Gå til innhold

ACER FERRARI 3200/3400


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Er det noen som har prøvd å oppgradere CPU til Turion MT-40 (ML-40?) eller liknende?

 

Noen som har linker til info der noen faktisk har gjort det?

5858266[/snapback]

Ja, Acer Ferrari 3200/3400 fungerer fint med både Turion 64 MT/ML-seriene:

http://www.notebookforums.com/showpost.php...597&postcount=1

 

Jeg bestilte selv en Turion 64 ML-40 for lenge siden, men den kom aldri. Siden den gang har Komplett.no fått inn Turion 64 MT-xx i bøtter og spann så jeg ser ikke bort fra at jeg oppgraderer min 3200 likevel i nærmeste fremtid :cool:

5858366[/snapback]

 

Vel, what's new, Snorre?

Eg har sett frå eit par forskjellige forum at Ferrari-serien visstnok ikkje har BIOS-støtte for MT-serien, kun ML. Stemmer det? Forskjellen mellom MT og ML er vel heller ikkje anna enn at ML=35W / MT=25W og ML går heilt til 2.4Ghz og 1Mb L2-cache (samanlikna med 2800+ på 1.8 Ghz, 512Kb L2-cache og 89(??)W), slik at ML-44 eigentleg er å foretrekke. :cool:

Lenke til kommentar
Vel, what's new, Snorre?

Eg har sett frå eit par forskjellige forum at Ferrari-serien visstnok ikkje har BIOS-støtte for MT-serien, kun ML. Stemmer det? Forskjellen mellom MT og ML er vel heller ikkje anna enn at ML=35W / MT=25W og ML går heilt til 2.4Ghz og 1Mb L2-cache (samanlikna med 2800+ på 1.8 Ghz, 512Kb L2-cache og 89(??)W), slik at ML-44 eigentleg er å foretrekke.  :cool:

6162897[/snapback]

Jeg har ennå ikke fått fingeren helt ut ennå, å bytte ut prosessoren er en større operasjon som er vanskelig når jeg bruker min bærbare til daglig i jobbsammenheng. Jeg ville også vente til priskuttet som kommer i slutten av denne måneden slik at jeg kan kjøpe den beste prosessoren :)

 

Turion 64 MT-40 fungerer såvidt jeg vet fint, men blir riktignok ikke gjenkjent som en Turion 64-prosessor men derimot en Athlon 64 4000+ :) Jeg regner derfor også med at Turion 64 ML-serien også vil fungere uten problemer.

 

Jeg vurderer enten Turion 64 MT/ML-40 eller ML-44 siden jeg også vil ha 1MB L2 cache :)

Lenke til kommentar
Jeg har ennå ikke fått fingeren helt ut ennå, å bytte ut prosessoren er en større operasjon som er vanskelig når jeg bruker min bærbare til daglig i jobbsammenheng. Jeg ville også vente til priskuttet som kommer i slutten av denne måneden slik at jeg kan kjøpe den beste prosessoren :)

 

Turion 64 MT-40 fungerer såvidt jeg vet fint, men blir riktignok ikke gjenkjent som en Turion 64-prosessor men derimot en Athlon 64 4000+ :)  Jeg regner derfor også med at Turion 64 ML-serien også vil fungere uten problemer.

 

Jeg vurderer enten Turion 64 MT/ML-40 eller ML-44 siden jeg også vil ha 1MB L2 cache :)

6163618[/snapback]

 

OK. Vel, mens du venter på priskuttet: Her ser du kva Dave hos Flickerdown kan tilby. ML-44 er enno dyr, men ML-40 er særdeles fristande...

Lenke til kommentar
OK. Vel, mens du venter på priskuttet: Her ser du kva Dave hos Flickerdown kan tilby. ML-44 er enno dyr, men ML-40 er særdeles fristande...

