Gå til innhold

Guide: Hva gjør jeg når pcen ikke starter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne skal du virkelig ha ros for pcgutten. Stå på!

 

Her et par ting som bør rettes opp i cmos delen (alt er sitert fra pcgutten). Jeg har bare foreslått mindre justeringer. Jeg vil ikke endre på formuleringene dine.

 

Sjekke diverse komponenter om de virker (Ram, prosessor, og hovedkort)
Ram, prosessor _, _ og hovedkort. Kommaet må vekk. Bytt ut sjekke med kontroller. Sjekke er ikke et bra ord.

 

Noen hovedkorter har ikke denne funksjonen
Hovedkort, ikke hovedkorter.

 

Hvis du leser i manualen til hovedkortet ditt finner du en plass hvor det står hvor jumperen til clear cmos er og hvordan den skal stilles og div
Ikke skriv div. Endret av RolfOve
Lenke til kommentar

Gratulerer med en fin guide pcgutten. Du har virkelig utviklet deg. Fint at du ikke lot deg knekke av alle kommentarene du fikk på dine tidlige guider. Men det er jo slik du har lært å gjøre det bedre. "Det som ikke dreper deg, gjør deg bare sterkere" - sitat fra flere vise menn i amerikanske klisje-filmer ;)

 

Stå på, og gratulerer med sticky :)

Lenke til kommentar

Takker og bukker! Nei jeg har ingen elktrikere i familien. Eller onkelen min jobber på TVvest med noe lyd greier. Men vi to snakker aldri om elektronikk.

 

Vil kanskje noen høre historien hvordan jeg ble intressert?

 

Her er den: Før så hadde jeg en pc da kunne jeg ikke så mye så jeg satt og fikla på alt inne i windows. Etterhvert gikk maskina til helvette. Så kom stefaren min og formaterte og la inn alt på ny. Men når vi gikk inn i win fant den ingen cd rom og diverse andre ting :D Så sa han "Denne pcen kan du trygt hive Ørjan" Ok sa jeg trist og lei :p Så begynte jeg og skru av kabinettet og se inn. kobla ut en del ide ledninger og slike ting. Så begynte jeg og få moren min sin pc, ødela den. Men jeg lærte mer og mer. Så bygde faren min på huset vårt hos fattern. Da ble det mangen mangen turer til båssplassen. Og gjett hva jeg gjorde da? Jo jeg tok jo med pcer i hauger og lass. Min rekord var 6 inne på mitt rom som er tja 6m langt og 3m brett. :laugh: Men så lært jeg mer og ble intressert. Så møtte jeg på HolgerLudvigsen inni her i forumet, han la jeg til på msnen min og lærte masse ting. www.overklokking.no har lært meg og overklokke og diverse andre ting.

 

Så jeg regner med jeg har ødelagt *Tenker* 5pcer... :thumbup:

 

Jeg ville ha pc og skulle til og kjøpe et gammelt socket 7 kort med edo ram for 300,- :wee: Ikke bra :p

Dette er historien hvordan jeg ble kjent med pc og begynte og like det :yes:

 

pcgutten

Lenke til kommentar

For å oppsummere hvilke ting du må fikse:

 

Post #12

 

Post #16

 

Post #27

Siden dette er en guide til de som ikke har så enormt peiling, så forklar gjerne mer om PWR_SW, gjerne med et bilde, forklar også at det er veldig lett å sette PWR_SW "feil vei" (+ på - og -på +).

 

Post #32

 

Post #34

 

Post #37

 

Det finnes fortsatt visst->hvis feil, gjør som Pinella skrev: bruk CTRL+F.

 

Nå må du ikke hvile på laurbærene, men fortsette med det gode arbeidet!

Lenke til kommentar

Siden det er så mange som har peiling her...

 

Følgende skjer: Jeg klikker turn-off computer i win. Maskinen slåes av. Jeg prøver å slå den på rett etter. Maskinen booter, men skjermen er helt svart.

 

Venter jeg en stund. Har ikke helt funnet ut av hvor lang tid jeg må vente. Men la oss si at jeg lar den stå over natten. Da starter den og funker helt fint neste morgen.

 

Ved restart kommer maskinen på som normalt.

 

Ellers en fin guide, men hjelper egentlig ikke meg noe særlig, siden mitt tilfelle kanskje er noe spesielt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...