Gå til innhold

ACER FERRARI 3200/3400


Anbefalte innlegg

2t med DVD holder jo knapt til en film + do/spisepause :) Dell'en min hadde opprinnelig batteritid på 4 timer, batteriet er herpa nå da :) Poenget er at dersom du skal se DVD på bærbar nytter det ikke med batterisparefunksjoner slått på, dvs i praksis kunne jeg se en 2 timers film med batteriet da den var ny, men ikke noe mer enn det. Mulig nye maskiner er bedre, men opprinnelig batteritid på 2.5-3 timer lover ikke godt. Under DVD titting sviver på DVD spiller, HD og CPU blir brukt(ikke 100%, men nok).

Hvis man bruker DVDIdle så skulle det ikke forundre meg om at man får maks batteritid også på Ferrari 3200 med avspilling av DVD-filmer, altså ca. 3 timer. Det synes iallefall jeg er meget bra :)

 

Kombinasjonen av Athlon 64 og Mobility Radeon 9700 er også helt suveren til spilling, så da frister ikke vesentlig dyrere bærbare med Pentium-M "Dothan" etter min mening. Muligheten for å kunne kjøre fremtidens 64-bits spill/programmer er viktigere for meg enn litt bedre batteritid :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dessuten er det ikke sikkert at 64bit windows vil bli solgt annet enn med nye maskiner heller, i følge de siste ryktene på nettet, så da forsvinner den fordelen også dersom man ikke går for Linux...

Jeg vil si at ryktene om Microsoft 64bit edition er fullstendig feiltolket. Det at Microsoft nå vil utgi Microsoft 64bit til OEM bruk er i virkeligheten en offisiell lansering! Det som betyr mest er jo om fabrikantene har støtte for den i hardware, og om software generellt. Det er pr idag et stort usikkerhetsmoment ved et kjøp eller bygg av 64bit's utstyr! De fleste ender opp med å kjøre 32bit.

Ved en OEM lansering kommer en til å se mer støtte både i hardware og software.

 

Windows 64bit's utgave har vært frigitt av Microsoft for lenge siden. Jeg sitter selv med den. Den kalles av Microsoft for en evalueringsutgave,som fungerer i 360 dager etter oppstart, og det er ikke en Beta. Innehaver har rett til oppgradering når hovedutgaven lanseres.

 

Jeg går utfra at Microsoft og Intel har et meget sterkt samarbeid, og derfor vil ikke Microsoft favorisere AMD på noen måte. Her i forumet går det vel an å uttrykke at det motsatte av favorisering skjer. Nå har Intel kopiert AMD's kode (re-engineering) iflg. de studier som er gjort så langt av uavhengige eksperter, og Intel begynner nå å få det hele klart? Og i og med Microsoft 's strategivalg vil en da utgi noe som sikkert blir en felles XP64bit editition. Så langt er de kun vært for bruk mot AMD's processor.

Lenke til kommentar
Hvis man bruker DVDIdle så skulle det ikke forundre meg om at man får maks batteritid også på Ferrari 3200 med avspilling av DVD-filmer, altså ca. 3 timer. Det synes iallefall jeg er meget bra :)

 

Kombinasjonen av Athlon 64 og Mobility Radeon 9700 er også helt suveren til spilling, så da frister ikke vesentlig dyrere bærbare med Pentium-M "Dothan" etter min mening. Muligheten for å kunne kjøre fremtidens 64-bits spill/programmer er viktigere for meg enn litt bedre batteritid :thumbup:

Hvorfor vil amd`en være suveren til spilling?

Lenke til kommentar
Kombinasjonen av Athlon 64 og Mobility Radeon 9700 er også helt suveren til spilling, så da frister ikke vesentlig dyrere bærbare med Pentium-M "Dothan" etter min mening.  Muligheten for å kunne kjøre fremtidens 64-bits spill/programmer er viktigere for meg enn litt bedre batteritid :thumbup:

Hvorfor vil amd`en være suveren til spilling?

En rekke tester har allerede vist at Athlon 64 er best til spilling, og selv om det fortsatt ikke finnes mange nok tester av Dothan på spill så er det lite som tilsier at høyere klokkefrekvens og mer cache vil endre dette inntrykket særlig. Athlon 64 har f.eks. både raskere buss- og minne-kontroller enn Dothan, og når minnekontrolleren attpåtil er integrert på Athlon 64 så gir dette merkbart bedre ytelse på spill siden disse er veldig minne-intensive. Brikksettene for Athlon 64 støtter også AGP 8X, som gir bittelitt bedre ytelse på Mobility Radeon 9700 iforhold til brikkesettene for Dothan som bare støtter AGP 4X. Dette kombinert med merkbart bedre pris, gjør en Athlon 64-løsning suverent best til spilling etter min mening :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Dog trekker den suverent mest strøm ;)

Tja, det kan alltids diskuteres ;)

 

Husk nå på at batteritiden til en bærbar er avhengig av mer enn bare strømforbruket til prosessoren, men også av strømforbruket til skjerm, DVD, grafikk, harddisk, kortleser, brikkesett, etc. Jeg har vært borti flere Centrino-bærbare fra Dell som knapt gav 2 timers batteritid så dette vet jeg av erfaring, og sammenlignet med dette så er Acer Ferrari 3200 med sine ca. 3 timers batteritid meget bra etter min mening :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg trodde acer var et av merkene som leverte god kvalitet?? Hvilke merker mener du er bra da? (se bort ifra ibm etc som er i helt andre prisklasser)

Når er ikke f.eks ikke IBM, Toshiba og Apple som jeg mener generelt er av bedre kvalitet enn Acer så mye dyrere enn denne. Specsene er kanskje ikke like bra i denne prisklassen(rundt 18k) for disse, men dersom man kjøper en bærbar maskin for å bruke den som det betyr ikke skjermkortet så mye. Og det er stort sett skjermkortene som er dårligere i IBM og Toshiba maskiner i denne prisklassen. Billigste Powerbook til 18500 kommer faktisk med Radeon 9700, så jeg vet hvertfall hva jeg hadde kjøpt dersom jeg skulle kjøpe i denne prisklassen akkurat nå. Ellers mener jeg Acer stiller på linje med løsninger fra Whitebox, Elitegroup etc mht kvalitet og tar du en titt hos Whitebox er det ikke vanskelig å se at du kan få en maskin med like bra og bedre specs til under 18k. Dvs man betaler nok en høvding og to ekstra for Ferrari merket på den.

 

Dog er du Ferrari fan og skal kjøpe bærbar i denne klassen, evnt vil ha bærbar med AMD så er det antageligvis ett bra kjøp. Jeg har også lite tro på teorien til Snorreh at DVD idle vil fikse 3t med DVD titting så lenge maskinen på snitt ikke fikser mer enn 2.5 timer, fra egen erfaring kan jeg muligens tro på 2t.. Dette er sef noe vi ikke kan bli enige om uten at noen med denne maskinen faktisk tester det :)

 

At Centrino løsninger fra Dell ikke fikser mer enn 2t er ingen stor overraskelse. Dell har en tendens til å utstyre sine bærbare med dårlige batterier, til tross at litt bedre ikke ville gjort maskinen markert dyrere. Dell klarer også å få maskinene sine til å bruke mer strøm enn konkurrentene, av en eller annen grunn. Latitude er nok også bedre enn Inspiron serien mht dette.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

En bør vel ikke dømme en bærbar PC som uaktuell pga 3 timer batterilevetid. Det er ikke så lenge siden det var mer enn godkjent. Når den klarer å kjøre en hel DVD film, så har en jo passert ett av ankepunktene allerede, og jeg kan ikke se dette som et uoverkommelig problem.

 

AMD64bit processoren som brukes her er veldig strømgjerrig (i Mobile Low Power serien). Men som det er sagt tidligere i denne tråden, er det ikke prosessoren som totalt sett er den største strømforbrukeren, den står for ca 10 prosent. Her har AMD en del som gjenstår. Ifølge de siste nyhetene fra AMD er også dette blitt et hovedsatsningsområde: R&D satsning i Japan

En ser jo klart at en om 1 år eller 2år får klart bedre produkter. Allikevel så står jo valget for oss her og nå, og da må man heller gå på prioriteringer.

Noe som dette kan settes opp:

 

Er lang batterilevetid veldig viktig: IBM Centrino

Mindre viktig: xxxx Centrino

Ikke så viktig: Alt unntatt Pentium 4 / Celeron / AMD (ordinære serier)

 

Er lang levetid for din bærbare viktig:

Veldig viktig: 64 bits prosessor

Mindre viktig: xxxx Centrino

Ikke så viktig: Alt unntatt Celeron / AMD (ordinære serier)

 

Poenget mitt er da at for å slite med en utdatert prosessor er det viktig å kjøpe en i utgangspunktet topp utrustet maskin selvfølgelig, men det viktigste er kanskje å ha et operativsystem som følger de systemresursene du sitter med. Her ser jeg for meg en god løsning i denne maskinen som har AMD 64 bit's prosessor og vi får nermest en mellomoppdatering gratis når Windows 64bits Edition blir lansert for fullt og den softwareboomen som følger da. Da bør en skifte alt fra Dothan og nedover for å følge med.

Lenke til kommentar
Har sett veldig mange klager på FERRARI serien, har hørt om flere der batteriene har død etter 2 måneder, og at deler har bare falt ut. Tastaturet skal vist være crap hvis du samenligner det med andre bærbare i samme prisklasse.

Jeg har aldri hørt noe slikt :no:

 

Slike påstander får du værsågod dokumentere, ellers er det bare det reneste sludder og tøv du sprer her.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg har også lite tro på teorien til Snorreh at DVD idle vil fikse 3t med DVD titting så lenge maskinen på snitt ikke fikser mer enn 2.5 timer, fra egen erfaring kan jeg muligens tro på 2t.. Dette er sef noe vi ikke kan bli enige om uten at noen med denne maskinen faktisk tester det :)

Jeg har testet det på flere andre bærbare og vet at DVDIdle øker batteritiden drastisk med avspilling av DVD, så jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle fungere like bra på Acer Ferrari 3200 også. Flere som har testet denne maskinen rapporterer at de har klart å oppnå maks batteritid, altså ca. 3 timer og en god del mer enn ditt pessimistiske anslag.

 

Vedrørende DVDIdle, så se også på dette:

http://www.dvdidle.com/dvd-idle.htm

Extends laptop's battery time by up to 30 percent

http://www.afterdawn.com/software/video_so...dvdidle_pro.cfm

DVDIdle also considerably lowers the battery consumption on a laptop computer when watching a DVD-movie.

:thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Må si meg enig med brainware. Har sett veldig mange klager på FERRARI serien, har hørt om flere der batteriene har død etter 2 måneder, og at deler har bare falt ut. Tastaturet skal vist være crap hvis du samenligner det med andre bærbare i samme prisklasse.

Jeg er da ikke så negativ til denne pc'en. Tvert imot så ser jeg at den er omtrent toppspekket på com/grafikk og ellers det jeg måtte ønske meg: les 64 bits processor. Men byggkvalitet er et minus, ingen tvil om det. Tar dine utsagn om Acer ad notam, og tastaturet, ja enig i at det er en designflopp av de store, selv om det skulle være brukbart til å skrive på. Det er rom for store forbedringer ingen tvil. Bare synd at ikke flere fabrikanter har fått øynene opp for denne prosessoren. Hello IBM !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...