6163650[/snapback]

Takk for den, fine priser det der iallefall sammenlignet med her til lands der en Turion 64 MT-40 koster rundt kr. 2500,-. Vet du om noen som selger Turion 64 ML-serien i Norge?

Lenke til kommentar
Takk for den, fine priser det der iallefall sammenlignet med her til lands der en Turion 64 MT-40 koster rundt kr. 2500,-.  Vet du om noen som selger Turion 64 ML-serien i Norge?

6163811[/snapback]

Nix, ser dessverre ut som det kun er MT som er i salg her heime.

Eg er framleis usikker på kompatibilitet her, det nærmaste eg har kome er denne oversikta frå ei japansk nettside. Surt å investere i ein prosessor til 2-3000 som hovedkort/chipset ikkje kan drive...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når jeg slår på pc'en nå får jeg følgende error etter hardwaresjekken:

 

Mouse Initialized

ERROR

Resource Conflict - Allocation error static node #0B

 

Press <F1> to resume, <F2> to Setup.

 

Har prøvd å koble fra alt av usb mus og ekstra harddisk utan at det hjelper. Har også prøvd å loade defaults i bios og å oppgradere bios. Fikk ikke oppgradere bios da jeg har siste versjon.

 

Hva kan være galt? Tar jeg og velger resume loader den opp i windows 8 av 10 ganger og alt ser ut til å funke brukbart, men den låser seg av og til. Dette skjedde for første gang i da da jeg startet pc etter å ha hatt den av i 2 dager.

Lenke til kommentar
Acer Ferrari er overpriset til helvete og tilbake. Kommer Acer Lamborghini også nå snart. For millionæren som ikke bryr seg om ytelse, så er de jo greie.

6163487[/snapback]

 

Hmm... For det første er Acer Ferrari overpriset fordi den er gammel. For det andre er Asus Lamborghini fullt på høyde med andre PCer i samme prisklasse og funksjonsklasse (dette er faktisk svært viktig for noen). Du betaler selvsagt for merkenavn og siden både Acer og Asus er kjente merkenavn innen bærbar teknologi kombinert med noe av det mest eksklusive som eksisterer i bilverden, sier det seg selv at du betaler en 1000-lapp eller så for merkenavnet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg for to uker siden fått igjen min 3400 for andre gang etter reperasjon og det har vært hovedkortet som hadde gått begge gangene.

 

Jeg er ikke akkurat imponert og tviler veldig på at det blir Acer neste gang.

 

Bortsett fra mye varme(varmeovn hvor?) og at vifta bråker på høyt turtall(dette er vel ganske vanlig at vifter bråker på høyt turtall, men det finnes da grenser) så er jeg egentlig ganske fornøyd.

 

(Tenkte bare jeg skulle dele noen erfaringer :p)

Lenke til kommentar
Nå har jeg for to uker siden fått igjen min 3400 for andre gang etter reperasjon og det har vært hovedkortet som hadde gått begge gangene.

 

Jeg er ikke akkurat imponert og tviler veldig på at det blir Acer neste gang.

 

Bortsett fra mye varme(varmeovn hvor?) og at vifta bråker på høyt turtall(dette er vel ganske vanlig at vifter bråker på høyt turtall, men det finnes da grenser) så er jeg egentlig ganske fornøyd.

 

(Tenkte bare jeg skulle dele noen erfaringer :p)

6342664[/snapback]

det med vifta er jeg enig i at kan være plagsomt, spesielt på skolen når vi har time :!:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Takk for den, fine priser det der iallefall sammenlignet med her til lands der en Turion 64 MT-40 koster rundt kr. 2500,-.  Vet du om noen som selger Turion 64 ML-serien i Norge?

6163811[/snapback]

Nix, ser dessverre ut som det kun er MT som er i salg her heime.

Eg er framleis usikker på kompatibilitet her, det nærmaste eg har kome er denne oversikta frå ei japansk nettside. Surt å investere i ein prosessor til 2-3000 som hovedkort/chipset ikkje kan drive...

