Gå til innhold

Nettleser: Opera eller Explorer?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg er i dag bruker av internett explorer. Har tidligere brukt Netscape, men denne er vel borte fra markedet. Og jeg er egentlig veldig fornøyd

 

Men med all fokusen Opera får om dagen lurer jeg på om jeg faktisk burde prøve denne.

 

Artikkel i Itavisen

 

Har noen 5 GODE grunner for at jeg skal gjøre dette, eller bør jeg bare holde meg til IE? Hvilke fordeler har denne som ikke IE har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du slipper stygge popups hele tiden uten å måtte installere noe ekstra. Du kan gjøre den til din egen med skins og alle mulige toolbars og knapper. Den er rask! Ellers så er tabbed browsing og mouse gestures HERLIG! Alt fungerer like godt i Opera som i IE, i alle fall med meg, så jeg ser ingen grunn til hvorfor du ikke skal bytte. Det er litt uvant i starten, men etter en stund så er du anhengig! Det er som Opera sier selv; "Simply the best Internet experience" :)

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg Opera er bedre enn IE av følgende grunner:

 

- Holder seg til W3C standarden, noe ikke IE gjør.

- Pop-up stopper.

- Bedre funksjonalitet.

- Kan åpne flere vinduer i samme nettleser.

- Har mange fine skins dersom du skulle bli lei standard utseendet.

- Norsk nettleser.

 

Der i mot synes jeg ikke Opera er noe raksere enn IE (bruker versjon 7.23). Er du ute etter en rask nettleser vil Mozilla Firefox være det ultimate valg, den har også pop-up stopper og mulighet for å vise flere sider/vinduer i samme program.

Lenke til kommentar

Nå må jeg først si at jeg ikke har så mye erfaring med opera, men mest med mozilla/mozilla firefox. Firefox er en browser jeg gladelig anbefaller!!

Flesteparten av punktene gjelder vel for begge to :)

 

1. Tabs (du kommer aldri til å gå tilbake)

2. Mouse Gestures (samme som over :) )

(Egentlig så holder det med de to!)

3. Pop-Up stopper

4. Skins. Ser MYE bedre ut!

5. Kjapp

Endret av Leroy
Lenke til kommentar

De 2 absolutt beste tingene med Opera (7.50) er

1. Mouse Gestures

2. Muligheten til å ha flere sider i Opera.

 

Mouse Gestures blir du TOTALT avhengig av.

Hver gagn jeg sitter på en annen sin pc må jeg laste ned opera for å kunne sørfe godt. Den er rett å slett genial.

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig ikke noe å lure på. Last ned Opera, og prøv den selv - så ser du raskt hvorfor den er mye bedre enn IE. Kjøpte den selv for et års tid siden, og har (nesten) ikke brukt noe annet siden. Har testet Firefox, som også er veldig bra (den er også gratis - men, det er jo også Opera, hvis du syntes det er ok med litt reklame). Stemmer at det kan være litt småkrøll med plugins, men det er greit å finne ut av hvis en legger litt tid i det. Eneste ganger jeg må bytte over til IE er hvis jeg skal besøke Microsoft's sider......enkelte sider her vises feil i Opera. :thumbs:

Lenke til kommentar
De 2 absolutt beste tingene med Opera (7.50) er

1. Mouse Gestures

2. Muligheten til å ha flere sider i Opera.

 

Mouse Gestures blir du TOTALT avhengig av.

Hver gagn jeg sitter på en annen sin pc må jeg laste ned opera for å kunne sørfe godt. Den er rett å slett genial.

Det der gjelder både for Opera og Mozilla Firefox, forskjellen mellom de 2 er:

 

* Mozilla er Open Source/fritt :yes:

* Opera har reklame i browseren :no:

 

Gå for Firefox, det er min anbefaling

Lenke til kommentar

Har prøvd Opera en stund, men gikk tilbake til IE. Mulig jeg var uheldig, men nå og da måtte jeg starte opp IE for å komme inn på visse sider. Dette er noe som irriterer meg grenseløst.

En annen ting som jeg ikke likte med Opera var at jeg ikke fikk tilgang til intranetet på jobben med den. Da ble det liksom ikke noe spørsmål lenger for min del. Jeg kuttet den ut. At den i tillegg skulle være raskere enn IE er jeg ikek sikker på. Noen steder var den raskere og andre steder tregere (+ noen steder fikset den ikke i det hele tatt!)

Etter min mening så er det avhengig av hva du er ute etter. Jeg kjører IE og har en popup-blokker i tillegg. Mulig dette virker vanvittig tungvint for de fleste, men det funker greit for meg.

Det som jeg likte med Opera var mouse gestures! Utrolig bra når man ble vant med det. Skins kan jo også være kjekt å ha, men for min del så var det ikke noe avgjørende punkt.

Det var en masse funksjonalitet som jeg ble meget imponert over, men av en eller annen grunn så savner jeg ingen av dem nå i ettertid......hva dem nå enn var ;)

Lenke til kommentar

-Opera er mye mer minneeffektiv enn IE

-Opera driver ikke og skriver til disk hele tida som man ofte kan oppleve med IE

-Kræsjer Opera kan du starte der du var sist. Denne funksjonen kan du også ha på som standard slik at du kan begynne rett på de sidene du var sist

-Opera kan avinstalleres (og dermed prøves uten tull).

-Større sikkerhet i Opera. F.eks har sikkert brukere av Skandiabanken merka seg at man må skrive inn passord ved bruk av sertifikatet samt at sertifikatet kan få opptill 3072bit kryptering mot IE 128bit (dette er noe amerikanske myndigheter har som krav slik at de evt. kan overvåke)

 

Tror det var 5 grunner som ingen har nevnt over

 

Tilfellet som MrVilla opplevde har nok å gjøre at bedriften bruker mye IE-spesifikt som gjenkjennelse av brukernavn fra Active Directory og slike ting. Samme opplegget på jobben her....

 

Det er en del sider som ikke støtter Opera ja (SAS sine var i allefall et mareritt), men de sidene går jeg ikke inn på lenger. Ønsker ikke sikkerhetshullet IE på min private maskin pluss at jeg må legge inn sikkert 100MB med oppdateringer først (har kun den versjonen som følger med Win2K, men det er fordi jeg ikke får fjerna'n)

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke opera fordi jeg er allergisk mot reklame. Men prøv mozilla firefox, den har flere ganger gått seirende ut av tester som den beste nettleseren som finnes.

Du finner den her : www.mozilla.org

Du burde ihvertfall prøve å se om du liker den. Den er også helt gratis. :yes:

Lenke til kommentar
Hva er mouse gestures?

Du gjør spesielle bevegelser med musen, så gjør Opera det.

Hold høyre museknapp inne, så drar du musen ned. Da får du opp ett nytt vindu.

Høyre museknapp inne, mus opp og ned, refresh siden.

GENIALT.

 

(Nevte veldig få i forhold til hvor mange som det er)

Endret av Cloud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...