olejohan Skrevet 3. mai 2004 Skrevet 3. mai 2004 Eg ska lsette opp en server og ha domene heime. Maskinen eg skal bruke har 512 sdram og en amd athlon xp 1900 cpu. Har også et bra hovedkort. Men eg har ikkje so stor peiling på servera. Nokon som har noken guide (helst norsk) å annbefale på å sette opp en server med domene.? eler tips
Torbjørn Skrevet 3. mai 2004 Skrevet 3. mai 2004 den serveren er monster-overkill, men kjør på. jeg kan varmt anbefale deg å sette opp en linux server (den støtter "windows nettverk" også), men det krever innsatsvilje, henvend deg gjerne til linuxforumet her på hardware.
melbamix Skrevet 3. mai 2004 Skrevet 3. mai 2004 Du trenger nå et server os da, for å kjøre domenekontroller, NT, 2K server eller 2k3 server. Hva skal du bruke den til? Det er liksom ikke bare å sette opp og melde inn, og du slår meg ikke som personen med inngående kunnskap når det kommer til dhcp eller dns... noe du bør kunne. Og den pcen du skal ha som server er overkill. omtrent uansett hva du skal bruke den til. Men men
Torbjørn Skrevet 3. mai 2004 Skrevet 3. mai 2004 du skrev kanskje svaret samtidig, men hvis ikke: siden når er ikke gnu/linux et server-os?
ob1 Skrevet 3. mai 2004 Skrevet 3. mai 2004 (endret) den serveren er monster-overkill, men kjør på. jeg kan varmt anbefale deg å sette opp en linux server (den støtter "windows nettverk" også), men det krever innsatsvilje, henvend deg gjerne til linuxforumet her på hardware. anyhoo... Jeg har ikke noen enkele guider til deg siden du tydeligvis ikke vet helt hva du vil gjøre. Du burde postet denne på Windows-forumet siden det er installasjon og konfigurering av Windows du vil ha hjelp til. I korte drag: Installer Windows 2000 Server eller Windows Server 2003 på vanlig måte, etter installasjon setter du fast IP på maksinen og angir din egen IP som "preferred DNS-server. Så kjører du start -> run -> skriv inn "dcpromo" (uten ") og klikk OK. Så følger du bare veiviseren. Var det noe slikt du tenkte på eller er det noe spesifikt du trenger hjelp til? Det er litt lettere for oss andre hvis du forteller hva du vil lære eller bruke domenet til. Lykke til da og kos deg med Active Directory! edit: innlegg nr. 600! Endret 3. mai 2004 av ob1
ob1 Skrevet 3. mai 2004 Skrevet 3. mai 2004 du skrev kanskje svaret samtidig, men hvis ikke: siden når er ikke gnu/linux et server-os? Slik jeg tolker trådstarteren så ber han om hjelp til å sette opp et nettverk med et domene. Jeg tolker det slik fordi det er det han skriver. Jeg antar da at han tenker på et Windows domene ofr det er vel det han vil lære. Hvis du skal svare så svar på det han ber om og ikke start en ny linux vs Microsoft diskusjon for dem er det mer enn nok av!
Torbjørn Skrevet 3. mai 2004 Skrevet 3. mai 2004 han sier nå ikke noe sted hva slags OS han hadde tenkt seg, men det i seg selv tyder vel på windows. Merk at Windows er urimelig dyrt for privatpersoner som vil sette opp hjemmenett, selv den billigste lisensieringen med begrenset tilgang til tjenester, ihvertfall når et gratis linux-os gjør akkurat samme jobben.
ob1 Skrevet 3. mai 2004 Skrevet 3. mai 2004 La olejohan komme med input på hva han vil ha før vi sporer helt av her.
olejohan Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Skrevet 3. mai 2004 Her va det mykkje liv ja. Eg lurer på å legge inn windows 2003 server, men har ikkje noken noken guide om korleis han sette alt ditte opp.?
olejohan Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Skrevet 3. mai 2004 no teke s 3 tima til eg kan svare...men ikkje steng forume. tilbake klokka 14 presis. Takk for alt hjelp til no.