6169701[/snapback]

Jeg skulle til å bestille en Turion 64 MT-40 på et norsk nettsted som følge av AMDs prisreduksjon, men hva skjer? Jo, i stedet for å sette ned prisene så fjerner dette norske nettstedet produktet fra sine lister og informerer meg om at de er utsolgt. Merkelige greier, så hvis dette fortsatt skal være aktuelt så får jeg forhøre meg med Flickerdowm om saken er den samme hos dem.

Lenke til kommentar
Jeg skulle til å bestille en Turion 64 MT-40 på et norsk nettsted som følge av AMDs prisreduksjon, men hva skjer?  Jo, i stedet for å sette ned prisene så fjerner dette norske nettstedet produktet fra sine lister og informerer meg om at de er utsolgt.  Merkelige greier, så hvis dette fortsatt skal være aktuelt så får jeg forhøre meg med Flickerdowm om saken er den samme hos dem.

6588059[/snapback]

 

Eg kom over info for ei stund sidan som tydar på at Turion MT-serien ikkje har støtte i Ferrari-BIOSen. Har dessverre ikkje noko kjelde å vise til, men Dave/Flickerdown har uansett ikkje MT til slags, berre ML. Er ML-44, 2.4Ghz, 1mb cache verdt ca US$ 100 meir enn ML-42, 2.4Ghz, 512k cache?

Info: Flickerdown

Lenke til kommentar
Jeg skulle til å bestille en Turion 64 MT-40 på et norsk nettsted som følge av AMDs prisreduksjon, men hva skjer?  Jo, i stedet for å sette ned prisene så fjerner dette norske nettstedet produktet fra sine lister og informerer meg om at de er utsolgt.  Merkelige greier, så hvis dette fortsatt skal være aktuelt så får jeg forhøre meg med Flickerdowm om saken er den samme hos dem.

6588059[/snapback]

 

Eg kom over info for ei stund sidan som tydar på at Turion MT-serien ikkje har støtte i Ferrari-BIOSen. Har dessverre ikkje noko kjelde å vise til, men Dave/Flickerdown har uansett ikkje MT til slags, berre ML. Er ML-44, 2.4Ghz, 1mb cache verdt ca US$ 100 meir enn ML-42, 2.4Ghz, 512k cache?

Info: Flickerdown

6588126[/snapback]

Flickerdown har ikke oppdatert prisene sine. Her er AMD sin siste prisliste:

http://www.amd.com/us-en/Weblets/0,,7832_8366_609,00.html

 

Som du kan se så har prisene på Turion 64 gått kraftig ned sammenlignet med Flickerdown sine priser fra mai...

Lenke til kommentar
Som du kan se så har prisene på Turion 64 gått kraftig ned sammenlignet med Flickerdown sine priser fra mai...

6588182[/snapback]

Joda, skulle tru ein kunne få tak i ML-44 til under 2.000,- inkl. p&p.

Har du funne noko oppskrift (gjerne med step-by-step bildedokumentasjon) på korleis ein bytter prosessor på Ferrarien? Utskifting av harddisk og RAM var enkelt nok, samme med Æ/Å-tastane, men prosessorbytte er vel nærmast for eit kirurgisk inngrep å rekne...

Eg er framleis litt usikker på om Acer Ferrari har BIOS-støtte for både ML og MT. Veit du meir, Snorre?

Lenke til kommentar
Som du kan se så har prisene på Turion 64 gått kraftig ned sammenlignet med Flickerdown sine priser fra mai...

6588182[/snapback]

Joda, skulle tru ein kunne få tak i ML-44 til under 2.000,- inkl. p&p.

Har du funne noko oppskrift (gjerne med step-by-step bildedokumentasjon) på korleis ein bytter prosessor på Ferrarien? Utskifting av harddisk og RAM var enkelt nok, samme med Æ/Å-tastane, men prosessorbytte er vel nærmast for eit kirurgisk inngrep å rekne...

