Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbomotor og motorolje


T.S

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser man litt på olje kanene så oppfyller dem begge kravene og spesifikasjoene.

 

Kjøpe en 4l kanne på Esso koster vel ca 500kr. Jeg kjøpte en på Felleskjøpet, samme olje med samme spes. Den kostet 250 kr...

 

Dette blir som det og kjøpe røyk tror jeg: på essoen koster en 20 pack 85kr, butikken 50kr.

 

Det er ikke værre en det.

 

Er man fanatiker?! velg det dyreste.

 

Min bil går på elf helsynt.

Lenke til kommentar

Har hørt skumle rykter om at det å gå fra mineralsk til syntetisk olje ikke er bra. Kunne føre til oljelekasjer og no greier. Stemmer dette, eller er det bare svada?

 

Skulle kjøpe olje til bilen min (oljeskift) og hadde null anelse om hva slags olje som var brukt før. Kjøpte en noenlunde rimelig Castrol-olje (mineral) og satser på at den duger.

Lenke til kommentar

Såre enkelt: *Sjekk instruksjonsboka*.

 

Det kan godt hende du kan kjøre på mineralolje uten problemer, det du må sjekke er hvilke spesifikasjoner som kreves, og det ser du ut fra API-klassifiseringen. Eks. " SAE 10W-40 API SF" angir viskositet 10(vinter) med varmebestandighet som SAE40 olje. API angir kvalitetsgrad, "SF" er en typisk høykvalitetsolje for bensinmotorer. ("S" er for bensin, "C" er for diesel, eks. "SF/CG" egner seg til både diesel og bensinmotorer.) Sjekk bokstaven etter "S" eller "C", den skal være lik eller lenger uti alfabetet enn angitt i bokji.

 

Syntoljene trenger ikke være "bedre" enn mineralske såfremt du bytter til rett tid. Syntoljer tåler lengre skiftintervaller og holder seg tynnere om vinteren. DET er den store forskjellen. Syntolje kan være bortkasta penger hvis motorprodusenten ikke stiller KRAV om at det skal brukes, og det gjør de sjelden.

Lenke til kommentar
Har hørt skumle rykter om at det å gå fra mineralsk til syntetisk olje ikke er bra. Kunne føre til oljelekasjer og no greier. Stemmer dette, eller er det bare svada?

 

Skulle kjøpe olje til bilen min (oljeskift) og hadde null anelse om hva slags olje som var brukt før. Kjøpte en noenlunde rimelig Castrol-olje (mineral) og satser på at den duger.

Det som er farlig med å gå over fra "vanlig" til syntetisk olje er at som regel har den syntetiske oljen bedre renseegenskaper sånn at slam og dritt som har bygd seg opp løsner, og kan i verste fall føre til havari pga. at oljekanalene tettes igjen.

 

Kjøp oljen på FK-butikken, hvis du ikke hater Esso-olje, for det er det du får derfra i kamuflerte kanner. Selv hadde jeg aldri tatt sjansen på å bruke olje fra f.eks Europris, aner jo aldri hvor den kommer fra.

Lenke til kommentar

Har ikke peiling på hva som var på min bil når jeg kjøpte den, men bruker nå valvoline 5w40 eller hva det var. Bilen drypper litt, men ikke akkurat mye. Denne oljen jeg kjøpte var beregnet på turbo biler, da turboen i allefall i min bil er oljekjølt. Bilen det dreier seg om er en uno turbo

Lenke til kommentar
Såre enkelt: *Sjekk instruksjonsboka*.

 

Det kan godt hende du kan kjøre på mineralolje uten problemer, det du må sjekke er hvilke spesifikasjoner som kreves, og det ser du ut fra API-klassifiseringen. Eks. " SAE 10W-40 API SF" angir viskositet 10(vinter) med varmebestandighet som SAE40 olje. API angir kvalitetsgrad, "SF" er en typisk høykvalitetsolje for bensinmotorer. ("S" er for bensin, "C" er for diesel, eks. "SF/CG" egner seg til både diesel og bensinmotorer.) Sjekk bokstaven etter "S" eller "C", den skal være lik eller lenger uti alfabetet enn angitt i bokji.

 

Syntoljene trenger ikke være "bedre" enn mineralske såfremt du bytter til rett tid. Syntoljer tåler lengre skiftintervaller og holder seg tynnere om vinteren. DET er den store forskjellen. Syntolje kan være bortkasta penger hvis motorprodusenten ikke stiller KRAV om at det skal brukes, og det gjør de sjelden.

Det er knapt noen motor som krever syntetisk olje. "Alle" kan kjøre med mineral-olje. Bortsett fra gamle slitne motorer kan alle også kjøre med syntetisk.

Ved siden av kaldstartegenskapene er sytetisk også overelgen ved ekstreme påkjenninger. Syntetiske oljer har også evner som gjør dem veldig mer egnet for bruk der tannhjul er involvert slik som på MC. De beholder i det hele tatt sine egenskaper mye bedre. Mens mineraloljer knuses av gir og har merkbart reduserte viskosietsegenskaper allerede etter 1000km i MC holder syntetiske oljer tre-fire ganger lenger.

Når det gjelder diverse no-brand oljer skal man være klar over at disse som oftest er produsert av anerkjennte leverandører. Det er også så klare regler for spesifikasjoner o.l. at jeg personling ikke nøler et sek. med å kjøpe Biltema og andre billigmerker. Har kjørt med Biltema helsynth-olje i MC racing. Sykkelen går fint enda den. Kun ett unntak: Totakt-racing bruker man totakt racing-olje. Det er det eneste stedet jeg virkelig holder meg til merkevarer. Her er det ingen klare graderinger og egenskaper varierer enormt. Det er da også veldig mye mere disse oljene skal klare for å fungere godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...