diskusjonsforum slik at personer som interesserer seg for sidens tema kan komme i kontakt med personer med samme interesse, samt diskutere og lese erfaringer.

 

I løpet av de siste fem årene så har antall husstander med høyhastighets Internett (Bredbånd) eksplodert.

.................blablabla lage rød tråd gjennom dokumentet blablabla...........

 

La oss for eksempel se på musikkulturen. Hva har data, teknologi og Internett gjort med denne?

Her er det mest negative og det mest positive:

- Negativt:

--- Mye kopiering og distribusjon av musikk med copyright / musikk fra artister med platekontrakt. Mange mener at dette går mye uttover salgstallene. ”Mye” syns jeg blir å ta i litt, men at det har en liten innvirkning er jeg enig i.

 

- Positivt:

--- De mange talentfulle artistene som ikke har platekontrakt har fått en strålende mulighet til å promotere seg selv og distribuere musikken sin. Dette kan være seg over store forum som har en musikksjanger som tema.

--- Man har faktisk mulighet for å lage egen musikk hjemme i stua. For 10 år siden var dette uvirkelig. Kvaliteten blir jo selvfølgelig ikke topp, men for en hobbymusiker så kan det være greit nok. Har man et innspillingsprogram på PC-en så er man langt på vei.

--- Hobbymusikere har fått muligheten til å brenne ut sin musikk på CD-er etter at CD-brenner for hjemmebruk (i data) ble lansert for drøye 5 år siden. Disse CD-ene kan musikerne for eksempel promotere over diskusjonsforum ved å for eksempel legge opp ”smakebiter” av låter på Internett og linke til disse. Hvis man er heldig og noen viser interesse så kan man jo kanskje få solgt litt av musikken sin.

 

 

Går man inn på andre kulturer så fungerer også Internett som et stort underholdende massemedium med muligheter for folk flest, ikke bare for spesielle.

 

En negativ side ved Internett er all reklamen som oppstår på de store websidene. De siste 5 årene etter at Bredbånd for vanlige husstander kom på banen har mengden reklame eksplodert. Det har noe med at folk flest har fått en høyere hastighet på Internett. Med andre ord så tar det ikke på langt nær like lang tid å laste ned en fil nå om dagen som det gjorde før.

Det har derfor blitt tolerert mer og mer reklame i form av bilder, og etter hvert også animasjoner som har en filstørrelse som er kan være mye større enn et vanlig bilde. Enkelte bedrifter reklamerer nå med animasjoner med lyd. Dette gir selvfølgelig igjen en ganske solid økning på størrelsen til filen.

Det blir altså mer og mer å laste ned på sidene, men dette kompenseres med hastighetsøkningen på Internett.

 

Hvorfor har de gode sidene så mye reklame?

Gode sider = sider som folk bruker mye tid på å utvikle. For at folk skal gidde å bruke mye tid på å utvikle sider så vil de gjerne tjene litt penger på det.

Hvem/hva skal betale utviklerne?

 

Mulighet 1: Leserne

Mulighet 2: Reklame

Jeg har vel de fleste i ryggen når jeg sier at man heller vil se lese på en gratis side med reklame i stedet for en side som man må betale penger for å se.

 

 

Da lurer jeg rettogslett på hva folk har å si til dette!

Hadde vært hyggelig hvis noen gadd å komme med kommentarer eller hjelpe meg på vei...

 

 

Takker for oppmerksomheten..

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...