ob1 Skrevet 3. mai 2004 Skrevet 3. mai 2004 (endret) Selve installasjonen av Windows Server 2003 er nesten helt lik Windows XP untatt strenge krav til passordet du velger. Som jeg nevnte tidligere så kan du etter installasojnen sette fast IP på nettverkskortet, sette sin egen IP som preferred DSN-server og kjøre "dcpromo" (uten ") fra kommandprompt. Når veiviseren er ferdig så er det bare å reboote og domenet ditt er oppe. Under administrative tools finner du så noen nye snarveier som f.eks. "Active Directory Users and Computers" hvor du kan legge inn brukere, grupper osv. Det er som sagt enklere hvis du spesifiserer hva du vil ha satt opp. edit: du kan søke etter guider og how-to's på www.microsoft.com/technet og på google. Endret 3. mai 2004 av ob1
Civilix Skrevet 3. mai 2004 Skrevet 3. mai 2004 www.microsoft.com/technet er stedet du må lese på hvis du vil lære microsoft os, installasjon av windows server 2003: http://www.microsoft.com/resources/documen...2000_server.asp Sette opp tjenester på serveren: http://www.microsoft.com/resources/documen...2000_server.asp anbefaler sterkt å lese de dokumenta du finner der.
jocke Skrevet 3. mai 2004 Skrevet 3. mai 2004 du skrev kanskje svaret samtidig, men hvis ikke: siden når er ikke gnu/linux et server-os? Slik jeg tolker trådstarteren så ber han om hjelp til å sette opp et nettverk med et domene. Jeg tolker det slik fordi det er det han skriver. Jeg antar da at han tenker på et Windows domene ofr det er vel det han vil lære. Man kan sette opp linux til å være domenekontroller der brukere kan logge på et domene. Man kan tilogmed kjøre win-servere som domeneklienter under linux. (dvs at man kan sette opp linux til å være domenekontroller, men en win2k3 + exchange som er underordnet linux'en).
ob1 Skrevet 3. mai 2004 Skrevet 3. mai 2004 (endret) Linux-basert Active Directory? Eller snakker du om en annen type domene? Endret 3. mai 2004 av ob1
jocke Skrevet 3. mai 2004 Skrevet 3. mai 2004 Linux-basert Active Directory? Eller snakker du om en annen type domene? Er ikke sikker på om linux har støtte for active directory, da dette er temmelig nytt (i forhold til linux-distroer). Men tviler ikke ett sekund på at det tar korte tiden før det kommer. (og hvis jeg ordla meg feil; silk jeg har forstått det, kan fremdeles win-servere koble seg opp mot linux-boksen og stå som secondary servers.)
prolixin Skrevet 3. mai 2004 Skrevet 3. mai 2004 Linux-basert Active Directory? Eller snakker du om en annen type domene? Er ikke sikker på om linux har støtte for active directory, da dette er temmelig nytt (i forhold til linux-distroer). Men tviler ikke ett sekund på at det tar korte tiden før det kommer. (og hvis jeg ordla meg feil; silk jeg har forstått det, kan fremdeles win-servere koble seg opp mot linux-boksen og stå som secondary servers.) Du blander ikke litt med LDAP og SAMBA da ? AD er jo basert på LDAP...
tyldum Skrevet 3. mai 2004 Skrevet 3. mai 2004 Linux-basert Active Directory? Eller snakker du om en annen type domene? ActiveDirectory er bare modifisert LDAP. AD har forsåvidt lite å gjøre med selve rollen som DC, og en Linuxmaskin med Samba kan være DC uten problemer. AD på hjemmenett er overkill, med mindre formålet er å lære seg AD. Hvis man bryr seg om lisenser så har Windows Server ingen plass i dette nettet, men virker som trådstarter har det 'problemet' løst.
Lindsay Skrevet 3. mai 2004 Skrevet 3. mai 2004 Linux-basert Active Directory? Eller snakker du om en annen type domene? Er ikke sikker på om linux har støtte for active directory, da dette er temmelig nytt (i forhold til linux-distroer). Men tviler ikke ett sekund på at det tar korte tiden før det kommer. (og hvis jeg ordla meg feil; silk jeg har forstått det, kan fremdeles win-servere koble seg opp mot linux-boksen og stå som secondary servers.) Du blander ikke litt med LDAP og SAMBA da ? AD er jo basert på LDAP... Xandros har støtte,må selfølgelig ha en lisens da den ikke går ann å laste ned uten å betale
Civilix Skrevet 3. mai 2004 Skrevet 3. mai 2004 Er det bare meg eller har dette sporet helt av? Denne hører vel hjemme under Programvare->Windows ved og flytte denne posten dit tror jeg den kan komme mere på riktig spor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå