Gå til innhold

Slites maskinen ved oppstart - bedre å ha den på?


Anbefalte innlegg

#dårlig bruk av emnetittel. Bruk denne bedre neste gang.#

 

Jeg bare lurer på:

 

Hva er det som sliter mest på en PC.

At den skrus av og på hele tiden når den ikke skal brukes,

 

eller at den står på hele tiden

 

 

en kompis av meg sa at en PC ble mest utslitt når PC'en startet seg opp.. men stemmer dette?

Endret av It's me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste som muligens blir slitt er vel power knappen (lakken falmer etc) Selve pcen blir vel ikke slitt, har hørt att diskettstasjoner kan få kortere levetid med bestemte innstillinger i bios men ellers er vel ikke "slitasje under opstart" det som er pcens største trussel ;)

Lenke til kommentar

Altså, teoretisk sett kan en jo tenke på at dette kan være noe i samme retning som at en bil trenger mer kraft for å starte opp, enn for å bare kjøre, og jo større kraft, jo mer slitasje, som regel. Men vet ikke om dette er noe som i det hele tatt skjer på en PC.

Uansett om det slites mer eller ikke så tviler jeg på at du kommer til å merke noe til det, med mindre det eneste du bruker maskina di til er å slå den av og på i ett kjør noen timer daglig.

Lenke til kommentar

Nei. Pcen slites mer ved å konstant ha den på. Viftene slites fortere når du har den på. Når det gjelder diskene har jeg ikke peiling, men de jobber garantert mest når du har pcen på(!?).

 

-i hvilemodus er det jo noe annet, men viftene vil jo allikevel slites....

Endret av bat.man
Lenke til kommentar

Det sier seg selv at oppstart av maskinen sliter mere en om den går i vilemodus. pc'n min står på 24 timer i døgnet 52 uker i året. den er kun avslått når jeg mekker på den. å det er ikke mye. Serveren min har stått på nå i 1 år og 7 måneder uten at den har tatt skade av det. eneste det går utover er strømregningen. Ha Ha :hmm: burde kansje slå den av når jeg er på ferie da.

Lenke til kommentar

"Slitasjen" på elektroniske komponenter som slås av og på, går først og fremst på den utvidelsen og sammentrekningen materialene utsettes for når de varmes opp og avkjøles. Loddepunkter er spesielt utsatt. Å slå av og på en PC en gang om dagen, er innenfor det toleranseområdet som den er konstruert for.

Lenke til kommentar
"Slitasjen" på elektroniske komponenter som slås av og på, går først og fremst på den utvidelsen og sammentrekningen materialene utsettes for når de varmes opp og avkjøles. Loddepunkter er spesielt utsatt. Å slå av og på en PC en gang om dagen, er innenfor det toleranseområdet som den er konstruert for.

I en PC er det ikke bare elektroniske komponeneter, det er også en del mekaniske. Vifter, disk og optisk drev. Harddisken slites nok litt ved å skru av og på maskinen ofte, men neppe såpass at det er noe man vil merke.. Holder nok i mange år uansett hva man gjør.

Lenke til kommentar
I en PC er det ikke bare elektroniske komponeneter, det er også en del mekaniske. Vifter, disk og optisk drev. Harddisken slites nok litt ved å skru av og på maskinen ofte, men neppe såpass at det er noe man vil merke.. Holder nok i mange år uansett hva man gjør.

Selv i enheter som du definerer som mekaniske, så er det ofte de elektroniske komponentene som svikter først. Selv vifter har små kretskort. Det rent mekaniske, lagere og tannhjul o.l., overlever ofte resten av enheten de er montert på, hvis de ikke utsettes for unormal håndtering.

 

Rene mekaniske komponenter, som lagere, vil jeg anta at de primært slites slik mekaniske komponenter ellers slites under normal drift; en funksjon av hvor lenge de er i drift.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

med tanke på mekaniske enheter.. så kan de sammenlignes med en bil motor.

Grovt sett på en bil motor, kaldstart under -5 grader.. kan tilsi 500 kjørte km... og det er ikke rent lite..

en mekanisk enhet slites bestandig mest når den er kald, oljen i lagrene vill ikke smøre skikkelig før en viss temperatur er oppnådd. og da slites det.

Men går disken/motoren hele tiden så holdes slitasjen på ett minimums nivå og den lever sine glade dager lenge. En hardisk er ikke bygd for å så i still, men bygd for å brukes og surre rundt og rundt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...