Det står beskrevet i servicemanualen som du kan laste ned her:

http://bertrand.ep.free.fr/Ferrari3200sg.pdf

 

Eg er framleis litt usikker på om Acer Ferrari har BIOS-støtte for både ML og MT. Veit du meir, Snorre?

6588250[/snapback]

Nei, men det ville forundre meg dersom det ikke gikk ettersom low-power Mobile Athlon 64 og Turion 64 er så og si identiske. Eneste forskjeller er klokkefrekvens og cache, samt strømforbruk. Må nok litt tweaking til for å få støtte for strømsparing, men det ordner RMClock ganske greit vil jeg tro slik at en BIOS-oppdatering er unødvendig.

Lenke til kommentar
Flickerdown kunne skaffe det og jeg fikk følgende priser fra dem:

 

- AMD Turion 64 MT-40 (2.2GHz, 1MB L2, 25W TDP): $186.90

 

- AMD Turion 64 ML-44 (2.4GHz, 1MB L2, 35W TDP): $267.75

 

+ $20.00 i frakt (Global EMS).

6592386[/snapback]

Trés bien! Dette er jo hyggelege prisar!

 

Spørsmål 1: Er MT-40 til ca 1300,- eit klart betre kjøp enn ML-44 til ca 1800,-? Samme L2, +200mhz, +10W.

 

Spørsmål 2: Er du sikker nok på kompatibiliteten til at du vil bestille frå Flickerdown og bytte prosessor på din Ferrari?

 

Eg er ikkje mykje til ingeniør, så eg er stort sett lykkelig over å ha mestra bytte av HDD og RAM på min 3200. CPU-utskifting er ein meir omfattande prosess, men om det kan tilrås å oppgradere frå Athlon 64 2800+ får å klemme eit ekstra års levetid ut av PCen gjer eg gjerne det.

 

Fins det ein sammanlikningstest av Turion vs Low-Power Athlon 64 som viser at Turion er eit utvilsomt betre valg, mhz for mhz?

Lenke til kommentar
Flickerdown kunne skaffe det og jeg fikk følgende priser fra dem:

 

- AMD Turion 64 MT-40 (2.2GHz, 1MB L2, 25W TDP): $186.90

 

- AMD Turion 64 ML-44 (2.4GHz, 1MB L2, 35W TDP): $267.75

 

+ $20.00 i frakt (Global EMS).

6592386[/snapback]

Trés bien! Dette er jo hyggelege prisar!

 

Spørsmål 1: Er MT-40 til ca 1300,- eit klart betre kjøp enn ML-44 til ca 1800,-? Samme L2, +200mhz, +10W.

 

Spørsmål 2: Er du sikker nok på kompatibiliteten til at du vil bestille frå Flickerdown og bytte prosessor på din Ferrari?

6594628[/snapback]

1. Ja, det synes iallefall jeg.

 

2. Jeg er ikke 100% sikker, men for bare 1300 kroner så er jeg villig til å prøve :)

 

Eg er ikkje mykje til ingeniør, så eg er stort sett lykkelig over å ha mestra bytte av HDD og RAM på min 3200. CPU-utskifting er ein meir omfattande prosess, men om det kan tilrås å oppgradere frå Athlon 64 2800+ får å klemme eit ekstra års levetid ut av PCen gjer eg gjerne det.

 

Fins det ein sammanlikningstest av Turion vs Low-Power Athlon 64 som viser at Turion er eit utvilsomt betre valg, mhz for mhz?

6594628[/snapback]

Jeg kan ikke si at jeg har sett noen slik test, men det skulle bare mangle om ikke Turion 64 var klart bedre enn low-power Mobile Athlon 64. Den har nyere kjerne med bedre minnekontroller og SSE3-støtte.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...