Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk med Switch?

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette løser problemet, men innstillingene er _ikke_ ok. 10.x.x.x er en klasse A IP-adresse og bruker vanligvis 255.0.0.0 som subnet mask.

255.255.255.0 brukes til klasse C adresser som kjennetegnes ved at den første byten er større en 192 (finnes en maksverdi også).

Det har ingenting å si. Har du aldri hørt om CIDR/supernetting?

Videoannonse
Annonse

Nei, er temmelig grønn på dette. Synes ikke jeg har for høye krav, dog. Jeg har; 2 PC'er, en printer, en Switch og en ADSL-forbindelse. Ønsker bare at disse tingene skal samarbeide, slik at: Begge PC'ene kommer på nett samtidig(dele forbindelse) og begge PC'ene kan bruke printeren, selv om den ene PC'en må stå på hele tiden.

Er jeg urimelig i mine ønsker?

Vet ikke om dette løser problemet, men innstillingene er _ikke_ ok. 10.x.x.x er en klasse A IP-adresse og bruker vanligvis 255.0.0.0 som subnet mask.

255.255.255.0 brukes til klasse C adresser som kjennetegnes ved at den første byten er større en 192 (finnes en maksverdi også).

Vel, uansett hva CIDR/supernetting er, vil ip-adressen 10.x.x.x fungere flott. Tror f.eks. NGT hadde fått rimelig trøbbel i så fall, da demmes routere er satt opp med 10.0.0.x/255.255.255.0 i DHCP'en :roll:

hmm.... ser du har satt switchen til ip 10.0.0.1 denne vil da stå i konflikt med routeren til ngt...

Det var dagens beste :laugh:

Switchen har da ingen IP-adresse...

jasså?? sier hvem? jeg er administrator i saab norge, så jeg burde vel vite slikt? routere, printere, wlan baser alt som er på nettverk kan ha ip addresser. dessuten så han tidligere i forumet at han hadde satt ipen på swithcen til 10.0.0.1

Jo. Men det var ikke med noe prefiksinfo. Er vant til å se adresser som 192.168.9.3/16. Subnet masken kan mulignens gi samme info.

Trodde uansett ikke dette var noen løsning.

Klart, mange uinvidde blander begrepene switch/router/hub/accesspunkt.. Har du virkelig en switch med ip adresse er det snakk om en managed switch og disse ligger litt over hjemmebruk, både i pris og ytelse. Men det kan godt være konflikt mellom subnettene dine..

Sett opp datamaskinene og switchen til å bruke andre ip addresser enn det routeren bruker, som regel hos ngt 10.0.0.1 med 255.0.0.0 eller /8 om du vil.. Koble en av datamaskinene mot routeren alene og sett på dhcp-klient for å sjekke... instillingene kan du se ved å skrive ipconfig/all i dos-prompt (start->kjør->cmd)

du bør bruke samme subnett på routeren, switchen og datamaskinene da dette gjør kommunikasjonen litt enklere uten bruk av routing her og der.. så hvis routeren har 255.0.0.0, så bruker du de adressene..

;)

hmm.... ser du har satt switchen til ip 10.0.0.1 denne vil da stå i konflikt med routeren til ngt...

Det var dagens beste :laugh:

jasså?? sier hvem? jeg er administrator i saab norge, så jeg burde vel vite slikt? routere, printere, wlan baser alt som er på nettverk kan ha ip addresser. dessuten så han tidligere i forumet at han hadde satt ipen på swithcen til 10.0.0.1

Jeg er fullt klar over at switcher kan ha ip-adresser (til managment og slikt), men da Gregor Martin ikke skilte mellom switch og router (han har jo en NGT router m/ ip 10.0.0.1), samt at det ble klarert leeeenge før du postet, at han hadde en router fra NGT (som standard har 10.0.0.1).

Men, men. Missforståelser er til for å løses. Dessuten ordla vi oss nok begge litt feil.

Det var dagens beste  :laugh:

Ironisk at du skulle skape "dagens beste" i det du selv foreslår en annens innlegg som "dagens beste".

Ingen ble dagens beste.

Endret av jallakim
som regel hos ngt 10.0.0.1 med 255.0.0.0 eller /8 om du vil..

NGT's routere har 10.0.0.x/255.255.255.0 som standard.

Jeg mener å huske en ngt router her i helga som hadde 10.0.0.1/8 som adresse, men det er mulig jeg har blingsa ;)

uansett, on topic, hvis du kobler deg til routeren får du riktig informasjon og kan konfigurere nettverket ditt deretter... :)

Siden PC2 ikke klarer å pinge noen ting tipper jeg det er her feilen ligger.

Syns det er litt rart at den kan ha tilgang på internett men ikke klarer å pinge ADSL-modem/ruteren(10.0.0.1) da :dontgetit:

Klarer den ikke å pinge seg selv er det ofte noe gæærnt med netkort-driveren.

Men du kommer jo på internet så det er lite trolig. Sjekk properties på netkortet og at alt er som det skal være.

Har ett gansk likt oppsett her men bruker en hub istedet for switch.

Når XP nekter å finne maskinene så pleier jeg å passe på at file-sharing er enablet.

Det kan du gjøre ved å dele ut en mappe på hver maskin.

Prøv å bruk funksjonen "map network drive" i tools-menyen på "my network places" tast inn IP og be en liten bønn om at det funker. :p

ugh... noen må virkelig skrive en stickypost om dette

det er tre parametere som definerer nettverksinstillingene til en maskin på et ip-nett.

IP-adresse på formen 123.123.123.123

Nettmaske, enten i formen (eksempel) "255.255.255.0" eller "/24" etter ip-adressen

Default gateway ip til en annen maskin på nett som har er koblet til eksternt nett.

Ting som broadcastadresser og nettverksadresesr er implisitt definert utifra disse parameterne.

Følgende regler gjelder for ip-nett:

1: nettmasken på binær form skal bestå av først kontinuerlige 1'er og deretter kontinuerlige 0'er.

2: hver gruppe (av de 4) i en ipadresse skal max være 255, dvs 11111111 (8 bits) på binær form, og dermed max 32 bit totalt (4x8 = 32)

Følgende er ikke noe absolutt krav for et fungerende ipnett, men er vanlig praksis:

1: Et par ipnett er reservert lokale nett: 192.168.0.0/16, 10.0.0.0/8 og 172.16.0.0/12

- det er opp til hver enkelt å følge disse. på nett som man selv kontrollerer kan man gjøre som man vil. Du kan bruke 80.202.0.0-iper internt hvis du vil. en ipadresse er en ipadresse som hvilken som helst annen.

2: 127.0.0.0/8 er reservert localhost, internt virtuelt "interface"

3: 224.0.0.0 (tror jeg) er multicast adresse.

4: man har tre klasser, A,B og C, som har forhåndsdefinerte nettmasker. Å følge disse på egne nett er valgfritt.

Ja, dere har sikkert rett alle mann.

Men dette ble altfor komplisert for mitt hode... innrømmer det uten skam....

vil bare få nettverket til å funke.

Dessuten ser jeg at begge PC'ene nå står under OBTAIN IP/DNS AUTOMATICALLY, og det er det eneste som funker. Ellers kommer ingen av de på nett.... Vet ikke helt hvorfor men...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...