Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert veldig moro å bli forbikjørt, og så skal man plutselig måtte bremse opp for å vente på at vedkommende som kjørte forbi skal få rettet opp bilen sin (man øker jo ikke akkurat farten mens man ligger sidelengs bortover veien)..

 

Du har ikke noe bedre kontroll over en gammel Volvo om du "vet hva du driver med" enn en blondine har over en SUV med alle nyere typer sikkerhetssystemer. Om man påstår det motsatte så har det bare noe med manglende erfaring eller kunskap å gjøre.

 

Hvis man ikke klarer å holde kontroll over bilen sin (nei, man har ikke kontroll over en bil som har ett eller flere hjul uten grep), så må man beregne det i inn i at man må vesentlig lengre forbi den man har kjørt forbi før man legger seg tilbake igjen slik at man ikke hindrer vedkommende. Det er forbudt å unødig hindre eller forstyrre den man kjører forbi.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Hvis du ligger sidelengs bortover på veien har du faen ikke noe å gjøre på den..

Hva med han som henger seg på slepekroken etter da?

Hva med han? Selvfølgelig er ikke det greit heller?

 

Jeg blir så forbanna irritert på jyplingene på 18 i råtten Volvo som prøver å ligge så sidelengs som mulig bortover veiene.

De skulle vært satt på rekke og skutt en etter en.

 

Skal dere rasa så finn dere en jævla tom parkeringsplass eller noe i den duren, IKKE gjør det på veiene.

Lenke til kommentar
(nei, man har ikke kontroll over en bil som har ett eller flere hjul uten grep)

Når man som bilfører kjører bil så har bilen lik et fly en fartsretning den beveger seg i.

Dette er retningen kjøretøyet foretrekker å følge som følge av massen i bevegelse i den spesifike retningen.

Når man da drar sleng har man flere muligheter til å påvirke videre bevegelse av kjøretøyet.

For eksempel kan man vha. rattet endre vinkelen på forhjula og på den måten endre retningen på hvor fronten skal, med bakhjula (bakjulsdrevet bil) kan man endre friksjonen enten ved bremse eller øke rotasjonen på hjulene som i sin tur vil bestemme hvordan bakenden på bilen skal reagere.

Med litt trening kan man bli ganske god til å beherske denne teknikken og det benyttes blandt annet i motorsport til å både øke hastigheten gjennom svinger samt kontrolere inn/utgang av svinger.

 

Så kom ikke å si at man ikke kan ha kontroll over bilen selv om ikke hjulene følger fartsretningen.

Lenke til kommentar

En kan ha god kontroll over en bil med sleng på, det er greit. :)

Men du vil aldri få god nok kontroll til å kunne gjøre det langs veier hvor du setter andre trafikanters liv i fare ved å gjøre det.

Dermed er det bare respektløst, farlig, og rett og slett barnslig å skulle leke med bilen langs veier hvor man risiker andres liv og helse ved å gjøre det.

Lenke til kommentar
Men de som helt tydelig ikke kan å kjøre på vinterføre får ture på som vanlig? Haha.

 

Det vil alltid være farlig å kjøre bil, og det må vi bare leve med.

Men å fremprovosere skrens er å øke faren kun for moro skyld, noe som her plett unødvendig.

 

Og ja, det er flere som burde latt bilen stå når det er snø på veien, men disse kjører som regel saktere enn hva som er forsvarlig.

Lenke til kommentar

Fremprovosert skrens er da ikke spesielt farlig. Somoftest blir slikt fremprovosiert på en mye lavere hastighet enn det er naturlig. Så snart man har fått bilen til å gå rett frem igjen, så vil den være like stabil igjen som før. Skrens som ikke er fremprovosert er derimot farligere ettersom man vil få kontraer i alle retninger helt til hastigheten er lav nok til å dekkene kan ta tak igjen.

 

Er vel mange som tror at det er like lett å rette opp sladden de lager i 100 på veien ved å ta en sving i for høy hastighet som da vedkommende dro i brekket i 20 på en parkeringsplass..

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk aldri fått en kontra jeg ikke fremprovoserte selv etter en hendelse jeg hadde første uka med lappen på sommerdekk da det begynte å sludde(Idiot, jeh i know). Fantastisk lett å motvirke den med min bil i alle fall, dette er da en 89' audi80 med en 2.0l 16v quattro.

 

Jeg har dog aldri kjørt bakhjulstrekker annet enn en tidlig nittitallsmodell av en mr2 med gamle piggdekk uten pigger, noe som er det mest nærvøse jeg har kjørt noengang. :|

Endret av Sink
Lenke til kommentar
Jeg har faktisk aldri fått en kontra jeg ikke fremprovoserte selv etter en hendelse jeg hadde første uka med lappen på sommerdekk da det begynte å sludde(Idiot, jeh i know). Fantastisk lett å motvirke den med min bil i alle fall, dette er da en 89' audi80 med en 2.0l 16v quattro.

Med firehjuldreven bil er det mye lettere å kontrollere både sladd og kontra, fremprovosert eller ei:

 

Jeg har dog aldri kjørt bakhjulstrekker annet enn en tidlig nittitallsmodell av en mr2 med gamle piggdekk uten pigger, noe som er det mest nærvøse jeg har kjørt noengang. :|

Nemlig! ;)

Endret av Dunsay
Lenke til kommentar

Takk til den kronidioten som gjorde at jeg nesten smalt inn i ham nå nettopp. Jeg kommer kjørende i byen og plutselig kommer den en tulling i høy fart fra høyre, på en enveiskjørt gate, hvor han kjører MOT kjøreretningen og i tillegg durer ut i krysset og innbiler seg at jeg har vikeplikt for han når han kjører ulovlig i feil retning.

Lenke til kommentar
Takk til den kronidioten som gjorde at jeg nesten smalt inn i ham nå nettopp. Jeg kommer kjørende i byen og plutselig kommer den en tulling i høy fart fra høyre, på en enveiskjørt gate, hvor han kjører MOT kjøreretningen og i tillegg durer ut i krysset og innbiler seg at jeg har vikeplikt for han når han kjører ulovlig i feil retning.

Man har faktisk vikeplikt for biler som kommer i feil kjøreretning.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...