Gå til innhold

Nytt skjermkort.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann folkens!

Jeg har tenkt å kjøpe meg et skjermkort, og jeg har ca 3500-4000kr til disposisjon.

Uansett hvor jeg kommer så har folk egne meninger om hvilket kort jeg bør kjøpe,og hver gang sitter jeg igjenn som et spørsmålstegn. :hmm:

Jeg har fra før et geforce4 mx 440, og dette er jo ikke akuratt en råtass på spill :p

Jeg gleder meg til half life 2 kommer, og jeg vil ha et kort som klarer dette spillet uten problem.

Håper noen kan gi svar på problemet mitt.

Edit 2007: Fjernet navnet mitt fra posten.

Endret av fargoth
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Et ATi Radeon X800PRO eller GeForce 6800!

ingen tvil!!

ok, men hvordan vet jeg at resten av maskien min klarer kortet?

Jeg har en p4 2,53 ghz prosessor, 768 mb ram, og en *kremt* 80 gig hd.

(kommer gjerne med mer detaljert info om pcen)

Kan noen gi en link til et bra sted å kjøpe et av kortene, og gjerne litt mer info?

Skrevet
Heisann folkens!

Jeg har tenkt å kjøpe meg et skjermkort, og jeg har ca 3500-4000kr til disposisjon.

Jeg gleder meg til half life 2 kommer, og jeg vil ha et kort som klarer dette spillet uten problem.

Venlig hilsen Tommy.

Hei :)

Hvis jeg var deg ville jeg ventet til HL2, D3 m.fl. kommer på markedet før jeg hadde kjøpt.

Da vil det være mange flere tester av de forskjellige kortene, og du kan sjekke hvordan de takler de nye spillene.

Et annet poeng er at de fleste kortene vil nok falle litt i pris om ikke alt for lenge, da det vil bli større konkurranse mellom de forskjellige leverandørene. (Pluss det at de fleste web-shopper (og produsenter) prøver å tjene mest mulig på de første kortene).

Men når det gjelder hvilke kort, så vil jeg si meg enig med fredriku i at du nok bør velge et Radeon X800 eller GeForce 6800 basert kort. Men jeg tør ikke si om du bør velge Ultra, Non-Ultra, GT fra Nvidia eller XT PE, Pro, Non-pro eller SE fra ATI, siden vi ikke har sett nok tester/priser til å kunne foreta en god sammenligning. Selv om, hvis du har pengene, så vil du nok se den aller beste ytelsen med enten X800 XT PE eller 6800 Ultra

:)

Skrevet
Et ATi Radeon X800PRO eller GeForce 6800!

ingen tvil!!

ok, men hvordan vet jeg at resten av maskien min klarer kortet?

Jeg har en p4 2,53 ghz prosessor, 768 mb ram, og en *kremt* 80 gig hd.

(kommer gjerne med mer detaljert info om pcen)

Kan noen gi en link til et bra sted å kjøpe et av kortene, og gjerne litt mer info?

PCen din vil garantert kunne bruke det nye kortet, men du kommer også til å være prosessor begrenset ...

Men at du er prosessor begrenset er ikke alltid så ille. Du vil oppleve en begrensning i hvor høye in-game settings du kan ha, men AA (og AF) vil være mer eller mindre "gratis", samt at du nok vil kunne øke oppløsningen et hakk eller to uten at det blir tregere :)

Skrevet
Heisann folkens!

Venlig hilsen Tommy.

Hei :)

Hvis jeg var deg ville jeg ventet til HL2, D3 m.fl. kommer på markedet før jeg hadde kjøpt.

Da vil det være mange flere tester av de forskjellige kortene, og du kan sjekke hvordan de takler de nye spillene.

Et annet poeng er at de fleste kortene vil nok falle litt i pris om ikke alt for lenge, da det vil bli større konkurranse mellom de forskjellige leverandørene. (Pluss det at de fleste web-shopper (og produsenter) prøver å tjene mest mulig på de første kortene).

Men når det gjelder hvilke kort, så vil jeg si meg enig med fredriku i at du nok bør velge et Radeon X800 eller GeForce 6800 basert kort. Men jeg tør ikke si om du bør velge Ultra, Non-Ultra, GT fra Nvidia eller XT PE, Pro, Non-pro eller SE fra ATI, siden vi ikke har sett nok tester/priser til å kunne foreta en god sammenligning. Selv om, hvis du har pengene, så vil du nok se den aller beste ytelsen med enten X800 XT PE eller 6800 Ultra

:)

Hovedgrunnen til at jeg skal ha nytt skjermkort er nettop halflife 2, og dermed haster det ikke så veldig med å kjøpe et nytt skjermkort.

Da tror jeg jeg følger det eksempelet, så kommer jeg tilbake når halflife 2 kommer. Får Sitte og ruge på pengene til da.. ;)

Takk for svarene :thumbup:

Skrevet
Hovedgrunnen til at jeg skal ha nytt skjermkort er nettop halflife 2, og dermed haster det ikke så veldig med å kjøpe et nytt skjermkort.

Da tror jeg jeg følger det eksempelet, så kommer jeg tilbake når halflife 2 kommer. Får Sitte og ruge på pengene til da.. ;)

Takk for svarene :thumbup:

Hehehe, for all del :)

Sitter faktisk og venter selv for å se om jeg skal oppgradere nå eller ikke.

Hvis HL2 funger greit nok på mitt 9700pro, så beholder jeg det en stund til (og kjøper LCD skjerm), ellers så blir det nytt kort (og forhåpentligvis ny skjerm ;))

• 3 uker senere...
Skrevet

PCen din vil garantert kunne bruke det nye kortet, men du kommer også til å være prosessor begrenset ...

Men at du er prosessor begrenset er ikke alltid så ille. Du vil oppleve en begrensning i hvor høye in-game settings du kan ha, men AA (og AF) vil være mer eller mindre "gratis", samt at du nok vil kunne øke oppløsningen et hakk eller to uten at det blir tregere :)

Prosessor begrenset??

Kan noen fortelle meg hva det innebærer og hva det er?

Skrevet
Ville kjøpt denne:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2786

Edit: Kanskje noen lapper over 4000,- men verdt det ;)

Er litt uenig i dette, jeg ville heller gått for den billigste Pro utgaven ;)

Nå er prisene på X800 Pro gått såpass ned da at HIS kortet ikke lenger er verdt pengene siden de ikke har senket prisen på det.

Men virker som de billige X800 Pro kortene aldri kommer, de blir bare utsatt og atter utsatt.

Skrevet (endret)

Prosessor begrenset??

Kan noen fortelle meg hva det innebærer og hva det er?

Grafikkortet må vente på data fra CPUèn, dvs. CPuèn er ikke rask nok til

å levere varene ;) man anbefaller i dag ca. 3.2GHz> CPU til de

raskeste kortene. Foreløpige tester viser at AMD CPUene har en

liten fordel vs. Intel.

Dog vil P4 2.4/XP 2500 drive kortene tilfredstillende i de fleste spillene ;)

Endret av jarmo
Skrevet (endret)

Vil det da ha liten hensikt å kjøpe et x800pro?

Bør jeg heller kjøpe et 9800pro eller xt?

Jeg vil spille half life2 med alt på max (når det kommer ut), men viss prosessoren er for dårlig så må jeg vel vurdere å kjøpe ny.. :cry:

Men vis jeg kjøper en ny, må jeg nok ha et bedre hovedkort og.. :cry:

Og da blir det noj ny kasse og, siden den jeg har er for liten... -hvordan skal dette gå me 5k? lol

Jeg trodde at en p4 2,53ghz var ganske rask jeg!

Hvor mye vil jeg eventuelt bli begrenset av cpuen?

Endret av fargoth

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...