Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan beskytte seg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner hva du sier, men det du sier er fysisk umulig så lenge du har forandret adminbruker, samt passord. Samt at du har disablet gjest-kontoen, og at dem som gjør det ikke kan noen user/pass på maskina di.

 

Det med at de klarer å reboote PC'en med *kun* en IP-adresse som info, er bullshit.

Det er mulig å skru av pc-en fordi om man har satt passord på admin og disabla gjeste kontoen. Er du innfisert av en trojaner kan man ved hjelp av IP adressen logge seg in på en annesn pc gjøre nesten alt man vil. Last ned the cleaner og bruk den :yes: Hviss den ikke finner noe er det antakligvis en hardware feil. Jeg vet hvordan en trojan virker av personlig erfaring :D . Det som kan være lurt er å ta ut nettverksledningen, i mens du prøver å "fikse" pc-en.

Lenke til kommentar

Hehe, ja, d MÅ være en trojaner... For d der husker jeg vi satt og lekte oss med når jeg var på lan i min ungdomstid... :laugh:

Med mindre du kjører win98 og noen kjører netsend ressurs: "con/con" fra en win2k maskin... Jeg bruker zonealarm, men jeg må bare spørre, er d bedre at pcen restarter hele veien, eller å ha en firewall? :p

Jeg visste faktisk ikke at d var så lett å kræsje windows lenger... Trodde d var forbehold 9x kjernen... :thumbs:

 

kan prøve med ad-aware, d funker til sånt tror jeg..

Endret av MetiCx
Lenke til kommentar
Hehe, ja, d MÅ være en trojaner... For d der husker jeg vi satt og lekte oss med når jeg var på lan i min ungdomstid... :laugh:

Med mindre du kjører win98 og noen kjører netsend ressurs: "con/con" fra en win2k maskin... Jeg bruker zonealarm, men jeg må bare spørre, er d bedre at pcen restarter hele veien, eller å ha en firewall? :p

Jeg visste faktisk ikke at d var så lett å kræsje windows lenger... Trodde d var forbehold 9x kjernen... :thumbs:

 

kan prøve med ad-aware, d funker til sånt tror jeg..

Jeg får se om det der zonealarm virker da, på neste LAN. Men det er jo bare en 15 dagers trial...

Lenke til kommentar
2. Sett et passord på administratorkontoen (et blankt passord vil gi ALLE FULL tilgang til datamaskinen din, og dermed også kunne slå den av/restarte). Dette passorder endrer du her; Min Datamaskin -> Høyreklikk -> Behandle -> Lokale Brukere og Grupper -> Brukere -> Administrator -> Høyreklikk -> Angi passord.

Blankt passord er litt for vanlig dessverre :p Gode råd dette. Som noen nevnte er jo zonealarm en løsning. Jeg har gode erfaringer med Sygate personal Firewall. Syns den er minst intrusive og fryktelig lett å konfigurere :) Den har også fungert fint ved LAN spilling o.l.

Lenke til kommentar
Hehe, ja, d MÅ være en trojaner... For d der husker jeg vi satt og lekte oss med når jeg var på lan i min ungdomstid...  :laugh:

Med mindre du kjører win98 og noen kjører netsend ressurs: "con/con" fra en win2k maskin... Jeg bruker zonealarm, men jeg må bare spørre, er d bedre at pcen restarter hele veien, eller å ha en firewall? :p

Jeg visste faktisk ikke at d var så lett å kræsje windows lenger... Trodde d var forbehold 9x kjernen...  :thumbs:

 

kan prøve med ad-aware, d funker til sånt tror jeg..

Jeg får se om det der zonealarm virker da, på neste LAN. Men det er jo bare en 15 dagers trial...

Hmm, kan man ikke laste ned bare brannmuren gratis? Trodde det bare var Pro utgaven som var trial

Lenke til kommentar
Blankt passord er litt for vanlig dessverre :p Gode råd dette. Som noen nevnte er jo zonealarm en løsning. Jeg har gode erfaringer med Sygate personal Firewall. Syns den er minst intrusive og fryktelig lett å konfigurere :) Den har også fungert fint ved LAN spilling o.l.

Jeg bruker også sygate personal firewall og er MEGET førnøyd. Har prøvd nesten alle firewaller og Sygate er den beste jeg har hatt så langt.

Lenke til kommentar
Helt enig med jallakim.

 

Hvis du følger oppskriften hans, men allikevel har problemer? -ja da er det ikke på grunn av LAN n00bs.

Ehhhhhhhhhhhh jeg har liksom sett programmet da, har sett folk bruke det og restarter pc'er...

Endret av Same-
Lenke til kommentar
Helt enig med jallakim.

 

Hvis du følger oppskriften hans, men allikevel har problemer? -ja da er det ikke på grunn av LAN n00bs.

Ehhhhhhhhhhhh jeg har liksom sett programmet da, har sett folk bruke det og restarter pc'er...

Hehe... nei, du har kanskje sett et sånt program. MEN poenget er at det er et program som bruker en bakdør som er satt opp av en trojan på din PC. Om du ikke har en trojan , eller noen har tilgang til din administrator-konto, er dette umulig.

 

Dette vet jeg, jeg studerer data på høgskolenivå selv...

Lenke til kommentar
Helt enig med jallakim.

 

Hvis du følger oppskriften hans, men allikevel har problemer? -ja da er det ikke på grunn av LAN n00bs.

Ehhhhhhhhhhhh jeg har liksom sett programmet da, har sett folk bruke det og restarter pc'er...

Hehe... nei, du har kanskje sett et sånt program. MEN poenget er at det er et program som bruker en bakdør som er satt opp av en trojan på din PC. Om du ikke har en trojan , eller noen har tilgang til din administrator-konto, er dette umulig.

 

Dette vet jeg, jeg studerer data på høgskolenivå selv...

Men hva er trojan og hvordan blokker jeg det?

Lenke til kommentar

Trojan er vel såvidt jeg vet ett program som (den trojanske hest) kommer seg inn på maskinen din og åpner en bakdør for å slippe inn eller ut uønsket aktivitet.

 

:Edit Skulle tro at en blanding av oppdatert antivirus og spy/ad/malware removal utility skulle gjøre susen.

 

AdAware (www.lavasoft.de) er ett fint verktøy for fjerning av spyware o.l. Du har også Search and Destroy f.eks.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

For å si det enkelt... et uønsket program. Akkurat dette er ikke helt mitt felt, men det er programkode som åpner porter på PC'n din. Den vanligste måten å få dette på er gjennom fildelingsprogrammer som f.eks kazaa. Dette er faktisk måte de som lager slike programmer i høvedsak sprer dem på.

 

Jeg var på Microsoft sikkerhetsseminar i går og hørte på en fyr fra Norman som var der. Han viste et eks. der de søkte etter "britney" på kazaa. 6 av de 11 første treffene var trojaner eller ormer.

 

Et av de få programmene som kan sikre deg er faktisk Norman Antivirus med Sandboks. Da blir alle programmer kjørt i et virtuelt miljø og testet før du får kjøre dem. På denne måten er du beskyttet også mot helt nye virus, trojaner og ormer.

 

Det viktigste er imidlertid å kjøre program som SpyBot Remover eller AdAware med jevne mellomrom og i tillegg har oppdatert antivirus.

 

edit: fant en link med en god beskrivelse av virus, ormer og trojaner

 

http://www.microsoft.com/security/articles/virus101.asp

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...