Gå til innhold

NEC ND-2500a trøbbel


Anbefalte innlegg

Er en middels lykkelig eier av NEC nd-2500a. Klart... den svir jo DVD'er, men den leser dem MYE dårligere enn min pioneer 16x slot-in. Når jeg skal prøve å rippe / kopiere en DVD med DVDshrink / deddecryoter, får den litt for ofte lesefeil/CRCerror. F.eks prøvde jeg nylig å kopiere en nbrendt plate fordi jeg skulle ha en kopi til, men da ga DVDshrink fra seg CRC error. Det samme skjedde på Monty python plata også. Pioneer spilleren tok den utmerket. Nå har det seg slik at jeg ikke har plass for pioneerspilleren lenger... så jeg kan ikke ha den i PCn. Da må jeg offre den nye 52x cd-brenneren min, og det er jeg heller ikke så gira på. Pc'n som pioneeren står i nå skal selges, så jeg kan ikke bruke den som en egen rippe-pc heller.

 

En kompis av meg kjøpte akurat samme brenner (samme bestilling) og han har også samme problem. Synes det virker rart at brenneren skal være dårligere enn leseren!

 

Dessuten lyser harddisklampa konstant når brenneren er aktiv (lesing/skriving/detektering i BIOS). Kan det være et firmware problem?

 

trenger desperat hjelp :blush:

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er en middels lykkelig eier av NEC nd-2500a. Klart... den svir jo DVD'er, men den leser dem MYE dårligere enn min pioneer 16x slot-in.

Jeg har en NEC ND-1300, leser også dvd'er tregt... Har også en Pioneer 16x slot-in, den fungerer jo utmerket Den er jo faktisk 3år gammel!!! den har faktisk fulgt 3 STORE oppgraderinger... starta med Pentium 3 733Mhz :D

Lenke til kommentar

Det er et kjent problem at NED ND-2500A har problemer med plater som ikke er perfekte. Et litt kraftig fingeravtrykk er ofte nok til at det feiler.

 

Det finnes foreløpig ingen firmware oppdateringer som hjelper på dette.

 

Det med LED'en er også vanlig. Det er fordi det heter IDE led og ikke HDD led ;) En del brennere virker også inn på IDE bussen på lik linje med harddisker slik at det oppfattes som trafikk på IDE bus'en og IDE led'en lyser.....

 

NEC er ikke alene om å forårsake dette fenomenet. Skal nevnes at dette også har litt med ditt HK å si, IDE LED'en lyser ikke i alle tilfeller.

Lenke til kommentar

Hmm... Jeg har selv vurdert den brenneren. Har også Pioneer 16x dvd slot in ;) -Har fulgt meg siden jula 2001. Vel, får vel brenne CD'er litt tregere dersom jeg kjøper den. DVD-leseren står! Den er jo stillegående også, satt den i "Quiet Mode" med DVD-tools av noe slag.

Lenke til kommentar

Forresten, prøv denne firmwaren: http://home.no/dyrskog/nec108v2a.rar

 

Noen sier at den hjelper litt på lesing.

 

OBS! på at denne støtter brenning av nesten alle 4x plater på 8x hastighet. (resultatene vil variere så vær forsiktig med hvilken hastighet du brenner på).

 

OBS! på at hvis du velger å bruke denne så vil også garantien brytes (dette gjelder ved bruk av all uofisiell/sonefri/modifisert firmware).

Lenke til kommentar

vurderer om jeg skal droppe 52x'n til fordel for Pioneer'en. Samtidig er det kjekt å ha hissig brennehastighet når man skal kjappe seg å f.eks. svi ut noe musikk før man drar elns. Har 5 disker (snart 6) og 2 cd/dvd-drev i kabinettet så jeg har ikke plass til enda et cd-drev :( Håper i det legnste på at orginal firmware skal hjelpe på ett eller annet, da jeg ikke har lyst til å bryte garantien når brenneren er såpass ny. I tillegg så er vel angrerettfristen gått ut, så jeg kan ikke bytte den i en annen brenner heller :p

 

Det som er litt rart er at jeg har ikke klart å finne noen sammenheng på hvilke plater den ikke liker osv. Men det ser kanskje ut som (noen nevnte det ovenfor) det kan ha med noen bittesmå riper/merker på plata å gjøre. Det viser seg også at den sliter hittil konsekvent med brendte plater!

Mener jeg har DVDbrenner og CD-brenner på samme kabel, men husker ikke helt i farta.

 

Prøvde å lete etter ogrinalfirmware på nec sine sider, men fant ingen ting hverken på engelsk eller svensk side. Har sendt en mail til nec for å høre om de har noe fornuftig å si, men jeg tviler....

 

Sinnsykt irritabelt!

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

oppdaterte til 1.07 firmware, og ting ble mye bedre! Eneste den nye firmwaren inneholdt av nyheter var oppdatert info om medier, men det ser hittil ut til å ha gjort susen. Har ikke fått testet det skikkelig enda, men skal prøve med noen halv-herpa dvd'er i løpet av uken.

Lenke til kommentar

Det med at brenneren leser dvd'er tregt kan ha noe med "rippe sperra" på orginal firmware. Tror det er på alle brennere/lesere orginalt.

Hvis du en gang gjorde leseren din sonefri, fjernet du nok samtidig dennne sperra. Derfor leser den dvd'er raskere enn brenneren din.

Oppdaterte 2500'n min med nyeste 1.07beta hack, og alt går som det skal. Sonefri, ingen rippesperre og brennerhastigheten går opp til 8x uten problemer. Anbefales!

 

Ang. garanti: Om problem kan du vel bare laste tilbake org firmware en annen gang?

Lenke til kommentar

Har oppgradert til firmware 1.07 uten at dette hjalp på problemene med ripping av DVD'er. Har aldri noen problemer med ripping av egne trykte plater, men å rippe brente får den ofte problemer med. Må da bruke min gamle JLMS til det.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kan noen anbefale en DVD-leser som leser og takler alle kopisperrer o.l.? Tenker å legge inn alle spillene mine på disk med Alcohol120% og kun kjøre fra iso'ene på lan o.l. Jeg har faktisk denne NEC'en som er beskrevet her, men den tror jeg ikke tar alt.. noen som har noen gode råd? Trenger den ultimate iso-makeren :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...